erik klijnsmit Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 beste forumleden, mijn vader loopt al geruime tijd te klagen over het geluid van zijn set. hij heeft nl een paar enorme slechte mediamarkt boekenplank speakers achter de bank staan. nu vroeg ie mij om een paar speakers voor hem te bouwen. maar ze mogen weer niet te groot zijn van mijn moeder dus , ik zat te denken aan een vloerstaand type met een 16cm woofer en een tweeter. meer niet . budget 250 euro of zo (exclusief hout) kan ik voor zoiets naar speaker en co gaan , of hebben jullie betere iedeen . ik hoor het graag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 beste forumleden, mijn vader loopt al geruime tijd te klagen over het geluid van zijn set. hij heeft nl een paar enorme slechte mediamarkt boekenplank speakers achter de bank staan. nu vroeg ie mij om een paar speakers voor hem te bouwen. maar ze mogen weer niet te groot zijn van mijn moeder dus , ik zat te denken aan een vloerstaand type met een 16cm woofer en een tweeter. meer niet . budget 250 euro of zo (exclusief hout) kan ik voor zoiets naar speaker en co gaan , of hebben jullie betere iedeen . ik hoor het graag. Zowiezo bij speaker en co langs,heb je wat te vergelijken met eventueel geblaat hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Kijk eens op http://www.alcone.de de prijzen staan erbij. De alcone mid/woofers zijn uitstekend. De Alcone tweeter mooi links laten liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edo Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Je zou eens kunnen kijken naar een Peerless CSX-176 T van 60 euro, leuke Seas tweeter zoals de KT 27 F van 35 euro erbij. Nog filter en dempingsmateriaal kom je den ik wel rond de 125 euro, maal 2 speakers is 250 euro voor twee speakers. Of bedoelde je 250 per stuk? De Seas Wp 171 van rond de 70 euro zou als woofer ook wel kunnen misschien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 ik heb een tijdje terug de Speaker en Co Trapezium 2 in groningen mogen beluisteren. En ik was er goed over te spreken, hij is goed gedetailleert, heeft een goede plaatsing, en hij heeft een goede bas, hij klinkt ook lekker, ook na een tijdje (plus/min 2 uur) luisteren, en niet scherp. plus het model heeft een redelijke goede WAF. bekijk en beluister ook de andere bij speaker en co, je weet maar nooit.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Erik, Ik kocht vorige week een paar Kef Chorale's voor 25,-. Ik vraag me af of je daar voor 250,- zelf tegenaan kunt bouwen, nog afgezien van je uren. Ik kreeg er nog een stel Wharfedale Denton bij. Die klinken nergens naar. Leuk om te horen hoe het ene ontwerp wel sterk verouderd is en het andere nog kan wedijveren met wat er tegenwoordig wordt verkocht. Jammer dat de Denton's mooi gefineerd zijn en de Kefs geplastificeerd. Mijn handen jeuken alweer... Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 september 2004 Author Report Share Posted 8 september 2004 ik heb een tijdje terug de Speaker en Co Trapezium 2 in groningen mogen beluisteren.En ik was er goed over te spreken, hij is goed gedetailleert, heeft een goede plaatsing, en hij heeft een goede bas, hij klinkt ook lekker, ook na een tijdje (plus/min 2 uur) luisteren, en niet scherp. plus het model heeft een redelijke goede WAF. bekijk en beluister ook de andere bij speaker en co, je weet maar nooit.... wat is dat voor een unit , die coaxiaal?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Moet het in een grote kamer? Als de kamer niet te groot is zouden een stel monitoren ook kunnen, kleine box grote waf. Het hangt ook van de muzieksmaak af natuurlijk. Toevallig heb ik van de week mijn HATT monitoren (ongeveer dat budget) weer aangesloten in een kleine kamer en die klinken toch ook wel heel leuk al zeg ik het zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Hoi Erik, Ga zeker eens bij S&C luisteren op de Bergweg in Rotterdam. Maar ga wel zorgvuldig luisteren want niet alle zelfbouw daar klinkt ook echt goed (in mijn oren). Bij veel speakers komt het geluid niet mooi los van de boxen. Wat ik zelf een van hun mooiste vind klinken is de Shamal, een redelijk kleine tweeweg monitor. Erg mooi stereobeeld en verrassend goed met bijna alle soorten muziek maar echt goedkoop is ie niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 september 2004 Author Report Share Posted 8 september 2004 Moet het in een grote kamer? Als de kamer niet te groot is zouden een stel monitoren ook kunnen, kleine box grote waf. Het hangt ook van de muzieksmaak af natuurlijk.Toevallig heb ik van de week mijn HATT monitoren (ongeveer dat budget) weer aangesloten in een kleine kamer en die klinken toch ook wel heel leuk al zeg ik het zelf. mijn ouders hebben een kamer van 12 bij 8 meter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 september 2004 Author Report Share Posted 8 september 2004 ps; wat zou een leuk tweedehands speakersetje zijn?? voor 250 euro? (om ze nou allemaal te gaan beluisteren.......) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 mijn ouders hebben een kamer van 12 bij 8 meter. Oeps! Kijk dan maar even op de pa-afdeling van s&c.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 mijn ouders hebben een kamer van 12 bij 8 meter. ps; wat zou een leuk tweedehands speakersetje zijn?? voor 250 euro? Oh, het hoeft niet zo goed te klinken? Anders red je dat niet voor dat bedrag. Misschien een paar 2e hands Jamo's ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 ps; wat zou een leuk tweedehands speakersetje zijn?? voor 250 euro? (om ze nou allemaal te gaan beluisteren.......) Interessante vraag. Ik heb totaal geen ervaring met wat een beetje klinkt in zo'n grote ruimte. Alleen op beurzen heb ik wel eens in een grotere ruimte gestaan/gezeten, maar daar viel het meestal zwaar tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 september 2004 Author Report Share Posted 8 september 2004 mijn ouders hebben een kamer van 12 bij 8 meter. ps; wat zou een leuk tweedehands speakersetje zijn?? voor 250 euro? Oh, het hoeft niet zo goed te klinken? Anders red je dat niet voor dat bedrag. Misschien een paar 2e hands Jamo's ... voor 250 euro koop je volgens mij best een paar leuke speakers toch?? nou ja 300 mag ook..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 mijn ouders hebben een kamer van 12 bij 8 meter. ps; wat zou een leuk tweedehands speakersetje zijn?? voor 250 euro? Oh, het hoeft niet zo goed te klinken? Anders red je dat niet voor dat bedrag. Misschien een paar 2e hands Jamo's ... voor 250 euro koop je volgens mij best een paar leuke speakers toch?? nou ja 300 mag ook..... Misschien wil Audiopaul zijn Bose pakjes wel wegdoen? P.s. Ga eens in de koopjeskelder van Correct kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 ps; wat zou een leuk tweedehands speakersetje zijn?? voor 250 euro? (om ze nou allemaal te gaan beluisteren.......) Een paar B&W DM2a's. Die zijn vaak nog wel te koop voor dat geld. Ik heb de mijne aan m'n zoon verkocht, maar die gebruikt ze niet. Als basspeaker zou ik eerder aan een 20 cm denken. In zo'n grote kamer is 20 cm echt wel minimaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 ik heb een tijdje terug de Speaker en Co Trapezium 2 in groningen mogen beluisteren.En ik was er goed over te spreken, hij is goed gedetailleert, heeft een goede plaatsing, en hij heeft een goede bas, hij klinkt ook lekker, ook na een tijdje (plus/min 2 uur) luisteren, en niet scherp. plus het model heeft een redelijke goede WAF. bekijk en beluister ook de andere bij speaker en co, je weet maar nooit.... wat is dat voor een unit , die coaxiaal?? Coaxiaal, dan is een tweeter samen gevoegt met een woofer. zoals deze van Seas, dit is de unit die ook in de Trapezium 2 zit. Hier zie je dus de dome van de tweeter in het midden waar normaal de stofkap van de woofer zit. het acoustisch centrum komt daardoor dus volledig overeen van de woofer en de tweeter, wat een verbetering is ten opzichte van een aparte woofer en tweeter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 9 september 2004 Report Share Posted 9 september 2004 Maar de tweeter wordt sterk gebundeld door het membraam van de midbas. Er kleven dus ook nadelen aan. Je zou het coaxiaal chassis kunnen uitbreiden met een 25cm woofer, dan kan je de kamer wel vullen met geluid. Nadeel is dat het voor 250 euro moeilijk gaat worden om dat voor elkaar te krijgen. Voor luidsprekers <300/paar kan je beter fabrieksspeakers kopen, daar valt niet tegenaan te bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 september 2004 Report Share Posted 9 september 2004 Maar de tweeter wordt sterk gebundeld door het membraam van de midbas. Er kleven dus ook nadelen aan. Bij die speaker wel ja. Maar bij de Tannoy dual concentrics heb je juist weer niet zo'n sterker bundeling en die geven een mooi breed geluidsbeeld. Dat nadeel is dus niet zo algemeen geldend Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 9 september 2004 Report Share Posted 9 september 2004 Maar de tweeter wordt sterk gebundeld door het membraam van de midbas. Er kleven dus ook nadelen aan. dat zal best wel, elk voordeel heb ze nadeel Je zou het coaxiaal chassis kunnen uitbreiden met een 25cm woofer, dan kan je de kamer wel vullen met geluid. Nadeel is dat het voor 250 euro moeilijk gaat worden om dat voor elkaar te krijgen. ik denk niet dat dat het huis in zal komen bij zijn ouders, maar dat hoeft opzich ook niet, ik vond ze best een deftig stukje bas hebben voor dit formaat speakertje. plus, gebruiken zijn ouders dan de hele kamer voor muziek..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 9 september 2004 Report Share Posted 9 september 2004 Weer zo'n stomme reply uit de hoek van 'ik heb deze en daarom raadt ik je deze aan!' .. Maar dat heb ik volgens mij nog niet eerder gedaan dus sta ik te popelen! voor 250 euro (of iets meer) totaal kan je 2 Alto 2 G speakers bouwen van Visaton. Lijkt soms een vloekwoord te zijn, maar ik ben er al ruime tijd zeer behoorlijk tevreden mee.. Na een kort vergelijk met een stel Epos zuilspeakers die menige malen duurder zijn, kon ik geen enorme verschillen waarnemen, dat moet toch wel iets zeggen. Kom je wel eens in Groningen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 september 2004 Report Share Posted 10 september 2004 Beste Erik, Voor zo'n ruimte moet je inderdaad uitgaan van een 20 cm basluidspreker, of nog groter! (Maar dan zou het een drieweg moeten worden...) Een niet te dure en heel goede tweewegsuggestie: SPH-200KE woofer met DT-254 tweeter en DN-1218BW filter (alles Monacor) in een 50 liter reflexkast die is afgestemd op 31 Hz. Het -3dB punt komt dan op 29 Hz! Reflexpijpen: twee stuks van 5 cm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 10 september 2004 Report Share Posted 10 september 2004 Zet de betonmolen maar vast aan, Erik! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 september 2004 Author Report Share Posted 11 september 2004 Zet de betonmolen maar vast aan, Erik! nou , nee het word gewoon MDF . een 20 cm woofer en een tweeter. in een 50 literkast . binnenkort even naar het noorden om de boel op te halen, en gelijk het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts