Hans Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 Hallo forummers, Voor het eerst sinds heel lang (een jaar of twintig!) heb ik weer eens thuis grammofoonplaten beluisterd, op een hele middelmatige speler en met een doorsnee-elementje. Het waren nog singles ook. Over wat beter is, CD of plaat, doe ik geen uitspraak, maar wat mij opvalt aan nummers die ik zowel op CD als op plaat heb, is dat de klankverschillen groter zijn dan ik had verwacht. Ik zoek woorden voor dit verschil, maar tot nu toe lukt het niet erg. Wat zijn jullie ervaringen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 Kijk eens naar de verslagen van de sessies bij Jitze en bij HansvL, hier wordt een aardige vergelijking gemaakt. Een plaat kan aangenamer en relaxter klinken dan een cd, maar dat gaat ook ten koste van een stukje dynamiek, zover ik heb kunnen horen in diverse sets. Verder is de persing helaas een belangrijke factor, waardoor je niet zomaar 1 op 1 een cd met een elpee of single kunt vergelijken. De klankkleur en plaatsing van goede cdspelers en draaitafels komen aardig met elkaar overeen, al geldt dat wat minder voor het laag, daar acht ik de cdspeler beter in en die heeft dan ook mijn voorkeur Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 Beste Hans , Sinds een weekje of drie ben ik ook weer analoog bezig, de laatste keer was een jaartje of 18 terug. Een hele poos terug ook zoals jij dus. Ik heb een TD147, een mc Denon en NAD PP2 instaptrapje, dus eigenlijk niet zoveel bijzonders als je vaak ziet waar andere mensen hier mee werken. Toch beleef ik heel veel plezier aan deze combinatie en vind gewoon in het kort omschreven dat de draaitafel meer emoties weer geeft en losser is dan de cd weergave. Wat ik vooral merk is ook natuurlijk de kwaliteit van de opname die ik draai, mijn eerste LP na jaren thuis draaien klonk werkelijk voor geen meter even zoeken in mijn oude collectie leverde al snel andere "goeie opnames " op die werkelijk heerlijk overkomen. Tevens heb ik op die 3 weken dat ik analoog bezig ben een stuk of 20 nieuwe en gebruikte opnames gekocht en ben uitermate tevreden met de meeste. Een uitdaging om eens een betere trap en element aan te schaffen is er zeer zeker ........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 21 april 2003 Author Report Share Posted 21 april 2003 Geplaatst door John: die werkelijk heerlijk overkomen. Dat had ik dus ook nadat ik eerst enkele singles had gedraaid die ronduit blikkerig klonken. Ik zette 'Richard Cory' van Them op en ik werd er enthousiast van. Het klonk hartstikke goed, en dan met zo'n platenspeler. Dat ik de analoge wereld verder ga verkennen staat voor mij ook wel vast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door Hans: Dat had ik dus ook nadat ik eerst enkele singles had gedraaid die ronduit blikkerig klonken. Ik zette 'Richard Cory' van Them op en ik werd er enthousiast van. Het klonk hartstikke goed, en dan met zo'n platenspeler. Dat ik de analoge wereld verder ga verkennen staat voor mij ook wel vast. Speelt hier de factor jeugdsentiment niet ook een rol? Niet dat daar iets mis mee is hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door Jitze: Eigenlijk hangt heel erg veel van de verschillen tussen cd en vinyl af van een groot aantal factoren, de gebruikte afspeelapparatuur, de manier waarop een plaat tot stand is gekomen. Mijns inziens heeft vinyl als belangrijk voordeel dat er meer micro-detail hoorbaar kan worden gemaakt en dat allerlei scherpe randjes - veroorzaakt door de electronica - ontbreken. Dit maakt dat het luisteren naar platen plezieriger is, ook cd's kunnen verschrikkelijk goed klinken, de gebruikte apparatuur is in beide gevallen van grote invloed op het resultaat. Vergelijkingen