Jump to content

Wat is er anders aan grammofoonplaten?

Hans
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door manus:

Liever Sallander dan Tukker. Liever Achterhoeker dan Tukker. Nou ja, eigenlijk gewoon: liever geen Tukker.

Liever geen Tukker: dat ben ik met je eens. Ben dan ook geen Tukker, maar zou wel liever Tukker zijn dan Leidenaar. Sowieso, West-Nederland trekt me helemaal niet (A'dam, R'dam, Den Haag etc.)...

Ik hoop dat ik later gewoon werk kan vinden in Noord-, Oost-, of Zuid-Nederland. Moet wel lukken denk ik...

Geplaatst door Paul Jenner:

Pak jullie weg, schavuiten !

Het canaille rukt ook steeds verder op ...

Paul.

Zo zie je maar wat een simpel vraagje over een beetje olie teweeg kan brengen :D;)

Bijna een forum-burgeroorlog :rolleyes:eek.gif

Geplaatst door Henrie:

Hee... Ophoeren met die moeilijke woorden :D:P Er is ja geen doorkomen aan op deze manier :)

Ik moest wel lachen om het berichtje van Henrie.

Zit ik me eerst door allerlei "opgeblazen" tekst te worstelen en dan komt Henrie ineens met een bondig en duidelijke boodschap die iedereen begrijpt. :D

Nu begrijp ik pas wat 'Sire' bedoelt met de tekst: Durf duidelijke taal te vragen. :D

Edwin

Geplaatst door Henno Appel:

Als we nu eens een paar ruimteschepen vol met vinyl stoppen, dan kunnen we misschien wel ruilen met een paar marsmannetjes die de planeet aarde eens aan wat DVD-Audio titels kunnen helpen. :D De platenmaatschappijen hier werken namelijk niet zo mee. :D:P;)

Kom, ik zet DSOTM nog maar eens op. :):P;)

Wel mee opschieten met die DSOTM de schijfjes die uit de US komen hebben een akelige productiefout. Ze gaan scheuren en schilferen bij de spindel.

(en geen garantie want op het schijfje staat "This product is provided AS IS, without any express or implied warranties.")

Geplaatst door @:

Beste Dick,

Ik hoop dat de verre reis je zal bekoren. Bij deze wens ik je een uitstekende tijd toe.

Zoals we weten is de taal het voertuig van de geest. Maar de laatste decennia is dit prozaische rijtuig een krakende wagen geworden. Het doet me goed dat een enkeling hier geen aanstoot aan neemt en onvertogen het juiste liturgische pad blijft bewandelen.

Hulde Dick, ik geniet van uw pennenvruchten (of was het nou pennevruchten??).

;)

Het beste.

Beste Dick

Indien ik u niet al te zeer ontrief permitteer ik mij de vrijheid het scabreuze vermoeden uit te spreken dat bovenstaande uiting van linguistische waaghalzerij niet geheel verschoond is gebleven van germanismen en een vervoegingsstoornis. In het laatste geval heb ik, gezien uw achtergrond, niet de koene frankheid om van een fout te gewagen...

Prettige vakantie en ik hoor wel heo het is bevallen in de rol van Allochtoon....

Geplaatst door Sodejuu:

DSOTM is toch De Sound of Music confused.gifeek.gif Ik wist niet dat jij daar van houdt :rolleyes:

BTW: waar staat die "T" voor confused.gif;)

Staat dat niet voor Dark side of the moon confused.gif

Henno heeft toch een keer misgegrepen in Delft toen hij dacht een exemplaar gereserveerd te hebben en voor niets de winkel binnen stapte .....

Inmiddels zal hij hem wel in huis hebben :)

Andr

Geplaatst door Pjotr:

En voor het zelfde geld kun je zeggen:

"Dit is dus het resultaat van de weergave van MINDER micro-detaillering..............."

Meer klankkleur onderscheiden door MINDER.........

lijkt me niet.........

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

lijkt me niet.........

Groet Jitze

Less is more .... toch confused.gif:D

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik de indruk krijg dat er eental zijn die zo krampachtig op zoek zijn naar (micro)detail dat de muziek zelf buiten gehoor raakt.

Voor mij hoeft die werkelijkheid niet zo nodig in mijn huiskamer. Belangrijker vind ik dat de muziek er vloeiend en ongestoord uitrolt. Wat mij bij CD vaak opvalt is dat ik meer detail te horen krijg dan dat er in werkelijkheid in de concertzaal te horen is. Dat ligt niet aan mijn set maar aan de wijze van produceren van een aantal CD's.

Digitale technieken hebben het produceren dermate gemakkelijk gemaakt en er kunnen tegenwoordig zoveel trukendozen open getrokken worden dat de kunst van een goede productie vaak verloren is gegaan.

Dit heeft niet direct zozeer met vinyl versus CD te maken maar is wel een vervelend bij-effect van CD.

Geplaatst door Jitze:

lijkt me niet.........

Groet Jitze

Dat is ook niet zo. :)

Een set die goed klankkleuren kan onderscheiden van elkaar is een set die in staat is om hoge resolutie's weer te geven.

Een set die dit niet goed kan klinkt vaak vlak en niet driedemensionaal. De diepte en breedte in het geluidsbeeld wordt o.a bepaald door de klankkleuropbouw. Als dit in orde is krijgt elke stem en intrument zijn "eigen" herkenbare klank in het totale geluidsbeeld, zodat het gehoor in staat is om diepte en breedte{driedemensionaliteit} waar te nemen. Een set met een lage resolutie en dus een gebrekkige detaillering zal noot in staat zijn om het volle klankkleurspectrum en de onderscheiding daarvan in volle glorie te laten horen. :)

Edwin

Geplaatst door manus:

Ik ook niet. Toch zal je de lieden de kost moeten geven die dat desondanks toch doen. Overigens, ook in ogenschijnlijk simpel taalgebruik, taal ontdaan van schier alle franje, kan grote schoonheid schuilen. Datzelfde gaat op voor muziek.

Groeten,

Manus

ik ben ZEER voorstander voor dit exclusief taalgebruik.

Dat is waar Edwin maar het is niet het belangrijkste. Diepte en staging oftewel een drie-dimensionaal geluidsbeeld wordt vornamelijk bepaald door de fase relatie tussen links en rechts. Als dat bij de opname of het uitmixen al niet klopt dan kun je nog zo'n goede set hebben, het komt er niet meer uit. Je krijgt dan iets tussen ping-pong stereo en mono in. Dat kan overigens de bedoeling van de producer zijn maar met een afbeelding van de echte werkelijkheid heeft het niet veel meer te maken. Het wordt dan een artistieke afbeelding. En juist veel van Pink Floyd is daar een mooi voorbeeld van.

Vreemd genoeg is het andersom zo dat als in een opname de juiste fase-relatie aanwezig is dat ook op een mindere set een goed drie-dimensionaal beeld neerzet.

Heb hier een aantal opnamen liggen die gewoon op een cassettebandje staan maar die wel goed zijn opgenomen, simpel met twee microfoons. Die opnamen zetten een fraai realistisch drie-dimensionaal beeld neer, zowel in de breedte als in de diepte.

Dan blijkt wel erg duidelijk welk formaat iets toevoegt dat er in werkelijkheid niet is, raad u maar

Dat is precies wat ik ermee bedoel. Door de{ongewilde} toevoeging van "harmonischen" klinkt vinyl in veel opzichten vaak beter dan CD. Neem je nu vinyl op, op een digitaal medium, dan neem je de harmonischen automatisch ook mee op. Wat dus hetzelfde effect geeft als LP. Je zou dus kunnen zeggen dat je "de rotzooi" van analoog meekopieert naar bijv Minidisc. :D

Nu nog even in de platenstudio's zien uit te vinden welke "harmonischen" verantwoordelijk zijn voor dat "analoge geluidsbeeld". Voeg deze harmonschen later toe aan CD en je hebt exact hetzelfde geluidsbeeld als van Vinyl. ;)

Edwin

Geplaatst door Pjotr:

Dat is waar Edwin maar het is niet het belangrijkste. Diepte en staging oftewel een drie-dimensionaal geluidsbeeld wordt vornamelijk bepaald door de fase relatie tussen links en rechts. Als dat bij de opname of het uitmixen al niet klopt dan kun je nog zo'n goede set hebben, het komt er niet meer uit. Je krijgt dan iets tussen ping-pong stereo en mono in. Dat kan overigens de bedoeling van de producer zijn maar met een afbeelding van de echte werkelijkheid heeft het niet veel meer te maken. Het wordt dan een artistieke afbeelding. En juist veel van Pink Floyd is daar een mooi voorbeeld van.

Vreemd genoeg is het andersom zo dat als in een opname de juiste fase-relatie aanwezig is dat ook op een mindere set een goed drie-dimensionaal beeld neerzet.

Heb hier een aantal opnamen liggen die gewoon op een cassettebandje staan maar die wel goed zijn opgenomen, simpel met twee microfoons. Die opnamen zetten een fraai realistisch drie-dimensionaal beeld neer, zowel in de breedte als in de diepte.

Ik ben dat ook wel met je eens Peter wat je hier zegt. Maar ik ga er dan wel vanuit dat de fase relatie goed is tussen links en recht. Neem nu jouw cassette bandje en speel deze af op een zeer goede set. Dan hoor je niet alleen de ruis en vervorming toenemen, maar ook de driedemensionaliteit in het geluidsbeeld. wat ik bedoelde is dat je met een "" hoge resolutieset" veel meer waarneemt dan met een mindere set, wat niet wil zeggen dat een mindere set geen driedemsionaliteit kan neerzetten. Dat kan in principe zelfs een Ghettoblaster nog.

Wat Ome Henk zegt klopt ook. Als de set maar in mono een goede klankmatige opbouw heeft dan kun je zelfs op 1 luidspreker diepte waarnemen. Het geluid bestaat uit een scala van verschillende klankleuren, galm van de ruimte{al dan niet echt of onecht} Doordat deze verschillende klankleuren van stemmen en instrumenten van elkaar verschillen{ook wat betreft volume niveau,} neem je toch de diepte waar in het geluidsbeeld. Het leuke is ook, dat je op

Geplaatst door Edwin Snoek:

Dat is precies wat ik ermee bedoel. Door de{ongewilde} toevoeging van "harmonischen" klinkt vinyl in veel opzichten vaak beter dan CD. Neem je nu vinyl op, op een digitaal medium, dan neem je de harmonischen automatisch ook mee op. Wat dus hetzelfde effect geeft als LP. Je zou dus kunnen zeggen dat je "de rotzooi" van analoog meekopieert naar bijv Minidisc. :D

Nu nog even in de platenstudio's zien uit te vinden welke "harmonischen" verantwoordelijk zijn voor dat "analoge geluidsbeeld". Voeg deze harmonschen later toe aan CD en je hebt exact hetzelfde geluidsbeeld als van Vinyl. ;)

Edwin

Dat vinyl vervorming toevoegd is iets wat niemand kan ontkennen. Het filtert ook het signaal want een pickup naald kan nou eenmaal niet haaks de hoek om.

Het idiote is dat sommigen deze vervorming 'accepteren' als 'normaal' en als referentie gaan beschouwen.

Terwijl bewust toegevoegde vervorming zoals bijvoorbeeld dynamiek compressie (om 16 bit cd en lp uit de problemen te houden) word verkettert.

Lovend is men ook over Q Sound processing op de lp uitgave van RW's ATD terwijl dat toch echt helemaal digitaal gebeurd.

Het mooie van de lp is dat al die narigheid op een 'aangename' manier uitwerkt. Het verhult ook veel meer de fouten die gemaakt worden bij de opname en de productie.

CD weergave is veel moeilijker. Gaat het ergens in de keten mis dan is dat goed hoorbaar.

Frank