Jump to content

Probs met mijn platenspeler

Lurge
 Share

Recommended Posts

Als beginnede platenliefhebber zit ik met een probleem waar ik geen weg mee weet.

De arm van mijn platenspeler (Technics Direct Drive SL-110 met SHURE SME model 3009 arm; van mijn vader gekregen)) staat als het ware te "laag". Het lijkt alsof het hele element (zeg ik het juist?) omhoog moet, maar zou niet weten hoe. Als de arm nog "omhoog" staat heb ik nog maximum 2mm speling tussen de naald en het oppervlak van de plaat. Als ik de arm laat zakken (langs de plaat) dan valt die tot pakweg halverwege het draagvlak.

Aan de arm zijn er 3 gewichten, 1 achteraan die ik kan draaien, rechts een gewichtje dat naar voor en achteren gaat en links een klein gewichtje aan een touwtje.

Geen flauw idee hoe ik dit moet regelen! De arm trekt ook wat naar buiten als ik de arm laat zakken.

Kan iemand helpen, want ben ten einde raad.

Thx

De SL110 is een mooie oer DD technics, nu circa 30 jaar oud

SL110.jpg

Anyway ik denk dat je het over de afstelling van de arm lift hebt. Als de naald op de plaat ligt moet de arm horizontaal staan (evenwijdig aan de plaat/plateau).

Er is vast wel iemand die je de ins en outs van SME afstelling kan leren. Anders zoek even met google. bv de zite van Maarten: http://www.platenspeler.com/draaitafel/nl_index.html

Hier vind je wat docs over armen (weet niet welke SME je precies hebt) http://www.nakedresource.com/library_tonearms.shtml

Btw De arm is dus SME 3009, het element kennelijk een Shure.

De tip van Duck-Twacky van naked resource is heel goed.

Kan wel ietes zeggen over jouw verschillende gewichten: De achterste is om de arm in balans te stellen. Voor rechts stel je naalddruk in en die met het touwetje is voor dwarskracht compensatie.

Helemaal onderaan moet er een ring met een heel kleine inbus schroef. Hier kan je de hoogte van de arm instellen. De geheele oval buis gaan omhoog/laag.

Wat je waarschijnlik ook nodig zou hebben is een protractor om je element te controleren/plaatsen. Via Enjoy the Music, hier, kan je een krijgen voor een paar postzegels.

Verder kan je al veel vinden via de zoek functie hier op Hear of op wijlen hifi.nl