AudioBill Posted 16 september 2004 Report Share Posted 16 september 2004 Beste Mensen, Wie heeft er ervaring met het merk Electrocompaniet en dan vooral met de monoblokken "NEMO" en evt. hun voorversterkers? Wat is hun kwaliteit en wat zijn hun geluid eigenschappen? Zijn ze goed verkrijgbaar? Groetjes AudioBill. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelvdk Posted 16 september 2004 Report Share Posted 16 september 2004 hallo, Heb een DMB100 EV gehad, deze kwam qua klank erg dichtbij een sphinx project14. Toch niet de minste. De 14 was in het laag water beter, niet zo raar gezien de (electrische) verschillen. Heb ook naar de DMB180 monoblokken geluisterd, top hoor. Beetje buizenachtig geluid (of is dit nu vloeken in de kerk?) gr. marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 september 2004 Report Share Posted 16 september 2004 ik speel al jaren met een Electrocompaniet AW250. geluid: breed, 10 meter diep, geluid tot achter de zitplaats, hoogteplaatsing prima. wel gevoelig voor opstelling (dikke plaat steen, dempers, rubber etc), en een goed netsnoer (siltech zit erop), en de mijne deed nog stappen vooruit na wat interne maatregelen (dempen). al een hoop andere versterkers mijn huiskamer in gesleept, nog niks beter gevonden. en dan bedoel ik op alle aspecten beter. buis heeft zijn charmes, maar dat strakke diepe laag van mijn krachtcentrale komt er niet uit. nooit de grens van het vermogen gevonden, altijd geef je het zelf op ipv de versterker. alleen ....: als een electrocompaniet versterker kaduuk is wil de importeur m niet zien zo moeilijk is het te herstellen. vooral de oudere series blazen zichzelf telkens op na vervangen onderdelen. oscillaties en zo. en de oudere eindtorren zijn er niet meer dus dat wordt verbouwen om de nieuwe grotere erin te zetten. oh ja ... het hele ontwerpteam van de fabriek heeft ook net ontslag genomen dus daar zit niemand meer die wat weet van oude series ... betaal voor een oude dus niet teveel, reken op reparaties tussen 10 en 15 jaar oud. oorzaak is denk ik de hitte in het ding. mijne was dus heel erg kaduuk en ik heb een doorzetter gevonden (als je wil krijg je mailadres) die m met een paar keer opnieuw de lucht in gaan nu aan de gang heeft. en een hoop principele ontwerpfoutjes en passant recht zette. de versterker staat nu weer in te spelen. kan nog niks zeggen van het uiteindelijke geluid na reparatie want het ding draait pas ca 24 uur continue. als ie weer zijn oude niveau krijgt mag je komen luisteren. maar zal nog wel ff paar weken duren voor ie weer toppie klinkt. samengevat: geweldige versterker, maar je moet er wel zin in hebben .... groet ps: nieuw kan je ze voor leuke prijzen kopen bij : www.hifiklapper.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 16 september 2004 Report Share Posted 16 september 2004 ps: nieuw kan je ze voor leuke prijzen kopen bij : www.hifiklapper.nl Hoe is het gesteld met de levertijd Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 september 2004 Report Share Posted 16 september 2004 weet ik niet, iemand ervaring mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 16 september 2004 Report Share Posted 16 september 2004 Ik heb helaas geen ervaringen met de top van Electrocompaniet versterkers. Ik heb zelf een oudje, niet echt oud. Tweedehands uit 1999. Een Electrocompaniet ECI-2. Een ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 de importeur loopt niet echt hard voor dit merk, benader EC eens direct? wel een goed advies van Van Dungen: als het werkt, blijf er dan af. Er zitten zoveel problemen (fouten) in de oudere exemplaren dat het overlijdensrisico levensgroot is. En: van de voor 1990 series zijn er geen 2 gelijk: ieder exemplaar werd na productie handmatig gemodificeerd omdat ie anders de lucht inging. Ik had geluk dat mijne kort na aankoop kaduuk ging, en Eringa had nog steeds de schema's met aantekeningen. ik vind ze geweldig maar of ik EC zal kopen als mijne alsnog kaduuk gaat ... ben bang voor problemen groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen. De Nemos zijn gemaakt om de B&W Nautilus aan te sturen. En dat doen ze goed. Kan je niet zeggen over zo veel versterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Mijn ervaring met Electrocompaniet beperkt zich tot de ECI-3 en 4 integrated amps, de EC4.7 pre, AW120DMB power en mijn eigen ECP-1 phono pre, EC4.6 pre en AW100DMB power amp. Deze laatste 3 heb ik me gekocht naar aanleiding van een aantal luistersessies. Hierbij heb ik diverse Classe ams en de Krell KAV300 vergeleken met m'n (toenmalige Sony TAFA70ES). Beluisterd heb ik alles met m'n eigen kabels (Nordost), CD-speler (XA50ES met Artspeak mod.) en speakers (Magnepan). Kort door de bocht klonk de Krell als een Kadett GSI; puur stress, weinig muziek, maar HARD!!! De Classe's klonken mooi aangenaam, correct, beetje donkerbruin, redelijk veel lucht. Maar toen ik de Electrocompaniets hoorde, toen pas viel er een heerlijke golf van muziek over me heen. Het genieten kon beginnen! Geen drukte meer over details, plaatsing, of andere in de audiofiele kringen graag gebruikte termen. Nee; alleen nog maar heeeerlijk muziek luisteren. De koop was toen snel gemaakt. Naderhand heb ik me nog de phonotrap ervan gekocht (functioneert trouwens op dezelfde wijze als de Linn Linto). De grotere (mono)eindversterkers heb ikzelf nog niet gehoord, maar als je in de audiotijdschriften kijkt staan hun grootste jongens al jaaaren in de absolute top. Voor relatief (!) weinig geld. Een "must" is ze gebalanceerd aansturen! Qua duurzaamheid heb ik alleen van heel oude exemplaren gelezen dat ze instabiel zijn. Maarja, dan heb je het over meer dan 10 of 15 jaar oude class A versterkers. En de geschiedenis heeft geleerd dat wel meerdere merken hier moeite mee hadden (Musical Fidelity, Threshold om er maar 2 te noemen). Dat er bij Electrocompaniet het een en ander bezig is, is in dit geval zeer positief: men is bezig het familiebedrijf uit te breiden. Omdat men de grote vraag niet meer fatsoendelijk aankon (vandaar lange wachttijden op verschillende vlakken!) is men aan het out-sourcen. En daarbij willen wel eens wat banen "over" geraken, ja. Dus; geen zorgen! Mijn persoonlijke ervaringen met de leverancier van deze versterkers (De Hifiwinkel in Beek/Ubergen) is trouwens buitengewoon positief en raad ik iedereen van harte aan! Conclusie; staat muziek bij jou op de eerste plaats, dan MOET je deze eens gaan beluisteren. Zeer prettig, ontspannend, krachtig, (stabiel tot 1 Ohm), nooit vervelend klinkende versterkers. Highly Recommended en "Best Buy"! Erjee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 de klank kan ik bevestigen. daarom heb ik m laten herstellen het is overigens niet class A. alleen de drivers staan in klas A, hoe de rest van de eindtrap afgeregeld stond .... beslist geen A. als je uitleg wil kan je 'mijn' techneut raadplegen. ze zeggen zelf inderdaad dat ze vanaf 1995 zeker geen problemen meer hadden. maar of ik het zou aandurven nieuw zo'n AW250 krachtcentrale te kopen ... teveel ellende gehad. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Bestr RobX, Vervelend dat je pech hebt gehad met je AW250. Maar... wie weet... Misschien dat er al eens een eindbak van een ander merk dan Electrocompaniet (tijdelijk) de geest heeft gegeven? Zelf heb ik thuis eens een paar stroomstoringen achter elkaar gehad. M'n vrouw ging de geplofte zekering wel even verwisselen. Goed, 'n paar zekeringen later ... bleek 1 kanaal dood Na wat kabels switchen zonder effect, de deksels van de amps eraf gehaald. Gelukkig had 1 zekering in de pre-amp alle kwaad buiten de deur gehouden en had daarbij zelf de geest gegeven. Die verwisseld en alles speelt weer als 'n zonnetje Kortom; je hebt gewoon pech gehad, RobX. Niet te zwaar aan tillen! Je was blijkbaar zo overtuigd van de klankkwaliteit dat een reparatie verantwoord was. Terecht! Net DAT is de reden waarom dit merk, Musical Fidelity of Jadis blijven bestaan! Niet om hun betrouwbaarheid. Daarvoor moet je Sony pakken. Nee; gewoon de muziek; die klank, het luisterplezier dat deze spullen brengen. Heerlijk gewoon. Groet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Ik heb de EC mono's wel eens in dezelfde HiFi winkel in Beek/Ubbergen gehoord. Eerst met een buizenvoortrap en later de buizenvoortrap met een buizenversterker. Dat vond ik wel een stuk beter/natuurlijker. Ik moet er wel bijzeggen dat als je veel power zoekt en iets van buizen het wel een goed compromis is. Niets dan lof voor de HiFi winkel in Beek vandaag gezellig koffie bij gedronken en als het als het allemaal gaat zoals het moet bijna iets heel moois gekocht. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 inderdaad klinkt buizen voor en EC eind heel goed. ook geprobeerd. Dat de versterker kapot ging zit ik niet mee. Wel dat ie praktisch onherstelbaar bleek, importeur en fabriek niet thuis geven en het ding vol met ernstige ontwerpfouten zit. en met ernstig bedoel ik ernstig. voeding met een regeling die tot 37 volt aankan terwijl ie minstens 20v meer moet kunnen behappen (en dus niks meer regelt), eindtrap die niet eens klasse b staat (en maar klasse A beweren ....), eindtrapdrivers die veel te ver uitgestuurd worden (daarom die idiote hitte). en ieder exemplaar handmatig gemodificeerd om m in leven te houden. dit is niet normaal, puur gepruts. maar ja eerlijk is eerlijk: het klinkt wel goed. begint nu snel zijn klank terug te krijgen (alle transistoren en meeste c's vervangen dus heeft even nodig). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts