Jump to content

draaitafel afstellen.

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

beste forumleden,

hoe stel ik een draaitafel goed af?

en , hoe moet ie afgesteld staan?

en dan bedoel ik ook alle voorschriften en maten waaraan een goede draaitafel moet voldoen , en afstanden en afstellingen.

is daar een echte complete website over?? (nederlands aub) ;)

dus bijv deze maar dan leesbaar hollands >>>KLIK<<<

ik dank U :)

Ondanks dat er soms zeer gewichtig over wordt gedaan is het afstellen van een "standaard" draaitafel niet zo heel ingewikkeld.

Als eerste heb je een fouthoekmeter nodig, hiermee kun je de plaats (over lengte arm) en hoek van je element (om de vertikale as) instellen.

Dit ding leg je om je toonas, draait wat met het plateau en arm, en prutst net zolang tot de hoek overal optimaal is. Meestal staat er nog 'n punt op om 'm in een keer goed te zetten.

Ten tweede een spiegeltje, dit leg je op de draaitafelmat, en laat er je naald op zakken (dwarsdrukcompensatie op 0). Nu kun je mooi zien of je element scheefstaat (om de horizontale as).

Dan de naaldkracht.

Meestal zit er een schaal op om je naaldkracht in te stellen. Eerst instelling op 0 zetten, je arm in evenwicht brengen en daarna de instelling op de naaldkracht zetten die als optimaal voor je element wordt opgegeven.

Nu de dwarskrachtcompensatie.

Dit is de moeilijkste, omdat je hiervoor een testplaat nodig hebt. Hier staan tonen met verschillende snijsnelheden op. Als je deze tracks afspeeld, moet je naald in de groef blijven

bedankt hans!

zeg , moet een arm altijd waterpas zijn ?

ik bedoel .als mijn element evenwijdig loopt met de lp , staat mijn arm iets schuin naar beneden nar de plaat toe.

is dit erg?

Dit maakt volgens mij niks uit, het draaipunt van je arm ligt meestal toch niet op naaldhoogte. Tenzij het een

In de regel moet een arm parallel lopen aan de plaat als de naald op de plaat staat met een gewone naaldkracht. Impliciet ga je er dan van uit dat het element dan ook horizontaal staat met de bovenkant. Het probleem is dat het heel lastig te zien is. Het plateau is rond (dus is het ten opzicht van een arm een lastige referentie). Als je dan ook nog te maken hebt met een S-vormige arm, dan wordt dat helemaal moeilijk. Ik sluit me aan bij de aanbeveling van Hans: ga eens op zoek naar de paarse Erato doos van Jan Kool.

Heb je al eens een arm/elements resonantietest gedaan?

Over de overhang staat misschien iets op de site van AudioSelectief. Maar verder zou ik geen nederlandse site weten waar dat goed in wordt uitgelegd.

Onmisbaar is www.vandenhul, maar dat is in het engels.

Overhang valt onder het hoofdstuk geometrische fouthoekafstelling. M.i. zou je hierbij op 2 dingen moeten letten:

A. een juiste effectieve armlengte horend bij de montageafstand van de arm

B. afstellen van het element op nul- fouthoek op 66 en 121 mm mbv. protractor en loep.

Sterk hangt hier het zgn. zenith mee samen.

Bij A. moet ik opmerken, dat er op het internet tabellen te vinden zijn voor de bij elkaar horende parameters. De IEC/ Bearwald is een hele bekende procedure, die werkt met de zgn. gewogen fouthoek.

De geometrie kan nog zo goed zijn, door onjuiste VTF en slecht gekozen resonantiefrequentie kan je in de binnenste groeven van vooral golvende platen nog steeds last hebben van vervorming tgv. gebrek aan spoorstabiliteit.

Andere belangrijke afstellingen:

- speler waterpas stellen

- VTF: toetsing hiervan dmv spoortests op test- LP

- dwarsdrukcompensatie

- VTA/ SRA

- azymuth

- inderdaad: veren afstellen

- hoek van motoras bij sommige modellen

- resonantiefrequentie

De invloed van de laatste parameter op de klankeigenschappen wordt door te veel mensen onderschat, vind ik.

Ivm. VTA: m.i. is een horizontale armbuis niet het juiste kriterium. Wel de werkelijke VTA en SRA. Een tip die 2 of 3 graden voorover helt in de groef wordt door Vandenhul dacht ik als ideaal verondersteld.

Er is van de VTA vandaan erg veel invloed op de voicing van het element. Wordt ook erg door VTF beinvloed. En door de dikte van vinyl en mat.

Belangrijk ivm de VTA is de juiste ligging van de magneet/ coil in het lineaire gebied van het generatorsysteem. Een onjuiste VTF kan niet- lineair gedrag teweegbrengen, terwijl in werkelijkheid de VTA 20 graden bedraagt, zodat je zou vermoeden dat de boel in orde is.

Het azymuth is bij sommige armen ook weer afhankelijk van de VTA. Dit hangt van de bouwwijze van de armlagers af. Het azymuth schijnt erg goed met de OOPS- truc te kunnen worden ingesteld.

Ik vind niet dat het afstellen eenvoudig is. Want het geheel moet als een soort cyclisch proces plaats te vinden, vooral als je zoals het hoort bij erg dure spullen, het uiterste uit je set wilt halen. De meeste van de genoemde instellingen beinvloeden elkaar namelijk.

Je zou het iteratie kunnen noemen: door de uitkomsten van een berekening kan blijken dat je uitgangsgegevens zijn veranderd. Die moet je dan weer wijzigen. Echt alleen te tackelen door het te bezien als een cylisch proces.

Jan.

Ik heb getracht een vertaling (met uitleg) te maken van de beschrijving van de veel gebruikte HIFI NEWS TEST LP. Ik dacht dat ik daar wel redelijk in geslaagd was. Die uitleg staat op mijn webspace en als je met de rechter muisknop op de link klikt kun je 'm DLen

LINK

Er staan in dat Word document ook nog enkele verwijzingen naar websites waar eea duidelijk wordt gemaakt, plus een handleiding voor de volgorde van handeling. Misschien heb je er iets aan ;)

ik dacht dat je gewoon de arm in balance zet dwz horizontaal ( met waterpas)

dan zet je het arm contra gewicht zo dat tie op nul staat

en dan draai je hem op het gewenste gewicht , bijv 1,5 gr

de dwarsdruk compensatie vlgns de dual omschrijving het zelfde zette dus ook 1,5 gram

op de dual heb je een schaal indeling voor sferische,radiale of ronde naaldpunten

en voor bi-radiale of elliptische naaldpunten

en dan staat het goed

Over de overhang staat misschien iets op de site van AudioSelectief. Maar verder zou ik geen nederlandse site weten waar dat goed in wordt uitgelegd.

Onmisbaar is www.vandenhul, maar dat is in het engels.

Overhang valt onder het hoofdstuk geometrische fouthoekafstelling. M.i. zou je hierbij op 2 dingen moeten letten:

A. een juiste effectieve armlengte horend bij de montageafstand van de arm

B. afstellen van het element op nul- fouthoek op 66 en 121 mm mbv. protractor en loep.

Sterk hangt hier het zgn. zenith mee samen.

Bij A. moet ik opmerken, dat er op het internet tabellen te vinden zijn voor de bij elkaar horende parameters. De IEC/ Bearwald is een hele bekende procedure, die werkt met de zgn. gewogen fouthoek.

De geometrie kan nog zo goed zijn, door onjuiste VTF en slecht gekozen resonantiefrequentie kan je in de binnenste groeven van vooral golvende platen nog steeds last hebben van vervorming tgv. gebrek aan spoorstabiliteit.

Andere belangrijke afstellingen:

- speler waterpas stellen

- VTF: toetsing hiervan dmv spoortests op test- LP

- dwarsdrukcompensatie

- VTA/ SRA

- azymuth

- inderdaad: veren afstellen

- hoek van motoras bij sommige modellen

- resonantiefrequentie

De invloed van de laatste parameter op de klankeigenschappen wordt door te veel mensen onderschat, vind ik.

Ivm. VTA: m.i. is een horizontale armbuis niet het juiste kriterium. Wel de werkelijke VTA en SRA. Een tip die 2  of 3 graden voorover helt in de groef wordt door Vandenhul dacht ik als ideaal verondersteld.

Er is van de VTA vandaan erg veel invloed op de voicing van het element. Wordt ook erg door VTF beinvloed. En door de dikte van vinyl en mat.

Belangrijk ivm de VTA is de juiste ligging van de magneet/ coil in het lineaire gebied van het generatorsysteem. Een onjuiste VTF kan niet- lineair gedrag teweegbrengen, terwijl in werkelijkheid de VTA 20 graden bedraagt, zodat je zou vermoeden dat de boel in orde is.

Het azymuth is bij sommige armen ook weer afhankelijk van de VTA. Dit hangt van de bouwwijze van de armlagers af. Het azymuth schijnt erg goed met de OOPS- truc te kunnen worden ingesteld.

Ik vind niet dat het afstellen eenvoudig is. Want het geheel moet als een soort cyclisch proces plaats te vinden, vooral als je zoals het hoort bij erg dure spullen, het uiterste uit je set wilt halen.  De meeste van de genoemde instellingen beinvloeden elkaar namelijk.

Je zou het iteratie kunnen noemen: door de uitkomsten van een berekening kan blijken dat je uitgangsgegevens zijn veranderd. Die moet je dan weer wijzigen. Echt alleen te tackelen door het te bezien als een cylisch proces.

Jan.

Beste headshell

Wat leuk dat je zo veel moeite neemt om al die instellingen hier neer te zetten. Het duizelt me echter van de afkortingen VTA (Vertical Tracking Angle) meen ik nog wel te herkennen, maar zou het erg veel gevraagd zijn om in het nederlands een kleine beschrijving van die afkortingen en begrippen te geven? Dat zou de waarde van je posting niet weinig vergroten.

Ik denk aan VTA, SRA, VTF OOPS, geometrie, IEC/Bearwald, verschil tussen gewogen en ongewogen fouthoek, azymouth, zenith, element voicing. En van onderstaand citaat snap ik helemaal niets:

Wil je dat alseblieft nog eens toelichten?

beste forumleden,

hoe stel ik een draaitafel goed af?

en , hoe moet ie afgesteld staan?

en dan bedoel ik ook alle voorschriften en maten waaraan een goede draaitafel moet voldoen , en afstanden en afstellingen.

is daar een echte complete website over?? (nederlands aub) ;)

dus bijv deze maar dan leesbaar hollands >>>KLIK<<<

ik dank U :)

Bij mijn weten kan je heer Bruil mailen om een Nederlandse versie van jouw Link.

Hij zal hoog uit porto & print kosten bedingen.

en dan staat het goed

Was het maar zo simpel....................... :rolleyes:

Denk dat de procedure die Sodejuu heeft aangeleverd beslist een beter resultaat zal opleveren.

de bijdrage van Sodejuu is inderdaad prima. Probleem is, dat in het nederlands het beschikbare materiaal beperkt is.

Ik zal zelf vanavond een uitleg schrijven, zo goed mogelijk als ik dat kan. Want je vergeet zomaar iets.

Maar inderdaad: het is in het nederlands moeilijk, zoniet helemaal niet te vinden. Audioselectief doet er aardig wat aan op zijn site. Tijd voor een uitgebreide nederlandse site op dit vlak...

Jan.

Sorry, dat was ik even vergeten. Ik heb het te haastig opgeschreven.

Ik heb de vertaling uitgeprint. Prima als iemand moeite doet voor anderen. Tuulluk. Ik kende deze webdirectory nog niet. Schande. Erg leuk initiatief!

Maar wie ben ik dat ik bevoegd zou moeten zijn om een ander zijn internet - directory te checken. Ik kan er hoogstens mijn vrijblijvende mening over geven. Ik heb de vertaling even globaal nagelezen. Een of twee puntjes moet ik nog even goed overlezen. Maar ik weet niet of ik wel ga reageren op de inhoud.

Uitleg van door mij genoemde begrippen:

overhang Verschil tussen effectieve lengte en montageafstand

effectieve lengteafstand tip tot lager arm

montageafstandafstand LP- as tot armlager

protractorafstelmal voor geometrische hoekafwijking: toonarmgeometrie

Zenithafwijking van hoofd - richting van de tip tov van lengterichting van groef ter plaatse

nul- fouthoek op 66 en 121 mm controle van het zenith op coordinaten 66 en 121 mm vanaf lp-as

IEC/ Bearwaldnaam van een van de bekendste internationaal aanvaarde methoden voor fouthoekafstelling

gewogen fouthoek.Een grootheid die wordt uitgedrukt als het quotient van de absolute fouthoek ter plekke gedeeld door de coordinaat vanaf de lp-as. Een methode als de genoemde, die rekening houdt met gewogen fouthoek compenseert de absolute fouthoek voortdurend met betrekking tot de invloed van de harmonische vervorming, die omgekeerd evenredig toeneemt met de coordinaat.

Meestal zorgt de methode ervoor , dat er 3 gelijke maxima zijn , die dan echter een zo laag mogelijk haalbare waarde krijgen. Dit door een slimme combinatie van montagelengte en effectieve lengte enerzijds en een check op 66 en 121 mm. Deze 2 laaste punten gelden bij IEC/ Bearwald voor alle armlengten.

VTFVertical tracking force: naaldkracht. Door middel van spoortests vanaf een test-LP wordt vaak een evaluatie gemaakt van de geschiktheid van de gekozen naaldkracht.

resonantiefrequentie een voor de combinatie van effectieve armmassa en dyn. compliantie karakteristieke frequentie waarbij de mechanische output naar het generatorsysteem een maximum bereikt. Excessieve versterkingsfactor gezien vanaf groefmodulatie naar tipamplitude. Mijnsinziens is het beter om de resonantiefrequentie gelijk aan of boven 10 Hz te hebben.

