Jump to content

Gerbrand toch ....

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Ik bliijf erbij dat het de hoogste tijd wordt om een ander topic te openen en deze interesante discussie's voort te zetten.......want dit raakt kant nog wal.. ;)

--Hans.

Beste Hans,

We kunnen ook gewoon de titel van het topic wijzigen :P:P:P

Met opgewekte groet,

In de tijd van Mozart zat het gepeupel beslist niet in de concertzaal. Misschien dat hij "volkse" thema's gebruikte.

Wel in het 'minderwaardige' theater waar Mozart ook voor componeerde.

De muziek van Bach was programmamuziek, bedoeld voor de kerkdienst van aanstaande zondag op te luisteren.

Veel van zijn muziek heeft de vrijdag daarop als verpakking voor vis gediend.

Heb jij nog zo'n vet papiertje dan? :o Kan nog een bom duiten opleveren. :P

Gisterenavond was Wibi nog op TV, met de PiPi's in beeld...... :rolleyes:

Ik had daarvoor nog naar m'n PiPi's geluisterd, dus ik wist nog hoe ze klonken..... Ik denk (weet zeker) dat het beter kan..... :rolleyes:

Hmm Hans,

Daarvoor hoef ik de PP's niet te zien. Ik weet zo ook wel dat het beter kan dan Wibi. B)

Maarten

(...)

maar spelen kan hij!

:)

Zolang het Chopin is wel ja.

T'is een beetje van hetzelfde laken als het Rieupak. Ze kunnen een kunstje en dat kunnen ze goed. Maar laat ze alstublieft niet iets anders proberen, dan vallen ze krakend door de mand :(

Je had en hebt een hele rij van dat soort jongens en meisjes, van Stenberg, via Vayne en Rieu, tot Wibi en Van Rooyen.

Maar je schijnt er aardig van te kunnen rondkomen :D:D

Met opgewekte groet,

Beste Dick,

De genoemde artiesten zijn heus niet zo beperkt als jij schijnt te denken!

Ze hebben allemaal een gedegen conservatoriumopleiding achter de rug, en behaalden met hoge cijfers het solistendiploma. Dat behaal je niet met eenzijdigheid: je moet daarvoor eigenlijk elke soort muziek beheersen.

Waarschijnlijk ben je ook niet erg op de hoogte van de muzikale activiteiten van musici als Jan Vayne en Laurens van Rooyen: beide zijn juist heel veelzijdig.

Jan Vayne is niet alleen een salonpingelaar, maar ook een prima concert- en kerkorganist. Laurens van Rooyen maakte met Erik van der Wurff, Harry Sacksioni, Hans Visser, Nard Reijnders c.s. deel uit van het uiterst creatieve en vernieuwende Harlekijn collectief van Herman van Veen.

De door jou waargenomen beperktheid en eenzijdigheid is niet de schuld van de artiesten - je zou ze op feestjes eens moeten meemaken! - maar van de marketing.

Ze lijken zo eenzijdig en beperkt, doordat ze als een herkenbaar product voor een bepaalde doelgroep op de markt worden gezet.

Die doelgroep eist een bepaalde consistentie.

Wil niet op het verkeerde been gezet worden.

Verlangt dat er gedeind kan worden in driekwartsmaat, wanneer Andr

(...) Wat Rieu betreft, die is echt gewoon zeer gemiddeld. Niveau waarvan je je afvraagt hoe hij eigenlijk het conservatorium heeft afgemaakt. Maar ik heb er wel respect voor, hij biedt een bepaalde bevolkingsgroep ontzettend veel plezier met zijn concerten. Het hoeft niet altijd goed te zijn als je de juiste vorm maar kiest.(...)

Beste Jeroen,

Laat het duidelijk zijn: een Rieu-fan ben ik evenmin!

Toch heb ik een aanmerkelijk hogere dunk van zijn (technische) vakmanschap dan jij.

Zijn vioolsolo's zijn meestal melodisch vrij simpel, maar perfect in hun soort: goed gefraseerd, zangerig, mooi uitgespeeld, en met de juiste (want effectieve) accenten.

Hij speelt uit een enorm technisch surplus: dat blijkt uit de beheersing van het materiaal en de sfeer van ontspanning en speelvreugde. Hij is iemand die Paganini beheerst, om Johann Strauss te kunnen uitvoeren. Bovendien arrangeert hij buitengewoon vaardig voor zijn orkest.

(...)

Hij is iemand die Paganini beheerst, om Johann Strauss te kunnen uitvoeren. Bovendien arrangeert hij buitengewoon vaardig voor zijn orkest.

Als trouwe bezoeker van de jaarlijkse feestavond van de Vereniging ter Bevordering van het Achteruitlopend Eierzoeken met Handicap Appelscha en omstreken, ben je denk ik inderdaad geneigd om, naarmate de avond vordert, de optredende artiest een dergelijk aureool toe te kennen :rolleyes:

Je tweede opmerking snijdt meer hout.

Met opgewekte groet,

Je doet Wibi af als een tweederangs muzikant en volgens mij sla je daarmee de plank geheel mis. Ik vind het een beetje veel Radio 4 van jaren geleden. Als het niet te populair of toegankelijk is, komt het misschien in aanmerking om 'van hoge kwaliteit' te zijn. Bwahh...

Hoe kun je toch voorbij gaan aan zijn kwaliteiten? Zoals Jeroen al noemde, hij won het Franz Liszt concours. Dat is een van de meest prestigeuze piano concours op internationaal niveau. Dat was z'n doorbraak naar het grotere publiek, of liever gezegd, het opstapje naar een commerciele doorbraak. En als hij inderdaad alleen maar uit zou blinken bij het spelen van Chopin (wat niet het geval is m.i.), wat is daar dan mis mee? Is het dan opeens allemaal niet goed?

(...) Wat Rieu betreft, die is echt gewoon zeer gemiddeld. Niveau waarvan je je afvraagt hoe hij eigenlijk het conservatorium heeft afgemaakt. Maar ik heb er wel respect voor, hij biedt een bepaalde bevolkingsgroep ontzettend veel plezier met zijn concerten. Het hoeft niet altijd goed te zijn als je de juiste vorm maar kiest.(...)

Beste Jeroen,

Laat het duidelijk zijn: een Rieu-fan ben ik evenmin!

Toch heb ik een aanmerkelijk hogere dunk van zijn (technische) vakmanschap dan jij.

Zijn vioolsolo's zijn meestal melodisch vrij simpel, maar perfect in hun soort: goed gefraseerd, zangerig, mooi uitgespeeld, en met de juiste (want effectieve) accenten.

Hij speelt uit een enorm technisch surplus: dat blijkt uit de beheersing van het materiaal en de sfeer van ontspanning en speelvreugde. Hij is iemand die Paganini beheerst, om Johann Strauss te kunnen uitvoeren. Bovendien arrangeert hij buitengewoon vaardig voor zijn orkest.

Als jij dat vindt dan begin ik buitengewoon te twijfelen aan je muzikaal gehoor. Hij krast en hij speelt vals. Dit zit hem voornamelijk juist in het gebrek aan technische vaardigheid. Hij mist toonvorming en weet de vingers niet snel genoeg op de juiste plek te zetten. Sorry, het is niet anders. Dat orkest van hem is ook buitengewoon middelmatig. Vlak, zonder verfijning en gevoel. Gewoon van hupsakee. Maar ik vind dat niet erg hoor. Zoals al eerder gezegd, hij bezorgd een hele hoop mensen enorm veel plezier.

Nog even aan Dick: ik haal Rieu niet aan om af te kraken. Natuurlijk ben ik net zo erg als de rest, hoogdravend en zelf een middelmatig muzikant. Maar wat ik eigenlijk wilde aangeven is dat Wibi in het genoemde rijtje gewoon niet thuishoort, het is echt een ander niveau, los van de discussie over goed of minder goed. Het is gewoon t

(...)

Nog even aan Dick: ik haal Rieu niet aan om af te kraken.

(...)

Dag Jeroen,

Nou doe je het weer :(

Je haalt Rieu niet aan om af te kraken zeg je, om vervolgens kwalificaties als "hij krast", "hij speelt vals", "gebrek aan technische vaardigheid", enz. te bezigen.

Zelfs over het orkest stort jij de fiolen van je toorn.

Je bent zelf musicus begrijp ik. Ik hoop voor je toehoorders dat je beter musiceert dan discussieert :P

Dat Wibi van een ander niveau is, kan ik van harte onderschrijven. :rolleyes:

Met opgewekte groet,