Jump to content

Upsampling echt beter?


Ranger
 Share

Recommended Posts

Het is iets wat wiskundig, fundamenteel, niet anders is dan de oversampling met digitale filtering die al sinds 1984 wordt toegepast in 99% van alle CD-spelers.

Bij upsampling is er geen vaste verhouding tussen input en output sampling frequentie. Bij oversampling is dat wel het geval in die gevallen waar daar sprake van is. Daar zit wiskundig toch wel een subtiel verschil in. Tja wat nou beter klinkt?

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Up/oversampling

Een populaire techniek die veel aangeprezen wordt is 'up/oversampling', dit werkt niet zoals vaak gedacht wordt, het is niet zo dat de originele signaalvorm meer benaderd wordt, wat het wel doet is de frequentie van sample-storingen ('images') verhogen, waarna een minder agressief filter gebruikt kan worden. Het probleem is dat bij het up/oversamplen zelf al een gedeelte van de harmonische structuur verloren gaat, bovendien neemt de jitter toe vanaf een goed loopwerk. Up/oversamplen kan wel een verbetering geven bij een matig/gemiddeld loopwerk/DAC, maar bij de beste apparatuur geeft het juist een verslechtering (het up/oversampelde muzieksignaal is minder nauwkeurig, brengt je verder van het origineel).

 

www.audio-cube.nl

Link to comment
Share on other sites

Up/oversamplen kan wel een verbetering geven bij een matig/gemiddeld loopwerk/DAC, maar bij de beste apparatuur geeft het juist een verslechtering (het up/oversampelde muzieksignaal is minder nauwkeurig, brengt je verder van het origineel)

De toevoeging van de dCS Purcell upsampler is een klankmatige

verrijking, dit merk bevind zich toch wel onder de besten.

 

Oorspronkelijk was de voorloper van de Purcell bedoeld als een datarate converter voor studiogebruik.

Klanten gaven aan dat wanneer upsampling plaatsvond het resultaat

beter klonk.

Bij dCS zijn ze ook niet gek en hebben de Purcell op de markt gebracht.

Ze kunnen zelf ook moeilijk verklaren waarom het beter klinkt.

 

Maar voor mij is het een welkome aanvulling op de op zich toch al goede

dCS Delius converter.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop toch niet dat dit weer een topic wordt waar de up/oversampling-aanhanger het weer aan de stok krijgen met de Non-oversampling adepten :blink:

 

Ik heb verschillende non-oversampling DAC's gehoord (ja, ook dat overpriced ding van 47Labs) en zij konden mij geen van allen echt overtuigen beter te zijn dan een up/oversampling DAC.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb verschillende non-oversampling DAC's gehoord (ja, ook dat overpriced ding van 47Labs) en zij konden mij geen van allen echt overtuigen beter te zijn dan een up/oversampling DAC.

H

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop toch niet dat dit weer een topic wordt waar de up/oversampling-aanhanger het weer aan de stok krijgen met de Non-oversampling adepten :blink:

 

Ik heb verschillende non-oversampling DAC's gehoord (ja, ook dat overpriced ding van 47Labs) en zij konden mij geen van allen echt overtuigen beter te zijn dan een up/oversampling DAC.

Ik heb nog g

Link to comment
Share on other sites

Ik heb verschillende non-oversampling DAC's gehoord (ja, ook dat overpriced ding van 47Labs) en zij konden mij geen van allen echt overtuigen beter te zijn dan een up/oversampling DAC.

Tenminste, als we het allebei over de Progression DAC hebben :unsure:

Maakt niet uit, de shigaraki DAC speelt ook al bijna alles weg....

Link to comment
Share on other sites

Laten we daar laten wat nou beter klinkt, maar het is een feit dat up/oversampling je verder van het origineel brengt: de harmonische structuur gaat verloren.

Nu kan ik natuurlijk een aantal recensies aanhalen (o.a. geschreven op dit forum) waar juist de tonale rijkdom, echtheid, detaillering en 'drive' van een zekere 192kb upsampling dac geroemd werden, en niet door de minste luisteraars.

Ik doel hier op een aantal klassiek 'specialisten' die het geluid vergelijken met de werkelijkheid, ze bezoeken met grote regelmaat klassieke voorstellingen en ze spelen zelf (uiteraard :confused: ) met een upsampling dac en een volwaardige audioset.

De betreffende dac is een ster in het verkleinen van de jitter, daarom zie ik graag een toelichting (onderbouwing) op zijn 'gebreken'.

Het gaat om de Northstar dac en loopwerk met i2s koppeling, mocht dat niet duidelijk geweest zijn :rolleyes:

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

knip,knip

 

Laten we daar laten wat nou beter klinkt, maar het is een feit dat up/oversampling je verder van het origineel brengt: de harmonische structuur gaat verloren.

Feit is hierbij een hel erg fout woord. Het is jouw (en audio-cube) stelling.

Jij bent helemaal weg van de Shigaraki DAcen daar is helemaal niets mis mee, maar het is geen waarheidsbewijs voor je stelling ;)

Link to comment
Share on other sites

knip,knip

 

Laten we daar laten wat nou beter klinkt, maar het is een feit dat up/oversampling je verder van het origineel brengt: de harmonische structuur gaat verloren.

