Jump to content

Electrostaten versus Dynamische Weergevers

Haudio
 Share

Recommended Posts

Electrostaten,Magnetostaten en Dynamische Weergevers of Hybride systemen.

Wie,wat, waar,waarom,wanneer.

Of maakt het niet uit ivm acoustiek of juist wel.

Wat zijn goede tips voor plaatsing van verschillende systemen of is dat gelijk .

Welke versterkers waarvoor en waarom .

Ik ben nieuwsgierig en mag nog graag alles weten ook.

Gr. Haudio

Guest yingyang

Nou, daar is dus niet veel interesse naar. Wat raar, dan zal ik maar wat over schrijven...

Ik ben zeer gecharmeerd van Magnepans electrostaten. Zoals je wel hebt kunnen lezen in de 'Internet-aanschaffen' forum waar ik aangeef dat ik twee Infinity Kappa's heb. Deze gebruik ik zowel voor audio als voor DVD. Nu ben ik meer in om deze speakers te gaan gebruiken voor DVD. Voor puur audio zit ik te overwegen om twee electrostaten te kopen. Enwel Magnepan MMG.

Wat een schitterend helder geluid en zo ruimtelijk. Ik ben benieuwd of er inderdaad andere mensen ervaringen hebben met Magnepans.

Groeten Li

Beste Yingyang welke Infinity's draai jij ik heb de Kappa 9.2I mkII ik was zeer tevreden met de speaker ,maar hij is heeeeel moeilijke aan te sturen je hebt bakken van versterkers nodig en dan inderdaad zijn ze moeilijke te evenaren ,En op het onderwerp terug te komen ik ben wel zeer te vreden met het concept hybride(magneetostaat met dynamishe) ik heb electrostaten gehad niets voor mij geen laag ,kunnen niet erg hard (onder hard versta ik de grond onder je voeten moet trillen)en dat kan met de Infinity's wel!!! Met de juiste versterkers en daar strand ik nu op die heb ik nog niet!!(komt wel een keer eerst nieuwe computer en video camera LOL)Vriendelijke groet Kenneth

Guest schri607

hallo li,

je noemt een infinity kappa ?

dat is iets heel anders dan een magnepan.

een kappa 8.2i geeft een laag waar je huis mee kan slopen en is een zeer goede 'live'

speaker ideaal voor rastamannen en heavy metal die-hards.

en het blijft me verbazen dat die speaker bij 'genuanceerdere' partijen en muziek soorten ook nog eens een fantastische podium suggestie weet te timmeren !

kortom een stevige speaker voor hometheater

maar ook ideaal voor grotere bezettingen op

werkelijkheidsvolume, wat ik hier mee bedoel is draai maar eens iets complex als bruckner

of mahler op oorlogssterkte, mits je versterkers het aankunnen zul je zien dat de presentatie volledig overeind blijft....

probeer dat maar eens met een zogeheten

willekeurig audiofiel fragielfriemelkistje !

een magnapan ofwel "maggy" heeft zijn kwaliteiten op een heel ander vlak liggen.

deze magnetostaat kenmerkt zich door een zeer holografische en bij de juiste opstelling een bijna 3d-weergave wat uiteraard te danken is aan zijn bipolaire afstraling, net zoals bij een harp.

echt hard draaien en zeer diep laag is er voor deze constructies net zoals electrostaten niet bij.....

de vereiste zijn het zelfde als bij de befaamde kappa's : ruimte, stabiele

versterker vermogens, en correct opstellen.

alleen luisterd dit bij een magnapan en aanverwanten nog nauwer !

je zou haast denken dat een hybride systeem de brug tussen beide uitersten kan slaan.

voor het hoog en midden gebied een magnetostatische of elektrostatische constructie en voor het laag gewoon passieve of actieve conussen.

het probleem blijft dat de overgang van hoog/midden naar laag duidelijk hoorbaar zijn.

je krijgt dan bijvoorbeel een beetje het idee dat een film verdeelt over twee televisies wordt weergegeven, enkel is de ene kleur en de andere zwart/wit

ik heb combinaties gehoord die dit overigens wel zeer goed voor elkaar hadden maar waren helaas niet echt een koopje !

anyway, kappa's gebruiken voor de "spassfactor" en een maggy voor "laid back and listen"

gr. ron

hallo,

Ik heb zelf kappa's 9.2i gehad, fantastisch voor de thuisbios (geen sub nodig. pure audio, gaat wel (dat in combinatie met met sphinx 4/14, voorwaar geen slechte versterker). Nu heb ik de magnepans 1.5SE/SQ, ook deze kunnen heel hard gaan, en genoeg druk leveren. alleen in het laag voor de thuisbios, kan er een sub bij. Bij muziek niet nodig. 1 tip voor maggie bezitters. plaats ze op spikes, wereld van verschil.

met vriendelijke groeten marcel

marcelvandekamp@hetnet.nl

http://home.hetnet.nl/~hifiman/index.html

Guest yingyang

Hallo Marcel,

Wat grappig dat je zo'n beetje dezelfde smaak hebt als mij. Ik zelf heb als frontspeaker de Infinity Kappa 8.2i en als rearspeaker de Kappa 7.1i. Een zeer perfecte combinatie als het gaat om DVD. Wat een sound en inderdaad, een subwoofer heb je niet gauw nodig, vooral niet nu ik de Kappa 8.2i elk heb voorzien van de Rotel RB-980BX eindversterkers. Wat een laag...

Natuurlijk heb ik ook de Infinity Kappa Video Series II. Dus het 'bioscoop' verhaal is klaar. Nu ben ik bezig met een perfecte audio-set, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar Magnepan als speakers. Ik heb de volgende besteld: de MGSE. Deze wil ik op twee Marantz eindblokjes aansluiten.

Wie heeft er ervaring met deze Magnepan MGSE? Ik ben zeer benieuwd naar reacties.

gr. Li

Connecties bij de top van de Lotto Yingyang?

Ongeloofelijk mooi spul heb je staan.

Zeker op hometheater vlak.

Ik kon laatst m'n auto inruilen tegen Kappa's 9.2II. Persoon haakte op het laaste moment af tot mijn grote spijt.

Weet weinig van Magnapan af maar wilde dit even delen.

Guest yingyang

Hallo Flakes,

Bedankt voor je leuke reactie.

Nee, geen connectie's bij de Lotto, ook nooit gewonnen... Op zich staat er mooi apparatuur, maar ook voor weinig geld. Als je dus via internet koopt, scheelt het je vaak een hoop poen. Zie toppic in deze rubriek 'Internet-aanschaffen'.

Maar ik kan je wel zeggen dat iedereen zo z'n hobby heeft en dat de een iets meer uitgeeft dan de ander. Je kan het zo gek maken als jezelf wil en kan! Ikzelf ben prettig gestoord, vandaar dat ik nu bezig ben met een goede audio-set. De Magnepans zijn al besteld en kan elk moment binnen komen. Nu ben ik opzoek naar of een goede voor versterker (voor de marantz MA6100 eindblokken) of een goede voor-eindversterker van eendezelfde merk. Achja, het houdt je van de straat...

Ik zag trouwens dat er op deze site bij tweede hands een paar Kappa's 9.2i voor 3750,= Ook niet veel geld...

Succes bij het zoeken naar je Kappa's en hopelijk de volgende keer meer geluk!

gr. Li

• 2 years later...

Hai Henk,

Ik heb zelf nu te weinig (luister)ruimte om met ESL's en/of magnestotaten te werken. Daarbij vraag ik me af of mijn 70 watt buizen dat wel trekken anders had ik dat misschien wel eens geprobeerd.Misschien als ik ooit nog eens een geweldig huis tegenkom.

Als ik nieuwe luidspekers zou kopen denk ik aan dynamische speakers met een zeer hoog rendement. Maar goed de draaitafel staat op de eerste plaats om vervangen te worden.

Geplaatst door yingyang:

Nou, daar is dus niet veel interesse naar. Wat raar, dan zal ik maar wat over schrijven...

Ik ben zeer gecharmeerd van Magnepans electrostaten. Zoals je wel hebt kunnen lezen in de 'Internet-aanschaffen' forum waar ik aangeef dat ik twee Infinity Kappa's heb. Deze gebruik ik zowel voor audio als voor DVD. Nu ben ik meer in om deze speakers te gaan gebruiken voor DVD. Voor puur audio zit ik te overwegen om twee electrostaten te kopen. Enwel Magnepan MMG.

Wat een schitterend helder geluid en zo ruimtelijk. Ik ben benieuwd of er inderdaad andere mensen ervaringen hebben met Magnepans.

Groeten Li

Ik zie niet in waarom je geen Magnepan "magnetostaten" zou kunnen gebruiken

voor home cinema

Geplaatst door Ome Henk:

Met het eerste heb je m.i. helemaal gelijk, maar buizen op een CLS 1 confused.gif Wat voor BUIZEN moeten dat dan wel niet zijn confused.gif:rolleyes:

Ik weet wel dat de CLS 1 nog geen Apogee is, maar 't scheelt niet alles :(

Nou in verhouding tot de aanschaf van de elektrostaten valt het toch wel mee, een vriend van mij heeft heel lang gedraait met een ja-jp 80 van jadis in combinatie met een cls 1, dit ging erg goed en klonk fantastisch...

Een cls 1 is bij lange na geen apogee qua aansturing..

Geplaatst door Kenneth john:

Beste Yingyang welke Infinity's draai jij ik heb de Kappa 9.2I mkII ik was zeer tevreden met de speaker ,maar hij is heeeeel moeilijke aan te sturen je hebt bakken van versterkers nodig en dan inderdaad zijn ze moeilijke te evenaren ,En op het onderwerp terug te komen ik ben wel zeer te vreden met het concept hybride(magneetostaat met dynamishe) ik heb electrostaten gehad niets voor mij geen laag ,kunnen niet erg hard (onder hard versta ik de grond onder je voeten moet trillen)en dat kan met de Infinity's wel!!! Met de juiste versterkers en daar strand ik nu op die heb ik nog niet!!(komt wel een keer eerst nieuwe computer en video camera LOL)Vriendelijke groet Kenneth

Beste kenneth, om je infinnity's goed aan te sturen zul je diep in de buidel moeten tasten,

ik heb de oude infinity kappa 9 in het verleden ooit geprobeerd maar niet aan te sturen met een versterker in een prijsklasse in verhouding tot de infinity's.

Overigens de stelling dat electrostaten niet laag en niet hard kunnen ben ik het niet helemaal mee eens, een elektrostaat kan verbazend laag en hard gaan maar je kunt dit niet vergelijken met infinity, deze kunnen ( mits niet voldoende aangestuurd) nogal vet klinken.

Hai Ome Henk e.a.,

Op een of andere manier trekt me de combinatie van buizen met hoogrendementspeakers wel. Ik ben niet zo'n powerhouse fan.

Met veel rendement denk ik aan rond de 90 db (een hoorn zit daar weer ver boven).Die speakers die jij aangeeft ken ik verder niet maar er zijn er wel meer met een fors rendement.

Tot slot waren ze vroeger al tevreden met 25 wat en vinden sommige mensen nu 250 wat al te weinig. Draaiden ze vroeger minder hard of zijn wij dover?