triode Posted 11 september 2004 Report Share Posted 11 september 2004 P.Bell: Op internet naar lage prijzen zoeken is niet zo moeilijk,een zaak vinden die je ook echt de RIFA's levert. Je krijgt in NL in alle gevallen de plastic vervangers na weken wachten Geen last van als ik de RIFA bestelen die mag jij proberen (zou het niet doen).Doe ik ook niet en nog steeds snap ik je probleem niet Ik heb geen probleem jij maakt er een probleem van doe wat je niet laten kunt dat doe ik ook. Je moet alleen niet doen of je het wiel uitgevonden hebt en dat je ,je in allerlei bochten moet veringen om aan spul te komen. En wat je er voor vraagt moet jij weten dat is je goed recht maar doe er niet zo moeilijk Over. Mvg Triode Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 september 2004 Author Report Share Posted 11 september 2004 beste jeroen, je begrijpt het niet helemaal. ik doe geen officiele recensies, waar mensen in worden geacht te geloven. Ik geef mijn mening, gebaseerd op zelf echt proberen. Wellicht dat iemand denkt 'oh leuk idee, ook eens proberen'. mag ie mijn filtertje gratis lenen, geen risico. Niemand hoeft me te geloven en ik hoef me niet te verantwoorden. makkelijk he? je ziet, ik doe niet moeilijk. jij jouw mening, ik de mijne. perfecte wereld. groetrob Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 11 september 2004 Report Share Posted 11 september 2004 Ik geloof je inderdaad niet totdat je een post doet waaruit echt blijkt dat ik dit filter serieus moet nemen. De werking van een aantal condensators met dissiperende weerstandjes is me precies duidelijk. Zelf heb ik al jaren geleden in mijn meterkast een professioneel netfilter geplaatst. Ook voor een paar tientjes (guldens toen nog) gekocht. Niet in de detailhandel, maar bij de installateur zelf aangeschaft. Eveneens overspanningsbeveiliging op mijn TV/radiokabel gezet. Waarom dit alles? Om mijn apparatuur te beschermen tegen storing op het lichtnet. TV's, computers, voorversterkers kunnen daar aardig onder lijden. Jouw filter zal ook goed zijn voor dit soort zaken, maar hoe goed weet ik niet totdat ik het schema zie. Natuurlijk hoef je je niet te verantwoorden. Je bent vrij om te posten. En ik blijf bij mijn eerste reaktie in de trant van "maakt niet uit hoe het werkt, vanwege techniek dan wel inbeelding, als het maar werkt". Toch? Inderdaad perfect wereldje zo Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Hier even voor de liefhebber het schema van zo'n netfilter, in de installatiewereld EMI filter genoemd. Het begint met een condensator van 10nF voor filtering van de 'diffferential mode' storingen tussen de faseleiding en de nulleiding. Dat gaat best goed, omdat de netleiding zelf nogal wat inductiviteit heeft en dat vormt samen met die C dus een mooi 12dB/oct storingsfilter. Daarna gaat het signaal een gekoppelde spoel in. Die laat dus de stroom tbv je apparatuur netjes door, het betreffende filter van mij is voor 10A geschikt. Tov de aardleiding vormt hij samen met de 3.3nF een mooi hoogfrequent 12 dB/oct laagdoorlaatfilter om zo alle ''common mode'' storing boven 100 kHz netjes kort te sluiten. Dit alles zit in een EMI dichte behuizing om te voorkomen dat het EM veld rond de filterspoel weer op de netleiding terugkomt. Niet echt handig om zelf te maken zoiets, want gekocht zit het allemaal netjes in een blokje ingegoten, wordt gebruik gemaakt van de juiste hoogfrequent ferriet materialen in de spoel (het is in feite een soort trafootje) en is het ook lekker klein. Maar koop het niet in de audiohandel. Rotel bijvoorbeeld heeft ook zoiets. Een stekkerblok met zo'n netfilter. Honderden euro's betaal je daarvoor. En het is echt niet beter dan wat je bij een elektrotechnisch installatiebedrijf haalt. Tenminste, volgens mij dan... Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Hier even voor de liefhebber het schema van zo'n netfilter, in de installatiewereld EMI filter genoemd. Het begint met een condensator van 10nF voor filtering van de 'diffferential mode' storingen tussen de faseleiding en de nulleiding. Dat gaat best goed, omdat de netleiding zelf nogal wat inductiviteit heeft en dat vormt samen met die C dus een mooi 12dB/oct storingsfilter. Daarna gaat het signaal een gekoppelde spoel in. Die laat dus de stroom tbv je apparatuur netjes door, het betreffende filter van mij is voor 10A geschikt. Tov de aardleiding vormt hij samen met de 3.3nF een mooi hoogfrequent 12 dB/oct laagdoorlaatfilter om zo alle ''common mode'' storing boven 100 kHz netjes kort te sluiten. Dit alles zit in een EMI dichte behuizing om te voorkomen dat het EM veld rond de filterspoel weer op de netleiding terugkomt. Niet echt handig om zelf te maken zoiets, want gekocht zit het allemaal netjes in een blokje ingegoten, wordt gebruik gemaakt van de juiste hoogfrequent ferriet materialen in de spoel (het is in feite een soort trafootje) en is het ook lekker klein. Maar koop het niet in de audiohandel. Rotel bijvoorbeeld heeft ook zoiets. Een stekkerblok met zo'n netfilter. Honderden euro's betaal je daarvoor. En het is echt niet beter dan wat je bij een elektrotechnisch installatiebedrijf haalt. Tenminste, volgens mij dan... Groetjes, Jeroen Beste dit is geen parallel filter en heeft dan ook niets met P.Bell zijn filter te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 september 2004 Author Report Share Posted 13 september 2004 jeroen, ik kan niet uitleggen hoe het werkt want ik ben jurist. ik kan net snappen wat een techneut zegt en waarom je ergens een condensator op zet. maar wellicht is het een voordeel dat ik niet heel erg technisch ben. ik heb alleen mij oren (of mijn inbeelding ) als toets en ik geloof in ieder geval niet dat als je het niet kan meten het ook niet van belang is. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Ik heb het ook over meten met je oren, maar dan op een objectieve manier. Verleid Erik Klijnsmit maar eens tot zo'n test, die vindt dat wel leuk. Triode, ik heb de posts over Pietje Bell filter er even op nageslagen. Ik zal jou hier niet herhalen maar ik weet door jouw posts nu dus precies hoe het filter opgebouwd is. Tja, dat filter dat ik toon is natuurlijk geen Pietje Bell filter. Het Pietje Bell filter is een uitgebreide versie van een onderdeel van mijn filter, namelijk dat C-tje van 10 nF. Pietje Bell filter heeft veel meer C's, een weerstandje en een varistor. De varistor is nuttig voor het opvangen van spanningspieken. De C's zijn zo groot dat ze hoogfrequent lekker kortsluiten. Lijkt me prima om differential mode storingen weg te werken. De hoge waarde kan echter wel tot hoogfrequent opslingering leiden, versterking ipv verzwakking dus. Maar dat lijkt geen probleem te zijn gezien de goede ervaringen. Ik vertrouw erop dat Pietje Bell het zaakje in een brandveilige behuizing heeft geplaatst, omdat de varistor kan bij doorslag gaan branden. Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Ik vertrouw erop dat Pietje Bell het zaakje in een brandveilige behuizing heeft geplaatst, omdat de varistor kan bij doorslag gaan branden. Groetjes, Jeroen Daar hoef je je niet al te veel zorgen over te maken. Heb diezelfde maat in industrieeele voedingen zitten en daar krijgen ze veel meer voor hun kiezen dan in een huissituatie. Tot nu toe is er niet eentje uitgefikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Ik vertrouw erop dat Pietje Bell het zaakje in een brandveilige behuizing heeft geplaatst, omdat de varistor kan bij doorslag gaan branden. Groetjes, Jeroen Helaas niet (triode @ 15 Jul 2004, 14:36:42)Maar meer om het nabouwen tegen te gaan het is en blijft 230en brand gevaar is niet uit gesloten. Jij bent wel de eerste die inziet dat er een brandgevaar aan aanwezig is Omdat zo als je al aangaf dat de varistor bij overspanning erg heet// of zelfs kan ontbranden En dat zou er toe kunnen lieden dat het plastic kasje vlam gaat vatten met alle gevolgen van dien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Je kunt het 'gevaar' ook overdrijven, die varistors vind je in veel meer apparatuur op een print bijv. en daar zitten diverse keurmerken op. Met een beetje geluk is die varistor wel de redding voor de aangesloten apparatuur als zo'n spanningspiek mocht ontstaan. Toch zou ik eigenlijk wel een zekering in serie met het geheel overwegen, al zouden bij een piekspanning de stoppen ook doorslaan, het is de vraag of de varistor wel de tijd krijgt om te ontbranden .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 Even off topic speedy, maar ik heb me erg verbaasd over jouw posts in het draadje dat ik gisteren las. Je had het over een versterker die met de volumeknop op 0 geen last had van lichtnetstoring en dan plotseling wel als je signaal aanbiedt. Je maakte een vergelijking met een motor die op vervuilde brandstof moet lopen. Je vergeet zeker dat er bij de meeste versterkers nogal wat ruststroom loopt door de eindtrap. Net als bij die auto. Als die mooi stationair draait is er niets aan de hand. Net als bij die versterker, bij vervuiling van het lichtnet zou je dit zeker moeten horen, ook met de volumeknop op nul. Je hoort dit echter niet, de versterker loopt dus mooi stationair, ergo zo'n filter helpt niet voor een beter geluid als er wel signaal op komt. Ik gebruik het dan ook alleen omdat ik mijn apparatuur wil beschermen, verder koester ik geen enkele illusie omtrent geluidskwaliteit. Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 Zeg Triode, het lijkt er op dat je geen argumenten meer hebt om die PB filters zwart te maken en nu spijkers op laag water aan het het zoeken bent. Je schrijft hier dingen neer die je van horen zeggen hebt en waar je zelf blijkens je postings geen ervaring mee hebt. Voor jou werken ze niet, prima niets mis mee. Maar de wereld bestaat niet alleen uit Triodes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 Even off topic speedy, maar ik heb me erg verbaasd over jouw posts in het draadje dat ik gisteren las. Je had het over een versterker die met de volumeknop op 0 geen last had van lichtnetstoring en dan plotseling wel als je signaal aanbiedt. Je maakte een vergelijking met een motor die op vervuilde brandstof moet lopen. Je vergeet zeker dat er bij de meeste versterkers nogal wat ruststroom loopt door de eindtrap. Net als bij die auto. Als die mooi stationair draait is er niets aan de hand. Net als bij die versterker, bij vervuiling van het lichtnet zou je dit zeker moeten horen, ook met de volumeknop op nul. Je hoort dit echter niet, de versterker loopt dus mooi stationair, ergo zo'n filter helpt niet voor een beter geluid als er wel signaal op komt. Ik gebruik het dan ook alleen omdat ik mijn apparatuur wil beschermen, verder koester ik geen enkele illusie omtrent geluidskwaliteit. Groetjes, Jeroen Ik neem aan dat je het over een heel oud draadje hebt, want de pre waarmee dit probleem op trad gebruik ik niet meer. Wel leuk dat je ook zulke oude draadjes leest, dan kom je nog eens wat tegen Het bleek achteraf gezien een 'buizenbrom' te zijn, die onafhankelijk van de volume potmeter hoorbaar was. Volgens mij had dit met een aardefout te maken, maar zeker weet ik het niet Dat met die vervuilde brandstof haalde ik aan om bij een bepaalde forummer meer tot de verbeelding te spreken. Met de volume potmeter op 0 hoort de versterker niets weer te geven, behalve misschien wat zachte ruis, die onafhankelijk van het volume met je oor op de speaker net hoorbaar is. Of netvervuiling dan (hoorbaar) door de versterker heen wandelt betwijfel ik, hij versterkt immers geen bronsignaal en versterkt de storing dan ook niet. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 september 2004 Author Report Share Posted 16 september 2004 kijk, zo kom ik toch aardig wat te weten over dat filter. problemen en hoe ernstig (of niet) die ingeschat worden. dank allemaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 kijk, zo kom ik toch aardig wat te weten over dat filter. problemen en hoe ernstig (of niet) die ingeschat worden. dank allemaal Geen dank Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts