Jump to content

goedkoop zelfbouw setje

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Beste Spido,

Geef je het op? Ja het is een eenzaam bestaan als je liefhebber van blokgolven bent. Zo'n 20-30 jaar geleden waren er nog wel wat componisten die dat in hun muziek stopten maar zelfs zij vonden alleen een blokgolf ook wel wat saai.

Wat ik in bovenstaande plaatjes toonde is prima elektronisch in een echt kastje te stoppen hoor. Dat speakers niet in staat zijn tot het weergeven van perfecte blokgolven is eigenlijk niet zo belangrijk. Ze kleuren hooguit het geluid wat. Zou je dat fasegedraaide signaal over zulke speakers afspelen dan kun je nog steeds het effect, oftewel de verandering, wel of niet waarnemen.

Kijk als jij in Surhuisterveen iemand in New York aan de telefoon hebt en die blaast daar in New York op een trompet dan herken je dat nog steeds als een trompet (als je tenminste weet wat een trompet is en hoe die normaal klinkt). Technisch lijkt dat signaal op b.v. een scoop c.q. spectrumanalyser in het geheel niet meer op een trompet.

;)

(...) Dat speakers niet in staat zijn tot het weergeven van perfecte blokgolven is eigenlijk niet zo belangrijk. (...)

Beste Pjotr,

Nee hoor, is helemaal niet zo belangrijk. Voor jou niet, tenminste.

Maar ik behoud me het recht voor daar anders over te denken.

Indien een luidspreker blokgolfsignalen niet goed kan verwerken, kan hij dat met alle andere signaalvormen evenmin.

P.S. Als voor jou de herkenbaarheid van een trompet via de telefoon kwalitatief al voldoende is, waar maak jij je dan hear nog verder druk om? Word gelukkig met een midi-setje!

Guest muziekfreak
Woofer zou ik van VIFA kopen een merk dat niet onder doet voor seas en iets goedkoper is.

Hangt meer van het type af dan wat anders. Seas heeft ook een zeer hoge prijs-kwaliteit en doet daarin niet onder voor Vifa.

Groet,

Hans.

Vifa wordt gebruikt door het merk....magnat...geen vergelijk met seas als je het mij vraagt hangt er uiteraard vanaf welek units. Maar seas maakt wel hele mooie units [subjectief] ;)

Beste Spido,

Wil je s.v.p. de hele alinea quoten Spido, zodat die zin die je quote in zijn context staat. Je rukt hem nu uit zijn verband en misbruikt hem om voor je eigen virtuele parochie te preken. Alhoewel die parochie alleen uit Spido bestaat lijkt het wel.

Je maakt er weer veel geschreeuw en weinig wol van.

;)

Guest muziekfreak
KNIP

P.S. Als voor jou de herkenbaarheid van een trompet via de telefoon kwalitatief al voldoende is, waar maak jij je dan hear nog verder druk om? Word gelukkig met een midi-setje!

Als je een goede telefoon hebt wel,ik kan het weten B)

Vifa wordt gebruikt door het merk....magnat...geen vergelijk met seas als je het mij vraagt  hangt er uiteraard vanaf welek units. Maar seas maakt wel hele mooie units [subjectief] ;)

ScanSpeak wordt ook gebruikt door het merk ....magnat.... ook geen vergelijk.

Een dergelijke vergelijking om de kwaliteit van een toeleverancier van de units aan te tonen gaat natuurlijk altijd mank, dan heb je meer aan de jaargangen van HobbyHiFi en K&T waar de meetgegevens van de chassis worden gepubliceerd.

Vifa scoort in die tests altijd wel goed en kan meestal toe met een simpele filtering. De 'geweldige' Seas Excel units moeten bijna altijd steil worden gefilterd om de hevige membraanresonanties bij de hoge frequenties te onderdrukken.

Maar ik wist toen al dat de hoorbare werkelijkheid altijd afwijkt van wat de computer presenteert: het is immers niet doenlijk alle benodigde gegevens in te voeren en te verwerken, temeer omdat sommige daarvan niet bekend kunnen zijn (zoals gebruiksduur/opwarming, luidheidsvoorkeur, eigenschappen van de luisterruimte).

Gegevens die niet bekend zijn kun je niet in je ontwerp verwerken, of je nu wel of geen computer gebruikt. Beetje raar argument tegen het gebruik van computers.

(...) Dat speakers niet in staat zijn tot het weergeven van perfecte blokgolven is eigenlijk niet zo belangrijk. (...)

Beste Pjotr,

Nee hoor, is helemaal niet zo belangrijk. (...)

Mooi om te constateren dat Pjotr en Spido het eens zijn over hoe onbelangrijk het is dat luidsprekersystemen blokgolven kunnen weergeven.

Beste Joboton,

Hoewel ik de sterke indruk heb dat jij veinst mij niet te begrijpen, wil ik niet nalaten op jouw twee recente bijdragen te reageren.

Wat blokgolven betreft, schreef ik aan Pjotr:

Beste Pjotr,

Maar ik behoud me het recht voor daar anders over te denken.

Indien een luidspreker blokgolfsignalen niet goed kan verwerken, kan hij dat met alle andere signaalvormen evenmin.

Jouw conclusie in dezen is dus onjuist. Wat voor Pjotr geldt, geldt niet voor Spido.

Wat het gebruik van de computer voor het berekenen van luidsprekersystemen betreft, schreef ik aan Pjotr:

Beste Pjotr,

Hoewel ik weet dat jij mij toch niet zult geloven: ik gebruikte al computers voor het berekenen van luidsprekerfilters en -behuizingen toen jij vermoedelijk nog niet eens in de strontluiers lag.

Maar ik wist toen al dat de hoorbare werkelijkheid altijd afwijkt van wat de computer presenteert: het is immers niet doenlijk alle benodigde gegevens in te voeren en te verwerken, temeer omdat sommige daarvan niet bekend kunnen zijn (zoals gebruiksduur/opwarming, luidheidsvoorkeur, eigenschappen van de luisterruimte).

Ook in dezen is jouw conclusie dus niet terecht. De juiste conclusie zou zijn: de computer kan goede diensten bewijzen bij het berekenen van luidsprekersystemen, maar de ontwerper doet er verkeerd aan blind te varen op de zo verkregen resultaten.

Errare humanum, perfectio non disputandem!

Gegevens die niet bekend zijn kun je niet in je ontwerp verwerken, of je nu wel of geen computer gebruikt. Beetje raar argument tegen het gebruik van computers.

Beste Joboton,

Wat het gebruik van de computer voor het berekenen van luidsprekersystemen betreft, schreef ik aan Pjotr:

Beste Pjotr,

Hoewel ik weet dat jij mij toch niet zult geloven: ik gebruikte al computers voor het berekenen van luidsprekerfilters en -behuizingen toen jij vermoedelijk nog niet eens in de strontluiers lag.

Ook in dezen is jouw conclusie dus niet terecht. De juiste conclusie zou zijn: de computer kan goede diensten bewijzen bij het berekenen van luidsprekersystemen, maar de ontwerper doet er verkeerd aan blind te varen op de zo verkregen resultaten.

datzelfde geld ook voor het ontwerpen van een luidspreker op papier, of zo uit het hoofd, o.i.d. dan kun je er ook niet op blindvaren, dat is ook meer de richting van Joboton zijn antwoord.