Jump to content

Marantz met A-class knoppie

spido
 Share

Recommended Posts

:D Hallo Duck,

Hoe had die goeie man van Passlabs bij z'n 20-watter single-ended transistor klasse-A de luidspreker gekoppeld a/d eindtrap ? Toch niet dc hoop ik ,want dan loopt de volle ruststroom ook door de spreekspoel v/d luidspreker.En via een elco of trafo is ook uit den boze.Heb je ook een schema hiervan ? :)

De Zen is zelfs met 2 elco's gekoppeld.

De JLH 10 Watter is overigens ook met elco's gekoppeld, net als de NAD310.

Beste Edwin,

Ik heb deze versterkers bijna altijd in de A-stand laten staan.

Dat deed ik om mijzelf onbewust te laten wennen aan het "betere geluid".

Want ik wist wel dat A eigenlijk beter zou moeten zijn.

"Smoother", "gaver", "fluweliger", "minder grof", "minder zanderig".

Maar zo nu en dan probeerde ik met bekend materiaal weer eens de AB stand.

Dat deed ik in de hoop dat het geluid me dan zou tegenvallen...

(Ja, ik heb wel eens met psychiaters gepraat!)

Maar nee, helaas: het geluid was elke keer nog net zo prachtig als in de A-stand.

Wat een teleurstelling, h

Zou bi-ampen (AB voor laag en A voor hoog) een goed idee zijn?

Dat is het principe wat Sebastiaan zo mooi vind. Een Crown bijv voor het laag, omdat je crossoververvorming in het laag toch niet hoort, maar wel een snoeistrak en gecontroleerd laag wilt.

En een mooie Klasse A versterker voor het midden en hoog. Dan verenig je twee werelden in

Mijn TAN 80 versterkers doen het nog uitstekend Edwin.

Net nog even een dvd beluisterd van Fleetwood Mac die van heel goede geluiskwaliteit is en ja ik geniet nog steeds en ik houd ze dus.

Ze hebben het 2

Waren dat niet de potmeters Don, die heel erg verliepen in de loop der tijd icm met weertanden die van waarden veranderden door de hoge ongevingstemperatuur. tenminste, ik kan me nog zoiets herinneren.

Nog een paar jaartjes en dan zijn de elco's aan vervanging toe. ze zijn nu 14 jaar oud, dus nog een jaartje of 4 en dan wordt het weer tijd. Je moet proberen om die versterkers zo lang mogelijk aan de praat te houden. Dat je later tegen je zoon zegt van: Kijk jongen, zo worden ze niet meer gebouwd. Deze versterkers speelden al, toen jij nog geboren moest worden. Dat is tegenwoordig h

Het maakt niet uit of je nu slechthorend of juist een supergehoor hebt maar wat je zelf ervaard,ik vind persoonlijk een PM80 een mietje(en daar bedoel ik mee een PM80mk2)deze versterker klinkt in mijn oren gewoon te week en heeft geen ballen om mij in veroering te brengen <_<

Toen ik deze versterker net gekocht had en thuis van alles erop los gelaten had in de A stand en de B stand kon het mij absoluut niet bekoren,wellicht lgt het ook aan de speakers :unsure: maar de verkoper van een gerenomeerde zaak zij tegen mij dat deze versterker pas los kwam na een week of wat en dat vind ik flauwekul.

Later heb ik nadat ik verschillende merken versterkers uitgeprobeerd te hebben weer een Marantz versterker met de mogelijkheid om naar klasse A te schakelen gekocht en ben er weer goed voor gaan zitten en heb er verschillende speakers erop los gelaten met als gevolg dat ik de versterker eigenlijk nooit de schuld had mogen geven maar de speakers die ik eerder had in combinatie met de PM80 de verkeerde match was.

Nu heb ik tot volle tevredenheid een PM95 en moet zeggen dat het in de A klasse een heel suk mooier klinkt dan in de AB modus,al is het laag wat wolliger in de A stand wat weer te maken heeft met mijn huidige speakers(Mission 754F),in mijn vorige set up met de Vector 0 was het helemaal TOP(hoog rendement luidsprekers) :rolleyes:

Kortom verschil is wel degelijk waarneembaar maar of het altijd een verbetering is :confused:

(...) ik vind persoonlijk een PM80 een mietje(en daar bedoel ik mee een PM80mk2)deze versterker klinkt in mijn oren gewoon te week en heeft geen ballen om mij in veroering te brengen <_<

(...) met als gevolg dat ik de versterker eigenlijk nooit de schuld had mogen geven maar de speakers die ik eerder had in combinatie met de PM80 de verkeerde match was.(...)

