Bunny Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Hallo, Ik zit met een reusachtig probleem . wij hebben in de eetkamer (de kamer onder mij) een luster (of in het AN: luchter) hangen met een transfo. Nu hebben wij al 4 keer een nieuwe transfo moeten steken en dit zou volgens de verkoper liggen aan het feit dat de plafond te hard trilt. Dit zou resulteren in het loskomen van vijsjes in de transfo waardoor kabels raken en blabla en uiteindelijk kortsluiting veroorzaken. Nu heeft de mama gezegd dat als dit nog eens gebeurd dat ik dan de nieuwe transfo zou mogen betalen. Nu is mijn eigenlijke vraag: zouden spikes helpen om de trillingen te voorkomen (die dus aan de vloer van mijn kamer=plafond van de eetkamer worden doorgegeven)? Wat zal resulteren in het niet/minder stuk gaan van de transfo. En wat zal de invloed zijn op het geluid? Vriendelijke groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Om een beetje plafond te laten trillen heb je toch wel enig geweld nodig, en ik denk niet dat spikes daarbij zullen helpen, eerder wat discipline in het gebruik van de volumemeter.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunny Posted 13 september 2004 Author Report Share Posted 13 september 2004 Neen, niet echt eigenlijk. wij wonen in een oud herenhuis met houten plafonds. Die trillen dus werkelijk heel snel. Vriendelijke groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Misschien kun je beter de trafo gedempd ophangen. Moet je zelf ff bekijken hoe, want ik kan je huis niet zien vanaf hier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Hoe heb je je speakers momenteel staan dan?? "koud" op de vloer? Gebruik je alleen je B&W's of heb je ook nog een sub staan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Misschien kun je beter de trafo gedempd ophangen. Moet je zelf ff bekijken hoe, want ik kan je huis niet zien vanaf hier ook een zeer goede optie.... waarom je installatie aanpassen als het ook andersom kan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunny Posted 13 september 2004 Author Report Share Posted 13 september 2004 Ik bedoel de Agora B's van reVox en die staan gewoon op de vloer. De luchter gedempt ophangen? Wat bedoel je daarmee. Op dit moment hangt de luchter trouwens aan een sjekkel (zoiets dat wordt gebruikt in het scheepsmilieu). En kan dus "waaien". De oplossing zal dus wel op mijn kamer moeten gezocht worden denk ik. Nog iets dat in m'n hoofd is te binnen geschoten. Een granieten blok onder m'n luidsprekers, zou dat iets helpen? Alvast bedankt voor de reacties Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Mag ik hier even niets van snappen? Wat is een transfo steken? Wat zijn vijsjes? Trillingen worden doorgeveven via het grondpaneel. Wat je heel makkelijk kunt proberen: Neem drie boeken of 3 houten blokjes en plaats die zo onder de luidsprekers dat alleen de uiterste hoeken voor aan de voorkant dragen en en klein gedeelte midden achter (als je boeken gebruikt steken die dus voor verreweg het grootste gedeelte uit). Dan heb je lucht tussen je onderpaneel en de vloer gebracht en je laat je luidsprekers precies daar dragen waar de boel niet kan trillen. Het zal wel tot gevolg hebben dat je laagweergave minder prominent wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Door spikes worden je luidsprekers juist meer aan de vloer gekoppeld, waardoor de vloer meer gaat trillen. Het idee van die granieten (of betonnen) blokken is beter. Wanneer je daar je speakers op zet (met of zonder spikes) en dit blok weer op rubber dempers (wasmachinedempers bouwmarkt). Ben je veel van de trillingen kwijt. Hoe zwaarder de steen hoe beter het werkt. Van de andere kant kan ik me niet voorstellen dat een trafo kapot kan gaan van trillingen. Dan is de voeding waarschijnlijk zo'n schakelvoeding die jouw geluid verknalt. Je moet je ouders zeggen dat ze een echte trafo moeten kopen, probleem met kapot gaan en jouw geluid opgelost. Die trafo's zijn overigens veel goedkoper dan granieten tegels..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunny Posted 13 september 2004 Author Report Share Posted 13 september 2004 Een transfo steken is dus een nieuwe transfo kopen en die in de luchter instaleren. Vijsjes zijn van die nageltjes maar dan met een draad erin zodat je ze in bijvoorbeeld pluggen kan draaien. Die transfo gaat niet stuk van trillingen maar je moet 2 kabels aan elkaar vastmaken door een buitenmaats suikerklontje( zeg nu niet dat je dat ook niet kent ). zitten vijzen. Deze trillen los en dat veroorzaakt kortsluiting. Ik weet niet maar ik wil niet elke 6 maanden 500 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Hans Nogmaals: trillingen worden doorgegeven via het grondpaneel. De hoeken en de randen van het grondvlak kunnen die trillingen niet doorgeven, omdat die onwrikbaar verbonden zijn aan de opstaande panelen. Daarom moet je daar ook de 'onderzetters' plaatsen. Als het onderpaneel maar vrij (dus los van de vloer) kan bewegen. Dan kan hij namelijk de trillingen niet aan de vloer overgeven. Goede zware betonnen blokken kunnen natuurlijk ook goed helpen. Maar trillingen via spikes doorgeven? Gooi er maar eens een testje tegen aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Een transfo steken is dus een nieuwe transfo kopen en die in de luchter instaleren. Vijsjes zijn van die nageltjes maar dan met een draad erin zodat je ze in bijvoorbeeld pluggen kan draaien. Die transfo gaat niet stuk van trillingen maar je moet 2 kabels aan elkaar vastmaken door een buitenmaats suikerklontje( zeg nu niet dat je dat ook niet kent ). zitten vijzen. Deze trillen los en dat veroorzaakt kortsluiting. Ik weet niet maar ik wil niet elke 6 maanden 500 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 HansNogmaals: trillingen worden doorgegeven via het grondpaneel. De hoeken en de randen van het grondvlak kunnen die trillingen niet doorgeven, omdat die onwrikbaar verbonden zijn aan de opstaande panelen. Daarom moet je daar ook de 'onderzetters' plaatsen. Als het onderpaneel maar vrij (dus los van de vloer) kan bewegen. Dan kan hij namelijk de trillingen niet aan de vloer overgeven. Goede zware betonnen blokken kunnen natuurlijk ook goed helpen. Maar trillingen via spikes doorgeven? Gooi er maar eens een testje tegen aan. beste joboton , je lijkt Kermit wel , die zei altijd prcies hetzelfde , maar vergat Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 HansNogmaals: trillingen worden doorgegeven via het grondpaneel. De hoeken en de randen van het grondvlak kunnen die trillingen niet doorgeven, omdat die onwrikbaar verbonden zijn aan de opstaande panelen. Daarom moet je daar ook de 'onderzetters' plaatsen. Als het onderpaneel maar vrij (dus los van de vloer) kan bewegen. Dan kan hij namelijk de trillingen niet aan de vloer overgeven. Goede zware betonnen blokken kunnen natuurlijk ook goed helpen. Maar trillingen via spikes doorgeven? Gooi er maar eens een testje tegen aan. beste joboton , je lijkt Kermit wel , die zei altijd prcies hetzelfde , maar vergat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Beste Erik Dan kan ik niet anders het roerend eens zijn met Kermit (jammer dat hij er niet meer is). Ik vergeet helemaal niets, zoals je uit een eerder mailtje hebt kunnen concluderen: ik gaf aan dat het met boeken of houten blokje ook kan. Rubber lijkt me, op basis van het door jezelf gegeven argument, een slecht keuze: dan staat de boel juist wiebelig. Heb jij ooit wel eens vast kunnen stellen dat een luidspreker die niet op spikes staat, van voor naar achter beweegt onder invloed van de bewegende conussen? Zet de massa van zo'n conus nou eens af tegen de massa van een kast. En denk dan ook nog eens aan de ongustige hefboom voor de woofer. Die zit meestal laag bij de grond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Beste ErikDan kan ik niet anders het roerend eens zijn met Kermit (jammer dat hij er niet meer is)...... hoe kan jij hem nou kennen kermit postte 28 juni 2004 voor het laatst, en jij bent 6 juli 2004 hier geregistreerd. of heb je een heel eind terug zitten lezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Beste ErikDan kan ik niet anders het roerend eens zijn met Kermit (jammer dat hij er niet meer is)...... hoe kan jij hem nou kennen kermit postte 28 juni 2004 voor het laatst, en jij bent 6 juli 2004 hier geregistreerd. of heb je een heel eind terug zitten lezen Hoe kom je er bij dat ik Kermit zou kennen? Jammer genoeg niet. Maar ik heb wel terug zitten lezen (natuurlijk). Heel vaak getriggered door discussies die nu lopen. Als niet werkende heb je daar wel de tijd voor. zullen we weer on topic gaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 ...Als niet werkende... Had je jezelf beter Koos kunnen noemen... Sorry, flauw geintje, moest even, no offence hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caratje Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 Hoi Joboton, Een 'hoekje' van een boek is altijd nog vele male groter dan een spike, dus de efficientie van een spikes is ook vele male groter... Maar goed die zorgen voor een extreem goede koppeling zodat een betonnenvloer de energie van de luidsprekers opneemt, is dit wat men hier wil??? Verder is naar ik vernomen heb uit de nodige discussies niet te veel rubber onder voldoende gewichte speaker (eventueel voorzien van dure/goedkope stoeptegels (en spikes halverwege)) redelijk efficient voor het onderdrukken van overlast naar onder ander de onderburen. Met name goed werkzaam bij houte vloeren!!! Maar terug naar het orignele probleem, wat gaat er nu kapot en waarom?!?! Die transfo gaat niet stuk van trillingen maar je moet 2 kabels aan elkaar vastmaken door een buitenmaats suikerklontje( zeg nu niet dat je dat ook niet kent ). zitten vijzen. Deze trillen los en dat veroorzaakt kortsluiting. Ik weet niet maar ik wil niet elke 6 maanden 500 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 Hoi Joboton, Een 'hoekje' van een boek is altijd nog vele male groter dan een spike, dus de efficientie van een spikes is ook vele male groter... Maar goed die zorgen voor een extreem goede koppeling zodat een betonnenvloer de energie van de luidsprekers opneemt, is dit wat men hier wil??? (...) Groetjes, Joep Beste Joep Het gaat hier om een houten vloer en je wilt juist niet dat de energie overgedragen wordt in de vloer. Overigens zijn spikes op zich een uitstekend middel om dat te bewerkstelligen. Hoe je er bij komt dat via spikes energie overgedragen wordt aan de vloer is mij volstrekt onduidelijk. Als je wilt dat energie overgedragen wordt heb je juist een groot contactvlak nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gripen Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 Door spikes worden je luidsprekers juist meer aan de vloer gekoppeld, waardoor de vloer meer gaat trillen. hij blijft leuk Als je wilt dat energie overgedragen wordt heb je juist een groot contactvlak nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunny Posted 14 september 2004 Author Report Share Posted 14 september 2004 Hallo, Het is niet bewezen dat het aan mijn luidsprekers licht maar wel aan het trillen van de plafond. Mijn moeder die iets heeft tegen spelen met iet of wat volume heeft meteen weer een uitvlucht gevonden om dat te laten stoppen. Het is dus niet dat die vijzen van vandaag op morgen loskomen maar wel pas na een 6-tal maanden. Ik heb ook al gezegd dat ze met nagellak de vijzen moet bewerken maar dat zou niet werken en al die andere blabla. Die vijzen in dat suikerklontje verbinden dus de kabels van de transfo met de kabels van de eigenlijke luster. Het ligt dus niet aan de luster want onze vorige luster had juist hetzelfde probleem. Het is dus wel zo dat ik op mijn kamer die trillingen niet voel. Mijn broer die boven mijn kamer zit heeft er verschrikkelijk veel last van. En ik kan mij dus ergens inbeelden dat het beneden ook zo is. Ik stel nu volgend ding voor. Spikes, daarop een granieten blok (of in blauwe steen) en dan daarop mijn luidsprekers. Zou dat helpen? Vriendelijke groeten en bedankt voor de reacties Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 Beste Bunny Voor je een hoop geld uit gaat geven aan granieten blokken en spikes en daarmee aan het experimenteren slaat, probeer dan eerst eens te spelen met lucht onder je luidsprekers. Dat heb je met 6 boeken in een paar minuten gerealiseerd en dan weet je veel meer. Had je al lang uitgeprobeerd kunnen hebben. Het lijkt verdorie wel of het niet goedkoop mag. Spikes onder granieten platen op een houten vloer? Hoever wil je ze er in hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunny Posted 14 september 2004 Author Report Share Posted 14 september 2004 Hmm, ik ging natuurlijk wel experimenteren eerst, en dat van die spikes onder een granieten blok is wel slim, niet doen is dan de boodschap. Ik zal nu eens direct aan het proberen slagen. Vriendelijke groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 Vloer, rubber, steen, spikes, speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts