WanFie Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 De laatse weken ben ik bij verschillende audiowinkels binnengelopen en viel het mij op dat ze allemaal een andere benadering hebben. Op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Ik kom nooit in audiozaken als ik niets ga kopen. Zou niet weten wat ik er moet doen. Op internet is ook genoeg info te vinden over nieuwe dingen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marc The Hague Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Wat is de juiste benadering ? Moeilijke vraag, misschien voor iedereen anders. Voor mij geldt dat ik gelijk de indruk moet hebben dat de verkoper weet waar die over praat, duidelijke taal spreekt en de tijd neemt voor elke klant de binnenloopt. En niet alleen maar wil verkopen, want ik zou hem niet serieus neem in zo'n geval. Marc ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Of willen jullie liever als "KLANT" behandeld worden. Ja, absoluut. En het liefst ook na de koop. Maar daar heb ik niet echt goede ervaringen mee. Groet, Theo H. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Ik kom nooit in audiozaken als ik niets ga kopen. Zou niet weten wat ik er moet doen. Op internet is ook genoeg info te vinden over nieuwe dingen... Beste Henrie, En jij wil met de "grote" jongens meepraten zonder luistervaring Goede en soms minder goede ervaringen bij, in willekeurige volgorde, Multifoon, Rhapsody, Raf, Audio Selectief e.v.a. ook van de minder goede ervaringen leer je In de 10 jaar dat ik bij Raf heb gewerkt, tussen '80 en '90, werd elke zaterdag de winkel half leeggetrokken om apparatuur thuis uit te proberen goede leerschool Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Ik kom nooit in audiozaken als ik niets ga kopen. Zou niet weten wat ik er moet doen. Op internet is ook genoeg info te vinden over nieuwe dingen... Beste Henrie, En jij wil met de "grote" jongens meepraten zonder luistervaring Ik heb toch wel spullen gehoord toen ik wel wat wilde gaan kopen? En af en toe bij anderen. Maar om nou een winkel in te lopen en te zeggen dat je wel eens een of ander high end versterker o.i.d. wil horen, terwijl je 'm toch niet gaat kopen (want ik kan 'm niet betalen en ik heb al een high end versterker ), dat vind ik een beetje loos. Daarmee ben je die mensen alleen maar tot 'last'. Je gaat toch ook niet af en toe naar een autodealer om weer eens een bepaald model uit te proberen? Ze zien je aankomen: 'daar heb je hem weer. Wil weer eens een nieuw model uitproberen om 'm vervolgens niet te kopen'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 september 2004 Author Report Share Posted 12 september 2004 Of willen jullie liever als "KLANT" behandeld worden. Ja, absoluut. En het liefst ook na de koop. Maar daar heb ik niet echt goede ervaringen mee. Groet, Theo H. Ik bedoelde met als "KLANT" meer het geja en nee meneer. Door zo'n verkoper in een duur pak.... De B&O methode zeg maar. Uiteraard is kwaliteit en nazorg heel belangrijk. Ik denk voor Henrie dat hij gerust eens ergens binnen kan lopen. Vaak staat er een set opgebouwd, en zijn de mensen van de afspraak er nog niet of al weer weg. Zo'n winkel heeft daar dan geen moeite mee. Het voordeel voor de winkel is dan weer dat jij af en toe een referentie met hun naamsvermelding hear plaatst. Verder is voor ons het voordeel dan, dat jij dan weet waarover je praat. En voor jezelf dat je beter de kwaliteit van klank leert ervaren. Wanneer je dan iets minder geld aan andere dingen hebt uitgegeven kun je directer tot een keuze komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Wat ik in ieder geval heel belangrijk vind is dat mensen echt de tijd voor je nemen. Daarnaast is het belangrijk dat het personeel deskundig is en dat het niet van die meelopers zijn, maar dat ze hun eigen mening hebben en ook houden indien ik een andere ben toegedaan. Beleefd in taal is wel prettig, maar ik hou niet zo van dat ge-meneer, daarvoor voel ik me nog te jong . Ik hoef daarentegen ook niet direct de eerste keer dat ik binnenkom direct door zo'n broekie aangesproken te worden met 'wat wil je' of iets dergelijks (is me eens overkomen in een kledingzaak, ik heb toen direct ff daarover wat tegen hem gezegd en ook tegen zijn baas heb ik wat gezegd daarover, dat soort dingen accepteer ik gewoon niet als klant, klaar uit), als je elkaar wat langer kent, is het natuurlijk heel wat anders. Ook een goed verzorgd uiterlijk (zowel in kleding alsook in het ontbreken van bepaalde sierraden als piercings) vind ik van belang, ook hier geldt weer dat het niet t Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Ik persoonlijk houd meer van de informele sfeer zoals die b.v. bij Hobo in den Bosch en bij de Stemvork in Uden hangt. Ik zie in beide zaken dat mensen er makkelijk binnenlopen. Om een praatje te maken, en op de hoogte te blijven van wat er zoal gaande is. Als je in de buurt woont of er regelmatig bent zou je ook eens bij De Kok HiFi in Veghel binnen kunnen lopen. Heb ik zelf erg goede ervaring mee. De eigenaar, prettig chaotisch, is erg gedreven en neemt alle tijd voor je. Je merkt dat ie gelooft in wat ie doet (als je door de week gaat staat hij ook alleen in de winkel, net als bij de Stemvork in Uden?). Mij zien ze er in ieder geval terug! De Stemvork vind ik ook wel aardig, alleen heeft ie geen fatsoenlijke luisterruimte! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 @Beunky Ik vind het niet erg hoe iemand eruit ziet. Ik kijk niet op een paar tatoeages meer of minder. Ik ben geen piercing mens, maar ook dat moet iemand zelf weten. Ik wil graag dat men weet waar men het over heeft. Maar ik hoor niet graag iemand doordraven. Ik hoor het wel graag als iemand enthousiast is zonder onzin te verkopen. En men moet tijd voor je hebben, maar je ook met rust kunnen laten. Klinkt tegenstrijdig, maar vind ik wel belangrijk. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 @BeunkyIk vind het niet erg hoe iemand eruit ziet. Ik kijk niet op een paar tatoeages meer of minder. Ik ben geen piercing mens, maar ook dat moet iemand zelf weten. Ik wil graag dat men weet waar men het over heeft. Maar ik hoor niet graag iemand doordraven. Ik hoor het wel graag als iemand enthousiast is zonder onzin te verkopen. En men moet tijd voor je hebben, maar je ook met rust kunnen laten. Klinkt tegenstrijdig, maar vind ik wel belangrijk. Hubertinus Op de tatoeages na ben ik het volledig met je eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 ... Maar om nou een winkel in te lopen en te zeggen dat je wel eens een of ander high end versterker o.i.d. wil horen, terwijl je 'm toch niet gaat kopen (want ik kan 'm niet betalen en ik heb al een high end versterker ), dat vind ik een beetje loos. Daarmee ben je die mensen alleen maar tot 'last'. Over tien jaar kun je hem misschien wel betalen en dan zal een verstandige verkoper jou ook graag als klant terug zien. Je merkt snel genoeg of een verkoper in de winkel meer is dan alleen een verkoper: hij laat je dan graag iets horen wat hij ook goed vind klinken. Maar dat moet je natuurlijk niet op zaterdag middag in een volle zaak verwachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Ik kom nooit in audiozaken als ik niets ga kopen. Zou niet weten wat ik er moet doen. Op internet is ook genoeg info te vinden over nieuwe dingen... Beste Henrie, En jij wil met de "grote" jongens meepraten zonder luistervaring Ik heb toch wel spullen gehoord toen ik wel wat wilde gaan kopen? En af en toe bij anderen. Maar om nou een winkel in te lopen en te zeggen dat je wel eens een of ander high end versterker o.i.d. wil horen, terwijl je 'm toch niet gaat kopen (want ik kan 'm niet betalen en ik heb al een high end versterker ), dat vind ik een beetje loos. Daarmee ben je die mensen alleen maar tot 'last'. Je gaat toch ook niet af en toe naar een autodealer om weer eens een bepaald model uit te proberen? Ze zien je aankomen: 'daar heb je hem weer. Wil weer eens een nieuw model uitproberen om 'm vervolgens niet te kopen'... Jawel hoor, als ik bij mijn dealer binnen loop, geef ik hem eerst een kop koffie. Daarna zegt hij: er is een nieuwe diesel binnen, neem hem maar een paar uur mee en probeer hem maar eens goed uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Ik moest ergens volhouden dat ze Thorens- snaren hadden, anders kon ik gewoon onverrichterzake naar huis. Kijk, dat zijn nou onplezierige dingen. Soms krijg je het idee dat ze je helemaal niet opmerken. Het maakt dus niet uit of je er bent of niet. Of nog erger: ze geven je het idee dat je in de weg loopt. Het allerergste is dus nonchalance. Of helemaal niet proberen te begrijpen wat je bedoelt. Of domweg te weinig know-how. Bijvoorbeeld niet weten wat een breedbandluidspreker is. Dat schijnen ze trouwens bijna geen van allen te weten. Of je zinnen voor jou afmaken. Alsof ze precies weten wat je zou gaan zeggen. Of zeggen dat je verkeerd met geluid bezig bent als je je mening geeft over een product. Of zeggen dat je maar eens naar live- concerten moet gaan om te leren luisteren. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 ... Maar om nou een winkel in te lopen en te zeggen dat je wel eens een of ander high end versterker o.i.d. wil horen, terwijl je 'm toch niet gaat kopen (want ik kan 'm niet betalen en ik heb al een high end versterker ), dat vind ik een beetje loos. Daarmee ben je die mensen alleen maar tot 'last'. Over tien jaar kun je hem misschien wel betalen en dan zal een verstandige verkoper jou ook graag als klant terug zien. Je merkt snel genoeg of een verkoper in de winkel meer is dan alleen een verkoper: hij laat je dan graag iets horen wat hij ook goed vind klinken. Maar dat moet je natuurlijk niet op zaterdag middag in een volle zaak verwachten. Als ik over 10 jaar een nieuwe versterker wil, dan ga ik dan wel naar de winkel(s) om wat te luisteren. Voorlopig ben ik dik tevreden met m'n huidige versterker, die ik nog maar 2 jaar heb. Bovendien, ik weet niet waar ik over 10 jaar woon. Stel dat ik werk krijg (na m'n studie) in, zeg, Eindhoven. Dan ga ik natuurlijk niet naar Enschede terug om daar wat versterkers te luisteren. Hoe goed die winkel ook is. Overigens is de winkel waar ik m'n versterker (en speakers) vandaan heb me prima bevallen. Geen uit de hoogte doenerij of zo. Ik kwam met een T-shirt van Dream Theater en een korte broek binnenlopen (het was warm toen) en ik ben gewoon fatsoenlijk geholpen. Ben er later nog wel eens geweest trouwens hoor. Voor een vraag, een AB voor een 2e hands cd-speler die ik niet bij hun had gekocht of om te kijken wat iets (cd-speler, tuner) van een bepaald merk kost. Waren me beide toen te duur en heb het 2e hands opgelost Ps. zaterdag middag winkelen doe ik zelden. Is me veel te druk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Ik denk voor Henrie dat hij gerust eens ergens binnen kan lopen. Vaak staat er een set opgebouwd, en zijn de mensen van de afspraak er nog niet of al weer weg. Zo'n winkel heeft daar dan geen moeite mee. Dat zal wel niet, maar toch blijf ik het een beetje vreemd vinden om bij een vreemde naar binnen te lopen en wat te gaan luisteren wat ik toch niet ga kopen. Het voordeel voor de winkel is dan weer dat jij af en toe een referentie met hun naamsvermelding hear plaatst. Wie zegt dat ik daar hier iets over ga vertellen? Verder is voor ons het voordeel dan, dat jij dan weet waarover je praat. Je hebt mij nog nooit iets horen zeggen (afgezien van de in mijn ogen wellicht belachelijk hoge prijs) over een apparaat dat ik niet ken. Ik ken er ook niet zoveel, dat geef ik toe... En voor jezelf dat je beter de kwaliteit van klank leert ervaren. Wanneer je dan iets minder geld aan andere dingen hebt uitgegeven kun je directer tot een keuze komen. Ik weet wel wat ik mooi vind hoor. Zeker als ik het hoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxman Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Beunky ik kan je wel vertellen dat ik wel vaker door iemand met een piercing beter ben en beleefder als klant ben behandeld , dan door die mensen in zo een strak pakkie . En dan heb ik het niet over een supermarkt of zo , maar over een kledingzaak die heel hoog in aanzien staat (kostuums ) geen jeans of zo . Waarbij ik de eigenaar moet nalaten dat hij zijn personeel onder controlle heeft ongeacht geaardheid piercings of tatoo's. Het maakt mij niet uit hoe een verkoper er uit ziet piercing of tatoo , wel gewassen en proper , als hij mij als klant behandeld in alle vorm naar verwachting dan heb ik geen probleem en hij ook niet en zijn baas al helemaal niet Ik denk dat het ook van belang is hoe men zich zelf als klant opstelt . Soms kunnen klanten ook wel uit de hoogte doen , omdat ze denken hij of zij is maar een verkoopster . MVG Luxman Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Ik denk dat het ook van belang is hoe men zich zelf als klant opstelt . Soms kunnen klanten ook wel uit de hoogte doen , omdat ze denken hij of zij is maar een verkoopster. Dat zonder meer, daar weet ik wel over mee te praten (over uit de hoogte doende klanten), ik heb drie jaar bij de Albert Heyn gewerkt, bijna de volledige tijd op de versafdeling (we hadden een redelijk grote bedieningsslagerij, een delicatessenafdeling en een kaasafdeling, een broodafdeling en nog wat voorverpakt vlees, kip, vis en vleeswaren) en daar heb ik meer dan genoeg klanten meegemaakt die je zo behandelen. De slager van ons filiaal (zat toen al meer dan veertig jaar in het vak, een echte ouwe rot dus) had tegen de ergste gevallen altijd een uitstekend middel, namelijk het goeiemorgen slager-spelletje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Ik denk voor Henrie dat hij gerust eens ergens binnen kan lopen. Vaak staat er een set opgebouwd, en zijn de mensen van de afspraak er nog niet of al weer weg. Zo'n winkel heeft daar dan geen moeite mee. Dat zal wel niet, maar toch blijf ik het een beetje vreemd vinden om bij een vreemde naar binnen te lopen en wat te gaan luisteren wat ik toch niet ga kopen. Al is het maar om veel verschillende sets te beluisteren, en daar kijkt echt niemand van op....de luisteraar van vandaag is de koper van morgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Ik denk voor Henrie dat hij gerust eens ergens binnen kan lopen. Vaak staat er een set opgebouwd, en zijn de mensen van de afspraak er nog niet of al weer weg. Zo'n winkel heeft daar dan geen moeite mee. Dat zal wel niet, maar toch blijf ik het een beetje vreemd vinden om bij een vreemde naar binnen te lopen en wat te gaan luisteren wat ik toch niet ga kopen. Al is het maar om veel verschillende sets te beluisteren, en daar kijkt echt niemand van op....de luisteraar van vandaag is de koper van morgen Ja, en als die morgen is aangebroken, ga ik wel een keer wat anders luisteren. Tot die tijd vermaak ik me wel met m'n eigen setje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Het blijft natuurlijk jammer dat we hier uitsluitend moeten spreken over verkopers en dat we nooit het genoegen zullen smaken tussen de uitgestalde waren een paar levende woofers te mogen aanschouwen, laat staan te testen Maar dit terzijde.. In een audiozaak verwacht ik te worden behandeld als Klant, inderdaad met een hoofdletter. Het gaat tenslotte vaak om redelijke bedragen die je bij die gelegenheid spendeert. En dan wil je toch het gevoel hebben dat je wordt gerespecteerd, nietwaar. Wat ook een rol speelt is je eigen verwachtingspatroon en de branche. Of een winkeljuf in een warenhuis een piercing heeft zal mij een zorg zijn, ik koop en betaal mijn prullaria en ik ben weg. Bij mijn wekelijkse bezoek aan de lokale boekenboer zou ik echter licht van slag zijn, als ik in plaats van de door mij verwachte decent geklede mevrouw of meneer, plotseling oog in oog kwam te staan met een als eem Maori getatoeeerd heerschap. Maar om terug te komen op de audio. Als gezegd wens ik op een nette manier te worden geholpen door een figuur met kennis van zaken (mijn gebrekkige kennis in aanmerking genomen niet zo'n overdreven eis ) die je de ruimte biedt om rustig te luisteren, te vergelijken en die niet probeert in recordtempo klanten er door te jassen, die vooral ook niet constant achter je blijft staan of door de muziek heen kwekt. En als hij er nog verzorgd uitziet, prima. Ooit ben ik deze verkoper tegengekomen. Helaas, de zaak bestaat niet meer, hij doet iets heel anders.... We lopen elkaar nog wel eens tegen het lijf, en verdomd, na de verplichte begroetingsrituelen komt het gesprek altijd weer uit op de oude zaak. Een lichte nostalgie maakt zich dan van ons meester... Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Het werken in de detailhandel was voorheen een vak waarvoor je naar school moest..... Of....je nam de zaak van paps over....... Met andere woorden: Destijds kwam je eigenlijk enkel mensen tegen die wisten wat hun vak in hield en hoe je met je klanten omgaat. Tegenwoordig is dat wel anders uiteraard en kom je vaak mensen tegen met veel inzet en verstand van zaken over een produkt maar met wat minder " gevoel " voor de zaak en dat is in deze maatschappij heel gewoon met de werkgever/werknemer verhoudingen. Er zijn toch nog zaken die hun personeel op cursus sturen om,dat wat eens heel gewoon was,op te krikken. Want ook een klant die niet koopt maar tevreden de zaak verlaat komt zeker terug.. Voor mij persoonlijk hoeft dat geslijm niet zo want je weet dat de man/vrouw daar staat voor de verkoop en je altijd een puike gozer bent. Ik heb liever iemand met een hart voor z'n hobby en dan komt de rest vanzelf. Lang geleden...in de tijd dat Ruud daar nog werkte was Raf zo'n geitewollesokken winkel waar het goed toeven was....en vooral op zaterdag --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 september 2004 Author Report Share Posted 13 september 2004 Het werken in de detailhandel was voorheen een vak waarvoor je naar school moest.....Of....je nam de zaak van paps over....... De zoon kocht een dikke BMW en ging vaak op vakantie. Kortom de zaak ging failiet..... Tenzij er werd overgeschakeld op Bose, B&O o.i.d..... Eigenlijk blijven alleen die zaken over waar de verkopers nog hart voor de zaak hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Verkopen lijkt me een rotvak. Je doet het nooit goed met zo'n betweterige klant die op internet al rondgekeken heeft voor ervaringen en laagste prijzen wereldwijd, en toch de grootste keus en service wenst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japie Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Het liefst wordt ik gewoon "normaal" behandeld. Niet formeel, maar gewoon normaal taalgebruik. Ik ben 19 dus van het "ge U" heb ik nog nooit last gehad Het nadeel is dan wel dat ze je vaak aankijken met een blik van "wat doe JIJ hier?". Als ik zo behandeld word ben ik ook zo weg . Ik voel me het meest op mijn gemak in een winkel als ik gewoon serieus wordt genomen en dat de verkoper zich niet gedraagt als een verkoper, maar echt als een adviseur die je gewoon met rust laat als je even wilt luisteren en je help als je vragen hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts