Jump to content

diode

bees
 Share

Recommended Posts

hoi!

ik ben niet zo heel technisch maar ook niet bang om wat fout te doen....

ik heb hier een overleden dvd spler van ene vriend...

en daar zit een gebroken...(!)diode op....

kan ik zo'n diode zondermeer vervangen voor een ander type?

of moet ik exact dezelfde hebben?????

ik heb namelijk nog een handvol reserve onderdelen hier waaronder aardig wat diodes....

(ph 1n5061 staat erop.... )

Het beste is eenzelfde diode erin te plaatsen. Of, de andere drie ook te vervangen, zodat je 4 gelijke diodes hebt in de schakeling. Tenminste als het om een dubbelfasige gelijkrichting gaat (in dat geval zitten er dus 4 van die diodes naast elkaar). In het andere geval (enkelfasige gelijkrichting) is een diode met dezelfde specs ook goed (600V, 1A). Een 1N5406 zal het ook wel doen.

Ik denk wel dat het niet al te lastig moet zijn een dergelijke 1N5061 bij de elektronicaboer te vinden. Op het web heb ik 'm al gevonden voor

moet ik eerst een onderdelen sjop vinden.....

kost waarschijnlijk meer aan strippen en treinkaartje dan onderdeel zelf:)

bb

:D Hallo Bees,

Ik heb er nog een paar liggen,de 1N5061, als je 4 stuks wil hebben kan ik ze voor je opsturen,je kan ook 2X 1N4007 parallel aan mekaar zetten als vervanger voor een 5061(2A,600V)4007=1000V, 1A.de Toff en rrv en cap.bij 0V ligt ongeveer gelijk. Laat maar weten.

Groetjes, Jerry.  ;)

Diodes parallel zetten :blink::blink:

Dat heeft toch helemaal geen zin. :unsure:

1 Diode zal al het werk verzetten omdat die een andere drempelspanning heeft.

Als die over z'n maximale stroom heengaat zal die stuk gaan en de andere het pas overnemen. Die zal dan ook sneuvelen.

Groeten Simon

ik zal eerst ff in mijn woonplaats checken .......

wellicht dat daar nog een onderdelen zaakje zit:)

wellicht trouwens dat de transformator zelf ook stuk is....

kan ik dat ook meten???

(dan moet ik dat ding zeker eerst van de printplaat af solderen..???..)

btw maakt niet uit als de schade groter wordt dis is vooral erg leerzaam voor mij

bb

:D Ja en nee, beste Seoman.De drempelspanning bij dit type Lf-sil. diode.ligt zelfs met een grote produktiespreiding altijd tussen 0,7-0,85 V.Deze spanning blijft vrijwel constant,juist als de diode in geleiding is.Dus ook bij I max.

Bij plotselinge inschakelpieken kan deze diode(4007) zelfs 10 A verwerken.

En aangezien we denk ik voornamelijk met een 50Hz gelijkrichting te maken hebben,zal geen v/d twee echt veel sneller inkomen dan de andere.

Bij 15625 Hz bv(aftakking lijntrafo tv) zou ik dit niet zo gauw doen. ;)

ok 1 ding scheelt....

de zekering ontplofte dit keer niet... maar is alsnog stuk...

denk dat toch de transformator zelf stuk is....

:D Ja en nee, beste Seoman.De drempelspanning bij dit type Lf-sil. diode.ligt zelfs met een grote produktiespreiding altijd tussen 0,7-0,85 V.Deze spanning blijft vrijwel constant,juist als de diode in geleiding is.Dus ook bij I max.

Bij plotselinge inschakelpieken kan deze diode(4007) zelfs 10 A verwerken.

En aangezien we denk ik voornamelijk met een 50Hz gelijkrichting te maken hebben,zal geen v/d twee echt veel sneller inkomen dan de andere.

Bij 15625 Hz bv(aftakking lijntrafo tv) zou ik dit niet zo gauw doen. ;)

Hoi

Als de stroom door een junctie verdubbelt, neemt (grofweg) de spanning daarover met 18 mV toe

Als je dus 18 mV verschil hebt, heb je al een verschil van een factor 2 in stroom

Paralellen van diodes is niet aan te bevelen. Gewoon door het origineel vervange, uiteraard wel checken waarom het ding stuk is gegaan.

Guido

hoi!

ik ben niet zo heel technisch maar ook niet bang om wat fout te doen....

ik heb hier een overleden dvd spler van ene vriend...

en daar zit een gebroken...(!)diode op....

kan ik zo'n diode zondermeer vervangen voor een ander type?

of moet ik exact dezelfde hebben?????

Beste Bees,

Ik was ook niet bang.

Er is alleen wel verschil als je in een goed werkend apparraat aan de slag gaat of een defect apparaat probeert te repareren.

Tot 2 keer toe heb ik door het vervangen van diodes schade veroorzaakt.

Belangrijksste oorzaak is het verchil in drempelspanning.

Ik zou nu alleen door exact dezelfde diode vervangen.

Ik zou in het vervolg eerst alle spanningen meten en vastleggen, voordat ik iets ga vervangen.

Jij kunt b.v. de spanning meten die op de defecte diode staat.

Als je geen spanning kunt vinden is het zinloos om te vervangen.

Succes,

Hans

:D Hoi Guido, altijd twee dezelfde v/h zelfde type,parallel.die toename gaat voor beide op.

Dus niet verdubbelen.Bewijs: neem een regelbare stroombron,stel deze in op beginstand bv 100mA.Sluit twee dezelfde type diodes,in dit geval 1N 5061 of 1N4007 elk met een eigen amperemeter op de stroombron.Denk a/d inw. weerst v/d amperemeter! Bekijk de stroom.(voor iedere diode ongeveer de helft).Varieer de stroom oplopend tot 1 ampere.Bekijk de stroom door beide diodes,en ook de drempelspanning.Op een paar mA en mV verschil(afhankelijk van produktiespreiding) 5-30mA,zal voor geen van beide de stroom groter of kleiner worden dan pakweg 480mA,dus niet dubbel voor de ene tov de andere.En 18 of 30 mW dissipatie meer voor een 1amp. diode is praktisch verwaarloosbaar.

Bij een oude type Philips versterker (22RH591,2X20W) zaten 8diodes in brug,type BY 126,4X 2stuks parallel.Natuurlijk zou ik niet bv een kleinere stroom type(bv 50mA-250mA 1N914 0f 4148) parallel zetten op een 1A type.Bij buizen diodes gelden uiteraard voorzichtigheid,hier zijn de watts door mA's toename v/d stroom natuurlijk bij de veel hogere spanningen veel hoger,ongewenst dus.

En schottky diodes kun je natuurlijk niet zomaar in een app. plaatsen als vervanger, zeker niet in eindtrappen met hoge werkspanningen en stromen.

ja heb zeker wat ontdekt...

service van de lokale Expert winkel is k*T....

heb gewoon ff meeltje naar de td van grundig gestuurd... verhaal erbij gedaan dat ik zelf al aan het prutsen was gegaan omdat winkel reparatie te duur was...

kreeg reactie terug of ik het serie nummer even wilde doorgeven ivm garantie issues....

en mag hem nu opsturen en dan sturen zij mij een nieuwe op!

hulde aan GRUNDIG.... ;-)

:D

Je zou toch eerst exact moeten weten waar de diode zit.

Zit hij primair of secundair?

Primair dan heb je te maken met een geschakelde voeding en dan is er doorgaans meer defect dan alleen 1 diode al kan dit natuurlijk altijd.

In dit geval zal doorgaans de schakelfet defect zijn het regel ic de opto coupler en de regelbare zener seundair en misschien nog een startweerstandje voor het IC.

Ook elco,s dienen dan nagekeken te worden .

Zit de diode secundair dan kan het verschillende oorzaken hebben maar 1 ding is dan duidelijk de diode dient dan snel te zijn daar een geschakelde voeding secundair op hoge frequnetie werkt.(BYV95C voldoet doorgaans uitstekend)

Doorslag van dergelijke diodes gebeurd vaak spontaan zeker bij philips (vaak ook gebruikt in grundig en yamaha)voedingen in DVD spelers.

De trafo van een geschakelde voeding gaat zeer zelden defect!

:D Hoi Guido, altijd twee dezelfde v/h zelfde type,parallel.die toename gaat voor beide op.

Dus niet verdubbelen.Bewijs: neem een regelbare stroombron,stel deze in op beginstand bv 100mA.Sluit twee dezelfde type diodes,in dit geval 1N 5061 of 1N4007 elk met een eigen amperemeter op de stroombron.Denk a/d inw. weerst v/d amperemeter! Bekijk de stroom.(voor iedere diode ongeveer de helft).Varieer de stroom oplopend tot 1 ampere.Bekijk de stroom door beide diodes,en ook de drempelspanning.Op een paar mA en mV verschil(afhankelijk van produktiespreiding) 5-30mA,zal voor geen van beide de stroom groter of kleiner worden dan pakweg 480mA,dus niet dubbel voor de ene tov de andere.En 18 of 30 mW dissipatie meer voor een 1amp. diode is praktisch verwaarloosbaar.

Bij een oude type Philips versterker (22RH591,2X20W) zaten 8diodes in brug,type BY 126,4X 2stuks parallel.Natuurlijk zou ik niet bv een kleinere stroom type(bv 50mA-250mA 1N914 0f 4148) parallel zetten op een 1A type.Bij buizen diodes gelden uiteraard voorzichtigheid,hier zijn de watts door mA's toename v/d stroom natuurlijk bij de veel hogere spanningen veel hoger,ongewenst dus.

En schottky diodes kun je natuurlijk niet zomaar in een app. plaatsen als vervanger, zeker niet in eindtrappen met hoge werkspanningen en stromen.

Toch heeft Guido gelijk. :) Ongeveer 18mV verschil zorgt voor verdubbeling in stroom, bij een ideale diode. Jij zegt die 18mV voor verdubbeling geldt voor beide diodes, dat is wel waar maar de drempelspanning (zoals jij die noemt) kan al flink verschillen.

In je eigen voorbeeld van een Lf-sil diode varieert de drempelspanning tussen 0.7-0.85V. Zou je twee diodes met uiterste waarden van deze drempelspanningen parallel zetten is het wel degelijk zo dat de ene praktisch uit staat en de andere volledig aan!

In praktijk kan het anders uitpakken:

- ofwel de diodes hebben nagenoeg dezelfde drempelspanning, dat kan toeval zijn maar kan ook zo gekozen zijn (bepaald door metingen), ze worden dan gematcht genoemd,

- de stroom is zo groot dat serie-weerstand (van de diode zelf bijvoorbeeld) mede de drempelspanning gaat bepalen, echter hoe beter de diode (minder serie-weerstand) hoe gevaarlijker/zinlozer het is ze parallel te zetten.

Conclusie: bij jouw metingen heb je dus blijkbaar, al dan niet bewust, gematchte diodes gebruikt.

:D Hallo Whyami,

Dat rondom de 18 mV junction laag verschil een verdubbeling v/d stroom geeft(bij gangbare halfgeleider sil.vermogensdiodes) is mij al 37 jaar bekend.Even ter aanvulling:bij low-power types is dit getal zelfs rondom de 30 mV.Een en ander heeft te maken met de eigen inwendige weerstand v/d diode in geleidrichting.Aangezien de inwendige weerstand van een kleinere stroomtype diode hoger is,zal de j-voltage ook hoger zijn bij eenzelfde stroom i.verg.m. een power-type.

Daarom zeg ik ook :twee dezelfde types par//.De waardes die ik aangaf van 0,7-0,85 zal ik nog ruimer opgeven:0,65-0,9 ! Wat ik hiermee probeer aan te geven is dat bij IEDERE halfgeleider diode bij een kleine werkstroom de drempelspanning het laagst is,en naarmate de stroom toeneemt deze j-spanning ook toeneemt,tot de max waarde ,of tot doorslag volgt.En al zijn ALLE diodes niet ideaal,twee van hetzelfde type zullen qua spreiding nooit zover uit elkaar liggen wat inwendige weerstand betreft dat de ene dubbel stroom gaat trekken,als ze keihard // worden geschakeld(180mA max in 't ergste geval bij een 1A diode ? B) )Daarom zei ik er ook bij,om geen kleine aan een grote// te koppelen.(2X1A was in dit geval nog te doen,als tijdelijke vervanger,aangezien het om een experiment ging,en hij nog een paar diodes had liggen).De geadviseerde 1N 5406 van Sodejuu had ook makkelijk gekund,als het een om 50Hz PS gaat.

Wat belangrijker kan zijn is de in/uitschakelsnelheid,(al of niet snel verwerken) en/of zelfherstellend,bij grote piekstromen.Ik heb gewoon soms wat gegraaid uit onze onderdelen bak div diodes,en deze metingen gedaan,diverse keren,toen waren de spreidingen blijkbaar nooit slecht.Ik hoorde laatst van een andere techneut dat sommige PA fabrikanten dit ook doen,diodes // zetten in de 50-Hz PS.Ik ga er ook vanuit dat de max tolerantie grenzen voor de specificaties v/e bepaald type diodes kloppen,anders heb ik met een totaal ander type diode met verkeerde opdruk te maken,denk ik dan. :D

Maar Bees heeft zijn probleem al opgelost,als ik zijn posting goed heb gelezen,en hierom ben ik blij. ;)