tussen cd en vinyl zijn inderdaad niet met elke opname mogelijk, gelukkig zijn er voldoende titels te vinden die op beide media heel goed zijn te vergelijken. De verschillen in dynamiek vallen mij behoorlijk mee, slechts eenmaal heb ik een cd speler gehoord die op dit vlak boven de plaat uitkomt, dit is dan ook een speler die ik graag eens wat langer in huis wil hebben. Een cd speler kan inderdaad een dieper laag weergeven, echter vaak wordt dit fenomeen volledig om zeep geholpen daar het modderig en weinig gedetailleerd ten gehore wordt gebracht. Indien een weergave keten met zorg wordt samengesteld leveren beide media muziek op hoog niveau, kunnen derhalve zeer wel naast elkander worden gebruikt. Zal ook wel moeten daar geen van beide alle muziek die je wenst kan leveren, op dit moment wordt er niet zo heel erg veel op vinyl uitgebracht - wel meer dan soms wordt aangenomen - en zul je dus wel cd's moeten aanschaffen. Het belangrijkste verschil is - denk ik - het gegeven dat vanaf vinyl, dankzij de simpeler electronica, meer detail hoorbaar is, waardoor muziek plezieriger klinkt. NB het waarnemen van dit fenomeen is voor een belangrijk deel afhankelijk van hetgeen je gewend bent te horen, iemand die uitsluitend of in grote mate cd's beluisterd kan heel anders reageren dan iemand die heel erg veel vinyl draait, gewenning is een belangrijke factor............... Persoonlijk vind ik het vreselijk leuk, voor weinig geld muziek te kunnen kopen - ook al vertonen de prijzen een duidelijk stijgende lijn, er is nog heel veel vinyl behoorlijk voordelig aan te schaffen. Groet jitze Hallo Jitze , Mooie omschrijving van de vinyl-digitaal verhouding Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Wat is er anders aan grammofoonplaten? Veel. Ze zijn groter, zwaarder, gevoeliger voor vuil, ze knetteren en spetteren, ze kunnen kromtrekken, je kunt niet het hele repertoire krijgen, je moet na 20 minuten opstaan om de plaat om te draaien, het klinkt niet beter dan een cd , ...... Is er dan niets goeds? Jawel, het gedoe er omheen. Sommige draaitafels misstaan niet in een museum voor moderne kunst, het nostalgische gedoe met plaatjesdraaien, noem maar op. Maar mensen die de platen prefereren boven de cd zijn als schrijvers die zweren bij pen en inktpot. Een eerbiedwaardig ras dat respect verdient, maar helaas dinosauri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 De afspeel apparatuur maakt inderdaad veel uit!! Ik speel sinds anderhalve week met een Stageline phonotrap van NAIM en dat levert echt een wereld van verschil op. Veel meer diepte en warmte en een veel beter geluidsbeeld (Het komt veel meer los van de speaker) Ook aan dynamiek geen gebrek. 't kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Het vorige trapje (Project Phonobox) draaide ook best lekker weg, maar ja.... het aantal platen dat ik had toen ik de Project kocht, was de investering van de NAIM nog niet waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Ik vind dat hele gedoe over de LP en de draaitafel een verschrikkelijke hype!!! Ook kan ik me vinden in het antwoord van Dick Jansen. Ik heb al vaker cd spelers en draaitafels in vergelijk horen spelen en ben niet overtuigd van de voordelen die genoemd worden door analoog liefhebbers. Ik heb ook sterk het idee dat die "liefhebbers" alkaar maar wat napraten. Let wel: als jullie graag plaatjes draaien heb ik daar geen bezwaar tegen hoor, maar hype dat hele zaakje toch niet zo! Zelfs ik heb af en toe nostalgische gedachten, maar ik raak niet overtuigd!!! Cowabunga Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Ik zal waarschijnlijk nooit een platenspeler kopen. Ik ben met cd-spelers opgegroeid en heb dus alleen cd's. Ik vind platen en platenspelers veel te bewerkelijk, dus ik zal er nooit aan beginnen... En aangezien ik prima kan genieten van cd's en ook mp3's zie ik mij niet genoodzaakt een platenspeler te kopen. Niets ten nadele van mensen die wel zweren bij een platenspeler... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Op zich ben ik wel overtuigd door de meerwaarde van analoge weergave/LP's, maar ben eveneens van mening dat met een CD-speler, een klank kan worden neergezet van 't zelfde hoge niveau als enkele high-end draaitafels. Wel is 't dan zo dat je vaak mee betaalt voor de CD-speler. 1 keer heb ik meegemaakt dat een dealer en tevens groot liefhebber/aanhanger van draaitafels/LP's zich vergiste in de bron, en zonder 't door te hebben, de voorkeur gaf aan de op dat moment spelende CD-speler. Ik was me toen (jaar of 2 geleden) aan 't orienteren op draaitafel gebied. De dealer in kwestie had alvast een draaitafel klaargezet en tevens een CD-speler. De CD-speler was wel 2x zo duur, maar toch... hij wilde aantonen hoeveel beter de draaitafel klonk. Ik had een paar CD's meegenomen die ik ook nog op LP had. We begonnen met de CD-speler. Dat klonk helemaal niet verkeerd. Toen na een tijdje de draaitafel. Net toen ik de draaitafel wou starten, kwam er een andere klant binnen die toen even werd geholpen door de dealer. Even later luisterde ik weer na de CD-speler, terwijl de draaitafel nog steeds liep. De dealer kwam toen weer even de luisterkamer binnen en vroeg hoe 't beviel. Ik gaf aan dat 't naar mijn idee prima klonk. Waarop meneer 'toegaf':"Tja, dat hoor je gelijk, dat hier analoog draait, mooi he!" duh... op dat moment luisterde ik dus via de CD-speler!!! Tja, daar werd 't even verrassend stil van toen... Kortom,er zit nog steeds verschil in analoog en digitaal, maar de kloof wordt naar mijn idee wel kleiner, en komen ze klankmatig en kwalitatief wel steeds dichter bij elkaar. Wel vind ik dat je voor een goede CD-speler al gauw 2x zoveel kwijt bent, dan voor een draaitafel van 't zelfde niveau. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
gripen Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Ikheb weinig vergelijkingsmateriaal omdat dat wat ik op LP had toen de CD kwam niet allemaal op CD heb gekocht en wat ik daarna op CD heb gekocht niet ook nog es op vinyl aangeschaft heb. Maar de spiegelplaatjes klinken ANDERS dan de zwarte schijven. Of het beter is weet ik niet maar dat het leuk is om de platenspeler te kunnen gebruiken om mijn oude vinyl te draaien weet ik wel. Durf hier ook nog wel op te merken dat het laag van de platenspeler (Project 1.2C met Ortofon OM5) vetter (en in mijn beleving mooier) is dan van mijn CD speler (NAD C541i). Nieuw vinyl zal ik ook niet snel kopen a) omdat het duurder is en omdat je toch altijd weer tikken en krasjes krijgt. 2e hands vinyl daarentegen, in goede staat en voor een redelijke prijs, wordt nog wel zo af en toe gekocht. CD's zijn makkelijker, LP's mooier al was het alleen maar vanwege het "artwork" en dat de teksten leesbaar zijn want daar mankeert het bij CD's vaak aan met die tot CD formaat gekrompen LP hoezen als je begrijpt wat ik bedoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 22 april 2003 Author Report Share Posted 22 april 2003 Kermit, als je de moeite wilt nemen houd ik me zeer aanbevolen voor die artikelen van Jan Kool. Staan ze niet ergens op internet? Ik stuur je alvast een PB. Op basis van enkele ervaringen zal ik zeker geen algemene uitspraken doen over de verhouding CD/LP. Ik beperk me al vele jaren alleen al uit luiheid tot de CD. Inderdaad: plaat omkeren, wassen, naast de CD-verzameling ook nog een platenverzameling, enzovoort. Bezwaren zat. Ik heb overigens wel bij kennissen gezien dat smetteloos schoonmaken heel goed mogelijk is. Toch ben ik door enkele ervarinkjes aan het denken gezet. Het scherpste voorbeeld is een 45toeren EP van Ella Fitzgerald met wat nummers van het Harold Arlen songbook. Beluister ik vaak en graag op CD. Gisteren heb ik een paar keer dezelfde nummers om en om op CD en plaat gedraaid. Nou, dat is echt geen jeugdsentiment, er was een aanzienlijk verschil (Ik hield vroeger ook niet van Ella). Laten we zeggen, het klonk anders. Maar wel op een essentieel punt. Het leek wel of er over de CD een soort matheid lag die me door die vergelijking pas opviel. Dat zegt natuurlijk alleen maar wat over die ene CD en die ene plaat (hoewel er nog enkele waren waarbij ik hetzelfde heb opgemerkt). En eigenlijk dat niet eens, want het kan ook aan de apparatuur etc liggen. Maar dan vergelijk je wel apparatuur die niet direct misselijk geprijsd is met een doorsnee platenspeler. Kortom: hier wil ik meer van weten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Posting is verwijderd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door dick jansen:Wat is er anders aan grammofoonplaten? Veel. Ze zijn groter, zwaarder, gevoeliger voor vuil, ze knetteren en spetteren, ze kunnen kromtrekken, je kunt niet het hele repertoire krijgen, je moet na 20 minuten opstaan om de plaat om te draaien, het klinkt niet beter dan een cd , ...... Is er dan niets goeds? Jawel, het gedoe er omheen. Sommige draaitafels misstaan niet in een museum voor moderne kunst, het nostalgische gedoe met plaatjesdraaien, noem maar op. Maar mensen die de platen prefereren boven de cd zijn als schrijvers die zweren bij pen en inktpot. Een eerbiedwaardig ras dat respect verdient, maar helaas dinosauri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door Kermit:De scans komen er aan. Zou je ze ook naar mij kunnen sturen? Indien ik niet te lastig ben? Bvd, Henrie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Ze hebben een beperkte dynamiekZe hebben een beperkte kanaalscheiding Ze worden elke keer dat je ze afspeelt slechter van kwaliteit (of moeten we dat "negatief inspelen" noemen).... Yeah sure, ok op papier heeft de LP wellicht minder dynamiek als je weer puur kijkt naar s/r verhouding en max.db-level en dat soort kul, maar in de praktijk merk je daar weinig tot nix van. Beperkte kanaalscheiding... hmm, nooit wat van gemerkt. Dat een LP slijt is een feit, (net als een koe meer schijt dan 'n geit ) , doch... met een beetje goede behandeling en om de zoveel tijd een kleine schoonmaakbeurt, gaan ze jaaaaren mee. Dus dat ze na elke keer slechter worden is wel enigszins waar, maar tegen de tijd dat ze echt noemenswaardig slecht(er) zijn geworden, vind je die muziek waarschijnlijk toch al nix meer aan Maar 't is inderdaad wel vervelend dat vrijwel elke kras roet in 't eten gooit via een LP, terwijl een CD wel een stootje kan verdragen voordat ie gaat haperen. Althans, ik heb nog nooit in m'n leven meegemaakt dat een CD (van mezelf!) oversloeg of anderszins haperde. (wel eens met enkele bieb-CD's) M'n eerste CD klinkt nog net zo goed als de dag dat ik 'm kocht, in 1985! Da's wel effe 18(!) jaar geleden. (waar blijft de tijd ) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Beperkte dynamiek?? Ohja,een cd is gewoonweg "harder"opgenomen!! Dat de volumeknop daardoor iets verder open moet om het zelfde geluidsniveau te creeren is een logisch gevolg daarvan! Wel een beetje afhankelijk van de output. Kanaalscheiding? Als ik plaatjes draai,is het zo erg dat links gewoon rechts wordt en omgedraaid! Wat je daar opnoemt zijn meettechnische bevindingen,maar het komt uiteindelijk op de praktijk aan!! Onthoud dat! Je eigen oren zijn je (eigen!) graadmeters!! IKKE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Beter had ik 't niet kunnen verwoorden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Heren Alco en Hi fifi Het is voor jullie kennisverbreding heel goed om eens kennis te nemen van de artikelen van de heer Kool. Ik zal ook jullie de scans sturen, als jullie via PB je mailadres doorgeven. Hans Stuur even een PB met je emailadres, want het is op dit forum geblokkeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door dick jansen:Wat is er anders aan grammofoonplaten? Veel. Ze zijn groter, zwaarder, gevoeliger voor vuil, ze knetteren en spetteren, ze kunnen kromtrekken, je kunt niet het hele repertoire krijgen, je moet na 20 minuten opstaan om de plaat om te draaien, het klinkt niet beter dan een cd , ...... Met groet, En er staat ook wel `ns "muziek" op die op cd niet altijd verkrijgbaar is. Dan neem ik zo`n spetje/tikje/krasje maar voor lief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door Ome Henk: En dan nog... D'r komt zoveel MUZIEK af, dat je een zo`n spetje/tikje/krasje niet eens meer opmerkt (of zou dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Of LP beter klinkt dan CD wil ik maar even in het midden laten. Feit is wel dat het verschillend klinkt. LP's hebben nu eenmaal technische beperkingingen die CD niet heeft en andersom. Zo mag de fase van links en rechts niet te veel verschillen anders vliegt domweg de naald de groef uit. CD heeft die beperking niet. Het dynamisch bereik van LP is beperkt tot ca. 70 dB, dat klopt, maar dat is iets anders dan dynamiek. Bij LP is het zo dat de vervorming bij zachte passages minder is dan bij luide passages. Bij CD is dat net andersom. Laat nou je gehoor veel gevoeliger zijn voor vervorming bij zachte passages dan bij harde passages. Juist door die beperkingen van LP werd er vroeger gewoon anders en m.i. ook meestal zorgvuldiger opgenomen. Blijft dat er erg goede LP opnamen zijn en erg goede CD opnamen. Net zo als er slechte plaatopnamen en slechte CD opnamen zijn. Kocht laatst van Meat Loaf "Bat out of Hell" op CD en ja de LP heb ik ook. Had de keuze tussen de orginele tapemix en een (veel duurdere) digitaal geremasterde uitvoering. Koos zondermeer voor de originele mix. De geremasterde klinkt duidelijk opgepept en met veel meer detail maar duidelijk niet naar Meat Loaf. De orginele mix wel en verschilt nauwelijks van de LP. Hier is ook sprake van het "creatief" gebruik van de headroom van de mastertape, voor een deel verantwoordelijk voor de "sound". Die is bij de remix verdwenen. Ook ik vind LP vaak beter klinken ondanks, of misschien juist wel door, die beperkingen. Maar draai toch meer CD's uit gemakszucht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door Zee: ........ Ze hebben een beperkte dynamiek Ze hebben een beperkte kanaalscheiding Ze worden elke keer dat je ze afspeelt slechter van kwaliteit (of moeten we dat "negatief inspelen" noemen)........ Beste Zee , LP's uit mijn puberjaren kan ik nog heerlijk weergeven zonder bijwerkingen (uiteraard wel de LP's gereinigd). Of ze zo snel slijten betwijfel ik, er zijn er bij die 20 jaar en ouder zijn Oke ieder zijn eigen stekkie, mijn VRDS10 doet nog steeds prima zijn werk, mijn onlangs aangeschafte draaittafel kan er ook wat van ik vraag mij af hier of mensen die de draaitafel "negatief" benaderen er wel eens een goeie thuis hebben beluisterd en ook niet lullen om maar na te praten zoals eerder wel eens genoemd in dit toptic. Ik heb die proef op de som genomen en zelf geluisterd ....... en mijn cd weergever is ook niet de eerste de beste....... Maar oke, vind je cd mooi prima toch , ik kan er goed mee leven , vind je draaitafel het einde toch ook prima, ik kan met beiden goed door de bocht.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts