arnoudvandervelde Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Geachte dames en heren, Graag wil ik mij storten op een zelfbouw project van een versterker Ik zoek een ontwerp dat voor mij nog te behapstukken is Ik ben nogal A-technisch maar wil graag mijn horizon verbreeden. Graag wil ik een project beginnen met een ander of meerdere personen of zou graag een adresje willen hebben die tegen een (bescheiden) betaling of voor een appel en een ei mij zou willen helpen en of adviseren bij het project Ik heb al enigzins opgevangen dat er mensen bezig zijn in groepsverband en wil graag mij daar bij aansluiten. Mocht er iemand interresse hebben of mij verder kunnen helpen Graaaag Ik woon in de stad Groningen. Maar vindt reizen geen probleem voorzover dat mogelijk is .. (ik heb OV) Groeten Arnoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Is een Aleph 5 misschien iets voor je? Kijk eens op het gemummificeerde HiFi forum. Daar staat onder het hoofdstukje Modificatie en zelfbouw electronica helemaal bovenaan een topic over de Aleph 5. Je moet er misschien even voor gaan zitten, maar het is een zeer waardevol topic bomvol met goede tips en uitstekende uitleg van zaken die ik niet meteen begreep. Mooie van een Aleph is dat je hem niet af hoeft te regelen. Hij is trouwens niet echt goedkoop maar in vergelijking met het fabrieksmodel een koopje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Misschien moet je eerst hier maar eens gaan kijken: DIY Audio Forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 1 oktober 2004 Report Share Posted 1 oktober 2004 Er is een elektronica tijdschrift Elektuur. Die hebben, weet ik uit ervaring, best wel goeie eintrappen gepubliceerd. Je kan daar gegevens opvragen over zelfbouw projekten. Ze kunnen ook meestal wel de printplaten leveren en eventuele leveranciers van de komplete onderdelenpakketten. Sytse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 1 oktober 2004 Report Share Posted 1 oktober 2004 Elektuur-versterkers vind ik over het algemeen niet echt simpel voor een beginner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edo Posted 1 oktober 2004 Report Share Posted 1 oktober 2004 Misschien is een gain-clone iets leuks om mee te beginnen. Simpel met 1 IC en weinig onderdelen, niet te duur, onderdelen makkelijk te krijgen en zonder print te maken. Op http://www.decdun.fsnet.co.uk/gaincloneFAQ.html staat een hoop info. Moet je maar eens kijken/lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 3 oktober 2004 Report Share Posted 3 oktober 2004 Arnoud, Wat is het doel dat je voor ogen hebt, voordat we met z'n allen weer fijn advies geven is het wellicht handig beter te weten wat jij precies zoekt: Gaat het je er voornamelijk om om ervaring met bouwen op te doen, of heb je een andere reden voor zelfbouw? Welke speakers moet de versterker kunnen aansturen (gainclones zijn geen allemansvriendjes)? Zoek je een bepaald geluid (M'n UL40s2 buizenversterker is een bouwpakket)? Heb je een voorversterker nodig? Heb je een bepaald budget voor ogen? Features, zoals afstandbediening, phonoversterker etc? Afhanklijk van deze en tal van andere dingen die ik vast niet genoemd heb zijn er altijd geschikte projecten te vinden die je evt met wat hulp zelf kan bouwen. m vr gr, Maarten http://www.platenspeler.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 5 oktober 2004 Report Share Posted 5 oktober 2004 Arnoud, Het is ook belangrijk dat je verstand van elektronica hebt en bv ook kunt solderen. Ik ben het vergeten te vragen bij mijn vorige reactie, maar je openingsverhaal van dit itum doet mij een beetje twijfelen. Sytse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 oktober 2004 Report Share Posted 5 oktober 2004 Op dit moment biedt de meeste bang voor de buck (euro) de UcD180 van Hypex http://www.hypex.nl/ http://www.diyaudio.com/forums/showthread....10&pagenumber=1 De basis module kost slechts 60 euro per kanaal (excl voeding en shipping), hiermee heb je een 100/180 watt amp die door iedereen die hem gehoord heeft byzonder goed genoemd wordt (beter dan een top Accuphase bv...) Echt heel interessant en uit Greuninge!