Jump to content

Wat is er anders aan grammofoonplaten?


Hans
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Ome Henk:

Duhhh confused.gif Leuk is dat. Hoor je een geweldige mono opname (waarvan ik pas later in 't snotje had dat het mono was), blijken er allenmaal problemen met het midden te zijn... :( H

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door FrankD:

 

Nee hoor, niks vreemds aan, het komt omdat je twee oren hebt met afstand ertussen.

En met mono geluid uit twee speakers treed er door looptijdverschillen interferentie op.

 

Bij stereo platen waarbij mono geluid in het midden is gepanned komt het overigens ook voor. Maastal word met eq tijdens het masteren de frequentiedip weer een beetje hersteld.

 

Frank

Duhhh.... confused.gif

 

Technisch kan dit allemaal wel kloppen maar de manier waarop ons gehoor werkt zit toch echt veel complexer in elkaar.

 

Technisch gesproken vormen onze twee oren samen een enorm complex kamfilter met heel veel dips en pieken er in. Toch ervaren we dat niet niet als een onregelmatige frequentiecurve. Sterker nog het is een essentieel onderdeel van ons vermogen om richting te horen en niet alleen tussen links en rechts maar ook voor en achter en boven en onder.

 

Ben het wel met je eens dat mono uit 2 speakers anders klinkt dan uit 1 speaker maar toch niet zo dramatisch als jij het hier voorstelt. Bij mij komt mono toch echt midden tussen de twee speakers uit en als ik een metertje van links naar rechts beweeg verandert de klankkleur toch echt niet. Die klankkleurverandering hoor je trouwens wel bij weergevers met een kleine sweetspot. Maar nu dwalen we wel een beetje ver van het onderwerp af.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ome Henk:

Ik gebruikte nagenoeg altijd herrie stoppers (alleen bij korte ritten had ik ze niet in) John cool.gif

 

die had jij ook zeker nodig met zo'n brulmonster ;)

Link to comment
Share on other sites

Voor het complexe kamfiltertje is een mono signaal uit twee bronnen onnatuurlijk.

 

We gebruiken het complexe kamfilterje meestal om naar verschillende mono bronnen tegerlijkertijd te luisteren.

 

We localiseren voornamelijk door het waarnemen van verschillen tussen het opgevangen geluid in de beide oren.

Op het moment dat er echter geen verschil is in het geluid maar wel een verschil tussen de twee oren (lawaai of andere schade)

kun je 'vreemde' effecten horen.

 

PS. Het klinkt veel dramatischer dan het in werkelijkheid uitpakt. Het geeft eigenlijk alleen aan dat het zeer moeilijk is om een oordeel te vellen over geluidsweergave als je niet uitgaat van de 'ideale' situatie.

 

Frank

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ome Henk:

Duhhh confused.gif Leuk is dat. Hoor je een geweldige mono opname (waarvan ik pas later in 't snotje had dat het mono was), blijken er allenmaal problemen met het midden te zijn... :( H

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door FrankD:

 

Dat vinyl vervorming toevoegd is iets wat niemand kan ontkennen. Het filtert ook het signaal want een pickup naald kan nou eenmaal niet haaks de hoek om.

 

Het idiote is dat sommigen deze vervorming 'accepteren' als 'normaal' en als referentie gaan beschouwen.

Terwijl bewust toegevoegde vervorming zoals bijvoorbeeld dynamiek compressie (om 16 bit cd en lp uit de problemen te houden) word verkettert.

Lovend is men ook over Q Sound processing op de lp uitgave van RW's ATD terwijl dat toch echt helemaal digitaal gebeurd.

 

Het mooie van de lp is dat al die narigheid op een 'aangename' manier uitwerkt. Het verhult ook veel meer de fouten die gemaakt worden bij de opname en de productie.

 

CD weergave is veel moeilijker. Gaat het ergens in de keten mis dan is dat goed hoorbaar.

 

Frank

 

Zonder de woorden van Frank te kort te doen, is het toch zo dat de speakers veel meer vervormen dan een bron of versterker. Dat een LP meer vervorming geeft dan een CD maakt mij iig niet uit, maar dat valt m.i. in het niet bij de vervorming van de luidsprekers. Misschien dat die vervorming op de LP wel aan een goedmoedig speakergedrag bijdraagt. Is dat al eens onderzocht? Niet dat ik het per se wil weten, maar het kan een verklaring zijn.

Link to comment
Share on other sites

Zonder de woorden van Frank te kort te doen, is het toch zo dat de speakers veel meer vervormen dan een bron of versterker. Dat een LP meer vervorming geeft dan een CD maakt mij iig niet uit, maar dat valt m.i. in het niet bij de vervorming van de luidsprekers. Misschien dat die vervorming op de LP wel aan een goedmoedig speakergedrag bijdraagt. Is dat al eens onderzocht? Niet dat ik het per se wil weten, maar het kan een verklaring zijn.

 

Het beperktere dynamische bereik van de lp geeft veel minder 'mechanische stress' bij de luidsprekers en ook de versterker vaart er wel bij.

 

Overigens valt de vervorming bij luidsprekers reuze mee als er een goed ontwerp is en de units ontworpen zijn voor een ruime lineaire conus uitslag. Net als bij de lp neemt de vervorming progressief toe.

 

Helaas zitten er nog veel te vaak tweeters met maar een lineaire slag van 0,25 mmm en woofers/middentoner met een lineaire slag die eigenlijk ook te beperkt is als het dynamisch bereik van de cd goed benut word. Gevolg is compressie verschijnselen bij signaal pieken in verschillende frequentie gebieden.

 

Al met al is de lp 'vriendelijker' voor de weergave keten omdat de beperkingen elkaar ondersteunen.

 

Goede cd weergave realiseren is veel lastiger.

 

Frank

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door FrankD:

(...) Het beperktere dynamische bereik van de lp geeft veel minder 'mechanische stress' bij de luidsprekers en ook de versterker vaart er wel bij.

Goede cd weergave realiseren is veel lastiger.(...)

 

Er is heel wat subsonische narigheid bij plaatweergave, door motordreun (vooral bij wielaandrijving: Garrard 301 en 401, Thorens TD 124, Lenco B 52 en L 75 en dergelijke "vintage" draaitafels), en door bobbelige plaatoppervlakken.

 

Het "afspelen" van een ongegroefd deel op een testplaat met de blik op de output meters van de eindversterker(s) laat je soms de schrik om het hart slaan.

De woofers maken enorme uitslagen - en de spreekspoelen komen uit hun optimale positie - zonder dat er enig muzikaal doel wordt nagestreefd.

De versterkers leveren veel vermogen - eveneens zonder enig nut.

Op de rug van deze subsonische onzin worden pseudo-bassen ge

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...