Jump to content

electrostaten

nico
 Share

Recommended Posts

Een aantal jaren terug heb ik de Quad ESL 988 kunnen beluisteren, ze hebben

toen grote indruk op mij gemaakt.

De volgende vraag waar ik mee zit: hebben electrostaten onderhoud nodig of

hoef je er de rest van je leven niet naar om te zien.

Nico

Nico,

Ik speel nu twee jaar met Final 0.3 electrostaten, op dit moment zijn ze voor de tweede keer terug naar de fabriek. Waarschijnlijk zal er wel weer een folie vervangen moeten worden. De fabriek levert trouwens een perfecte service! Ze bij Final zijn zeer vriendelijk en zeer snel. Mijn ervaring is dat electrostaten kwetsbaar zijn, we roken thuis niet, geen open haard, maak ze regelmatig schoon en toch gaan ze defect. Maar ik ben nu eenmaal dol op het geluid en wil nooit meer wat anders en heb graag af en toe wat ellende er voor over.

Gr Rob

ps Ze zijn ook nog eens lastig aan te struren door de versterker.

:D:D:D:D

Ik heb dezelfde ervaring met Final, snelle service geen gedonder. De 0.3's heb ik toch uiteindelijk verkocht omdat ik me begon te ergeren aan voortdurend rendementsverschil tussen links en rechts (van de electrostatische panelen). Dat was ook nog eens afhankelijk van de weersomstandigheden (vochtigheidsgraad). Ik vermoed dat dit met alle electrostaten een probleem is. Maar als het klonk, klonk het wel erg mooi (vond ik)

Nico,

Zoals Sander Mijnster al schreef: er zijn verschillende electrostaten. De Quads en Finals hebben zo te lezen problemen met de vochtigheidsgraad. Dat geldt niet voor alle electrostaten. In het vochtige India maken Duits/Oostenrijkse ingenieurs Cadence. Deze luidsprekers staan bekend om hun ongevoeligheid voor vocht- en temperatuurwisselingen. Ik ben zelf meerdere malen in India geweest en daar spelende Cadence gezien en gehoord! Net als bij genoemde Final wordt gebruik gemaakt van een hybride systeem: conus voor het laag, electrostaat voor mid-hoog. Bij Cadence gebruiken ze snelle Eton woofers voor het laag en electrostaten voor het midden en hoog. Audioclassics is de importeur. Mijn vorige -kleine- paar staat te koop bij www.studio107.nl Ik gebruik nu de grotere broer. Luister en geniet!

Een aantal jaren terug heb ik de Quad ESL 988 kunnen beluisteren, ze hebben

toen grote indruk op mij gemaakt.

De volgende vraag waar ik mee zit: hebben electrostaten onderhoud nodig of

hoef je er de rest van je leven niet naar om te zien.

Nico

:D Ik heb een aantal jaren Finals 0.3 gehad zonder een enkel probleem. Inmiddels overgeschakeld naar full range finals. Als er al eens wat is is de Final service top.

Zie www. final.nl onder news en spec sheet 2004 voor nieuwe modellen!!

Ook de FINAL subwoofers zijn unbeatable. S200, S100 of S80.

:)

Niet alle electrostaten zijn moeilijk aan te sturen. De Quad esl-63 valt reuze mee. Mijn Marantz pm80II kan het ook trekken.

Werner, ik hoop dat je over je probleem contact hebt gehad met Transtec. Voor zover ik weet is een quad al snel stuk als die een keer knettert.

nando

Ik heb dezelfde ervaring met Final, snelle service geen gedonder. De 0.3's heb ik toch uiteindelijk verkocht omdat ik me begon te ergeren aan voortdurend rendementsverschil tussen links en rechts (van de electrostatische panelen). Dat was ook nog eens afhankelijk van de weersomstandigheden (vochtigheidsgraad). Ik vermoed dat dit met alle electrostaten een probleem is. Maar als het klonk, klonk het wel erg mooi (vond ik)

DE perfecte oplossing hiervoor is om een vochtvreter in je huis te zetten.

En uiteraard zorgen dat de vulling ca. 1 keer per maand wordt nagekeken.