Beste Marco,

Begrijp ik goed dat jij, bij nader inzien, de PM 80 toch g

Een goed ingestelde AB versterker heeft ook geen crossoververvorming, echter de transistoren, zijn pas net in geleiding. Er is dan nog een behoorlijke headroom. Bij A staan de transistoren al in volle geleiding, dan is er idd geen crossoververvorming mogelijk, maar de headroon slinkt enorm. Als er verschil te horen is tussen A en AB zou de ruststroominstelling iets opgeschroeft kunnen/moeten worden om dat te verhelpen (plat theoretisch).

In de praktijk denk ik dat het verschil er wel gehoormatig is. Dat zou kunnen ontstaan door de traagheid van het versterkende component. Dien ten gevolge zou een MOSFet versterker daar minder verschil laten horen dan een transistorversterker.

Ik heb echter nog niet met een PM80 gespeeld, kan dus niet zeggen of ik verschil hoor

(...) ik vind persoonlijk een PM80 een mietje(en daar bedoel ik mee een PM80mk2)deze versterker klinkt in mijn oren gewoon te week en heeft geen ballen om mij in veroering te brengen <_<

(...) met als gevolg dat ik de versterker eigenlijk nooit de schuld had mogen geven maar de speakers die ik eerder had in combinatie met de PM80 de verkeerde match was.(...)

Beste Marco,

Begrijp ik goed dat jij, bij nader inzien, de PM 80 toch g

Ik speel met een T+A V10 buizenversterker op Piega P5LTD luidspekers. De T+A heeft ook zo'n klasse A knopje. Ik hoor wel wat verschil, de bassen lijken wat wolliger, met minder controle te worden weergegeven in de klasse A stand. Andere parameters, detail, diepte lijken niet te veranderen. Ik kies dus voor AB, minder slijtage met een (minimaal) beter geluid als beloning.

Beste Pimster,

Een boeiende reactie! Ik moet zeggen dat ik degenen zeer waardeer die hier durven toegeven dat ze geen verschil - of slechts een onbeduidend verschil - kunnen horen: op het risico af om door iemand anders (die het vast en zeker ook goed bedoelt!) voor doof of anderszins gehoorgestoord te worden aangemerkt...

Het zal uiteindelijk wel net zo blijken te zijn als met luidsprekers, microfoons, CD-spelers en andere apparaten: het gekozen technisch principe is meestal niet doorslaggevend, maar wel de manier waarop dat principe is uitgewerkt.

Vanochtend heb ik "in AB" een CD gedraaid, die ik gisteren nog "in A" afspeelde.

Dat was CD1 uit de box "Russian Fairy Tales" (Kruidvat, drie

The plot thickens :) Nu al een paar luistertests die beweren dat AB beter klinkt bij een tweetal versterkers...

S.o.t.a Jerry, Viking en Hans, bedankt voor jullie toelichting op de techniek. Het begon met een knopje op de PM80 en het is nu een serieuze thread met een verfrissende kijk op klasse A versterkers!

Gewoon luisteren dus. B)

Beste Spido,

Leuk zo'n serieuze reactie op mijn eerste bijdrage aan dit forum. Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat klasse A of AB in mijn geval niet zoveel verschil maakt. De discussie spitst zich wat toe op de Marantz versterkers. Die ken ik niet en misschien is het verschil (de verbetering) bij die versterkers beter hoorbaar. Ik moet ook zeggen dat de geluidskwaliteit die ik waarneem mede afhankelijk is van mijn conditie (uitgerust/vermoeid enzo). Dit geldt zowel voor de electronische reproductie van geluid als voor live concerten (in mijn geval meestal klassiek). Geen absoluut gehoor dus... Maar ja, mijn moeder zei vroeger al dat ik niet kon luisteren.

Pim

a-50.jpg

Enjoy music the way it was meant to be heard.

Pure Class-A has never sounded better than with this impeccably built amplifier.

Power MOSFET devices in the output stage in a 10-parallel push-pull arrangement provide 50 watts/ch of high-quality Class-A power into 8 ohms or 100 watts into 4 ohms. When used in bridged mode as a monophonic power amplifier, the A-50 delivers a stunning 200 watts into 8 ohms.

Giant aluminum diecast heart sink arranged symmetrically on both sides of the amplifier assure efficient heat dissipation. Digital power meters showing true power values, and extra large speaker terminals which also accept banana plugs are further advantages.

Pure Class-A has never sounded better than with this impeccably built amplifier.

Een uitspraak van Accuphase zelf. :rolleyes:

Edwin