VTA vert. tracking angle. Hoek tussen cantilever en vinyloppervlak

SRAStylus rake angle. Hoekafwijkeing gezien van uit de haakse stand van de tip in de groef. Gemeten in een vertikaal vlak in groefrichting.

azymuth afwijking van de vertikale hartlijn van de elementbehuizing ten op zichte van een zuiver vertikaal vlak in langsichting van het element.

voicing van het element. "stemmetje van het element" teveel nadruk op het hoog of juist op het laag. Tenminste in dit geval. Donker of schel dus.

"juiste ligging van de magneet/ coil in het lineaire gebied van het generatorsysteem." bij erg hoge naalddruk gaan de tip omhoog en de magneet omlaag. Tenminste gezien door de coilpolen van een mm- model. Als je magneet erg laag komt , zien die polen hem bijna niet meer. Dat geeft een ongeschikte generator- werking. Want de neutrale positie van de slingering ligt al een eind weg. Het leukste is, lekker in het midden voor de pot te zitten. Dan krijg je niet zo'n last van abnormale vervorming.

Een onjuiste VTF kan niet- lineair gedrag teweegbrengen, terwijl in werkelijkheid de VTA 20 graden bedraagt, zodat je zou vermoeden dat de boel in orde is.Sommigen nemen een lekker lage VTF omdat daardoor de lp minder zou slijten. Je tip staat dan erg laag tov de vatting van de cantilever. Last van vervorming dus. Ga je dan toch die verkeerd staande stylus op 20 gaden plaatsen tov het vinyl dan belazer je jezelf.

azymuth schijnt erg goed met de OOPS- truc te kunnen worden ingesteld. Kijk bij de resterende forumtopics van een bevriend gesponsord webadres dat onlangs met zijn forum is gestopt Topic van ene hybris. "Oops" moet makkelijk te google'en zijn en staat op een mod- site.

Manier van aansluiten van element op versterker die op het gehoor uitsluitsel geeft over een al of niet juist azymuth. Ik meen dat je er een mono-opname voor gebruikt.

Aanvullingen of correcties: welkom. Ik kan me ook vergissen. Gebruik van een scoop daar ben ik eerlijk gezegd niet zo mee bekend. Schande , inderdaad. Naar verluidt vooral gebruikt bij instellen van de biascompensatie. En ik bezit geen HFN test- LP. Eveneens schande. Ik heb wel die Jan Kool - LP. Dat weer wel.

Jan.

• 2 years later...

Hallo,

Ik heb de HiFi News Analogue Test LP aangeschaft. Nu heb ik de volgende vraag, kan het kloppen dat ik bij elke track de armlift omhoog moet doen en de arm naar de volgende track moet brengen en dan laten zakken?

Jan

Guest Kraus vonBentinck

ja, dat klopt helemaal.

Het is immers geen langspeelplaat maar een plaat die afzonderlijke tests bevat die je elk apart af werkt.

Beste,

Wat ook zeer belangrijk is ''nauwkeurig'' werken en als je 1 instelling veranderd zijn al de andere instellingen ook veranderd, dus gewoon vaak opnieuw alles controleren.

MvG,

Haudio

Dank je wel Haudio voor je antwoord.

Ik heb niets aan de instellingen veranderd. Ik heb de platenspeler nu bijna 6 jaar en heb voor mijzelf gecontroleerd hoe de afregeling was.

Jan

Dat afstellen van platenspelers roept natuurlijk nogal wat vragen op. Haudio doet het natuurlijk technisch het mooiste met een scoop. Dat neemt niet weg dat er nog al wat geluidsverschillen zijn te bereiken door net iets meer of minder naaldkracht en/of VTA. Ik heb hem eigenlijk nooit gevraagd of hij nog een gehoormatige check doet naast de "scoop" instelling en op basis daarvan corrigeert.

Overigens heeft mijn Graham een mal waarmee je het element kennelijk veel beter kan instellen dan met een Geo Disc of dergelijk. Ik heb die mal zelf nog niet gehanteerd. Wat ik wel doe is af en toe gehoormatig kijken of naaldkracht en/of VTA optimaal is. Meestal tegen de winter/voorjaar ivm invloed temperatuurverschillen.

Overigens heb ik laatst met de Geo Disc een oude Denon 160 in een Thorens 160 gezet en op zich gaat dat goed. Kost wel veel tijd. De vering zou overigens ook wel een keer ingesteld mogen worden na 30 jaar.