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 6 oktober 2004 Report Share Posted 6 oktober 2004 Ik heb even op de site van hypex gekeken en de discussie er over op het diyaudio forum. Gezien het feit dat het klasse D versterkers zijn met veel vermogen, zou het wel eens kunnen zijn, dat ze vooral voor PA doeleinden zijn bedoeld. Dit blijkt ook een beetje uit de kommentaren op genoemd forum, waar sommigen het zien als instrument versterkers. Natuurlijk zullen ze het in de kamer ook doen en zijn ze in verhouding niet duur. Maar of dit op kan tegen klasse A of A/B vraag ik mij af. Je moet er natuurlijk nog wel een koelplaat en passende voeding bij hebben. Misschien zijn er lezers die ervaring met deze units hebben. Ze zijn geloof ik vrij nieuw op de markt. Sietse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 6 oktober 2004 Report Share Posted 6 oktober 2004 (beter dan een top Accuphase bv...) Zelfs als ie iets minder zou zijn is ie al heel erg mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 oktober 2004 Report Share Posted 6 oktober 2004 Ik heb even op de site van hypex gekeken en de discussie er over op het diyaudio forum.Gezien het feit dat het klasse D versterkers zijn met veel vermogen, zou het wel eens kunnen zijn, dat ze vooral voor PA doeleinden zijn bedoeld. Dit blijkt ook een beetje uit de kommentaren op genoemd forum, waar sommigen het zien als instrument versterkers. Natuurlijk zullen ze het in de kamer ook doen en zijn ze in verhouding niet duur. Maar of dit op kan tegen klasse A of A/B vraag ik mij af. Je moet er natuurlijk nog wel een koelplaat en passende voeding bij hebben. Misschien zijn er lezers die ervaring met deze units hebben. Ze zijn geloof ik vrij nieuw op de markt. Sietse Ik heb ook niet de hele discussie gelezen rond de Hypex, maar sommige vergelijken hem positief met de Aksa55 kit (een van de best klinkende versterker kits op de markt) Dus op basis van die "ervaring"moet het een bijzonder goed klinkende hifi versterker zijn. Wat mij wel op valt is dat men in reviews van klasse D/pwm amps men het vaak over een bepaalde eerlijkheid/directheid heeft die anders is dan men bij traditionele amps gewend is. Overigens ten nadele van de traditionele amps (men prefereert het geluid van de pwm...) Acht horen is geloven, het bouwen van een 100 watt UcD kost ongeveer 300 euro schat ik. Dat zal het best wel meer dan waard zijn... Ik ga tzt zeker eens zo'n module proberen, just 4 fun. Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnoudvandervelde Posted 8 oktober 2004 Author Report Share Posted 8 oktober 2004 Beste medeforumers, Het was een tijdje stil van mijn kant maar heb de reacties stuk voorstukl gelezen En wou hierbij dan ook voor de reacties bedanken medeforumers. Door mijn toch enigzins (totaal) gebrek aan ervaring in het zelfbouwen van versterkers ben ik naar een mogelijk simpel en deels voor gefabriceerd kit gaan zoeken. Nu heb ik al een aantal keren de site van www.audio.nl (hawkaudio) aangedaan en heeft mij de hawk A 18 de interresse gekregen. Om toch eens verdere informatie in te winnen als zijnde orientatie. heb ik het internet afgestruind ben ik op de site van tnt -audio.com beland waar een review staat. http://www.tnt-audio.com/ampli/hawk_a18_e.html Opzich was deze review positief. maar ik ben in bezit van scanspeak reference "monitor" (zuil vorm) met een gevoeligheid van 88dB/1W/1m en vraag me af of de 10 watt (gebleken) klasse A wel voldoende zou zijn om deze speakers nog een behoorlijk te kunnen aansturen (geen liefhebber van hardcore/hardrock maar verder wel een breedt scala aan muziekcd 's in de kast) en ja en zijn van die momenten dat het er wat harder gespeelt "moet" worden Groeten Arnoud.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 oktober 2004 Report Share Posted 9 oktober 2004 Ik wil niet drammen, maar wat is makkelijker dan een volledig afgemonteerde printplaat zoals bij de Hypex. In feite hoef je het alleen nog maar in een kast te bouwen en wat verbindingsdraden te bevestigen. Voeding kan je eventueel kant en klaar kopen bij BMM (100 euro) of LCaudio [(53 euro). Bovendien kun je waarschijnlijk op afspraak gaan luisteren bij de ontwerper/bouwers, daar deze in Groningen zitten. EN eventueel hulp krijgen bij het afbouwen En dat voor 60 euro! De nieuwe UcD400 (dik 200 watt bij 8 ohm) kost slechts 100 euro per module. En wat betreft de kwaliteit... Tja... Die Hawk (die tegenwoordig uit Belgie komt) zou wel eens een zware dobber kunnen hebben aan een UcD180, zeker als je ook wat luider wil kunnen spelen (ligt ook aan de kamerafmeting). Verder is doe Hawk idd wel eel leuke amp, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 9 oktober 2004 Report Share Posted 9 oktober 2004 Arnoud, Wat is het doel dat je voor ogen hebt, voordat we met z'n allen weer fijn advies geven is het wellicht handig beter te weten wat jij precies zoekt: Gaat het je er voornamelijk om om ervaring met bouwen op te doen, of heb je een andere reden voor zelfbouw? Welke speakers moet de versterker kunnen aansturen (gainclones zijn geen allemansvriendjes)? Zoek je een bepaald geluid (M'n UL40s2 buizenversterker is een bouwpakket)? Heb je een voorversterker nodig? Heb je een bepaald budget voor ogen? Features, zoals afstandbediening, phonoversterker etc? Afhanklijk van deze en tal van andere dingen die ik vast niet genoemd heb zijn er altijd geschikte projecten te vinden die je evt met wat hulp zelf kan bouwen. m vr gr, Maarten http://www.platenspeler.com Tja Duck, Als je die redenatie volgt ben ik nog steeds benieuwd naar het antwoord op mijn vragen. Want voor 1200 euro (kosten van die Hawk zonder voorversterker) kun je ook mooie commerciele modellen kopen die al helemaal zijn geassembleerd. Volgens mij moet Arnoud ook eens gaan luisteren. Tenzij bouwen belangrijker is dan het geluidsresultaat want dan kun je zoals jij aangeeft beter beginnen met wat goedkopere projecten als training. In deze prijsklasse zitten meer bouwpakketten zoals mijn UL40 buizenversterker en die is ook door leken prima in elkaar te zetten, en er zijn meerdere mensen op dit forum die daar ervaring mee hebben dus kan Arnoud eens een vraag stellen. Amplimo geeft bovendien de gelegenheid een reeds gebouwde versterker een week in huis te proberen (tegen verzendkosten), wellicht dat Hawk dat ook doet? We horen het wel... Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 9 oktober 2004 Report Share Posted 9 oktober 2004 Elektuur-versterkers vind ik over het algemeen niet echt simpel voor een beginner. Stond als ik me niet vergis een titan in [1000watt] monster van een amp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 oktober 2004 Report Share Posted 9 oktober 2004 Maarten, natuurlijk waren dat hele zinvolle vragen. Als iemand iets wil leren van electronica dan zijn ander kits wellicht leuker. Als je een bepaald geluid zoukt zal niet iedere amp bevallen. Luisteren is idd het devies, maar wel altijd lastig bij kits. Hoewel er wel een aantal Alephs in de buurt staan, evenals de Hypex. de van Veen kan je huren en de Hawk ook wellicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts