Don van der Deijl Posted 11 september 2004 Report Share Posted 11 september 2004 Woofer zou ik van VIFA kopen een merk dat niet onder doet voor seas en iets goedkoper is. Wat betreft tweeters kijk eens naar 2 de hands bijvoorbeeld philips heeft heel goede tweeters gehad in waardeloze behuizingen die je nu nog steeds wel tegen komt voor een habbekrats. Nieuwe tweeter dan zou indien je van heel scherp hoog houdt een visaton dsm25 een optie zijn .(onverwoestbaar) Neutraler klinken die van seas waarbij ik niet zou gaan voor de ferro fluit types. Een 6 db filter zal de kosten verder drukken en is doorgaans afdoende in een 2 weg systeem en een print kan hierbij achterwege blijven. Bespaar niet op de hoogdoorlaat condensator in het tweeter gedeelte van het filter. Verder kan je besparen door de speaker terminal te laten vervalen en dus het lsp snoer vast te montereren. Houdt het rendement van de gebruikte units in de gaten mogen niet teveel afwijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Zet de betonmolen maar vast aan, Erik! nou , nee het word gewoon MDF . een 20 cm woofer en een tweeter. in een 50 literkast . binnenkort even naar het noorden om de boel op te halen, en gelijk het Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 september 2004 Author Report Share Posted 13 september 2004 Zet de betonmolen maar vast aan, Erik! nou , nee het word gewoon MDF . een 20 cm woofer en een tweeter. in een 50 literkast . binnenkort even naar het noorden om de boel op te halen, en gelijk het Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Leuk! Met z'n allen naar Appelscha! Ik zou Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Leuk! Met z'n allen naar Appelscha! Ik zou Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 Woofer zou ik van VIFA kopen een merk dat niet onder doet voor seas en iets goedkoper is. Hangt meer van het type af dan wat anders. Seas heeft ook een zeer hoge prijs-kwaliteit en doet daarin niet onder voor Vifa. Groet, Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 oktober 2004 Author Report Share Posted 22 oktober 2004 Beste Erik, Voor zo'n ruimte moet je inderdaad uitgaan van een 20 cm basluidspreker, of nog groter! (Maar dan zou het een drieweg moeten worden...) Een niet te dure en heel goede tweewegsuggestie: SPH-200KE woofer met DT-254 tweeter en DN-1218BW filter (alles Monacor) in een 50 liter reflexkast die is afgestemd op 31 Hz. Het -3dB punt komt dan op 29 Hz! Reflexpijpen: twee stuks van 5 cm Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 oktober 2004 Author Report Share Posted 25 oktober 2004 beste spido [en anderen] in heel nederland is geen pvc-pijp te vinden van 5cm inwendig. 4,5 cm inwendig is er wel, dat had ik trouwens nog liggen achter de garage nu ben ik aan het rekenen gegaan. met een programma nl : winISD het duurde even voordat ik het doorhad hoe het werkte , maar ik ben eruit!! ook duurde het even voordat ik doorhad , dat er bij de driver parameters van de monacor sph 200ke niet de goede getallen stonden maar nu heb ik dus endelijk mijn eigen kist ontworpen . en kom op de zelfde uitkomst als spido uit. 50 liter basreflex met twee pijpen van 5 bij 20cm maar mijn pijpen zijn maar 4,5 inwendig . nu zegt het programma dat je ze dan maar 17cm hoeft te maken, handig of niet , die programma's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 25 oktober 2004 Report Share Posted 25 oktober 2004 Iets met een visaton hoorn ofzo..dat knettert mooi in een grote ruimte prijs valt wel mee rond de 50euris per unit. Wellict zijn er nog goedkopere van en ander merk ofzo Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 oktober 2004 Author Report Share Posted 27 oktober 2004 hij klinkt alleen niet naar mijn zin. hij tettert teveel. op je oren zeg maar. teveel vervorming in het middengebied, en het hoog is iets t Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 27 oktober 2004 Report Share Posted 27 oktober 2004 hij klinkt alleen niet naar mijn zin. hij tettert teveel. op je oren zeg maar. teveel vervorming in het middengebied, en het hoog is iets t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 29 oktober 2004 Report Share Posted 29 oktober 2004 Ziet er mooi uit Erik, als het echt te schel is maak er dan een 12 dB filtertje van door ook een spoel te gebruiken. Weerstand van ohm of 12 parallel aan tweeter doet ook wel eens wonderen. Als je 1 condensator blijft gebruiken: een lagere waarde schuift het kantelpunt naar boven. Vroegah (jaar of 15 terug) gebruikte ik LS-OPT om filters te berekenen, heeft iemand een tip voor modernere software? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 29 oktober 2004 Report Share Posted 29 oktober 2004 hij tettert teveel.op je oren zeg maar. teveel vervorming in het middengebied, en het hoog is iets t Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 oktober 2004 Author Report Share Posted 29 oktober 2004 hij tettert teveel.op je oren zeg maar. teveel vervorming in het middengebied, en het hoog is iets t Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 oktober 2004 Report Share Posted 29 oktober 2004 (...) de SPH 200KE heeft een heftige resonantie tussen de 6 en 10 kHz, die minstens zo luid is als de rest van de weergave. (...) Beste Richard, Het is waar dat bij de SPH-200KE de natuurlijke roll-off niet zo geleidelijk is als bij bijv. de SPH-165KEP, maar je moet er wel rekening mee houden dat de gepubliceerde grafiek recht voor de woofer is gemeten, dus in het gebied van de hogetonen-bundeling. Buiten de luisteras is het effect ervan veel geringer, zodat de totale akoestisch output in dat gebied reuze meevalt. De DT-254 heeft een gemiddeld rendement van 92 dB/1W/1m: dit ligt twee dB hoger dan het rendement van de woofer. Ik dacht dat een beetje meer "pit" in die grote luisterruimte wel prettig zou zijn: afstand werkt als een hoog- Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 29 oktober 2004 Report Share Posted 29 oktober 2004 Erik, ik zal ze wel eens opmeten. We zouden toch nog eens met die betonnix gaan spelen. Krijg je een alternatief filtertje van me. Ontworpen op mooi open geluid en zonder nare opbreekverschijnselen. Kun je eens vergelijken met die 1 condensator benadering. Groetjes, Jeroen P.S. Heb je ze morgenochtend klaar staan? Met mogelijkheid tot separaat aansluiten van woofer en tweeter voor het opmeten? Ik ben lekker vroeg, besteden we een uurtje aan meten direct na de koffie. Voordat we aan de fasedraaierij gaan. Krijg je van de week nog een filterontwerp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 oktober 2004 Report Share Posted 29 oktober 2004 hoofdpijn na 10 minuten, schel hoog en kasterig laag. Hm... back 2 the drawingboard? (misschien toch een wat minder rudimentair filter wenselijk bij deze units?) Maar help is on the way Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 oktober 2004 Author Report Share Posted 30 oktober 2004 hoofdpijn na 10 minuten, schel hoog en kasterig laag. Hm... beste duck , ik ben vreselijk verwend dus als er maar iets misgaat , krijg ik hoofdpijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 oktober 2004 Report Share Posted 30 oktober 2004 Heb je d'r wel 't juiste dempingsmateriaal ingedaan...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 oktober 2004 Author Report Share Posted 30 oktober 2004 Heb je d'r wel 't juiste dempingsmateriaal ingedaan...??? beste hans, we zijn vanmorgen aan het meten gegaan, jeroen d heeft een mooi programma op mijn pc gezet , en wat hardware eraan gehangen , en toen de metingen verricht, de resultaten zal ie wel posten hier , en het evt filter komen we wel uit, ook ben ik met klaas nog wat aan het meten geweest, vanavond. het komt goed!