Jump to content

gewoon

dhfreakie
 Share

Recommended Posts

Zoals mijn sig aangeeft heb ik Mordaunt Short 908 luidsprekers, alles leuk en aardig ^_^ .

Maar nou had ik laatst de tweeter wat rooksignalen aflaten geven :wacko:

en dus maar eens kijken of hij te vervangen was en of ik dat zelf kon doen,

op beide vragen kan volmondig ja op geantwoord worden :D .

Hier het foto resultaat van ff kijken. alle foto's zijn klickable voor de vergrote versie. de grote foto's zijn rond de 250kb groot.

eerst ff wat overzichts foto's.

DSC000031.JPG

DSC000061.JPG

DSC000081.JPG

DSC000101.JPG

DSC000111.JPG

DSC000131.JPG

DSC000161.JPG

DSC000181.JPG

DSC000211.JPG

DSC000251.JPG

DSC000261.JPG

DSC000281.JPG

De eerste foto van de binnenkant, wat direct opvalt is hoe groot de woofer eigenlijks is.

Alles zit verder vast met inbusschroeven, dus lekker makkelijk.

DSC000291.JPG

Hier een detailfoto van de woofer.

DSC000341.JPG

Hier het filter, voor deze prijsklasse fabrieksspeakers de gewoonlijke bipolaire elco's, maar wel elk apart gebypassed met een foliecondensator

DSC000361.JPG

De achterkant van de aansluitplaat met het hoogdoorlaat filter van de tweeter, zoals je ziet dat wel volledig met foliecondensatoren gedaan.

DSC000371.JPG

De plaat met het filter verwijdert, en daar komen twee aparte compartimenten naar voren, een met de tweeter en de bovenste middentoner, en de ander met alleen de andere middentoner.

DSC000391.JPG

DSC000401.JPG

DSC000411.JPG

DSC000421.JPG

het was een combinatie van factoren, waardoor het gebeurde.

ik had de cd S&M van metallica opstaan, en de volume knop iets voorbij de twee uur,

en de C350 versterker in gebruik voor het midden en hoog, en de 216THX alleen voor het laag.

plus de softclipping stond uit.

de C350 werd alleen voor gebruik voor het midden en hoog, nog altijd heet,

terwijl de 216 nog geen zweet druppel had, dus nu gebruik ik de C350 alleen nog maar als voorversterker, het eindversterken laat ik nu volledig over aan de 216.

ik had de cd S&M van metallica opstaan, en de volume knop iets voorbij de twee uur,

en de C350 versterker in gebruik voor het midden en hoog, en de 216THX alleen voor het laag.

terwijl de 216 nog geen zweet druppel had, dus nu gebruik ik de C350 alleen nog maar als voorversterker, het eindversterken laat ik nu volledig over aan de 216.

Ah...........! Duidelijk gevalletje van Murphy's Law!

Die "clipping" is imho niet aan de orde Hans: gewoon te hard gedraaid.... :P

Ik weet niet wat voor vermogen men opgeeft voor deze speaker, want daar klopt doorgaans geen barst van.

De tweeter blijft altijd het zwakste element. Dat blijkt hier ook wel want:

Het is hier absoluut plastic wat de klok slaat

Die is gewoon tijdens een "heftige muziekpassage" door een vermogenspiek gesneuveld.

Niks geen clipping.

Gewoon pech...tweeter weg... :(;):D

Die is gewoon tijdens een "heftige muziekpassage" door een vermogenspiek gesneuveld.

Niks geen clipping.

Dat zou goed kunnen, kunststof isoleert de warmte terwijl een metalen tweeter de geproduceerde warmte 'snel' afvoert.

In de K&T 1/00 heeft een artikel gestaan waarbij de optredende temperaturen bij een tweetermembraan werden gemeten. Een tweeter (zonder ferrofluid) gaf bij 101

Niks geen clipping.

Dat zou goed kunnen, kunststof isoleert de warmte terwijl een metalen tweeter de geproduceerde warmte 'snel' afvoert.

In de K&T 1/00 heeft een artikel gestaan waarbij de optredende temperaturen bij een tweetermembraan werden gemeten. Een tweeter (zonder ferrofluid) gaf bij 101

Die "clipping" is imho niet aan de orde Hans: gewoon te hard gedraaid.... :P

Ik weet niet wat voor vermogen men opgeeft voor deze speaker, want daar klopt doorgaans geen barst van.

De tweeter blijft altijd het zwakste element. Dat blijkt hier ook wel want:

Niks geen clipping.

Dat dacht ik al......ik zou toch ook maar eens over een andere/betere versterker gaan nadenken.... ;)

--Hans.

Niks geen clipping.

Een versterker die alleen voor midden en hoog gebruikt wordt en die heet wordt? Is het een klasse A versterker? Anders zou ik ernstige twijfels bij die versterker hebben. En waarom in hemelsnaam softclipping uitschakelen?

nee het is geen klasse A, het is gewoon AB (NAD C350). en dattie nog warm word, sja die twee middentoners staan parrallel, dus dan zakt de weerstand weer.

er word aan gegeven dat de nominale inpedantie 8 ohm is, maar die twee middentoners zullen samen nominaal rustig op 4 Ohm uitkomen, dus de dc resistance zal nog lager zijn. dit word dan wel weer opgekrikt door de weerstand in het filter (2,2 Ohm in serie).

en met softclipping uit klinkt het iets beter.

Guest muziekfreak

Idd de wet van murphy is hier van toepassing, erg duidelijk met die prachtige pics erbij ;) leuke speaker ook...vooral die midtoner spreekt me erg aan...lijkt verdacht veel op die bij conrad tekoop is. :)

en het is em niet, het grootste verschil wat direct opvalt is de rolrant, die is bij de MS hol

en bij die van conrad bol

tweeter is inmiddels vervangen nu

de kapotte tweeter heb ik inmiddels al gesloopt en de spreekspoel was voor 3/4 verbrand, duidelijk ;)