Jump to content

gevoeligheid luisterplek

nando
 Share

Recommended Posts

Ik woon nu in een veel groter huis dan voorheen met een veel grotere woonkamer die ook nog eens veel minder gedempt is. We hebben een houten vloer en nog geen gordijnen. Nu heb ik een makkelijk verplaatsbare luisterstoel en als ik die binnen een meter verplaats worden de lage tonen soms boemerig (staande golf?) en anders wel goed (niet irritant, vevelend) Is hier nog een beetje advies in te geven?

Ik heb esl-63's ruim een meter tot 2 meter uit de zij en achterwanden staan.

Als ik de luidsprekers (staan op planken met wielen) verplaats wordt het geluid (uiteraard) ook anders.

nando

Ik woon nu in een veel groter huis dan voorheen met een veel grotere woonkamer die ook nog eens veel minder gedempt is. We hebben een houten vloer en nog geen gordijnen. Nu heb ik een makkelijk verplaatsbare luisterstoel en als ik die binnen een meter verplaats worden de lage tonen soms boemerig (staande golf?) en anders wel goed (niet irritant, vevelend) Is hier nog een beetje advies in te geven?

Ik heb esl-63's ruim een meter tot 2 meter uit de zij en achterwanden staan.

Als ik de luidsprekers (staan op planken met wielen) verplaats wordt het geluid (uiteraard) ook anders.

nando

Je geeft het zelf al aan.... De ruimte dempen met gordijnen kleden en meubels.

Daarna net zolang schuiven tot het optimaal klinkt.

Je kunt ook deze L I N K eens proberen. Ik weet alleen niet of er dipole tussenstaan, de Quad 63 in elk geval niet.

:)

Ik begrijp dat dit dan vrij normaal is?

Wat zijn verder nog goede oplossingen om te dempen? Zijn er ook niet lelijke oplossingen als kleedjes (kan ook levensgevaarlijk zijn als ze gaan schuiven over een gladde houten vloer) en pluche beertjes?

nando

Beste Nando,

Ook veel (zachte) soorten hout geven goede demping ... en vergeet niet de invloed van een setje zware gordijnen! Met het programma Cara 2.2 kun je je kamer precies laten berekenen en komen de "probleem frequenties" aan het licht.

Daarna kun je in het programma virtuele wijzigingen aanbrengen (bijvoorbeeld met en zonder gordijnen, vloerkleden en/of zacht houten salontafel) waarop het programma direct de invloed op het totaalplaatje laat zien. Zo kun je diverse oplossingen eerst "proberen" voordat je ze in de praktijk gaat brengen.

Vaak kun je goede resultaten bereiken met bijvoorbeeld diffusers op de voor en achterwand. Deze kun je er heel kunstzinnig laten uitzien als je een beetje fantasie hebt. Daarmee hoeft een akoestische aanpassing er niet altijd lelijk uit te zien.

Normaliter kan dit programma ook precies berekenen waar je speakers moeten staan, echter helaas zitter er volgens mij (nog) geen electrostaten in de software. Op de site van Cara kun je inmiddels wel een aantal nieuwe typen speakers uploaden.

Goed gezien Ruud, Ik heb geen problemen met mid/hoog maar met laag. Als ik de luisterstoel verplaats dan krijg ik op verschillende plaatsen een boemende bas (ja met een electrostaat!) staande golven of wat dat dan ook is.

Wat zijn die "laag-absorber" van thingman?

nando

Je moet gewoon opzoek naar de ideale verhoudingen tussen speakerafstand en luisterstoel. Kwestie van veel experimenteren en geduld hebben.

En dan krijg je ook nog stoelhoogte en schuinte van de rugleuning, ligt er aan de speakers hoeveel invloed dat kan hebben.

Ik geloof niet dat Nando problemen heeft met het mid/hoog <_<

De "oplossingen" die aangedragen worden hebben meer invloed op het hoog dan op het laag.

Misschien is een "laag-absorber" van thingman een idee :rolleyes:

zo'n laagabsorber is erg breedbandig ,

en een staande golf meestal niet .

als et bijv. een klassieke 50hz dreun is (kamer van 7 meter lang) + de res. frequentie van de esl63 (ook 50hz) dan kan je idd een boemend geluid krijgen op een bepaalde plaats in je luisterruimte.

dempen helpt NIETS.

absorberen is te breedbandig ,

dus moet je gaan schuiven met je speakers en luisterstoel.

dat duurt een maandje of twee , en dan ben je eruit :)

Dank je, ome Henk.

Weet je wat een van de bijkomende factoren zijn..? Mijn luidsprekers staan op planken met wieltjes en ik verplaats ze als ik ga luisteren (de kamer in) en hetzelfde geld voor de luisterstoel die schuif ik ook mooi in het midden van de kamer.

Op deze maniermoet ik elke keer weer gokken waar ze stonden.

Is het niet zo dat als je dichter op de luidsprekers zit dat je minder last hebt van reflecties en andere onheil?

Erik, mijn woonkamer is L vormig waarvan de ene poot 7 meter en de andere 10 meter is (van muur tot muur). Ik weet niet of er op die manier te berekenen is wat een staande golven je hier kan krijgen, maar dan zou je een idee kunnen wat je ertegen kan doen.

nando

Beste Nando

Jammer dat je problemen hebt met je ESL had je dat in je vorige kamer ook?

Ik lees dat je hier een houten vloer hebt als die gaat trillen

hoor (ervaar) je ook een boemerige basweergave....

Mijn luidsprekers staan op planken met wieltjes

Misschien dat die planken en wieltjes het probleem veroorzaken

probeer eens zonder of een stabielere constructie :confused::confused:

Bij alle lengte's, breedte en hoogte ontstaan er in een ruimte waar geluid wordt weergeven staande golven

Beste Nando

Jammer dat je problemen hebt met je ESL had je dat in je vorige kamer ook?

Ik lees dat je hier een houten vloer hebt als die gaat trillen

hoor (ervaar) je ook een boemerige basweergave....

Mijn luidsprekers staan op planken met wieltjes

Misschien dat die planken en wieltjes het probleem veroorzaken

probeer eens zonder of een stabielere constructie :confused::confused:

Bij alle lengte's, breedte en hoogte ontstaan er in een ruimte waar geluid wordt weergeven staande golven

Ik kan ze inderdaad wel eens van de planken af halen maar een esl trilt niet eens voelbaar als je muziek speelt, nauwelijks bewegende massa. Het geluid wordt alstijd anders als je ze van een verhoging haalt, daarom staan ze ook op een verhoging om zo op oorhoogte te komen.

Nou Ruud, misschien dat de kamer dan een iets andere indeling moet krijgen. We hebben (ik en mijn vriendin) lang nagedacht over de indeling maar door de vorm en bijvoorbeeld een haard die er staat en een pilaar bij het zitgedeelte kan de zitbank niet goed op een andere manier geplaatst worden en om nu een esl voor een zitplaats van een bank te zetten gaat me wat te ver.

nando

Nou ik heb een vrije ochtend en kan ik lekker wat experimenteren. Ik heb 2 dressboys (voor ophangen van kleren) achter de luidsprekers geplaatst en daar dikke dekbedden over gelegd. Dit hielp een klein beetje.

Ik heb 2 xenos cd bakken (leeg) direct achter de esl gezet, geen resultaat. Ook heb ik de esl van de plank gehaad maar dit had ook helemaal geen enkel effect.

De luidsprekers op verschillende plakken gezet zonder echt goed merkbaar verschil. Ik heb Kermit's (hoop in bange esl dagen) advies opgevolgd en een diagonaal gemeten door de kamer en de esl op 1/7 van die diagonaal gezet (ik kwam uit op 1,24 meter). Blijkt dat dat dus niet kan met 1 van de luidsprekers en maar op 1 meter geplaatst achter de zijkant van de zitbank. Hielp ook niet.

Ik ben op verschillende plaatsen in de kamer gaan zitten (wel tussen de luidsprekers) maar de boem blijft.

Toen kreeg ik nog een idee... ik heb de dekbedden over de bovenkant van de esl gelegd zodat ze aan de achterkant tegen de buitenkant aan liggen. Wat denk je? Het helpt ook nog. De boem is (voor het gevoel) het de helft gereduceerd. Maar ja hoe ga je hier nu meer verder? Moet ik dan een frame maken voor achter de speaker en daar een dik stuk stof of dekbed (kinderdekbed zou missschien wel passen) inhangen?

Ik kom weer terug bij mijn oorspronkelijke mening "Geef mij maar tapijt vloerbedekking!".

nando

Nando

Ik zou de ESL 's eens met spikes op betontegels 40 * 60 cm proberen

Die link van ome Henk is HEEL erg nuttig denk ik..

Maar dan zou je dus metingen moeten gaan doen in je kamer :confused::confused:

Als ik het na de experimenten van gisteren moet inschatten gaan die betontegels niet werken omdat het ook niets uitmaakt of de esl op een karretje of op eigen poten staat. Spikes zijn volgens mij om te zorgen dat de kast minder resoneert, dat doet die niet maar de kamer "resoneert".

Demping van de kamer is denk ik de juiste oplossing, maar met een houten vloer blijft het tobben denk ik.

Weidok, om je vorige vraag nog even te beantwoorden, ik heb geen problemen met mijn esl want ik denk dat elke luidspreker hetzelfde zal doen wat kamer acoustiek betreft (ik ga dat nog uit proberen). In mijn vorige kamer had ik dit euvel niet omdat die vloerbedeking (tapijt) had en veel voller stond omdat deze kleiner is.

nando

Toen kreeg ik nog een idee... ik heb de dekbedden over de bovenkant van de esl gelegd zodat ze aan de achterkant tegen de buitenkant aan liggen. Wat denk je? Het helpt ook nog. De boem is (voor het gevoel) het de helft gereduceerd. Maar ja hoe ga je hier nu meer verder? Moet ik dan een frame maken voor achter de speaker en daar een dik stuk stof of dekbed (kinderdekbed zou missschien wel passen) inhangen?

Een boem die verholpen wordt door een dekbedje? Wonderlijk! :huh: Ik zou denken dat dat hele andere resultaten oplevert.

Heb je ook de mogelijkheid de speakers op 1/3 afstand van de achterwand en de stoel op 2/3 van de achterwand (dus zeg maar gespiegeld). Wellicht biedt dat meer uitkomst? Ik 'vergeet' daarbij de andere poot van de L-kamer even voor het gemak...

Zie je kans om te meten waar de boem zich bevindt? Evt. met een testsignalen cd als je geen meetopstelling hebt. Als je de frequentie hebt, zou je deze evt. kunnen relateren aan de maten van de kamer en dan ben je weer een stapje verder.

Ben benieuwd. :)

Ik heb wel een test cd met wat frequenties dat kan ik inderdaad wel eens proberen, goed idee!

Dat van die dekens heb ik van Peter Walker himself :D

Hij schreef ooit een brief naar iemand met een kamer die klein en een belabberde acoustiek had. Peter (jaren en jaren onderzoek naar esl's) stelde voor om achter de luidsprekers drie dekbedden op te hangen tussen de esl en de achterwand (esl indraaien naar de luisterplek) en dan achter elkaar. Ik heb dat ook geprobeerd met die dressboy met dekbed maar dat hielp niet.

Ik heb de esl flink verschoven, ben achter in de kamer gaan zitten en vlak bij waarbij de esl een flink stuk de kamer in stond. Dat hielp ook niet...

nando

Nando waarschijnlijk had met TL's nog grotere problemen met de akoustiek in je nieuwe kamer denk toch dat die houten vloer de grootste boosdoener is

Dus dempen met een kleed ?? heb je dat al geprobeerd ?

Of tubetrapps ?? zie link bij reactie ome Henk denk dat dit de beste opie is

wellicht valt zoiets zelf te bouwen wie heeft ideeen hierover

Als laatse op electronische wijze met een een parametrische equalizer ? :confused::confused:

Ik vrees ook dat die vloer de voornaamste oorzaak is met het feit dat de kamer groot is. Een kleed vind ik echt 10 x niks ook gevaarlijk eigenlijk (struikelen ed). Gordijnen zullen er nog wel komen misschien zal dat nog wat verlichting brengen en wat verdere demping zal ik over nadenken met mijn vriendin.

nando

Ik denk het wel want het ligt aan de holle ruimte waar de esl in staat te spelen. MAar in onze situatie is een boeken kast achter de esl niet handig (je kan er dan niet goed meer bij) langs de paralelle wand (vanaf luisterplek links en rechts) een niet want daar staat een bankstel en aan de andere kant een haard. Acter de luisterplek zou nog kunnen zij het niet dat daar al een kast staat...

Gordijnen denk ik dat wat moet gaan brengen, laten we het hopen.

nando

Beste Nando

Ik zou de ESL's toch eens op betontegels 40 x 60 cm plaatsen (2 opelkaar??)

door gewicht van die tegels trilt de vloer waarschijnlijk ook minder....

Trouwens wat voor vloer is het precies...???

Beste Nando

Ik zou de ESL's toch eens op betontegels 40 x 60 cm plaatsen (2 opelkaar??)

door gewicht van die tegels trilt de vloer waarschijnlijk ook minder....

Trouwens wat voor vloer is het precies...???

Het is een dure parket vloer (dus geen kliklaminaat). Een experiment met beton tegels kan ik niet zomaar uitvoeren omdat ik die dingen niet heb, en om ze zomaar aan te schaffen...?

We willen in ieder geval gordijnen op gaan hangen voor de winter omdat het ook flink scheelt met warmte verlies via de ramen (hebben we nogal wat van) en dan wil ik graag dikke voering zodat het een dik gordijn wordt.

Over een aantal weken zullen onze nieuwe bankstel en 2 stoelen geleverd worden en dan staan daarmee ook al iets meer (stoffen beklede) meubels in de woonkamer, misschien helpt dat nog een beetje. Verder wordt het denk ik een wat lastig verhaal.

nando

Guest Kraus vonBentinck

eem boemerig en ongecontroleerd laag is ook wel precies het zwakke punt van de MFXA200 en exact de reden waarom ik ze naar Bas heb gebracht.

Even een andere versterker proberen misschien om te kijken of dat iets helpt.