Jump to content

twee versterkers parallel , kan dit ?

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Hans van Liempd:

Waarschijnlijk krijg je dan rook,

beter niet proberen.

:rolleyes:

Begin maar met 2 Koda's Erik :D

Dan is bruggen wat veiliger, maar daar moeten de (identieke) versterkers wel geschikt voor zijn.

Andr

Hoi Erik,

ik heb dit bij de studentenvereniging ooit met 2 Sansui eindversterkers gedaan. Inderdaad brandblussers nodiggehad. Ik zou er eerlijk gezegd niet aan beginnen. De eerste 20 seconden klinkt perfect maar daarna is het ook over. Lijk me dus ook zonde van de Koda of Quad?

De ene versterker is een kortsluiting voor de andere. Versterkers zijn nooit 100% gelijk, de terugkoppelschakeling zal met het verschil aan de haal gaan en de andere versterker waarschijnlijk ongecontroleerd gaan corrigeren.

Misschien kun je ze in serie zetten, dit gebeurd bij bruggen doorgaans ook. Maar hoe je een en ander dan aan elkaar moet knopen weet ik niet zeker; ik meen dat je de beide nuluitgangen aan elkaar zet, de beide plussen gebruik je dan om om je speakers aan te sluiten (8 Ohm speakers gebruiken).

De ene ingang van de versterker stuur je gewoon aan, de andere ge

Beste Eric,

Wat richard zegt, zou theoretisch moeten kunnen (maar niet proberen!!! :)) maar ik kan me er geen enkele wisnt bij voorstellen.

A door het in brug (serie) schakelen halveer je de dempingsfactor. B De torren gaan veel meer current vragen, en daar zijn de voedingen niet op gebouwd.

Groeten,

Bas

Tja, als je niet kunt bi-ampen met elektrostaten, dan ga je gekke dingen doen he :D

Ik zou gewoon naar een andere versterker op zoek gaan en Kermit blij maken met je MKII :rolleyes:

Andr

Geplaatst door erik klijnsmit:

en wie kan dit mij nou eens wetenschappelijk natuurkundig vertellen ??

ik wil het toch een keer gaan proberen .

twee stroom/spanningsbronnen moet je toch parallel kunnen zetten?

Nou twee spannings bronnen parralel kan wel maar heeft geen zin. 1 zal alles doen todat de spanning zo gezakt is dat de andere gaat leveren en in 't ergste geval zal de ene spannings bron de andere aansturen.

Dit is bij de versterkers het geval.

De uitgangs impedantie is 0,x Ohm en dus liggen binnen een paar tellen je eindtrappen er uit.

Stel twee 99.99% procent eglijke versterkers. Indien deze aan elkaar geknoopt zijn zal de terugkoppeling van de ene merken dat ie iets te weinig doet tav het ingangs signaal. Maar dat was niet hetgeval want de terug koppeling ziet de uitgang van de andere versterker. Deze reactie zal echter steeds verder uit de hand gaan lopen omdat de terugkoppeling niets kan veranderen aan de spanning van die andere versterker. En die staat al dat vermogen weg te regelen. Want die ziet teveel signaal tav zijn ingang.

Als dit eenmaal gebeurd is kun je gedag zeggen tegen versterkers. Dit effect zal direct verergeren, rondzingen zeg maar.

Dus zonder een vereffenings weerstand van een paar tiende ohm zal dit nooit goed gaan.

Daarom zie je die weerstand ook altijd terug bij parralel schakeling van wat dan ook. Torren, Opamps spannings regelaars.

Groeten Simon

Het streven naar meer vermogen is eigenlijk het streven naar beter geluid... maar (helaas!) gericht op het verkeerde object.

Het is weer het oude verhaal van de "kwantiteit - kwaliteit omkering":

als 't niet g

Geplaatst door spiekerboer:

Het streven naar meer vermogen is eigenlijk het streven naar beter geluid... maar (helaas!) gericht op het verkeerde object.

als 't niet g

Geplaatst door spiekerboer:

als 't niet g