Jump to content

Wat voor een platenspelers hebben we

carl
 Share

Recommended Posts

De platenspelers die ik heb zijn niet gekozen wegens de manier van ophanging: massa of gedempt. En ook niet wegens het aandijfsysteem. Maar gewoon omdat ik het leuk vond om die modellen te hebben. Ik houd er een stuk of 12 op na.

Ik let niet op de verschillen in ophanging als ik luister. Ik beoordeel alleen op muzikaliteit. Alle DT's worden gebruikt op een ultra- zware werkbank, opgebouwd uit loodzware balken. Het ding staat bovendien op een betonnen vloer, die ondersteund wordt door 2 muren vrij kort op elkaar. Dus de ondersteuning is vrij stevig.

Vandaar dat ik eigenlijk niet veel verschil hoor tussen een subchassis als een Dual 505 of een vaste sokkel als die van mijn Sony 1700. En ik verbaas me herhaaldelijk over de muzikaliteit van een onderschat model als een Technics SL - J2 , zo'n tangentiaal ding ter grootte van een LP- hoes. Of over de resultaten van die DD- tafel ADC DD1700 met ALT-1 - arm, ook al zonder gedempt subchassis.

Ik vind een goed gekozen resonantiefrequentie veel belangrijker dan het verschil tussen verend subchassis en massa- loopwer. Ik denk dat het belang van dat eerste veel te vaak wordt onderschat.

Jan.

Dit is mijn (draai) tafel. Degelijk, Direct Drive, en klinkt audiofiel heeeeel verantwoord. thumbup.gif

Technics SL1200MKII

Technics%20SL1200MKII.JPG

Zoiets, maar dan met een Itok II arm (en zwart).

source_lp12.jpg

Ik vind dat dit ding de muziek realistisch laat klinken.

Wel denk ik dat de keuze van het element minstens zo belanrijk is.

Om nog maar niet over de combinatie te spreken.

:huh:

VPI.JPG

Geveerd/ongeveerd??? who cares.

Integenstelling tot sommige forum leden intereseerd het me echt helemaal niks.

De gekozen platenspeler moet aan mijn eisen voldoen en dat is muziek maken op een manier die mij aanspreekt.

Dit was mijn basis keuze, de tafel is in de loop der jaren wel flink gewijzigd.

Het begon als een TNT jr met PLC zodat er een amerikaanse motor kon worden gebruikt.

PLC is vervangen voor de SDS, inmiddels is het lager vervangen voor de HRX versie en is het plateau ook vervangen voor een HRX versie.

De oplettende kijker zal zien dat de mijne zwart is ipv transparant .

Klopt :D

Het pulley systeem is verdwenen.

Ook is er inmiddels een nieuwe 300rpm motor ingezet.

Volgende upgrade zal een nieuw arm lager zijn.

Ligt inmiddels al op me te wachten en zal oktober mee naar huis vliegen.

VPI.JPG

Geveerd/ongeveerd???  who cares.

Integenstelling tot sommige forum leden intereseerd het me echt helemaal niks.

De gekozen platenspeler moet aan mijn eisen voldoen en dat is muziek maken op een manier die mij aanspreekt.

Dit was mijn basis keuze, de tafel is in de loop der jaren wel flink gewijzigd.

Het begon als een TNT jr met PLC  zodat er een amerikaanse motor kon worden gebruikt.

PLC is vervangen voor de  SDS, inmiddels is het lager vervangen voor de HRX versie en is het plateau ook vervangen voor een HRX versie.

De oplettende kijker zal zien dat de mijne zwart is ipv transparant .

Klopt  :D

Het pulley systeem is verdwenen.

Ook is er inmiddels een nieuwe 300rpm motor ingezet.

Volgende upgrade zal een nieuw arm lager zijn.

Ligt inmiddels al op me te wachten en zal oktober mee naar huis vliegen.

:D

Heb jij nog iets van de vorige eigenaar gehoord :confused: Een paar jaar geleden was hij ook kind aan huis op dit forum, maar ik hoor helemaal niks meer van hem :blink:

Nee helaas, niets meer van gehoord.

Ik heb hem na de aankoop nog een mailtje gestuurd met een vraag over de speler, nooit een reaktie gehad.

Enno :)

PS je hebt een goed geheugen....

Sinds afgelopen zaterdag een Thorens TD160MKII met als arm een TP16 MKIII, en van mn vorige platenspeler (pro-ject xpression) de denon dl 110 er op gezet. Klinkt ergggg goed. De TD160 is helemaal binnenste buiten gekeerd, en alles opnieuw in/af-gesteld. Fraaie draaitafel.

Iemand een suggestie overigens voor evt verbeteringen, bv ander element (die niet zo snel reageert op stofjes e.d.).

Gr.

AB

Sinds afgelopen zaterdag een Thorens TD160MKII met als arm een TP16 MKIII, en van mn vorige platenspeler (pro-ject xpression) de denon dl 110 er op gezet. Klinkt ergggg goed. De TD160 is helemaal binnenste buiten gekeerd, en alles opnieuw in/af-gesteld. Fraaie draaitafel.

Iemand een suggestie overigens voor evt verbeteringen, bv ander element (die niet zo snel reageert op stofjes e.d.).

Gr.

AB

Gewoon je platen goed wassen.

Ik heb pas m'n TD145 MK2 verkocht. Ik had hier een vrijwel massieve sokkel van MDF voorgemaakt (drie lagen met alleen gaten waar iets zit). En het gehele chassis beplakt met loodbitumen. Ook heb ik de binnetafel van een oude TD 160 erin gezet (incl. lager).

De man die hem gekocht heeft vertelde dat hij nu zoveel meer muziek uit z'n draaitafel hoorde (hiervoor had hij een TD125).

:)

Voor de duidelijkheid, KeesW heeft zo'n ding thuis staan :rolleyes:

orfeo_25_25_gross.jpg

klik op het plaatje vor een joekelformaat

orfeo.jpg

:blink::D;)

kitch ding.... :D

zou hem niet willen hebben,.......

alhoewel.... en dan ruilen tegen een mooie vpi tnt mkIV ofzoiets.....

kitch ding.... :D

zou hem niet willen hebben,.......

alhoewel.... en dan ruilen tegen een mooie vpi tnt mkIV ofzoiets.....

Tsja, er zijn meer mensen die met hun ogen luisteren dan je eigenlijk zou verwachten.. :D

Edited by PD