Jump to content

Wat voor een platenspelers hebben we

carl
 Share

Recommended Posts

Wat voor een platenspelers hebben we en waarom juist deze platenspeler is de vraag. In dit verband wil ik graag vernemen wat de klankmatige verschillen tussen een subchasis en massaloopwerk zijn.

Carl

PS

Ik heb een Linn Axis met Akito en Benz Glider en een Thorens 160 1 met Sumiko. Toen ik de Linn kocht was ik nog niet zo audiofiel als nu, het ding klonk goed en viel binnen de prijs. Nu koop ik bewuster en wordt door twijfel bevangen.

Dit is mijn Thorens td 160 mk4 met alphason opal arm en benz mc 20 e element, hiervoor had ik een NAD 533 (ofwel een rega p2) is totaal geen eerlijke vergelijking deze 2 spelers, de thorens is een stuk beter.

En ik had de 533 op de ingebouwde phono van mn toenmalige accuphase 305v (prachtapparaat trouwens verder) en dat matchte niet optimaal, mn huidige perreaux phonotrap is goed in te stellen.

http://www.xs4all.nl/~skiffer/Resized000_1003.jpg

Ben 3 jaar geleden weer begonnen met vinyl met Thorens. TD145mk1 en mk2, later TD125mk2/3009. Draai nu vnl met een Lenco L78 van 20 euri in een dikke zelfbouw behuizing. Nu met RB300 arm, wacht nog op een Denon DL103. Die Lenco is echt een poor man

Ben in het bezit van een aantal draaitafels, die als gemeenschappelijke eigenschap hebben dat ze allen geveerd zijn, voor een deel indirect, zoals een TD 125 en een Garrard 401 die in een SME plint hangen.

Deze vering is mi van groot belang om terugkoppeling van mechanische invloeden op plateau, arm en element te voorkomen.

Trillingen veroorzaakt door zowel het door de speakers geproduceerde geluid, afkomstig van de motor en andere omgevingsinvloeden moeten sterk verminderd worden, om te voorkomen dat zij het oorspronkelijke signaal zullen aantasten.

Massa loopwerken, hoe zwaar ook, of van welk materiaal ook, zullen in de praktijk slechter ontkoppeld blijken te zijn en meer te lijden aan de negatieve effecten van mechanische tegenkoppelingen.

Overigens lost men dit dan weer op door het plaatsen van een massaloopwerk op een plateau dat voor ontkoppeling van omgeving/ondergrond zorgt.

Hierbij staan echter motor en draaitafel vaak op dezelfde ondergrond, lijkt mij niet de meest gewenste optie.

Een voorstander van massa loopwerken heeft mij ooit eens laten zien - op een scoop - hoe mooi de sinus, geproduceerd door zulk een apparaat wel was, echter een belangrijk deel van de omgevings - trillings - invloeden is in een dergelijke situatie niet aanwezig, nadat er via de cd speler voor muziek werd gezorgd, bleek de sinusvorm toch heel ernstig aangetast te zijn...........

:o

Een voorstander van massa loopwerken heeft mij ooit eens laten zien - op een scoop - hoe mooi de sinus, geproduceerd door zulk een apparaat wel was, echter een belangrijk deel van de omgevings - trillings - invloeden is in een dergelijke situatie niet aanwezig, nadat er via de cd speler voor muziek werd gezorgd, bleek de sinusvorm toch heel ernstig aangetast te zijn........

Tja, dat heb je met digitaal :lol:;)

Ben 3 jaar geleden weer begonnen met vinyl met Thorens. TD145mk1 en mk2, later TD125mk2/3009. Draai nu vnl met een Lenco L78 van 20 euri in een dikke zelfbouw behuizing. Nu met RB300 arm, wacht nog op een Denon DL103. Die Lenco is echt een poor man

Een voorstander van massa loopwerken heeft mij ooit eens laten zien - op een scoop - hoe mooi de sinus, geproduceerd door zulk een apparaat wel was, echter een belangrijk deel van de omgevings - trillings - invloeden is in een dergelijke situatie niet aanwezig, nadat er via de cd speler voor muziek werd gezorgd, bleek de sinusvorm toch heel ernstig aangetast te zijn...........

Ik heb een vermoeden wat je hiermee bedoelt... Deze alinea gaat echter alleen over het reproduceren van een sinusvormig signaal door een massaloopwerk. Vanwege het feit dat uit het verhaal duidelijk naar voren komt dat massa loopwerken niet de voorkeur voor je hebben vroeg ik me af of een gelijke test afgenomen is met een geveerd loopwerk.

Laat een geveerd loopwerk een soortgelijk mooie sinus zien in een stille situatie?

Laat een geveerd loopwerk een soortgelijke verandering zien wanneer er voor vibraties gezorgd wordt?

Een ding komt mijns inziens sterk naar voren uit het betoog >

Wees zeer zorgvuldig met de plaatsing van een massa loopwerk, zorg voor een goede, stabiele ondergrond waar de luidsprekers er geen invloed op uit kunnen oefenen. Op deze manier zal de sinus vorm perfect weergegeven kunnen worden.

Op mijn rack (stabiele ondergrond) is een Nottingham Analogue Horizon aanwezig. Dit is een massa loopwerk. Hij is deels gekozen vanwege de ruime instelmogelijkheden van de arm en vanwege het rustige klankbeeld dat opgebouwd wordt. Er is een Grado Prestige Green in gemonteerd, deze zal te zijner tijd vervangen worden door een element dat nog meer recht zal doen aan de klankmatige en instelmogelijkheden van deze draaitafel

Grtn MJ

Geveerde loopwerken laten zeker een mooie sinus zien in een stille situatie, alle trillingsinvloeden zijn eveneens direct zichtbaar, zoals ook de gelijkloop van de aandrijving duidelijk zichtbaar is.

Overigens heb ik m'n keuze voor een geveerd loopwerk al gemaakt voordat ik in het bezit was van een scoop.

Puur op het geluid, op grond van de weergave is deze keus gemaakt.

Hierbij zijn voor mij een tweetal zaken bijzonder belangrijk, nl de manier waarop wordt omgegaan met heel kleine tonale verschillen in klank, waardoor de resolutie toeneemt, of zoals een musicus ooit eens opmerkte de boventonale rijkdom beter waarneembaar wordt en daarnaast de minieme verschillen in dynamiek die muziek laten leven.

Deze twee facetten van de weergave zijn uitermate gevoelig voor de wijze waarop een platenspeler met trillingen omgaat, omdat invloeden hiervan juist op dezen inwerken.

Natuurlijk is ook de keuze van arm-element-versterkers en speakers een niet onbelangrijk gegeven in dit geheel, echter de verschillen tussen diverse loopwerken zijn onmiskenbaar waar te nemen.

:unsure:

Ik zelf heb nog een "zo van de plank" Pioneer PL-225 half-auto platenspeler.

met als phonoversterker een Pro-ject PhonoBox.

Een upgrade zit er wel aan te komen in de vorm van een Pro-ject RPM6.

eerst met de Pro-ject PhonoBox, later wil ik daar een zelfbouw Phono trap voor maken.

Ben in het bezit van een aantal draaitafels, die als gemeenschappelijke eigenschap hebben dat ze allen geveerd zijn, voor een deel indirect, zoals een TD 125 en een Garrard 401 die in een SME plint hangen.

Deze vering is mi van groot belang om terugkoppeling van mechanische invloeden op plateau, arm en element te voorkomen.

Trillingen veroorzaakt door zowel het door de speakers geproduceerde geluid, afkomstig van de motor en andere omgevingsinvloeden moeten sterk verminderd worden, om te voorkomen dat zij het oorspronkelijke signaal zullen aantasten.

Massa loopwerken, hoe zwaar ook, of van welk materiaal ook, zullen in de praktijk slechter ontkoppeld blijken te zijn en meer te lijden aan de negatieve effecten van mechanische tegenkoppelingen.

Wat nog belangrijker is dan de vering is de demping, vering zonder demping trilt te lang na, en te heftig, vooral de eerste uitvering, die is het ergst.

Demping zorg ervoor dat de vering gecontroleerd werkt

Dit mis ik bij alle geveerde loopwerken, en daar zul je dus zelf mee aan de slag moeten "indien mogelijk".

