Heinrich Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Heeft er iemand ervaring met de Chario Constellation Cygnus. Ik heb hem in de winkel gehoord en vond hem wel erg mooi klinken. Hij komt mooi los van de boxen en de totale klankkleur vind ik erg mooi. Maar ja dat is de winkel ,nu kan ik wel vragen of ik thuis kan beluisteren maar dan hoor ik liever eerst wat luister ervaringen van mensen die hem al langer thuis hebben staan. Mijn versterker is een Marantz pm17ki en mijn cd spelers zijn de Marantz cd17ki en de Ah tjoeb 4000 . Ben benieuw en alvast bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Ha Heinrich, Dat zijn een stel mooie speakers. En dat ze mooi klinken is natuurlijk ook mooi meegenomen. Mag ik vragen op watvoor versterker je ze hebt beluisterd? Dit is nog al erg doorslaggevend voor de weergave bij een Chario speaker. Het rendement en impedantie verloop zijn beide de redenen waarom deze speaker vrij moeilijk is aan te sturen. Zorg dus dat je er een versterker op hangt die veel stroom kan leveren vooral bij lagere impedantie's. Ook moet het stroomleveren snel kunnen gebeuren. De Marantz versterker die jij hebt ken ik zelf erg goed en heb hem in veel configuraties kunnen beluisteren. De Marantz is een super ding maar als hij een wat zwaardere belasting er aan krijgt, moet hij toch hard werken om het geluidsbeeld overeind te houden. Bij deze wil ik dan ook aanraden om een wat makkelijkere speaker op aan te sluiten. Een voorbeeld is Diapason uit Italie! groet, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heinrich Posted 8 september 2004 Author Report Share Posted 8 september 2004 Ha Heinrich, Dat zijn een stel mooie speakers. En dat ze mooi klinken is natuurlijk ook mooi meegenomen. Mag ik vragen op watvoor versterker je ze hebt beluisterd? Dit is nog al erg doorslaggevend voor de weergave bij een Chario speaker. Het rendement en impedantie verloop zijn beide de redenen waarom deze speaker vrij moeilijk is aan te sturen. Zorg dus dat je er een versterker op hangt die veel stroom kan leveren vooral bij lagere impedantie's. Ook moet het stroomleveren snel kunnen gebeuren. De Marantz versterker die jij hebt ken ik zelf erg goed en heb hem in veel configuraties kunnen beluisteren. De Marantz is een super ding maar als hij een wat zwaardere belasting er aan krijgt, moet hij toch hard werken om het geluidsbeeld overeind te houden. Bij deze wil ik dan ook aanraden om een wat makkelijkere speaker op aan te sluiten. Een voorbeeld is Diapason uit Italie! groet, PD Hogeterp Hoe merk je dat als een versterker te weinig stroom levert? Wordt het geluidsbeeld dan ieler of zo iets of verdwijnt het laag.? Merk je dit alleen als je de versterker hard zet of kan het ook optreden als je op normaal geluidsniveau speelt. Diapason, had ik nog nooit van gehoord ,weet ook niet zo gauw waar ik die zou kunnen beluisteren in noord holland. groetjes Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Ha Heinrich, Dynamiek afvlakking, laag dat solo gaat, geen inzicht in het totale geluidsbeeld en het spettert bijvoorbeeld niet. Dit gebeurd op redelijk niveau spelen. Bij zacht spelen ga je veel details missen en zakt het hele geluidsbeeld weg.. Op welke versterker had je de Chario's beluisterd?? groet, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heinrich Posted 8 september 2004 Author Report Share Posted 8 september 2004 Op een nad, maar ik weet niet welk type. Overigens ga ik morgen de Hepta Frontier beluisteren. Maar bedankt voor je tip want dan kan ik het er met de winkel over hebben( dat van het rendement vd versterker). Mooie site heb je trouwens. Groetjes erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 (edited) Maar bedankt voor je tip want dan kan ik het er met de winkel over hebben( dat van het rendement vd versterker). Mooie site heb je trouwens. Groetjes erik Your'e welcome! En bedankt voor het compliment over de site.. Overigens heb ik nu eigenlijk een beetje te kampen met het zelde probleem als jij misschien zou hebben met de Chario's op de Marantz. Mijn moeilijk aanstuurbare Audiolab's vragen nogal veel van de geintegreerde van Medevoort versterker. Deze krijgt het vooral moeilijk als ik op een wat "drive/live" niveau wil gaan spelen. De van Medevoort heeft dan niet veel meer sap en laat de speaker zijn eigen gangetje gaan (in negatieve zin). Ik zoek dus meer controle, overzicht en stabiliteit in een versterker! De meeste versterkers die dit echt bieden kosten vaak niet niks.. groeten, PD Hogeterp Edited 8 september 2004 by PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 9 september 2004 Report Share Posted 9 september 2004 Maar bedankt voor je tip want dan kan ik het er met de winkel over hebben( dat van het rendement vd versterker). Mooie site heb je trouwens. Groetjes erik Your'e welcome! En bedankt voor het compliment over de site.. Overigens heb ik nu eigenlijk een beetje te kampen met het zelde probleem als jij misschien zou hebben met de Chario's op de Marantz. Mijn moeilijk aanstuurbare Audiolab's vragen nogal veel van de geintegreerde van Medevoort versterker. Deze krijgt het vooral moeilijk als ik op een wat "drive/live" niveau wil gaan spelen. De van Medevoort heeft dan niet veel meer sap en laat de speaker zijn eigen gangetje gaan (in negatieve zin). Ik zoek dus meer controle, overzicht en stabiliteit in een versterker! De meeste versterkers die dit echt bieden kosten vaak niet niks.. groeten, PD Hogeterp Kun je er geen vMv eindbak bijkopen (2ehands)?? Kun je gaan bi-ampen. Lijkt mij de betaalbaarste optie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 9 september 2004 Report Share Posted 9 september 2004 Ha Jeroen, Daar heb ik ook over nagedacht. Maar de vM versterker heeft geen pre-out dus een andere eindtrap er op aansluiten gaat niet. Ook wil ik niet gaan bi-ampen (misschien ooit in de toekomst) maar voorlopig denk ik ook een prima resultaat te bereiken met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heinrich Posted 9 september 2004 Author Report Share Posted 9 september 2004 Nog even terug komend op de Chario ik heb in een recentie in het blad luister gelezen dat het impedantie verloop van de speaker mooi egaal is en dus met de betrekking tot de speaker geen extreme eisen aan de versterker steld. Ga toch nog een keer luisteren naar de chario,s . De hepta frontier stelde mij enigszins teleur. Het leek wel of het beeld wat kleiner werd neergezet en het hoog iets terughoudend was.. Groetjes Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 9 september 2004 Report Share Posted 9 september 2004 Nog even terug komend op de Chario ik heb in een recentie in het blad luister gelezen dat het impedantie verloop van de speaker mooi egaal is en dus met de betrekking tot de speaker geen extreme eisen aan de versterker steld. Ha Heinrich, De meeste recentie's die in de bladen zijn geschreven zijn nogal al gekleurd. De meeste recentie's zijn nogal lovend! Je ziet bijvoorbeeld verder vaak in het zelfde blad een grote advertentie. De advertentie's zorgen er voor dat zo'n blad kan bestaan! Mocht er nou een minder goede test van een stel speakers uitkomen, dan heeft de importeur/fabrikant geen zin om nog eens te adverteren. Das pech, heel veel geld weg.. Overigens heeft het blad "luister" toch wel een stel onafhankelijke recensenten in huis (Armand van Ommeren bijvoorbeeld). Mijn ervaring met Chario is dat ze best wat lusten qua vermogen en toch wel een schop nodig hebben voordat ze een levend geluidsbeeld geven. Dat het impedantie verloop mooi egaal verloopt is wel heel mooi, maar als het schommelt tussen 4 Ohm en 3 Ohm blijft het toch pittig en heb je alsnog een versterker nodig die gemakkelijk stroom kan leveren bij deze impedantie's. Daarbij komt nog eens het relatief lage rendement van deze speaker wat zo rond de 87 dB zit. Een aantal meer watt's geeft vaak toch wat meer controle en meer "headroom" bij het spelen op een wat luider niveau.. Dit wil niet zeggen dat er iets mis is met de Chario's! Je oren zullen uiteindelijk de doorslag moeten geven. Je zou ook nog kunnen gaan luisteren naar Von Schweikert (vr2), Dali (helicon 400) en Thiel (cs 1,6). Succes verder, en laat ons weten wat je bevindingen zijn met andere speakers! groet, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heinrich Posted 10 september 2004 Author Report Share Posted 10 september 2004 Vandaag de cygnus weer beluisterd in de winkel. Volgens de winkelier kan de marantz de chario,s goed aansturen vandaar dat hij een marantz pm17k2 uit de kast haalde en deze gebruikte om de luidsprekers te testen. En inderdaad, nog steeds erg gecharmeerd van wat ik heb gehoord. Mooie klankkleur (dat schijnt dus neutraal te zijn en niet een warme klankkleur wat ik altijd dacht) en mooi gedetailleerd. Misschien iets terughoudend in het laag maar dat komt waarschijnlijk omdat ik "b&w dm7 mk2 " thuis heb staan als referentie en die geeft meer laag. (zijn grotere boxen) Trouwens het totale beeld vd b&w,s is donkerder en veel minder gedetailleerd tov de chario,s. (maar wat wil je, het is al een redelijk oude luidspreker). Heb de chario,s gehoord over koolstofkabels en over koper kabels . Nu ging mijn lichte voorkeur uit naar die koolstofkabels omdat het leek of ze het geluidsbeeld net iets netter neerzetten. Wie kan mij hier iets meer oververtellen? maar goed het kan ook wezen dat je na een tijdje toch je concentratie verliest en je dingen gaat inbeelden. Aankomende dinsdag mag ik ze thuis beluisteren en dan kan ik mijn definitieve oordeel vellen. Groetjes Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heinrich Posted 14 september 2004 Author Report Share Posted 14 september 2004 Ik heb vandaag de chario,s thuis mogen beluisteren. Het laag is mooi en snel, oftewel hij gaat diep en is goed te volgen. Het hoog is mooi en rustig. De detaillering is hoog. Echter het totaal beeld vond ik ietwat klein neer gezet. Ik bedoel de stemmen staan niet echt op de voorgrond en bij een wat drukker muziekstuk wordt het geluidsbeeld wat iel. Ik bedoel het heeft geen fundament het lijkt wel niet homogeen. (te transparant). Dit komt natuurlijk ook omdat ik ze vergelijk met een box uit de jaren 70 (B&W dm7). Deze speakers hebben een stuk minder detail maar veel meer body. Het geluid komt ook veel beter los van de speakers. Nu zoek ik dus een box met een body en een klankkleur zoals de B&W,s echter wel met een iets netter laag en meer detaillering. Suggesties? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts