cgm Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Nadat ik een tijd op zoek was naar wat betere versterking, maar niet echt geld had voor iets goeds en kant en klaars, heb ik toch maar weer besloten om zelf iets te gaan doen. Het is een eindversterker geworden op basis van de ZAP-modules van LC-Audio: Dit is ook de reden dat ik inmiddels verder aan het kijken ben naar een zelfbouw voorversterker, eventueel passief. Hij staat nu een aantal dagen te spelen en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben, een aardige upgrade t.o.v. mijn NAD C370. Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnoudvandervelde Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Ziet er zeer goed uit !!!! Ik zag je gebruikte behuizing en nu wou ik graag weten waar je die vandaan hebt. Ik zelf wil ook een zelfbouw eindtrap beginnen en ben bezig m n spulletjes bij elkaar aan het zoeken zodoende Alvast bedankt .. Gr. Arnoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 13 september 2004 Author Report Share Posted 13 september 2004 Ik heb de behuizing van DIL in R'dam, maar die is eigenlijk niet dik genoeg voor de gebruikte trafo, buigt door. Conrad heeft ze ook in diverse maten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 september 2004 Report Share Posted 13 september 2004 Ik heb de behuizing van DIL in R'dam, maar die is eigenlijk niet dik genoeg voor de gebruikte trafo, buigt door.Conrad heeft ze ook in diverse maten. Dat is het probleem van de meeste audiobehuizingen die in de winkel liggen. Ze zijn allemaal gemaakt van (te) dun plaatstaal. Je kunt dit probleem op 2 manieren opvangen. Eerst door een andere niet originele dikkere plaat te maken door een stuk staal bij de ijzerboer te halen en dat op maat te maken. Of twee, door te werken met een dubbele bodem. Je bouwt alles op een stevige plaat die je vervolgens op de bodemplaat monteert. Hierdoor verdeel je de druk van de zware trafo's over het gehele oppervlak en als bijkomend voordeel heb je minder schroeven aan de onderkant, zodat die ook netjes afgewerkt is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 Een extra binnenplaat werkt idd prima. Heb ooit eens in zo'n kast eerst 10 mm MDF gelijmd en daar op weer 1,5 mm aluminium plaat gelijmd. Dat heeft ook het voordeel dat de kast gelijk goed gedempt is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 14 september 2004 Author Report Share Posted 14 september 2004 Ik heb gewoon een aantal fouten gemaakt, wat vaak niet te vermijden is bij zo'n eerste project. Mijn eerste domme fout was om de behuizing al te kopen voordat de rest binnen was. De trafo bleek toen iets groter en zwaarder te zijn dan verwacht. De voeding was ook erg groot. Hierdoor zie je ook de rare constructie van 2 eindtrappen aan de rechterkant. De ruimte had groot genoeg moeten zijn om eventueel dubbel mono uit te voeren, maar dat lukt niet echt. Zelfs een eventueel zwaardere trafo wordt moeilijk. De volgende keer bouw ik eerst een proefkast in mdf of zo. Verder bleek ook dat de modules meer warmte genereerde dan werd gezegd en ik verwachtte. Ze zijn vlak bij elkaar gemonteerd op de bodem. Aan de onderkant heb ik nu een platte koelmodule van een cpu gemonteerd voor extra koeloppervlak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 Het is een eindversterker geworden op basis van de ZAP-modules van LC-Audio: Is het een digitale eindversterker? Lijkt er wel op kijkende naar die spoeltjes. Heb je dan wel zo'n zware voeding nodig, ik dacht juist dat die versterkers zo'n hoog rendement hadden dat een giga-voeding juist overbodig was? En, belangrijker, kun je wat uitgebreider vertellen hoe ie klinkt (waar is ie goed in/waar niet)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 14 september 2004 Author Report Share Posted 14 september 2004 Is het een digitale eindversterker? Lijkt er wel op kijkende naar die spoeltjes. Heb je dan wel zo'n zware voeding nodig, ik dacht juist dat die versterkers zo'n hoog rendement hadden dat een giga-voeding juist overbodig was? En, belangrijker, kun je wat uitgebreider vertellen hoe ie klinkt (waar is ie goed in/waar niet)? Ik weet niet in hoeverre deze techniek, "pulse width modulation", als een digitale versterker wordt beschouwd. Het heeft inderdaad een hoog rendement, maar er wordt wel gezegd dat dit soort versterkers juist afhankelijk zijn van een goede voeding. Voorlopig ben ik maar uitgegaan van een aantal waarden, gebaseerd op een aantal ervaringen en adviezen, met een trafo van 500 Watt en 50 Volt, en een flink gebufferde kant-en klare voeding. De versterker draait nog niet zolang, maar ik zal wat indrukken geven. In eerste instantie klinkt het als een goede transistorversterker met veel vermogen. Het geluid is laid-back, het beeld staat meer achter de speakers dan ervoor, maar wel breed en diep. Er zit veel rust in en is goed gedetailleerd, en neigt naar helder. Hij heeft wat opwarmtijd nodig, je merkt dat het beeld steeds groter wordt. Het is geen opdringerig geluid. Ik heb de neiging om het volume steeds hoger te zetten, en dat kan ook makkelijk, en ik heb veel dynamiek. Het combineert ook zeer goed met mijn speakers, de zelfbouw Ultimo's, die een wat lager rendement hebben, en goed aan het werk worden gezet. Ik heb wel gelezen dat deze vergeleken wordt met buizen qua sound, maar daar ben ik het niet mee eens, als je met een buis een romantisch tintje bedoelt. Momenteel gebruik ik de C370 van NAD als voorversteker, en ik verwacht nog wel vooruitgang met een andere pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 september 2004 Report Share Posted 14 september 2004 Het zou goed zijn als je de ingangs en luidspreker draden per kant twist. Dit ziet er mooi uit, en vangt minder storing op. Als je op de bodem m.b.v. montagekit een plaat van 2 mm dik lijmt, verdien je behalve sterkte ook veel aan trillingsdemping. De bodem klinkt dan zo dood als 'n pier, en heb je minder last van microfonie. Met beide wijzigingen haal je je geluid weer wat dichterbij. Verder goed en degelijk materiaal gebruikt. Ik herken het draad van Speaker en Co. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 14 september 2004 Author Report Share Posted 14 september 2004 Ja, die storing daar was ik toch al bang voor, want er zou nogal veel ruis gegenereerd worden door die modules. Gelukkig merk ik nog niet veel van dat effect. Die kast gaat zeker nog vervangen worden door een betere versie. Dit was voor mij een eerste versie. Ik dacht dat als het niet zou bevallen, dat ik de spullen eventueel wel zou kunnen verkopen, en als het wel bevalt nog wat meer tot het gaatje gaan qua bouw, dus betere kast, meer afscherming, zwaardere trafo, enz. Die bedrading heb je goed gezien Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 september 2004 Report Share Posted 16 september 2004 He, ik ga ook de zappulse gebruiken (als laagkanaal). Heb je mee gedaan met de groupbuy op HTforum /forum be??? Mijn modules liggen nog in Gent. Jammer dat ik je plaatje niet zie, waarschijnlijk te veel bandbreedte versnoept. Welke voeding heb je gebruikt (secondaire AC waarde??) edit. okay er stond al 50 V (heftig) Btw grappig zo'n provider die de melding "The opration timed out when attempting to contact .....speed.planet.nl" oplevert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 september 2004 Author Report Share Posted 23 september 2004 Het ligt niet aan jou Ronald, maar ik was op vakantie en dan gaat mijn webserver ook down. ".speed.planet.nl" is je domein als je adsl hebt met een vast ip-nummer. Ik heb niet meegedaan aan de powerbuy, zag het later pas. Die trafo die ik nu heb vind ik niet ideaal, ik wil nog een andere proberen met wat meer vermogen, zeg 1000W, maar een wat lager voltage, zo'n 40 Volt. De modules worden nu net iets te warm en er zit toch zat vermogen in. Het valt wel op dat ik nog steeds niet lees over ervaringen van anderen n.a.v. de powerbuy. Dat spul moet toch al lang binnen zijn bij menigeen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 september 2004 Report Share Posted 23 september 2004 Had ik gelezen hoor (die vakantie ) Mijn Zaps liggen nog in Gent samen met de rest van het spul (behalve te trafoos want die schijnen van erg ver te moeten komen...) Er zijn inderdaad niet zoveel mensen van die powerbuy die iets concreets hebben laten zien. Behalve Robert-Jan met zijn 5 kanaals amp (maar dat is geloof ik ook een eigen aankoop). Warmte schijnt idd een probleem te zijn. Ik ben daarom van plan de zappers toch elk op een klein koelprofieltje te monteren. Btw webserver nog steed niet online? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 september 2004 Author Report Share Posted 23 september 2004 Warmte schijnt idd een probleem te zijn. Ik ben daarom van plan de zappers toch elk op een klein koelprofieltje te monteren. Btw webserver nog steed niet online? Ik vond ze net iets te warm met mijn voltage, en ik had ze bijna tegen elkaar op de bodem van het chassis gemonteerd i.v.m. de korte bekabeling die geadviseerd wordt. Ik had nog een koeling van een cpu, een platte, en heb deze tegen de onderkant van het chassis geschroefd. Dit scheelt wel aardig wat. Mijn server staat weer aan, alles zou moeten werken. Ik kan het zelf momenteel niet controleren, want ik zit zelf achter de firewall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 Ik zie helaas geen plaatje, krijg de melding: "The connection was refused to contact ...." Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr toast Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 ik zie een mooi plaatje Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 september 2004 Author Report Share Posted 24 september 2004 Ik zie helaas geen plaatje, krijg de melding: "The connection was refused to contact ...." Is nu wel geregeld, de service was niet gestart.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 Nice, is die voeding van BMM?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 september 2004 Author Report Share Posted 24 september 2004 Nice, is die voeding van BMM?? Yes. Ik heb er negatieve verhalen over gelezen (nadat ik hem al gekocht had), maar denk dat het wel meevalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 Ik hen nog twee V4P voeding modules in de aanbieding Ik wil ze niet gebruiken icm 45 V trafo's (secundair AC). Alternatief is het verkopen van mijn 1000 VA/45V Vellemans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 september 2004 Author Report Share Posted 24 september 2004 Ik weet waarom je ze kwijt wilt, en om die reden wil ik ze ook niet (te weinig capaciteit per kanaal toch?). Een 1000 VA trafo, daar heb ik wel interesse in, mocht je er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 Tja wat ik nu (half) begrijp is dat de V4P meer bedoeld is voor een meerkanaals versterker (5-8 Zapmodules). Ik dacht dat als ik er 1 per module gebruik dan staat 100.000 uF per kanaal ter beschikking. Maar daar twijfel ik nu over (nav een mail van LCAudio). Los daarvan is een 45V AC (is 62V DC) voeding te veel voor de 63V elco's van de V4P, zeker als de netspanning naar 240 volt gaat. Jouw BMM heeft 100V elco's meen ik, dus daar speelt het niet. Probleem is dus dat ik of de trafo's moet verkopen of de virtual 4 poles (of het hele zwikje inclusief de Zap modules en toch maar een Crown over laten vliegen). Ach ja, questions questions Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 september 2004 Author Report Share Posted 24 september 2004 Dat van die Crown is natuurlijk een grapje van je, want een echte doe-ut zellevurt gaat gewoon door, ondanks tegenslagen. Jij gaat ze anders toepassen dan ik dus daar kan ik weinig van zeggen, maar ik moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. Ik zit alweer de hele middag te luisteren cq. te genieten en ga vanavond lekker door want moeder de vrouw is uit logeren. Die BMM-voeding heeft inderdaad 100V elco's, 12 stuks 4700uF. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 oktober 2004 Author Report Share Posted 30 oktober 2004 Ik heb mijn trafo vervangen door een wat grotere, ook Amplimo, maar 1000VA i.p.v. 500 en 2x 42V i.p.v. 50. Met name het wat lagere voltage is wel lekker, ik vond de boel net iets te warm worden. Verder is ie er qua geluid ook niet slechter van geworden.. Ik had vanmiddag bij het luisteren nog een beetje het idee dat ik wat miste in de klank van de instrumenten, maar mijn vrouw, die jarenlang in een klassiek orkest heeft gespeeld, verzekerde me dat het zeker wel natuurlijk klonk. Stof tot nadenken voor mij, en n Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 30 oktober 2004 Report Share Posted 30 oktober 2004 hoi cock. voor andere behuizing,als je tijd heb kom even langs en neem je digicam mee wat je niet kan maken van 3mm aluminium. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts