erik klijnsmit Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 is een dipool speaker nu beter of niet . dat zat ik me af te vragen . en zo ja ,wat is dan het voordeel. en hoe kun je het beste omgaan met het aan de achterkant afgestraalde geluid ? ik dank u , Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 Laten gaan Erik, je kiest ervoor. Als dit toch een probleen wordt ben je toch misschien een "conusknecht" (wel een heel vies woord vindt je niet???????) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 De juiste benaming is dan ook "Konuskoning"! Overigens: wanneer je de achterwand uit een echte luidsprekerkast sloopt, heb je er een dipool van gemaakt. Zonder bas, dus. En met een hoop fasefouten in de rest. Geen enkele konuskoning zal zoiets doms in z'n hoofd halen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 En boeren zijn des konings knechten. Is het cirkeltje weer rond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door paul demo:Laten gaan Erik, je kiest ervoor. Als dit toch een probleen wordt ben je toch misschien een "conusknecht" (wel een heel vies woord vindt je niet???????) Hahaha Weet je wie de term Conusknecht verzonnen heeft? nou? .......... Erik Klijnsmit! Hihi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 gaan we weer ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 april 2003 Author Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door spiekerboer:De juiste benaming is dan ook "Konuskoning"! Overigens: wanneer je de achterwand uit een echte luidsprekerkast sloopt, heb je er een dipool van gemaakt. Zonder bas, dus. En met een hoop fasefouten in de rest. Geen enkele konuskoning zal zoiets doms in z'n hoofd halen! en nu het antwoord op mijn vraag , of weet je dat niet ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Er is wel een mogelijke oplossing, zie de Etude Zeus De webpage laadt langzaam btw..... Was er trouwens niet zo'n blauwe zuil met conussen erin, die mag gezien z'n prijs wel wat laag produceren Ik weet het merk en type niet meer, maar volgens mij heb ik hem hear ergens gezien Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 pfff... ik had het kunnen weten, zo'n topic-titel kan spiekerboer niet weerstaan in de folder van de esl van qaud wordt als voordeel, betere aanpassing aan de ruimte genoemd.... kweenie game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 zo he, die etude maakt interessante luisprekers!!! iemand ervaringen?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door Ruud:Mooi h Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Zo hou je er nog een paar reserve over, als je er weer eentje opblaast Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 23 april 2003 Report Share Posted 23 april 2003 Een wat moderner voorbeeld: ProAc Future. Middentoner is open, woofer is gesloten. En dan zijn er nog de talloze kleinserie ontwerpen op basis van Phy en Supravox breedband luidsprekers. En wie er meer van wil weten moet maar eens op Siegfried Linkwitz zoeken ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 23 april 2003 Report Share Posted 23 april 2003 werner, als ik het goed lees heb je nogal wat luidsprekers gehoord. Kunnen ze desalnietemin jouw quad esl63's overtreffen??? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 23 april 2003 Report Share Posted 23 april 2003 Met dipolen heb je de probleem met akoustische kortsluiting. Als de golflengte van de signaal is groot in vergelijking met de oppervlakte die uitstraalt, is de uitgetralde geluid minder directief, in het uiterste wordt het een rondstraler. De uitgestralde geluid van voor en achterkant is in tegenphase en de totaal wordt in de extreme geval null geluid (=geen bas) Dit betekend dat ak. kortsluiting een groter prooblem is bij konusen dan bij vliezen. mvg Viking Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 23 april 2003 Report Share Posted 23 april 2003 Geplaatst door [[Game]]:heb je nogal wat luidsprekers gehoord. Kunnen ze jouw quad esl63's overtreffen?? Als je in een kamer zijn met een paar spelende luidsprekers 'beluisteren' noemt, ja. Maar voor mij telt dat niet: de invloed van kamer, installatie, en zelfs eigen gemoed zijn zo groot dat enig oordeel op voorhand verdacht is. Overigens spelen mijn ESL63s nu helemaal niet zo goed in een iets te grote, iets te kale ruimte. En vermits Kika iets tegen extra tapijten en andere harige dingen heeft ... Misschien eens proberen de achterkanten met vilt of zo te bedekken, zoals bij de ESL57. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 25 april 2003 Report Share Posted 25 april 2003 Geplaatst door Werner: Als je in een kamer zijn met een paar spelende luidsprekers 'beluisteren' noemt, ja. Maar voor mij telt dat niet: de invloed van kamer, installatie, en zelfs eigen gemoed zijn zo groot dat enig oordeel op voorhand verdacht is. hoe bedoel je dat?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 april 2003 Report Share Posted 27 april 2003 (...) wanneer je de achterwand uit een echte luidsprekerkast sloopt, heb je er een dipool van gemaakt. Zonder bas, dus. En met een hoop fasefouten in de rest. (...) Wanneer je gebrek aan bas kenschetst als "resonantievrije" of "ongekleurde weergave van het laag", en wanneer je de fasefouten als gevolg van het gereflecteerde achterkantgeluid "transparantie" noemt in plaats van wazigheid, dan biedt dipoolweergave inderdaad voordelen. Je bent dan meteen geslaagd voor het vliesriddersexamen! Proficiat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 april 2003 Author Report Share Posted 29 april 2003 Geplaatst door spiekerboer: Wanneer je gebrek aan bas kenschetst als "resonantievrije" of "ongekleurde weergave van het laag", en wanneer je de fasefouten als gevolg van het gereflecteerde achterkantgeluid "transparantie" noemt in plaats van wazigheid, dan biedt dipoolweergave inderdaad voordelen. Je bent dan meteen geslaagd voor het vliesriddersexamen! Proficiat! nou spiekerboer , luister , denk nou eens als een vliesridder . of probeer het . en help me met mijn vraag . wat is het beste om te doen met het naar achteren afgestraalde geluid van een esl . moet je het dempen ? of verstrooien ? of allebei ? en wat moet de minimaleafstand zijn tussen de achterkant van de esl en de achterwand . iemand heeft me eens verteld dat als dit een x aantal cm is dat onze hersens het dan niet ervaren als een misvorming maar als een natuurlijke reflectie oid? ik hoor het graag . vriendelijke groet van de vliesridder Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 april 2003 Report Share Posted 29 april 2003 Hallo Erik, Hier hebben wij het toch al eens over gehad? Of vergis ik me nu? Er zijn vele ballen opgegooid over de mogelijkheden om electrostaten te koppelen tot oneindige klankschermen (boxen gevormd door electrostaatpanelen, met demping in het midden); om electrostaten op te nemen in de spouwmuur of in scheidingswanden; om de voorzijde van een Lowther Acusta-achtige hoornkast te vervangen door een electrostaat... Al die idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan Posted 29 april 2003 Report Share Posted 29 april 2003 Geplaatst door spiekerboer:Hallo Erik, Hier hebben wij het toch al eens over gehad? Of vergis ik me nu? Er zijn vele ballen opgegooid over de mogelijkheden om electrostaten te koppelen tot oneindige klankschermen (boxen gevormd door electrostaatpanelen, met demping in het midden); om electrostaten op te nemen in de spouwmuur of in scheidingswanden; om de voorzijde van een Lowther Acusta-achtige hoornkast te vervangen door een electrostaat... Al die idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 april 2003 Author Report Share Posted 29 april 2003 Geplaatst door Sebastiaan: Beste, Ja dat klopt. Sterker nog het gaat verder. Achter de control room zat een tweede kamer. De hele kamer hebben ze als klankast gebruikt, en praktisch als dode kamer opgebouwd. En ja toen was er laag, maat een serieuze druk en diepgang. Het probleem met electrostaten is dat je ze niet zomaar in een kleine kast kan zetten. De achterwaartze tegenfase golf kaatst in de speakerkast dwars door het dunne folie memraam heen, en veroorzaakt weer uitdoving, maar nu met nog veel meer fase problemen. Dus alleen een oneindige klankast lijkt me de oplossing. Maarja niet iedereen heeft nog een ruimte achter zijn muur over. Groeten, Bas ik ga morgen de aannemer bellen . mijn vrouw wilde al een aanbouwtje , die kan ze krijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 29 april 2003 Report Share Posted 29 april 2003 Dus bijv. een Magnepannetje, ingemetseld in bijv. een scheidingsmuur tussen een woon- en een slaapkamer, zou wel eens het Audionirvana kunnen zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 april 2003 Report Share Posted 29 april 2003 Geplaatst door Henno Appel:Dus bijv. een Magnepannetje, ingemetseld in bijv. een scheidingsmuur tussen een woon- en een slaapkamer, zou wel eens het Audionirvana kunnen zijn? Hee... er staat een kamer naast mijn kamer leeg... Nu nog ff een 'spookstudent' vinden die die kamer officieel huurt (ik betaal uiteraard), een paar Magnepans (of een ander merk) en ff een gat in de muur slaan. Oh ja, wat meer geld zou ook niet zo gek zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts