Jump to content

De kleintje zijn weer best....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Zoals sommige al weten ben ik op zoek naar 'n kleine versterker...., om in de huiskamer te gebruiken. Mijn Highendset verhuist n.l. t.z.t. naar de zolder.

Affijn... eerst maar 'ns op internet gezocht. Dat valt dus toch niet mee. Elk merk heeft wel 'n kleine versterker, maar vaak worden de prijzen niet vermeld. Dus toch maar naar de winkels.

Beginnen we bij Hobo in 'sHertogenbosch. Hier staan verschillende versterkers, omdat mijn interesse eerst uitging naar meerkanaals eerst 'n NAD reciever beluisterd.. Dit viel dus echt niet mee... :(

Dus meteen maar het plan gemaakt om toch maar weer stereo te gaan luisteren.

Hier stond ook 'n kleine Primare A20, die heel erg veel had wat mij boeide, mooi klein kastje, solide gevoel en geen onnodige flauwekul zoals toonregelingen.

Het ding werd aangesloten op een Arcam CD-speler, en een paar Nautilus 805 monitoren. Dit alles aangesloten met bijna dropveters.

Dit klonk dus al veel beter dan de NAD, maar hij klonk wat scherp. Hierover heb ik ook al wat vragen gesteld onder Audio. Dus toch maar even wachten.

Enkele dagen later was ik in Uden, en dacht... laat ik 'ns bij "de Stemvork" binnenlopen ik was daar al eerder heel netjes te woord gestaan, en het zaakje sprak mij wel aan.

Hier stond dus de Opera Consonance A120.

Ook dit ding zag er zeer goed uit, nog beter dan de Primare zelfs. Keurig bewerkt aluminium front en zijkanten. Een buisje in de voortrap en voelde ook degelijk aan.

Deze Chinese versterker is pas nieuw op de markt, en kost

Het ding werd aangesloten op een Arcam CD-speler, en een paar Nautilus 502 monitoren

Nautilus 502 ?

Die ken ik niet, of heeft B&W inmiddels weer een nieuwe series ? :unsure:

Wel een beauty om te zien Hans, zo'n Primare.

leuk verhaal ook !

Groeten,

Alco

Wat bij deze versterker opviel was de prachtige fluwelen klank. Een klein beetje rauw in 't hoog wanneer de versterker koud was, maar verder.... errug mooi. Ook het laag heeft een kracht die je niet verwacht bij z'n dreumes. Dit alles op m'n Infinity Renaissance 90 die echt niet makkelijk aan te sturen zijn.

Eigenlijk had ik m'n keus al gemaakt..... Tot m'n broer voorstelde het ding 'n op vervorming te meten.

Dit viel eigenlijk wel tegen....

:unsure: errug mooi, een fluwelen klank en voldoende kracht, alleen de metingen vielen tegen, waar gaat het nu eigenlijk om ? :blink:

Guest Hubertinus

Jitze,

dat bedoelde ik ook met mijn vraag!

Schitterende versterker thuis gehad, deed alles wat hij moest doen. En??? Heb je hem gekocht? Nee, de meetwaarden vielen tegen...

Hubertinus

Het ding werd aangesloten op een Arcam CD-speler, en een paar Nautilus 502 monitoren

Nautilus 502 ?

Die ken ik niet, of heeft B&W inmiddels weer een nieuwe series ? :unsure:

Wel een beauty om te zien Hans, zo'n Primare.

leuk verhaal ook !

Groeten,

Alco

Sorry 805, is al aangepast.

:huh:

Wat bij deze versterker opviel was de prachtige fluwelen klank. Een klein beetje rauw in 't hoog wanneer de versterker koud was, maar verder.... errug mooi. Ook het laag heeft een kracht die je niet verwacht bij z'n dreumes. Dit alles op m'n Infinity Renaissance 90 die echt niet makkelijk aan te sturen zijn.

Eigenlijk had ik m'n keus al gemaakt..... Tot m'n broer voorstelde het ding 'n op vervorming te meten.

