Jump to content

goedkoop zelfbouw setje

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

De enige aardige toepassing die ik voor zulke dingen zou kunnen verzinnen is die als sprekend kamerscherm in de behandelkamer van een arts.

Lijkt me wel leuk: als een jongedame zich heeft ontkleed, bijvoorbeeld, zegt het kamerscherm waarderend: "Z

De enige aardige toepassing die ik voor zulke dingen zou kunnen verzinnen is die als sprekend kamerscherm in de behandelkamer van een arts.

Lijkt me wel leuk: als een jongedame zich heeft ontkleed, bijvoorbeeld, zegt het kamerscherm waarderend: "Z

(...) De fase laat al heel wat meer problemen zien. (...) Maar wat wel erg is dat zijn de vreselijke pieken op 7 kHz. Dat duidt op sterke resonantie. (...)

Beste Jeroen_D,

Waarom deze aandacht voor fase?

Fase kun je toch niet horen?

We horen toch alleen maar frequentie en amplitude?

Of denk je er (nu) toch anders over?

Fase kun je toch niet horen?

We horen toch alleen maar frequentie en amplitude?

Of jij denkt er nu anders over na de test van vorige week :P:D

Waar het omgaat is hoe steil is dat faseverloop tov het frequentieverloop. Oftewel hoe groot is de Q-factor van het allpass filter wat het veroorzaakt. Bij een slap verlopende fase (lage Q-factor) kun je het idd niet horen. Maar bij een steil verlopende fase (hoge Q-factor) kun je wel iets horen.

Als je ruis door een 2e orde allpassfilter stuurt met een hoge Q-factor dan hoor je op de resonantiefrequentie een "Pitchy" geluid. Probeer maar eens. Dit ook is heel mooi aan de groupdelay te zien. Zulke filters vertonen een bult/piek in de groupdelay op de resonantiefrequentie.

;)

Fase (an sich) kun je niet horen.

Net zo min als impedantie.

Alleen amplitude en frequentie (in hun samenhang) kun je horen.

Wanneer fasedraaiingen niet tot uitdrukking komen in de frequentie/amplitudekarakteristiek, in het cumulative decay spectrum (mechanische resonantie vs. tijd) en de blokgolfweergave (fasereinheid van samengestelde tonen) is er niets aan 't handje.

Fase (an sich) kun je niet horen.

Net zo min als impedantie.

Alleen amplitude en frequentie (in hun samenhang) kun je horen.

Beetje open deuren inschoppen Spido? :lol:

Wanneer fasedraaiingen niet tot uitdrukking komen in de frequentie/amplitudekarakteristiek, in het cumulative decay spectrum (mechanische resonantie vs. tijd) en de blokgolfweergave (fasereinheid van samengestelde tonen) is er niets aan 't handje.

Dat impliceert g

Wellicht kan Jeroen voor een volgende luistersessie eens zo'n all-pass filtertje knutselen met een Q van 5? Gelukkig worden er bij x-overs geen filters met een Q van 5 toegepast. Maar het experiment zou wel leuk zijn.

Misschien inderdaad wel aardig. Maar die SPH-200 KE deed het van zichzelf al, zonder filter op 7 kHz met een Q die nog veel hoger lag...

Ik begin me trouwens een beetje zorgen te maken over Erik. Al een tijdje niets meer gehoord. Ik weet niet eens of de filteronderdelen wel aangekomen zijn. Misschien moet ik eens gaan bellen, maar dat komt morgen dan wel.

Ah! Ik zie zojuist dat ie weer online is geweest. Ik zal gewoon nog even afwachten.

Groetjes, Jeroen

Beste Pjotr,

Wat het voor mij, simpele ziel, elke keer zo moeilijk maakt om jullie, hooggeschoolde en hyperbegaafde geesten, enigszins te volgen, is dit:

Jullie tekenen een lijn, die je frequentiekarakteristiek noemt. En je zegt: "Kijk eens hoe recht (of hoe krom) die is."

Zoals hierboven: de rode en de blauwe lijnen.

Ze zijn allebei recht, in het eerste plaatje.

Het is mij echter op dat ogenblik volkomen onduidelijk of die lijnen akoestisch (dus met een microfoon, meetversterker, level recorder etc.) zijn gemeten, of dat ze elektrisch gemeten zijn (over de luidsprekerklemmen heen), of dat ze ontspruiten aan de geprogrammeerde fantasie van je PC.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor jouw curves van blokgolven en faseverloop.

Als mijn vermoeden juist is en de lijntjes ni

Beste Jeroen_D,

Je mag natuurlijk best sneren, maar accepteer je dan ook een sneer terug?

Het optimaliseren van een deelaspect zonder acht te slaan op de uitwerking daarvan op het praktisch functioneren van het definitieve systeem getuigt van grenzeloos onbenul.

Zoiets als het oppoetsen van een strontkar.

Of het Koninklijk Concertgebouworkest inhuren voor een carnevalsavond.

Wat jij enerzijds (filtermatig, met correctienetwerkjes e.d.) rechtbreit, wordt anderzijds altijd(!) weer scheefgetrokken (door de fysische aspecten die ik al opsomde).

Ergo: je moet welbewust en weloverwogen bepaalde "fouten" in je ontwerp opnemen, om uiteindelijk toch goed uit te kunnen komen.

Net zoals een artillerist v

Waarde Spido,

Dus als ik het goed begrijp dan zaag jij net zo lang plankjes af tot dat er eentje bij zit die past? Een duimstok met van die abstracte centimetertjes erop die helemaal niet op een kast lijken moet voor jou dan ook uit den boze zijn.

:unsure:

Wellicht kan Jeroen voor een volgende luistersessie eens zo'n all-pass filtertje knutselen met een Q van 5? Gelukkig worden er bij x-overs geen filters met een Q van 5 toegepast. Maar het experiment zou wel leuk zijn.

Misschien inderdaad wel aardig. Maar die SPH-200 KE deed het van zichzelf al, zonder filter op 7 kHz met een Q die nog veel hoger lag...

Ik begin me trouwens een beetje zorgen te maken over Erik. Al een tijdje niets meer gehoord. Ik weet niet eens of de filteronderdelen wel aangekomen zijn. Misschien moet ik eens gaan bellen, maar dat komt morgen dan wel.

Ah! Ik zie zojuist dat ie weer online is geweest. Ik zal gewoon nog even afwachten.

Groetjes, Jeroen

ik heb het even druk op het werk. :)

dus kan ik niet verder knutstelen .

zodra de nieuwe filters erin zitten , laat ik jullie horen hoe het was.

O jee :huh: Ik voel een gedichtje opkomen :)

Eindeloos

zonder grens, uitgestrekt en voortdurend

eindeloos gelukkig

de orale fase voorbij

de tweede fase afgerond

en praten, bomen, discuteren, disputeren, parlementeren, redekavelen, twisten

Luisteren?

.

.

.

.

.

.

Fijn dat jullie even wilde luisteren... diep h

(...) Maar je redeneert wel op die manier als het om gereedschap op de computer gaat.

Dat jij DAT gereedschap niet begrijpt of niet kan begrijpen wil nog niet zeggen dat het nutteloos is. (...)

Beste Pjotr,

Hoewel ik weet dat jij mij toch niet zult geloven: ik gebruikte al computers voor het berekenen van luidsprekerfilters en -behuizingen toen jij vermoedelijk nog niet eens in de strontluiers lag.

Maar ik wist toen al dat de hoorbare werkelijkheid altijd afwijkt van wat de computer presenteert: het is immers niet doenlijk alle benodigde gegevens in te voeren en te verwerken, temeer omdat sommige daarvan niet bekend kunnen zijn (zoals gebruiksduur/opwarming, luidheidsvoorkeur, eigenschappen van de luisterruimte).

Maar zelfs bij de voor eigen gebruik ontwikkelde systemen van grote fabrikanten, waar alle specifieke parameters van de toegepaste units, de kast, de demping, de poortafstemming en overdrachtsfunctie, enz., enz. bekend zijn, weten de ontwerpers dat de computer slechts kan dienen voor het optimaliseren van een deel van de prestaties.

Het blijft altijd aan de ontwerper om uit te maken welke fouten de luidspreker mag hebben, en in welke mate.

De computer kan hem helpen dat doel te benaderen. Meer niet.

Hoewel ik weet dat jij mij toch niet zult geloven: ik gebruikte al computers voor het berekenen van luidsprekerfilters en -behuizingen toen jij vermoedelijk nog niet eens in de strontluiers lag.

Aha Spido, ja dat maakt wel veel duidelijk ... :rolleyes: Wat weet ik nog niet maar het is wel veel.

;)

P.s. Spido in de door jou genoemde tijd was er nog geen internet en Hear forum, dus jij bestond toen nog helemaal niet.

(...) Spido in de door jou genoemde tijd was er nog geen internet en Hear forum, dus jij bestond toen nog helemaal niet.

Beste Pjotr,

Spido heeft een virtueel ingebouwde ouderdom, die overigens - al naar behoefte of wens - onderhevig is aan fluctuatie.