Bv. Triode Dick heeft hier bij zijn eigen platen speler dit probleem ook aangepakt.

configuratie_platenspeler_veerdemping.jpg

Bij hem was het probleem dat hij niet snel genoeg stil stond, en nu wel.

Maar de fabrikant heeft gewoon de vering te slap gemaakt om alle problemen met betrekking tot rondzingen in het laag en schokken goed op te vangen, maar met de demping werkt het gewoon zoveel beter, de vering word gecontroleerd, is eerder uit getrilt, en de werking is daardoor veel beter.

Hier even mijn mening over twee dingen, en daarbij bedoel ik niet, dat het de absolute waarheid meot zijn:

- die originele Lenco- arm is een dermate stuk slechter dan het loopwerk, dat ik vervanging door een echt betere, zoals in dit geval heel goed begrijp.

- over het niet- weghalen van de schuimpjes in vereb en de motivatie voor die schuimpjes ben ik het niet eens met de schrijver. Ik denk zelf dat het uittrillen niet zo'n heikel punt is. Maar: mijn mening! Niet iets absoluuts dus.

Jan.

Dit is de mijne:

Fatbob-S.JPG

Fatbob-S-1.JPG

Reden: Via deze afgespeelt, klinkt het echt bezopen goed (ook zonder drank ;) )

Ik heb 'm eigenlijk puur om de klankeigenschappen gekocht, want ik vind 'm eigenlijk niet mooi. Hij blinkt te veel :blink::( . Als ie nou in geborsteld alu zou zijn, tja, dan was ie helemaal af geweest :D (op de arm na, want die gaat binnen afzienbare tijd toch vervangen worden :rolleyes:;) )

Hallo,

Ik draai voorlopig nog wel even met een Dual CS505-3 (knudde ding). Met als element een leuke Grado'tje Groen en als phono trap een NAD pp2 (prima ding voor het geld). Toch zag ik liever zoiets als Sodejuu met SME 3500 arm en JA elementje.. :wub:

groet, PD Hogeterp B)

Ik draai met een Technics SL-D3 draaitafel met een AT95-E element, waarom?

Ik kon de draaitafel overnemen voor 20 euro, ik heb de binnenkant en boden bedekt met bitumen en het aansluitsnoer vervangen door vergulde pluggen, hier heb ik de JK type II interlink op aangesloten en een beter netkabel er aan gesoldeerd.

Op aanwijzingen van Audioselectief het AT95-E element er onder geplaats en goed afgesteld.

Ik heb een vergelijk gemaakt tussen dezelfde cd's en lp's en de lp speelt de cd bij mij het bos in.

Vanaf dat ik de draaitafel heb, draai ik nagenoeg geen cd meer, het geluid van vinyl heeft voor mij een grotere meerwaarde gekregen.

De cd-speler die ik bezit is een Marantz cd-67 MKII, gemod. met het JK cd-filter en het netkabel van Art-Speak.

gr tifosi

Ik heb een Transrotor Leonardo in Audio Selectief doppia uitvoering met een Benz MC Gold.

Waarom? Omdat hij goed klinkt en ik deze voor een mooie prijs 2e hands kon kopen.

Enno :)

Heb jij nog iets van de vorige eigenaar gehoord :confused: Een paar jaar geleden was hij ook kind aan huis op dit forum, maar ik hoor helemaal niks meer van hem :blink:

voorlopig nog steeds met de DUAL 506-1 met houten ombouwkast

element dual TKS45E

en ben daar tevreden mee

en wie weet wat de toekomst gaat doen????

draai af en toe elpee's ,in vergelijk met de cd's klinkt dat nog steeds much better

p.s ik hen sommige elpee gewoon met lauw water en afwasmiddel schoongemaakt

afgespoeld enz en dat ging goed,

zelfs cd tjes gaat goed ,

staat ook wel grappig in het droogrek ( zoon houten ikea schraag rekje)

ben benieuwd naar het resultaat van de afstelling van JK

en wat de nieuwe bedrading gaat doen.......

heb ooit van kennis een micro seiki dd 33 gehad (direct drive)

maar da was minder mooi als de dual....vond ik

dus daar heb ik toen iemand anders mee blij gemaakt

Mijn eerste "serieuze" platenspeler was een Erres(Philips) 212(1975).Ik heb er jaren met plezier plaatjes mee gedraaid.

Op een gegeven moment een Dual 505-2(1986) speler gekocht. Allerlei dingen die ik nog niet eerder gehoord had vielen mij op.

Van een collega een Technics 14-nogwat(een 1210 automaat) gekregen met AT 92 (?) element maar die ging helaas al snel kapot dus de Dual maar weer neergezet.

Vorig jaar een Denon DP 51 F gekocht van internet maar deze begon kuren te vertonen.De electronica begon een eigen leven te leiden.De naalddruk regeling hield er bijv. soms mee op of halverwege de plaat stopte hij gewoon met spelen.De importeur had al gemeld dat als hij stuk zou gaan er niets meer aan te doen viel.Hij was zowieso al verbaasd dat hij het nog deed.Dus de Dual weer van zolder gehaald.

Nu heb ik ,weer van internet, een Thorens TD 160 MK2.Ik denk dat ik hem origineel laat.Ik vind hem er mooi uitzien en ben over het geluid al tevreden.Misschien een ander element?

Beide direct-drive spelers(Technics en Denon) waren in,mijn situatie,gevoelig voor omgevingsgeluiden.Als ik maar even mijn audio-rek aanraakte vroeg mijn vrouw;wat hoor ik toch?

Rob

Wat voor een platenspelers hebben we en waarom juist deze platenspeler is de vraag. In dit verband wil ik graag vernemen wat de klankmatige verschillen tussen een subchasis en massaloopwerk zijn.

Carl

Om het geheugen op te frissen, hierbij de oorspronkelijke vraag nog eens, het tweede deel van de vraag heeft maar heel erg weinig reacties opgeroepen, een opsomming is mi niet zo heel erg interessant.

Tot op heden blijkt dat vooral gekozen is of voor 2ehands waar je toevallig tegen aan gelopen bent en voor spelers waarvoor behoorlijk reklame gemaakt wordt, of waarvan de prijsstelling de doorslag heeft gegeven, bewust kopen op grond van vergelijking van diverse systemen blijkt niet echt voor te komen.

Begrijp ook wel dat dit heel erg moeilijk is, enige tijd geleden heeft eens een Linn in een luxe uitvoering tussen een aantal Transrotors gestaan en wist niet te overtuigen, niet zo zeer omdat het loopwerk niet deugt, wel omdat de arm niet vrij van ongewenste resonanties is te krijgen.

Ben hiermee ook heel wat uurtjes in de weer geweest, ook mijn kunnen legt het echter af tegen deze - mi slechte - arm.

Een andere Linn is op dit punt uitvoerig onder handen genomen, arm geheel gedemonteerd, inwendig gedempt, zonder echter op het gewenste niveau te geraken, is weer voor - relatief - weinig doorverkocht.

Was wel een heel aardig experiment..........

Een zaak waar men heel enthousiast met diverse - geveerde - spelers in de weer is, is Audio Excellence in Zevenbergen, hier vind je Linn, Avid en Wilson Benesch en vaak ook nog wel een oudere Thorens, heb hier zelf een voorkeur ontwikkeld voor de Avid, waarmee ik in Lippenhuizen voor het eerst heb kennisgemaakt.

Arm en element combinaties kunnen een loopwerk maken en breken, dit betekent inderdaad dat vergelijken van verschillende configuraties vrijwel onmogelijk is, je moet vreselijk analytisch kunnen luisteren en het onderscheid kunnen maken tussen de verschillende onderdelen van een speler, hetwelk betekent dat je eigenlijk heel erg veel ervaring met diverse armen, elementen en loopwerken zou moeten hebben.

Toch lijkt het me dat we meer zouden kunnen weten dan nu in dit topic boven komt drijven :unsure:

Massa vs. geveerd subchassis, het zijn van die eindeloze discussies, ieder het zijne zou ik willen zeggen. Ik wil hier wel even melden dat die ouwe Lenco er met sprongen op vooruitging nadat ik hem uit de originele kast MET vering had gehaald en in een loodzware nieuwe behuizing had gemonteerd, ZONDER rubbers, vering of wat dan ook, gewoon keihard erop gebout. Weg rumble en groefruis en een veel beter geluid.

Groetjes Freek.