Dit viel eigenlijk wel tegen....

:unsure: errug mooi, een fluwelen klank en voldoende kracht, alleen de metingen vielen tegen, waar gaat het nu eigenlijk om ? :blink:

Ik houd er niet van wanneer een fabrikant zijn spec veel hoger legt dan wat waar is.

Ik vertrouw de boel dan niet meer.

Maar dat is een tik van mij zullen we maar zeggen.

Stel je voor dat je een Astra koopt met als spec 200 km/uur. Als je erin gaat rijden blijkt dat hij prima rijdt, maar niet sneller gaat dan 120. Dan ben ik inderdaad zo dat ik het ding laat staan. En ik denk veel anderen ook.

Ik heb met m'n werk vaak met spec's te maken. Iets wat je koopt moet daar gewoon aan voldoen. Anders kun je beter wat anders kopen (wat ik nu ook gedaan heb).

:)

Lijkt mij wel, als we cijfertjes en verkoopbabbels van fabrikanten tegen het licht houden, blijkt er in de praktijk verschrikkelijk veel onzin te worden verspreid, als in de praktijk echter een product voldoet lijkt het mij zinvoller het geleuter maar gewoon te vergeten, zeker als het over vervormingscijfers gaat..................

:(

Lijkt mij wel, als we cijfertjes en verkoopbabbels van fabrikanten tegen het licht houden, blijkt er in de praktijk verschrikkelijk veel onzin te worden verspreid, als in de praktijk echter een product voldoet lijkt het mij zinvoller het geleuter maar gewoon te vergeten, zeker als het over vervormingscijfers gaat..................

:(

In dit geval leek ons de trafo wel heel erg klein uitgevallen voor 'n versterker van 2x 90W. Als je dit bovendien meet, wordt er in elk geval iets verkocht wat niet klopt (net als die PC luidsprekertje).

Ik denk dat je dit alles gaat horen als je over de euforie van de aankoop heen bent. :(

a120in.gif

Maar het blijft toch 'n mooi ding, wat goed is opgebouwd..... maar ja die tik h

Guest Hubertinus

Nou het viel mij op, Hans. Maar ieder zijn tik hoor. Ik zal ook wel iets hebben... Maar zolang als anderen er geen last van hebben vind ik het niet bezwaarlijk.

Hubertinus

Zoals sommige al weten ben ik op zoek naar 'n kleine versterker...., om in de huiskamer te gebruiken. Mijn Highendset verhuist n.l. t.z.t. naar de zolder.

Affijn... eerst maar 'ns op internet gezocht. Dat valt dus toch niet mee. Elk merk heeft wel 'n kleine versterker, maar vaak worden de prijzen niet vermeld. Dus toch maar naar de winkels.

Beginnen we bij Hobo in 'sHertogenbosch. Hier staan verschillende versterkers, omdat mijn interesse eerst uitging naar meerkanaals eerst 'n NAD reciever beluisterd.. Dit viel dus echt niet mee... :(

Dus meteen maar het plan gemaakt om toch maar weer stereo te gaan luisteren.

Hier stond ook 'n kleine Primare A20, die heel erg veel had wat mij boeide, mooi klein kastje, solide gevoel en geen onnodige flauwekul zoals toonregelingen.

Het ding werd aangesloten op een Arcam CD-speler, en een paar Nautilus 805 monitoren. Dit alles aangesloten met bijna dropveters.

Dit klonk dus al veel beter dan de NAD, maar hij klonk wat scherp. Hierover heb ik ook al wat vragen gesteld onder Audio. Dus toch maar even wachten.

Enkele dagen later was ik in Uden, en dacht... laat ik 'ns bij "de Stemvork" binnenlopen ik was daar al eerder heel netjes te woord gestaan, en het zaakje sprak mij wel aan.

Hier stond dus de Opera Consonance A120.

Ook dit ding zag er zeer goed uit, nog beter dan de Primare zelfs. Keurig bewerkt aluminium front en zijkanten. Een buisje in de voortrap en voelde ook degelijk aan.

Deze Chinese versterker is pas nieuw op de markt, en kost

Hans,

hoe zit het dan met de meetwaarden van de Primare?

Hubertinus

Vanavond wordt ie gemeten.

Ik durf nu al te stellen dat deze versterker beter zal meten wat vervorming betreft. Alles klinkt n.l. toch wat rustiger. Bij de Consonance had je vooral met trompetten en ander koperwerk soms het gevoel dat ze wat blikkerig klonken.

Maar we zullen zien. Blijven doet ie in elk geval.... Een heerlijk versterkertje voor in de huiskamer. Nooit stresserig of opdringerig.

Vanavond de Primaire A20 MKII eens op de Array meetopstelling gezet.

Chris was in 't geheel niet ontevreden. Meettechnisch schijnt het allemaal te kloppen.

Voorbeelden:

- De crossover-vervorming was minder dan 0,06%, hieronder viel n.l. niet te meten, omdat de toongenerator 0,06% vervormde. Deze waarde haalde hij tussen de 1 en`10 kHz.

- Bij 20 kHz werd 0,25 % gemeten. Dit alles bij een vermogen van 25W. Dit schijnen een zeer goede waarden te zijn.

- Met het vermogen viel het ook allemaal mee, opgegeven is 110W aan 4 Ohm. Gemeten is 120 W. Omdat er twee voedingen aanwezig zijn is de versterker dus ook echt 2x 120W.

Ook over de opbouw was Chris zeer te spreken. We hebben er n.l. even de kap afgeschroefd om een aardcontactje vast te solderen. Geheel dubbel mono opgebouwd met 2 trafo's van elk ca 160VA. Dit is zoals het hoort.

Het front is dubbel uitgevoerd, hiermee is alle bedieningelectronica keurig afgeschermd van de rest van de versterker.

Ingangskeuze en de volumeregeling zijn echter mbv IC's aangestuurd. Dit zou de oorzaak kunnen zijn van het wat rustigere klankkarakter dan de Consonance A120. Relais doen dit meestal net wat beter.

Al met al een heel mooi opgebouwde versterker, met heel mooie meetwaarden.

Hij staat nu aangesloten op de Piedpipers. De versterker laat ook hier horen dat hij erg weinig vervorming produceerd. Alles klinkt erg mooi en natuurlijk.

Dit met de een wat rustiger geluid dan ik gewend ben op het gebied van dynamiek en doorzichtigheid van de Array's.

Gefeliciteerd met je Primare!

Mooie versterker vind ik dat, maar dat had je wellicht al verwacht ;-)

Mijn A20 MKII heb ik vanmorgen ingeruild op een A30.1. Deze laatste staat nu in te spelen.

Ik heb ruim 3 jaar plezier gehad van de A20. Er werd me trouwens verteld dat de I20 wel beter is dan de A20..

Afgelopen vrijdag naar beide geluisterd (I20 en A30, de A20 ken ik al..) en inderdaad schaal ik de I20 wat hoger in (voornamelijk controle in het laag). De A30 is weer de overtreffende trap.

Wat dunner in het laag, meet controle, groter (zowel dieper als breder)geluidsbeeld, meer detail, maar wel herkenbaar als Primare.

Veel plezier ermee!

Voor diegene die een A20 MKII zoekt, kijk eens in Beek (Bij Nijmegen) Schijnt er net

Is gebeurt, maar door een onbenulligheidje is dat anders afgelopen (nieuw verwisseld met inruil, zie hierboven...)

Ik had het tegen Streamz, die zei dat hij dat ding had ingeruild (of is dat een alias van jou?) :P

Dan zal ik Hans herhalen: is gebeurd, oftewel ik heb 'm op deze site al aangeboden (in "2e hands" en enkele andere draadjes).

We hebben er ook over gemaild.

Hij heeft niet lang te koop gestaan, ik kon niet wachten om die A30 aan te schaffen. En ik kan ook niet wachten tot