Jump to content

HTPC als high-end cdspeler?

hybride
 Share

Recommended Posts

Beste forumleden,

Ik heb een HTPC gebouwd om mijn hele verzameling cd-audio van harddisk te gaan spelen. Ik heb een aardige installatie staan, waaronder een Meridian G68, in gebruik als DAC in dit geval. Nu ben ik al een poosje bezig om te proberen van de HTPC een hoogwaardige digitale voeder te maken voor een DAC, die kan wedijveren met het allerbeste loopwerk te koop. Het doel van de missie om na te gaan of dit technisch realistisch is.

Ik ben daarbij uitgegaan van de volgende aannames:

-Een geripte cd op harddisk is bit perfect.

-Met kernel streaming (Foobar en/of Winamp plugin) creer je een onaangetaste

bit copy van de 16 bits .wav file naar de driver van de audiokaart.

-De Audiophile 24/96 audiokaart driver clocked de data uit zonder resampling

o.i.d.

-Jitter heeft geen invloed tot de clock van de audiokaart.

-(voedings)storing in de HTPC heeft geen invloed op de klank, omdat de spdif

data opnieuw wordt gebufferd in de Meridian (en ik neem aan in meer moderne

DAC

-Een geripte cd op harddisk is bit perfect.

Dat ligt er maar helemaal aan met welke software je ript, dus mijn vraag is dan ook welke software je gebruikt hebt.

Ik denk dat alleen EAC met de secure settings en alles goed afgesteld een bit perfecte kopie kan maken.

Ik neem aan dat je dit al gelezen hebt

http://www.6moons.com/industryfeatures/eac/eac.html

Summary

To wrap up, you merely need a few things to make great copies of your CDs. Nothing more is required for the best quality. Any system with better specifications like external FireWire DVD/CD writer, Titanium processor etc. merely speeds things up but doesn't make them better. The minimum requirements are:

* a simple PC with a SCSI card and Windows XP, even an old Pentium 1 will do

* an external SCSI CD reader/writer, vibration-isolated

* a dedicated hard disc for intermediate storage

* Exact Audio Copy licensed via postcard

* wnaspi32.dll

* high quality CD-R (gold or black)

* a little patience

* something to get that smile off your face

* and of course great music to start with.

En een hushbox voor je pc denk ik (of water koeling oid)

Beste hybride,

Enige tijd geleden (2000) heb ik een HTPC gebouwd met eveneens een M-audio Audiophile 96/24 kaart, geruisloze ventilatoren, geruisloze en snelle HDD's, Ati Readon 7500 videokaart, etc, etc. (kosten project destijds +/- fl 3.500). Het resultaat hiermee is in mijn ogen zeer goed, maar haalt niet de levendigheid van een top CD speler. Ik gebruik mijn HTPC nu nog wel als MP3 jukebox (bij feestjes etc.) als DiVX speler en om film en geluid op te bewerken (eigen DVD producties etc). Echter het echte high-end PC tijdperk komt aanstormen ... zeker als we straks allemaal een glasvezelverbinding in de huiskamer hebben zullen de mogelijkheden gigantisch zijn.

Tot die tijd wacht ik nog even geduldig af ... ;)

Coen,

Bedankt voor je reactie. Heb je ook een vermoeden waarom jouw HTPC niet zo goed klonk als een top cdspeler? Had je bv. ook de Windows dsp gebypassed in jouw configuratie? En gebruikte je een losse DAC of luisterde je naar de Audiophile DAC?

Natuurlijk alles wat in windows te bypassen is gebypassed. Daarnaast gebruikte ik een externe DAC. Overigens zeg ik zeker niet dat het slecht klonk! sterker nog, ik heb een PC nog nooit zo goed horen klinken. Hij kon de top spelers van bijvoorbeeld Philips prima bijhouden. Echter de top spelers van bijvoorbeeld Linn of Mark levinson en ongetwijfeld nog vele andere top high-end merken produceren muziek met een dermate muzikaal gemak dat een HTPC het moet afleggen.

Hierbij overigens wel de opmerking dat dergelijke spelers ook meermaals kosten wat een dergelijke HTPC kost. Mogelijk had ik trouwens met een top DAC nog een stuk verder kunnen komen ... ik gebruikte de DAC van het toenmalige topmodel reciever van Harman Kardon (AVR 7000).

Eigenlijk had de topic moeten zijn:

`PC als high-end cd-TRANSPORT` Wat dat is wat ik in feite wil bereiken.

De Dac is een ander verhaal. Een HTPC met losse DAC vergelijken met een cd-speler met ingebouwde dac is eigenlijk geen eerlijke vergelijking.

Het gaat me puur om de digitale kwaliteit tot aan de Dac.

Kan ik niet precies bepalen m.b.t. mijn HTPC, maar je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat we appels en peren aan het vergelijken zijn.

Kijk je naar de op dit moment op de markt zijnde spelers met een HDD (zoals DVD recorders / Sat. tuners etc.), waarmee deze volgens hetzelfde princiepe werken als een HTPC. Dan zie ik dat bladen als de stereoplay etc. nog nooit meer dan 48 punten hebben gegeven voor de stereoweergave. Als je dat vergelijkt met CD spelers, dan zit je met 48 punten op het kwaliteitsnivo van: NAD C 521i / Onkyo DX 7222 / Teac CD P 1250 (€ 150,- tot € 350,-).

Ik vrees dat je met een HTPC in dat gebied blijft hangen ... tenzij je natuurlijk zelf live muziek gaat opnemen naar de HDD ... dan is studiokwaliteit zeker haalbaar.

Ik weet het fijne niet van spdif, er wordt door de experts nogal op afgegeven, maar zoals je het nu beschrijft is het beter dan menig los highend loopwerk...

Hoe kan dit 'slecht' klinken?? Dat hangt toch uitsluitend van de externe dac af.

Ja ik denk ook dat de klank vrijwel uitsluitend door de externe DAC wordt bepaald. Ik zou graag de uitleg horen van de experts die er op afgeven en dan vooral de relatie met signaaltechnische aspecten en de klank.

Ik zou ook niet weten welke andere effecten dan die van extreme jitter effect hebben op de klank in termen als 'open, meer ruimte' etc.

Verder zeg ik niet dat het slecht klinkt, ingegendeel. Doch ik kan het (nog) niet vergelijken met een high-end transport, omdat ik die niet heb.