Ik gebruik nu al weer enige tijd de finals 1.4 en de problemen die ik heb zijn die met m'n versterker die er uitklapt. Ik heb wel ondekt dat als het vochtiger is in huis (>70%) dat de versterker er eerder uit klapt. En als ik de panelen pas afgezogen heb, dat ze heel klein beetje harder spelen. Maar na een uurtje spelen hoor je dat niet meer.

Arie

Een tijdje geleden heb ik ook last van mijn finals 0.3's die uit balans zaten.

Het heeft inderdaad met vocht te maken. Aangezien die panelen continu onder spanning staan, trekken ze stof aan. Daardoor blijft er vocht hangen.

Na wat tips die ik heb gekregen van de topic die ik hier ooit heb geplaatst, ben die panelen gaan schoonmaken. Eerst wat glassex, afsproeien met het condenswater uit mijn wasdroger en vervolgens een dagje laten drogen.

En het resultaat: ze klinken weer als nieuw!!!

Zodra het geluid een beetje uit balans begint te raken, maak ik ze weer schoon.

(ongeveer 1x in de 3 maanden)

Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat Quad (voorzover ik weet) de enige is die een stofkap gebruikt voor de electrostaten. Lijkt mij een zeer verstandige zet voor een electrostatenbouwer en eigenaar.

Waarom hebben niet meer merken dat?

nando

Een tijdje geleden heb ik ook last van mijn finals 0.3's die uit balans zaten.

Het heeft inderdaad met vocht te maken. Aangezien die panelen continu onder spanning staan, trekken ze stof aan. Daardoor blijft er vocht hangen.

Na wat tips die ik heb gekregen van de topic die ik hier ooit heb geplaatst, ben die panelen gaan schoonmaken. Eerst wat glassex, afsproeien met het condenswater uit mijn wasdroger en vervolgens een dagje laten drogen.

En het resultaat: ze klinken weer als nieuw!!!

Zodra het geluid een beetje uit balans begint te raken, maak ik ze weer schoon.

(ongeveer 1x in de 3 maanden)

Je neemt ons zeker in de maling?

Ik denk niet dat ik durf? De electrostaten met een schoonmaakmiddel reinigen, ik doe precies wat Final voorschrijft en die zeggen niets hierover.

> Dat brengt ook weer extra bewegende massa mee.

Hmmm, ja dat had ik ook bedacht maar Quad gebruikt voor de stofkap mylar en dat is hetzelfde spul als de vliezen, erg licht dus. Dit zal in mijn opinie niet zoveel mee bewegen, het geluid moet er alleen wel door op een of andere manier.

nando

> Dat brengt ook weer extra bewegende massa mee.

Hmmm, ja dat had ik ook bedacht maar Quad gebruikt voor de stofkap mylar en dat is hetzelfde spul als de vliezen, erg licht dus. Dit zal in mijn opinie niet zoveel mee bewegen, het geluid moet er alleen wel door op een of andere manier.

nando

De aandrijfkracht per oppervlakte-eenheid is bij een elektrostaat niet erg hoog. Door het lichte gewicht van het membraan kunnen toch hoge frequenties worden behaald.

Door het gewicht van de Mylar stofkap (dat net zo goed meebeweegt) wordt de totale bewegende massa aanzienlijk vergroot.

Volgens mij zit de mylar van de stofkap ook strak gespannen en de esl heeft geen moeite met hoge tonen dus dat lijkt me ook geen reden voor anderen om het niet te doen. Heeft Quad soms een patent op die stofkap?

nando

Volgens mij zit de mylar van de stofkap ook strak gespannen en de esl heeft geen moeite met hoge tonen dus dat lijkt me ook geen reden voor anderen om het niet te doen. Heeft Quad soms een patent op die stofkap?

nando

Dat zal dan wel inmiddels verlopen zijn.

Het membraan van de ESL63 is met 3 micron erg dun, de stofkappen zijn 2,5 micron, samen is dat 8 micron (Fikier). Een Final is met zijn 6 micron niet eens veel dunner, de Van Medevoort heeft ook 8 micron.

Oke dus wat is dan de reden dat niemand anders die stofafdichting gebruikt? Ik heb nog geen goede argumenten gehoord. Economische redenen? Ik weet dat de esl-63 net als de esl-55 erg bewerkelijk zijn om in elkaar te zetten en dat ze er nauwelijks wat op verdiend hebben (bron = boek "closest aproach" van Ken Kessler)...

nando