Feit is hierbij een hel erg fout woord. Het is jouw (en audio-cube) stelling.

Jij bent helemaal weg van de Shigaraki DAcen daar is helemaal niets mis mee, maar het is geen waarheidsbewijs voor je stelling ;)

Dat vind ik dus ook. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en die zijn geen van allen heilig.

Zo vond ik bijv een ouwe Wadia 15 ook mooier en dat is al een oudje. er zijn er tegenwoordig die dat ding ook nog voorbijn streven. En ja, Wadia heeft een eigen klankleur (niet neutraal), maar laat die nou toch ff wel heel erg goed zijn. En dat ding tovert meer muziek tevoorschijn als menig meettechnisch correcte DAC.

Link to comment
Share on other sites

ok, ok..allemaal hebben we denk ik een punt.

 

Maar ik ben op zoek naar de meest echte weergave. Die kan alleen bereikt worden als neutrale apparatuur wordt nagestreefd..'goed' is in mijn ogen dus neutraal met zo min mogelijk verlies van het originele signaal.

 

Ik heb niet gezegd dat de DAC's die jullie noemen niet goed zijn..ik ken ze namelijk niet. Ik heb wel gezegd waar de topicstarter om vroeg. Ik heb met een citaat proberen duidelijk te maken wat up/oversampling is. En daar over het algemeen, (zo niet altijd), gewoon meer van de originele opname verloren.

Link to comment
Share on other sites

Alle Dac's toegepast zonder een goed reconstructie filter moeten bij de vuilnis.

 

Dac's zonder digitaal filter moeten een stijl analoog filter aan de uitgang hebben.

Bij dac's met digitale filters met up/over sampling kunnen met een milder analoog uitgangsfilter toe.

Dac's die gevoed worden met een signaal op een hogere samplerate kunnen ook met een minder stijl filter toe.

 

Zonder enige vorm van voldoende reconstructie filtering functioneerd een dac niet correct voor muziekweergave.

 

Alle klankmatige 'voordelen' die deze dingen worden toebedeeld zijn het resultaat van vervorming en andere narigheid.

 

Audiofielen die dat mooier vinden klinken zijn de weg een beetje kwijt.

Link to comment
Share on other sites

ok, ok..allemaal hebben we denk ik een punt.

 

Maar ik ben op zoek naar de meest echte weergave. Die kan alleen bereikt worden als neutrale apparatuur wordt nagestreefd..'goed' is in mijn ogen dus neutraal met zo min mogelijk verlies van het originele signaal.

 

Ik heb niet gezegd dat de DAC's die jullie noemen niet goed zijn..ik ken ze namelijk niet. Ik heb wel gezegd waar de topicstarter om vroeg. Ik heb met een citaat proberen duidelijk te maken wat up/oversampling is. En daar over het algemeen, (zo niet altijd), gewoon meer van de originele opname verloren.

Beste reMC

Misschien zou iets minder stellig met je uitspraken kunnen zijn en proberen inhoudelijk te discusieren. Op de wijze waarop je het nu doet verhult het taalgebruik een gebrek aan argumenten. Gebeurt in de politiek ook vaak (zie de discussie rond de Betuwelijn bijvooorbeeld.

Link to comment
Share on other sites

ok, ok..allemaal hebben we denk ik een punt.

 

Maar ik ben op zoek naar de meest echte weergave. Die kan alleen bereikt worden als neutrale apparatuur wordt nagestreefd..'goed' is in mijn ogen dus neutraal met zo min mogelijk verlies van het originele signaal.

 

Ik heb niet gezegd dat de DAC's die jullie noemen niet goed zijn..ik ken ze namelijk niet. Ik heb wel gezegd waar de topicstarter om vroeg. Ik heb met een citaat proberen duidelijk te maken wat up/oversampling is. En daar over het algemeen, (zo niet altijd), gewoon meer van de originele opname verloren.

Beste reMC

Misschien zou iets minder stellig met je uitspraken kunnen zijn en proberen inhoudelijk te discusieren. Op de wijze waarop je het nu doet verhult het taalgebruik een gebrek aan argumenten. Gebeurt in de politiek ook vaak (zie de discussie rond de Betuwelijn bijvooorbeeld.

Hier snap ik niks van..

 

De informatie die ik verschaf lijkt me juist ZEER inhoudelijk! Wat mis je dan? Wat is er mis met mijn taalgebebruik?

 

Ik geef gewoon antwoord op vragen die mij gesteld worden.

Link to comment
Share on other sites

1) Reconstructie filter is een essentieel element om in pcm gecodeerde signalen terug te vertalen naar een analoog signaal.

In feite is er sprake van modulatie met een draaggolf. Er is dan ook sprake van een veel groter frequentie spectrum dan alleen de audioband.

De frequentie banden hoger in het frequentie spectrum, er zit er al eentje rond de sample frequentie, moeten afgefilterd worden om het oorspronkelijke signaal weer terug te krijgen.

 

2) Kantelpunt net onder de nyquist frequentie.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...