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 (...) ik ben vreselijk verwend (...) Beste Erik, Misschien beter om te zeggen: " Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 Ziehier de gisteren opgemeten karakteristiek van de speakertjes met monacor woofer en tweeter. Zo op het eerste oog niks mis mee, behoudens de dip rond 1500/2000 Hz en de 3 dB piek bij 10 kHz (komt door de woofer). De fase laat al heel wat meer problemen zien. Dat ie draait naar -/+180 graden en dan weer naar 0 (tweeter is in fase aangesloten) vind ik geen probleem, dat krijg je met een woofer wiens akoestisch centrum een paar centimeter achter de tweeter staat en zelf ook onvermijdelijk wat fasedraaiing teweeg brengt. Zelfs met alleen een condensator als filter. Maar wat wel erg is dat zijn de vreselijke pieken op 7 kHz. Dat duidt op sterke resonantie. Het waterval diagram, dat er eigenlijk heel erg goed uitziet onder 2 kHz (prima woofertje!) laat zien hoe erg het is bij 7 kHz. Zie hieronder de amplitude karakteristiek van alleen de woofer. Natuurlijke roll-off begint bij 4 kHz, dus de kantelfrequentie van 4,5 kHz die Erik had gebruikt was zo gek nog niet. De dip van 1500 - 2000 Hz is verdwenen. Die is bij het complete systeem zichtbaar vanwege de tweeter die daar de woofer aan het tegenwerken is. De tweeter is door de condensator bij 1000 Hz, zijn resonantiefrequentie, pas 8 dB verzwakt. Hij krijgt een positieve fasedraaiing mee van de condensator terwijl de woofer daar al wat begint achter te lopen. Het resultaat is juist minder output dan meer. Welnu, Erik heeft inmiddels van mij een nieuw filterontwerp ontvangen. Het vervormende midden (doordat de tweeter niet voldoende beschermd wordt) en het opbrekende hoog van de woofer is daarmee verholpen. De fasekarakteristiek draait opnieuw -/+ 180 graden rond 3 kHz maar heeft verder een mooi glad verloop zonder onregelmatigheden die op resonanties wijzen. De amplitude zit tussen +/-2 dB behoudens het uiterste hoog. Als Erik dat nog regelmatiger wil hebben zal hij met een frees een facet-rand moeten maken of de hoeken afronden. Erik, ik hoor wel wat je ermee doet. Groetjes, Jeroen P.S. Mijn meetapparatuur doet het thuis in ieder geval weer prima. Voor de niet ingewijden, toen ik de ESL's probeerde op te meten met daarop mijn meetversterkertje aangesloten ging de boel op tilt... Niet het versterkertje maar wel DLSA Pro. Vrij gevoelig spul, maar voor die prijs/kwaliteit mag je verder niet mopperen. Thuis deed ie het gelukkig weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 november 2004 Author Report Share Posted 1 november 2004 beste jeroen!! was leuk , die metingen. ik ben weer heel wat wijzer. overgens , ik ben ook aan het meten gegaan , met de spectrum analyser . ook daar kon je de piek bij 6-7khz goed zien. nu heb ik de spoeltjes en de weerstanden van klaas even ertussen gezet. de spoel van 0.33mH voor de woofer , en het weerstandje van 2ohm voor de tweeter . nu vlt de woofer mooi weg (op de rta meter) de frequentie response is ook mooi vlak. en jawel , ik zit er al en uur naar te luisteren , zonder dat ik hoofdpijn krijg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Kan me voorstellen dat je minder hoofdpijn krijgt. Je hebt met deze aanpassingen vooral de tonale balans aangepast. Het hoog speelt zo'n 2 dB zwakker en de resonantiepiek is 3 dB zwakker. Maar, dat is in verhouding met de tweeter helaas nog bijna net zo sterk. Daarbij is het gat bij 1500 Hz nog ietsje dieper geworden. De problemen zijn dus nog niet opgelost. De luidspreker klinkt nu dan wel vriendelijker, maar in principe niet zuiverder. Je moet je realiseren dat je met jouw spectrum analyzer niet smalbandig genoeg kunt meten om de ernst van de piek te zien. Maar fijn dat het beter gaat nu. De units hebben veel potentie, dat was toch al wel te horen afgelopen zaterdag! Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 november 2004 Report Share Posted 2 november 2004 Beste Jeroen_D, Net zoals bij cosmetische chirurgie (gedenk Michael Jackson!) kan overperfectionering van een luidsprekersysteem averechts werken. Het middel kan erger zijn dan de kwaal, kortom. Jij mag er vanzelfsprekend anders over denken, maar mij heeft de ervaring geleerd dat systemen met ingewikkelde filters en correctienetwerken eigenlijk nooit natuurlijk klinken. Het piekje dat jij bij de woofer kon meten, bij 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts