Henrie Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 De huidige PM78 en PM8000 en waarschijnlijk ook de PM7200 zijn denk ik ook lager ingesteld. In de praktiijk komen deze versterkers waarschijnlijk ook niet boven de 15 Watt In de Klasse A stand. Het zou kunnen hoor, wat je zegt, maar volgens de specs leveren de 8000 en de 7200 25W in klasse A en 95W in AB, al heeft hifichoice 115W gemeten (8 Ohm)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 september 2004 Author Report Share Posted 6 september 2004 Beste, Hartelijk dank voor alle reacties, tot dusverre. Het is me allemaal een stuk duidelijker geworden! Een aantal forummers heeft zich geweldig ingespannen, en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Misschien speelt het een rol dat we niet allemaal over precies dezelfde versterkers praten? Beste Spido Ik heb het met name over de PM80 MK1 en MK2 gehad. De PM 80MK2 SE versie heeft een andere voeding {ringkern} en een verkoperd chassis voor zover ik mij kan herinneren, dus deze versterker kan klankmatig wel anders klinken dan de PM80 {mk2}. De PM82 ken ik eigenlijk niet. Ik ken wel een versie PM 80 met een afstandsbediening. Deze werd geschakeld met relais ipv een schakelaar ivm met de afstandsbediening.Deze werd dan de PM82 genoemd. Al die kleine wijzigingen zullen zeker invloed hebben op het geluid. Maar hoe dan ook, het verschil tussen Klasse A en AB zal altijd hoorbaar blijven. Crossoververvorming blijf je altijd horen, dat maskeer je niet zomaar weg met modificatie's. Er zijn in de loop der jaren een paar lichte modificatie's geweest voor de PM80MK2. Het ging dan om een paar weertandjes en de rustsroom verlagen, omdat er teveel problemen in de garantieperiode ontstonden. Die problemen werden voornamelijk veroorzaakt door ondeskundig gedrag. Je weet wel, een CD-speler op de versterker plaatsen. Of de versterker in een gesloten audiomeubel plaatsen. Met als gevolg, eindtorren doorgebrand. En zou het zo kunnen zijn dat er bij de individuele versterkers (type, uitvoering, jaargang) van degenen die geen verschil waarnemen er ook inderdaad minder hoorbaar verschil bestaat? Wellicht doordat met name het geluid in AB-functie bij hun versterkers beter is dan bij de versterkers van degenen die wel verschil horen? Het kan wel, als de ruststroom in de Klasse AB stand te laag staat afgesteld, dan klinkt de versterker vaak erg vervormd. Dus onderlinge waardeverschillen zullen er best wel zijn. Maar dan zou het verschil tussen Klasse AB en Klasse A nog beter hoorbaar moeten zijn. Als de versterker in Klasse A een paar watt verloopt, dus dat er tussen links en rechts een klein ruststroominstelling verschil ontstaat, dan hoor je daar niets van. In Klasse AB ligt dat veel gevoeliger, dat luistert veel nauwkeurigerr. Ik heb met de PM80Mk2 echt eindeloos zitten experimenteren met de ruststroominstelling, om te luisteren wat de beste waarden waren. En vooral wat gehoormatig het best klonk. Ik had beide klassen A en AB optimaal ingesteld staan. Voor de PM80MK2 is dat in Klasse AB 22 Milivolt, gemeten over de weerstanden en 110 Milivolt in Klasse A. De versterker wordt dan niet meer te warm en klinkt erg goed. Wellicht doordat met name het geluid in AB-functie bij hun versterkers beter is dan bij de versterkers van degenen die wel verschil horen? Nee hoor, het enige verschil zijn de oren die luisteren. De Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Ze moesten eigenlijk iedereen even verplicht naar een Marantz PM80 laten luisteren naar de verschillen tussen Klasse A en AB. Op deze manier haal je de echte audiofielen er gelijk tussen uit. Ongelooflijk, wat een stelletje doven bij elkaar. Edwin Hallo zeg... ... held... In dat geval teken ik ervoor om geen 'echte audiofiel' te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Ik neem aan, dat dit betekent dat er dan een vaste ruststroom is ingesteld en dat de tegenkoppelingscircuits worden afgesloten. Wil mee niet bemoeien met of klasse A/AB bij deze versterkers wel of niet hoorbaar is Ben op dat gebied geen ervaringsdeskundige. Maar ik moet even een commentaar geven op Spido's orspronkelijke post. Klasse A heeft niets te doen met tegenkoppelig van de versterker, alleen de "werkpunt" van de einttorren (ruststroom dus)! mvg Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Ze moesten eigenlijk iedereen even verplicht naar een Marantz PM80 laten luisteren naar de verschillen tussen Klasse A en AB. Op deze manier haal je de echte audiofielen er gelijk tussen uit. Ongelooflijk, wat een stelletje doven bij elkaar. Edwin Hallo zeg... ... held... In dat geval teken ik ervoor om geen 'echte audiofiel' te zijn. beste diy freak. ik hoor ook geen verschil hoor.... het is zelfs zo erg , dat wanneer ik mijn eindversterker UIT zet , ik helemaal geen verschil hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Misschien kunnen we een nieuwe 'audiofiele' club oprichten: De Kwartels ... and proud of it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Misschien kunnen we een nieuwe 'audiofiele' club oprichten: De Kwartels ... and proud of it! Haha Wees er maar trots op. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Ze moesten eigenlijk iedereen even verplicht naar een Marantz PM80 laten luisteren naar de verschillen tussen Klasse A en AB. Op deze manier haal je de echte audiofielen er gelijk tussen uit. Ongelooflijk, wat een stelletje doven bij elkaar. Edwin Hallo zeg... ... held... In dat geval teken ik ervoor om geen 'echte audiofiel' te zijn. beste diy freak. ik hoor ook geen verschil hoor.... het is zelfs zo erg , dat wanneer ik mijn eindversterker UIT zet , ik helemaal geen verschil hoor. Ja, dat heb ik nou ook, als mijn versterker uit staat hoor ik helemaal niks meer, laat staan verschil. Hoewel de mijne altijd speeld in klasse A, harder hoeft niet, want dan wordt ik doof. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 ik hoor ook geen verschil hoor.... Ik ook niet Waar zit dat knopje ergens Zit zo'n knoppie ook op een 40SE Ik zou zeggen: onderzoek het front eens, knopje voor knopje. Als alle knopjes een andere functie hebben dan klasse A aan te schakelen, dan heb je dus geen klasse A-knopje. Aangezien de PM40 een vrij goedkoop ding was (toch?), zal ie er wel niet opzitten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 ik hoor ook geen verschil hoor.... Ik ook niet Waar zit dat knopje ergens Zit zo'n knoppie ook op een 40SE Ik zou zeggen: onderzoek het front eens, knopje voor knopje. Als alle knopjes een andere functie hebben dan klasse A aan te schakelen, dan heb je dus geen klasse A-knopje. Aangezien de PM40 een vrij goedkoop ding was (toch?), zal ie er wel niet opzitten... Dat gaat een beetje moeilijk als je 'm niet in huis hebt Henrie Ja, dat kan ik toch niet ruiken... Dan maar ff googlen of zo. Al kan ik zo snel niks vinden (alleen het vermogen in klasse AB)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Ik heb met de PM80Mk2 echt eindeloos zitten experimenteren met de ruststroominstelling, om te luisteren wat de beste waarden waren. En vooral wat gehoormatig het best klonk. Ik had beide klassen A en AB optimaal ingesteld staan. Voor de PM80MK2 is dat in Klasse AB 22 Milivolt, gemeten over de weerstanden en 110 Milivolt in Klasse A. De versterker wordt dan niet meer te warm en klinkt erg goed. Wellicht doordat met name het geluid in AB-functie bij hun versterkers beter is dan bij de versterkers van degenen die wel verschil horen? Nee hoor, het enige verschil zijn de oren die luisteren. De Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Die goeie man heeft ook gelijk,DIY-Freak. Een klasse-A amp is niks anders dan een versterker volgens het "variabele weerstands"principe.Je varieert de uitgangsweerstand v/d eindtrap dmv de instelstroom(bias)v/d ingang v/d versterkertrap.Dus ook een lagere dempingsfaktor in vergelijking met klasse-AB. En dus beinvloed je hiermee ook enigszins de tegenkoppeling(overall,dc+ac),en dit is idd vaak wat wij kunnen horen.Vaak wordt een deel v/d dc terugkoppeling nog gebruikt om je offset-spanning binnen de perken te houden,en dit mag dus absoluut niet veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Dat vind ik ook helemaal super prima okidoki, maar de belangrijkste conclusie is dat de verschillen in geluidskwaliteit miniem zijn omdat ze gemaskeerd wordt door andere vervorming... Als ze gemaskeerd worden door andere vervorming, dan hoor je altijd minder details. De Klasse A stand laat meer detail horen en veel minder vervorming. Dat alleen de ruststroom verhoogd werd, wist ik al. Dit doen bijna alle merken. Zelfs Krell en ML. Als zelfs Krell en ML dit een nuttige optie vinden in hun versterkers en er kapitalen uitgegeven wordt aan behuizing, koeling voeding enz, dan zal het waarschijnlijk wel een goed en hoorbaar principe zijn. Of dacht jij dat dit niet zo was? Wat voor vervorming er ook gemaskeerd wordt, vind ik opzich helemaal niet zo erg. Als het maar hoorbaar meer detail en minder vervorming oplevert. En dat is uitstekend gelukt. En niet alleen voor mijn oortjes. Er zijn velen met mij {alleen niet hear}. die Klasse A versterkers super vinden klinken. Niet anders, maar beter in alle opzichten. Sommigen vinden platenspelers of buizenversterkers subliem klinken, maar deze 2 mediums staan werkelijk stijf van de vervorming. Daar is een transistor Klasse A versterker pinuts bij. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Wat voor vervorming er ook gemaskeerd wordt, vind ik opzich helemaal niet zo erg. Als het maar hoorbaar meer detail en minder vervorming oplevert. En dat is uitstekend gelukt. En niet alleen voor mijn oortjes. Er zijn velen met mij {alleen niet hear}. die Klasse A versterkers super vinden klinken. Niet anders, maar beter in alle opzichten. Het is niet zo erg belangrijk hoeveel mensen iets vinden. Met de informatie die ik nu heb, moet ik tot de conclusie komen dat een schakelbare bias instelling het halve verhaal is en slechts een verbetering geeft in crossover vervorming, wat pas goed hoorbaar wordt als het niet gemaskeerd wordt door andere vervorming. Jij hebt die minieme verbetering kunnen waarderen in het geval van de Marantz PM80 en ik heb het nooit gehoord. That's all. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 http://www.passlabs.com/downloads/articles/seclassa.pdf amen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Wat hebben wij daar destijds veel discussie's over gehad h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Nog steeds geen actieve koeling toegepast Don Nee nog steeds niet ik zou namelijk niet weten waar ik de ventilatoren moest laten. Komt bij dat ik het niet echt meer nodig vind het warmlopen duurt een poos en is in die zin gehoorbeschermend. Je ziet het glas kan half leeg zijn maar ook half vol. Wel heb ik de service luiken aan de onderzijde verwijderd wat een verbetering van de doorstroming van lucht moet bewerkstelligen. Ach ik ben wat sommige zaken betreft ook lui daar ik me bij de laatste keer defect had voorgenomen elk jaar de instellingen te controleren en inmiddels is het alweer veel verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Het verschil tussen een goede klasse A en klasse A-B bak is er niet.... Die zijn n.l. allebei "goed".... Bij een slechte A-B versterker hoor je inderdaad een zanderig geluid, ook klinken trompetten ook scherp. Op een goede A-B bak niet..... Bij een slechte klasse A versterker hoor je vaak een rond en rommelig laag, terwijl het hoog vaak erg "dichtgesmeerd wordt". Op 'n goede klase A bak niet.... Wel wordt vaak in een klasse A bak meer geinvesteerd in goede onderdelen en een zware voeding. Hierdoor klinken ze inderdaad meestal beter dan 'n klasse A-B versterker. Conclusie.... gewoon luisteren.... p.s. laat je niks wijsmaken door Spido, die is n.l. virtueel.... Spoken hebben n.l. geen versterkers.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Het verschil tussen een goede klasse A en klasse A-B bak is er niet.... Die zijn n.l. allebei "goed".... klasse A is altijd beter hoe je het went of keert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Het verschil tussen een goede klasse A en klasse A-B bak is er niet.... Die zijn n.l. allebei "goed".... klasse A is altijd beter hoe je het went of keert O N Z I N.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Hallo Duck, Hoe had die goeie man van Passlabs bij z'n 20-watter single-ended transistor klasse-A de luidspreker gekoppeld a/d eindtrap ? Toch niet dc hoop ik ,want dan loopt de volle ruststroom ook door de spreekspoel v/d luidspreker.En via een elco of trafo is ook uit den boze.Heb je ook een schema hiervan ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Het verschil tussen een goede klasse A en klasse A-B bak is er niet.... Die zijn n.l. allebei "goed".... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pimster Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Ik speel met een T+A V10 buizenversterker op Piega P5LTD luidspekers. De T+A heeft ook zo'n klasse A knopje. Ik hoor wel wat verschil, de bassen lijken wat wolliger, met minder controle te worden weergegeven in de klasse A stand. Andere parameters, detail, diepte lijken niet te veranderen. Ik kies dus voor AB, minder slijtage met een (minimaal) beter geluid als beloning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 september 2004 Author Report Share Posted 7 september 2004 Het verschil tussen een goede klasse A en klasse A-B bak is er niet.... Die zijn n.l. allebei "goed".... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts