Jump to content

Wat is er anders aan grammofoonplaten?

Hans
 Share

Recommended Posts

Carl

Overschat de verschillen tussen de nieuwe Quad en de iets oudere goede spelers niet. De verschillen zijn er wel, maar ze zijn subtiel. En je hebt er echt goede set voor nodig om die verschillen er ook uit te laten komen. Wat niet wegneemt, dat ik erg blij en tevreden ben met mij 99CD-P en hem iedereen kan aanraden om te beluisteren.

Hai Kermit,

Ik ben het zeker grotendeels met je eens over JK en Quad(ik heb ook een 34 en 33 set). Toch kan je niet anders dan constateren dat Quad altijd veel aan innovatie heeft gedaan en dat met het ouder worden van Peter Walker en pensionering van de oudere garde sterk is afgenomen. Ik heb wel eens een verhaaltje gelezen hoeveel naaste buurman Mission per vierkante meter en medewerker produceerde in vergelijking met Quad. Quad is teloorgegaan met dezelfde oorzaak als veel andere Engelse bedrijven: gebrek aan innovatie. Thans is er weinig Engels aan Quad, zelfs de ontwerper van jouw CD speler is volgens mij een Deen.

Groet,

Ha Carl

Dat zou best kunnen. Die deen is niet voor niets bij quad gaan werken en quad heeft hem niet voor niets in dienst genomen. Nationaliteit maakt mij ook niet zoveel uit. Het geluid van het nieuwe quadspul heeft ook een iets ander karakter gekregen. Waar vind ik overigens de site van Van ommeren (wist je dat Van Ommeren voor het label Erasmus een beeld van een CD heeft opgenomen van een salonorkestje? was voor een grijpstuiver te koop. Die man weet echt wat hij doet).

Micro detail bleek vragen op te roepen, de weergave van micro detaillering betekent dat je meer onderscheid kunt maken, is een keten goed in de weergave van dit soort kleine verschillen, kun je niet alleen horen dat er viool gespeeld wordt maar ook welke viool bespeeld wordt.

Er is meer hoorbaar, er worden als het ware laagjes toegevoegd, waardoor een completer, complexer en prettiger te beluisteren weergave wordt bereikt.

Veelal is dit heel erg goed te horen in de weergave van allerlei ruimte informatie, echo en galm, ook en vooral is het merkbaar als je op een heel erg laag volume draait, hoe zachter een keten kan spelen zonder dat de muziekbeleving verdwijnt, hoe meer micro detaillering wordt weergegeven.

Groet Jitze

Beste Spiekerboer,

Inderdaad, ik schrijf moderner, op een meer geavanceerde wijze. MAAR NIET BETER !!! En dat heb ik ook niet beweerd. Je verwart inhoud met bereidingswijze, en die vergelijking gaat mank.

Moderne dichters die schrijven (of moet ik zeggen: typen) soms hoogst aangename stukjes

door middel van een ramplank, terwijl Vader Cats zijn soms scabreuze werkjes met een ganzeveer neerkalkte. De wijze van bereiding is dus niet zaligmakend.

Je moet het beste van twee werelden gebruiken (wat een afschuwelijk anglicisme

;) ) vind ik. Het gewone werk verricht ik op de pc, moet een memo of ander bericht een persoonlijk tintje hebben, dan grijp ik naar de vulpen. Vulpen? Jazeker, ik heb een fraaie Lamy vulpen. In etui. Kijk en dat is het verschil; niet persisteren bij het een en het andere verfoeien, wat de vinylomanen doen.

Je lyrische beschrijving van de krasjes en spettertjes is je reinste flauwe kul. Als je nu nog weet bij welk krasje of spettertje je een echtelijke twist uitvocht of welke festiviteit je vierde dan zijn er twee mogelijkheden. Of je hebt platen in schier onberispelijke staat doordat je weinig ruzie hebt gehad of er nauwelijks een feestje te vieren viel, of je hebt een geheugen als een olifant. En met dat laatste komen we qua omvang weer aardig bij mijn vergelijking met de dinosaurus ;););)

Met vriendelijke groet,

Geplaatst door dick jansen:

Beste Spiekerboer,

Inderdaad, ik schrijf moderner, op een meer geavanceerde wijze. MAAR NIET BETER !!! En dat heb ik ook niet beweerd. Je verwart inhoud met bereidingswijze, en die vergelijking gaat mank.

Hallo Dick,

Volgens mij wees Spiekerboer er nou juist op dat in jouw argumentatie inhoud en bereidingswijze verward werden. De ouderdom van een medium zegt niks over de kwaliteit ervan, en over de kwaliteit zelf geef je geen argumenten.

Schrijft Spiekerboer eens een nuancerend stukje, terwijl hij toch niet als vinylomaan bekend staat, is het weer niet goed.

:rolleyes:

Geplaatst door Hans:

Hallo Dick,

Volgens mij wees Spiekerboer er nou juist op dat in jouw argumentatie inhoud en bereidingswijze verward werden. De ouderdom van een medium zegt niks over de kwaliteit ervan, en over de kwaliteit zelf geef je geen argumenten.

Schrijft Spiekerboer eens een nuancerend stukje, terwijl hij toch niet als vinylomaan bekend staat, is het weer niet goed.

:rolleyes:

Beste Hans,

Zo genuanceerd was het schrijfsel van Spiekerboer dus, dat we er verschillende conclusies uit trekken

:D:D:D

Maar wellicht verwaardigt hij zich nog eenmaal om het woord tot ons te richten en licht in onze duisternis te brengen.

Met groet,

Geplaatst door Jitze:

Micro detail bleek vragen op te roepen, de weergave van micro detaillering betekent dat je meer onderscheid kunt maken, is een keten goed in de weergave van dit soort kleine verschillen, kun je niet alleen horen dat er viool gespeeld wordt maar ook welke viool bespeeld wordt.

Er is meer hoorbaar, er worden als het ware laagjes toegevoegd, waardoor een completer, complexer en prettiger te beluisteren weergave wordt bereikt.

Veelal is dit heel erg goed te horen in de weergave van allerlei ruimte informatie, echo en galm, ook en vooral is het merkbaar als je op een heel erg laag volume draait, hoe zachter een keten kan spelen zonder dat de muziekbeleving verdwijnt, hoe meer micro detaillering wordt weergegeven.

Groet Jitze

Jitze

Dank je wel voor je uitleg. Er is dus niets nieuws onder de zon, het heet alleen anders. Overigens hoor ik er bij een CD meer van dan bij welke platenspeler dan ook. Overigens heb ik het gevoel dat bij veel klassieke opnames de hele zachte signalen een beetje opgekrikt worden omdat ze anders niet goed hoorbaar meer zouden zijn.

Nou vraagt ene Marc ook om de scans van de artikelen van Kool. En hij geeft geen emailadres, de emailvoorziening op dit forum heeft hij afgeschermd, evenals de mogelijkheid om PB's te sturen. Er zullen dus geen scans gestuurde worden...

Geplaatst door Kermit:

Jitze

Dank je wel voor je uitleg. Er is dus niets nieuws onder de zon, het heet alleen anders. Overigens hoor ik er bij een CD meer van dan bij welke platenspeler dan ook. Overigens heb ik het gevoel dat bij veel klassieke opnames de hele zachte signalen een beetje opgekrikt worden omdat ze anders niet goed hoorbaar meer zouden zijn.

Is het niet h

Hoezo meer 'microdetails' hoorbaar?

Zoals kermit al aangeeft: dynamiek compressie om de naald in de groef en het geluid boven de ruis te houden.

Svp niet verwarren met meer 'microdetails'.

Net als de radiouitzendingen maakt dynamiek compressie de 'kleine details' beter hoorbaar in een 'lawaaiige' omgeving.

PS.

quantiseringsruis licht ca 20..25dB onder de ruisvloer van de plaat. Met correct toegepaste dither correleert deze niet met het muziek signaal. Muziek signalen zijn zelfs nog prima waarneembaar beneden deze ruisvloer.

In tegenstelling tot wat velen beweren is ook de vervorming bij kleine muzieksignalen bij cd weergave zeer gering bij correct toegepaste dither.

Wie de effecten van verschillende digitale coderings methoden wil horen moet hier even een leuke cdrom bestellen: http://www.aes.org/publications/AudioCoding.cfm

Je kunt het ook zo stellen. Bij CD is zoveel detail te horen dat je ook alle fouten in die details hoort.

Er is iets aan CD waardoor je er zelden echt tevreden bent als je kritisch luistert. Gek genoeg heeft vinyl, technisch gesproken, veel meer fouten maar die zijn lang zo storend niet. Hier is toch meer aan de hand wat niet zo direct voor de hand ligt. Daar kun je wel technisch in gaan graven maar het verandert er niet door.

M.i. heeft dit toch met het oplossend vermogen, of juist een gebrek daaraan, te maken. Vind zelf het verschil tussen CD en DVD-A behoorlijk groot.

CD heeft op de een of andere manier iets vermoeiends wat vinyl en ook goede DVD-A niet heeft.

het 'relaxte' van de LP

De term 'relaxt' hangt denk ik toch ook wel sterk af van de draaitafel/arm/element combinatie. De ene combi klinkt nou eenmaal minder rond, meer of minder confronterend en/of dynamischer dan de ander. De verschillen tussen verschillende draaitafelcombi's zijn op die aspecten veel groter dan de verschillen tussen CD-spelers onderling. Vind je vinyl "t

De Yoyager ruimtesonde reist al enige tijd door het heeal ... met aan boord ..... een LP van Johan Sebastian Bach. Aan boord geen dvd,cd of sacd te bekennen ?

Als vinyldraaier hoef je toch niet tegen die kleinere schijfjes te zijn ?

Muziek komt op een aantal nogal verschillende manieren tot ons, elke wijze heeft z'n eigen gebreken en z'n sterke kanten.

Alle - vermeende - gebreken van vinyl worden hier regelmatig breed uitgespannen, denk toch dat een belangrijk falen van de cd speler, de complexe electronica - IC's en opamps en niet te vergeten de klok - tot gevolg hebben dat er heel erg veel micro detail verloren gaat en daarmee dus belangrijke muzikale informatie.

Zijn genoemde componenten ook nogeens van middelmatige kwaliteit, is de weergave ronduit bedroevend slecht, scherp en weinig gedetailleerd.

Ondanks dit gegeven blijkt het mogelijk te zijn tot een heel behoorlijke weergave te komen, zonder dat de genoemde nadelige invloeden storend aan het licht treden.

Er moet dan wel aan de speler gesleuteld worden...............

Groet Jitze

Geplaatst door Pjotr:

Vergeet ook niet dat veel oud vinyl digitaal geprocessed is. Al was het alleen maar de digitale delay bij het snijden om de juiste snijspoed in te stellen. En dat staat dus niet op de hoes vermeld.

Ik vind een digitale delay niet

Geplaatst door John:

De Yoyager ruimtesonde reist al enige tijd door het heeal ... met aan boord ..... een LP van Johan Sebastian Bach. Aan boord geen dvd,cd of sacd te bekennen ?

Toch wel slim van NASA. Hebben ze toch maar de beste methode gevonden om definitief van die ouwe zooi af te komen.

Frank