Jump to content

zelfbouw eindversterker

cgm
 Share

Recommended Posts

Ik zat ook te kijken bij ESP, project 88 leek me misschien wel wat.

pre

Ik word niet vrolijk van die opams in het signaalpad...

probeer eens iets al dit

line.jpg

met een keuze schakelaar en een volumereg ervoor ben je klaar, je hoeft maar 12dB te versterken of soms nog minder....

probeer eens iets al dit

Ik heb even op de site gekeken. Ze gebruiken een accu als voeding bij deze.

Zijn opamps echt zo'n probleem? Ik las ergens dat het geluid bij de opname en zo al tientallen opamps gepasseerd is voordat het bij je thuis op je cd staat.

Even los van alle audiowetten: Als het goed klinkt, dan klinkt het goed!

Of er nu opamps in zitten of niet. Je moet luisteren met je ogen dicht en zonder dat je het schema hebt gezien. Hebben we vroeger niet hetzelfde gehad met mosfets? Die klonken toch ook te warm en dus niet goed...

probeer eens iets al dit

Ik heb even op de site gekeken. Ze gebruiken een accu als voeding bij deze.

Zijn opamps echt zo'n probleem? Ik las ergens dat het geluid bij de opname en zo al tientallen opamps gepasseerd is voordat het bij je thuis op je cd staat.

Die Accu voeding heb ik geprobeerd en dat geeft echt een enorme verbetering!

het is gewoon een weldaad als de pre los komt van het lichtnet, een ander opvallend punt is het feit dat interlinks nu minder grote verschillen laten horen.

Nu de CD speler nog op een Accu laten draaien.

De mooiste opnames zijn vaak die waar geen of weinig Opamps en electronica zijn gebruikt, het liefst nog met buizen techniek.

Ik ben ook niet absoluut tegen opamps maar apparatuur die bij mij bovenaan staan wat betreft geluidskwaliteit hebben geen opamps.

denk bijvoorbeeld aan Pass Labs...

Waarom klinkt een Revox A77 beter dan de dure A700?

in de A700 zitten opamps en in de A77 niet.

In een studio omgeving zie je ook vaak een trend van het juist afwijzen van opamp techniek, de beste randapparatuur welke door vooral audiofiele labels vaak worden gebruikt zijn meestal discreet opgebouwd en vaak ook met buizen. Ook in moderne top studios zie je vaak veel Vintage apparatuur met een hoog tube gehalte.

Ik ben wel van mening dat een goede opamp en juist gebruikt hele goede resultaten kan bieden, een goede voeding is van groot belang.

De mooiste opnames zijn vaak die waar geen of weinig Opamps en electronica zijn gebruikt, het liefst nog met buizen techniek.

Hmm, de enige opnamen zonder elektronica die ik ken zijn wasrollen en direct met een een hoorn en stalen naald gesneden wasplaten. Ook de "software" voor een pianola zou je daar onder kunnen rekenen.

Ze zijn uniek in hun soort maar om nou te zeggen de mooiste opnamen ???

:rolleyes:

Ik doel op oude opnames van DACCA en Mercury living presence, periode eind jaren '50, hierbij werden vaak drie microfoons gebruikt en uiterraard buizen pre's waarbij het signaal lokaal naar stereo werd gemixed en naar de taperecorder werd gevoerd.

Hierbij is dus een minmum aan electronica gebruikt in het signaalpad!

er zijn vandaag de dag nog steeds opname technici die volgens deze methodiek werken, al is de recorder dan meestal Digitaal (PCMof DSD) maar buizen microfoons en voorversterkers worden nog steeds gebruikt!

• 4 weeks later...

Zo, even dit topic wat omhoog schoppen:

Eeen hele leuke geste in ieder geval van MrTube om even een schema van een eenvoudige voortrap hier te plaatsen. Zoiets moet heel makkelijk en goedkoop te bouwen zijn op een VeroBoardje.

Zou je de uitbreiding met de pot er nogeens bij willen tekenen en wat uitleg over hoe nu e.e.a. geschakeld staat ?

Kun je nog berichten over je luisterervaring hiermee ?

Paul.

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat de verschillen zijn tussen de diverse Pass prees

Aleph L

Aleph P

BoZ

BoSoZ

BLS

Wat heb je nog meer?

De commerciele Pass Prees zijn iig erg mooi (maar dan praten we wel over dik 3000 euro)

Nelson Passlabs adviseerd een BOZOS boven de andere VV's. De aleph P klinkt min of meer het zelfde maar dan ingewikkelder. De Aleph 1.7 schijnt echt erg tegen te vallen.

BLS heb ik niet over kunnen vinden

Ik ga zelf beginnen aan de BOZOS XCLL. De verbeterde en laaste versie van de BOZOS

De laatste reincarnatie van Cock's LC Audio Zapper (met de 1000 VA trafo) heb ik gisteren bij hem thuis beluisterd:

Allereerst Cock nogmaals hartelijk dank voor de gastvrije ontvangst, de lekkere hapjes en de gezellige avond.

Het is altijd moeilijk om de weergavekwaliteit te beoordelen bij iemand anders thuis: Andere kamer, onbekende versterker(s) en dito speaker(s).

Het doel van onze bijeenkomst was met name het beluisteren van de mini monitortjes die Cock zelf gebouwd heeft. Ook de laatste versie van de Ultimo's hebben we aan de tand gevoeld.

Tenslotte kennisgemaakt met de zelfbouwversterker.

Deze heeft een eerste zeer positieve indruk op mij achtergelaten. Er kon duidelijk luid gespeeld worden zonder dat het geluid dichtliep of gestressed ging klinken. Nu komt dat ook door de voortreffelijke bouwwijze van Cock's beide luidsprekerboxen. Het geheel kwam op mij gedetailleerd en gecontroleerd over.

Een korte vergelijking met de door mij meegebrachte Musical Fidelity A1 versterker, alsmede een reeds aanwezige NAD bracht wat verschilletjes aan het licht.

Zo leek de MF beter te zijn dan de beide andere versterkers qua ruimtelijk plaatje. De MF klonk wel wat donker (of noem het beschaafd). Of klinken de meeste andere versterkers nu juist te helder, wie zal het zeggen ?Hierdoor LEEK het soms alsof de MF wat minder goed detailleerde. Ik denk zelf dat dit bij nadere bestudering NIET het geval is.

Voorts meende ik dat de MF wel wat adem te kort kwam bij luider afspelen in directe vergelijking met de Zapp. Dat viel ook te verwachten.

Tot zover vind ik dit project van Cock zeer interessant. Ik ga er beslist eens serieus over denken om ook zoiets te maken, na mijn vacantie.

Paul.

• 8 months later...

Schop :P:P

Wat een gedoe is dat "doe het zelven" toch ;)

zeepkist.jpg

Ik heb van die ordinaire brugcellen en will daar 22 nF MKT condensators op de hoeken zetten.

c630.jpg

http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=2937

Maar hoe doe je dat nu weer op een nette manier? Gewoon op de faston kabelschoentjes solderen lijkt me zo'n geknoei.

Bestaan er geen PCB tjes die je boven op een standaard brugcel kunt zetten?