Guest Hubertinus Posted 19 september 2004 Report Share Posted 19 september 2004 Aan welke voorwaarden moet een versterker voldoen om ook in de avond, als er niet luid gedraaid kan worden, de muziek optimaal ten gehore te brengen. Ik denk dan aan dynamiekverschillen, voldoende "drive" etc. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 19 september 2004 Report Share Posted 19 september 2004 Denk dat je het over de combinatie van versterker en speaker moet gaan hebben, waarbij ik denk dat de invloed van de speaker wel eens het grootst zou kunnen zijn. Er zijn nogal wat speakers die eigenlijk pas een beetje gaan leven als behoorlijk worden aangestuurd en dus niet erg geschikt zijn om laat op de avond, op een laag niveau muziek ten gehore te brengen. voor het overige sluit ik me aan bij hetgeen Bas hieronder te berde brengt......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 september 2004 Report Share Posted 19 september 2004 Aan welke voorwaarden moet een versterker voldoen om ook in de avond, als er niet luid gedraaid kan worden, de muziek optimaal ten gehore te brengen. Ik denk dan aan dynamiekverschillen, voldoende "drive" etc. Hubertinus Beste hubertinus, Ik stel hieronder een theorie. Let wel de theorie en praktijk kunnen altijd verschillen. De enige echte manier om erachter te komen is een versterker thuis onder die omstandigheden te proberen. Staar je niet blind op een hoog vermogen. Een goede indicatie is wanneer een amp bij 4 Ohm zijn vermogen nagenoeg kan verdubbelen t.o.v. 8 Ohm. Een voeding en eindtrap die dermate stabiel is, klinkt vaak op hele rustige volumes nog krachtig, dynamisch en met drive. Een versterker die onder alle omstandigheden een stabiele spanning kan leveren, en altijd de stroom kan leveren aan de gevraagde load klinkt onder alle omstandigheden vaak goed. Ook amps die een behoorlijk deel in klasse A staan doen het goed. Suc6 Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 19 september 2004 Report Share Posted 19 september 2004 Aan welke voorwaarden moet een versterker voldoen om ook in de avond, als er niet luid gedraaid kan worden, de muziek optimaal ten gehore te brengen. Ik denk dan aan dynamiekverschillen, voldoende "drive" etc. Hubertinus Een loudnessknop. Bij lage geluidniveau's is ons oor minder gevoelig voor hoge en lage tonen dan bij normaal 'realistisch' luisterniveau, loudness of toonregeling compenseert hiervoor. Het heeft in hifiland een slechte naam maar het kan wel goed worden uitgevoerd. Je kunt ook luidsprekers kopen die het hoog en laag benadrukken, deze klinken bij lage niveau's goed maar het wordt meestal irritant wanneer je hiermee luid speelt. Er zijn ook mensen die met kabeltjes gaan violen om hoog of laag te benadrukken of te dempen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Bas en anderen, Een verdubbeling van die waarden heb ik nog nooit gezien. Als er meetgegevens in de bladen stonden tenminste. Wel waarden zoals de volgende: 50/75/88 bij 8/4/2 ohm. Als je zoiets ziet staan, zit je dan in de richting van een stabiele versterker? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bas vg Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 ff een vraagje tussendoor, de waarden van mijn versterker zijn: zijn 2x 50 watt bij 4/8 ohm en 110w/160w/210w IHF dynamisch vermogen aan resp 8/4/2 ohm maar wat is nou IHF dynamisch vermogen??? mvg Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Kijk Huub, het kan dus wel: Of kijk eens op de site van Bow Technologies naar de specs van de Walrus. Daar zie je duidelijk staan 150W RMS bij 8Ω, 300W RMS bij 4Ω. Een (bijna) verdubbeling van het uitgangsvermogen duidt op een goeie voeding. En dat is ook wat ik dus tegen die Engelse bakjes heb. Die kunnen dat niet omdat hun voeding niks is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Kijk Huub, het kan dus wel: Of kijk eens op de site van Bow Technologies naar de specs van de Walrus. Daar zie je duidelijk staan 150W RMS bij 8Ω, 300W RMS bij 4Ω. Een (bijna) verdubbeling van het uitgangsvermogen duidt op een goeie voeding. En dat is ook wat ik dus tegen die Engelse bakjes heb. Die kunnen dat niet omdat hun voeding niks is. De Mark Levinsons kunnen het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 ff een vraagje tussendoor, de waarden van mijn versterker zijn: zijn 2x 50 watt bij 4/8 ohm en 110w/160w/210w IHF dynamisch vermogen aan resp 8/4/2 ohm maar wat is nou IHF dynamisch vermogen??? mvg Bas Dynamisch vermogen wil zeggen, vermogen dat ie wel kan leveren, maar slechts voor een korte tijd (pieken in de muziek dus, zoals een bass-drum). Continu vermogen is vermogen dat de versterker continu (een sinus-signaal) kan leveren. @Hubertinus: Heb je echt nog nooit gezien dat een versterker het vermogen verdubbelt bij halverende impedantie? Dan heb je dus nog nooit een stabiele versterker gezien, want dat wat jij noemt (50/75/88 bij 8/4/2 ohm) is niet echt stabiel. Eigenlijk had er moeten staan: 50/100/200W bij 8/4/2Ohm. Nou zullen er idd niet veel versterkers zijn die ook nog het vermogen verdubbelen van 4 naar 2 Ohm, maar van 8 naar 4 Ohm toch wel hoor. Neem bijvoorbeeld de Denon PMA S1 en S10 (zoals in een ander topic genoemd is). Of een Marantz PM14. Je moet het dus niet bij de goedkopere versterkers (zoals de mijne Marantz PM7000; 95/155W aan 8/4Ohm) zoeken, maar bij de wat duurdere. Al verdubbelen die het vermogen soms (vaak?) ook nog niet. Kwestie van te kleine voeding. Vandaar ook dat goedkopere modellen meestal niet stabiel zijn: een grote voeding is duur... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Kijk Huub, het kan dus wel: Of kijk eens op de site van Bow Technologies naar de specs van de Walrus. Daar zie je duidelijk staan 150W RMS bij 8Ω, 300W RMS bij 4Ω. Een (bijna) verdubbeling van het uitgangsvermogen duidt op een goeie voeding. En dat is ook wat ik dus tegen die Engelse bakjes heb. Die kunnen dat niet omdat hun voeding niks is. De Mark Levinsons kunnen het ook Er zijn er wel meer die dat kunnen en dit zijn geen uitzonderingen. Feit is wel dat je dus wel in het hogere segment moet gaan zoeken, want zoals reeds aangehaald, goeie voedingen zijn duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Roger, verdubbelen is verdubbelen! Maar toevallig heb ik gisteren op die site gekeken en zag hem staan, die 2B SST. En ik vind hem er erg goed uitzien. Wat kost het apparaat? Maar nu even over NAD. Niet huilen jongens! Die powerdrive van NAD die houdt het aantal watts constant bij 8/4 en 2 ohm. Is dat geen goede optie dan. Hij levert altijd 150 watt, als ik even de C272 neem. Het dynamisch vermogen kan flink oplopen. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 h Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Kijk Huub, het kan dus wel: Of kijk eens op de site van Bow Technologies naar de specs van de Walrus. Daar zie je duidelijk staan 150W RMS bij 8Ω, 300W RMS bij 4Ω. Een (bijna) verdubbeling van het uitgangsvermogen duidt op een goeie voeding. En dat is ook wat ik dus tegen die Engelse bakjes heb. Die kunnen dat niet omdat hun voeding niks is. Alles leuk en aardig maar het Engelse Musical Fidelity heeft meerdere versterkers (waaronder mijn x-a200 eindversterkers) die verdubbelen. (Hoezo eigen straatje schoonvegen?). Ze leveren 200 bij 8 ohm en 400 bij 4 ohm. Maar goed mijn Marantz pm80II verdubbeld ook niet en is een prima versterker om 's avond op lage volumes mee te luisteren. Dus het zegt niet alles! Een beetje oppompen van de lage tonen kan wat mij betreft best goed werken, je moet toch compromissen sluiten als je op lage volumes luistert. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Ik denk dat de belangrijkste factor eigenlijk het rendement van je speakers is.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Roger, verdubbelen is verdubbelen! Maar toevallig heb ik gisteren op die site gekeken en zag hem staan, die 2B SST. En ik vind hem er erg goed uitzien. Wat kost het apparaat? Maar nu even over NAD. Niet huilen jongens! Die powerdrive van NAD die houdt het aantal watts constant bij 8/4 en 2 ohm. Is dat geen goede optie dan. Hij levert altijd 150 watt, als ik even de C272 neem. Het dynamisch vermogen kan flink oplopen. Hubertinus Beste Hubertinus, Dat is een hele goede van je! En ik zla het proberen beknopt uit te leggen. Ik kom zo terug op het powerdrive van NAD. Zoals we allemaal weten. stroom x spanning is het vemogen. Het vermogen van een systeem hangt dus af van de spanning en de te kunnen leveren stroom. Hoe hoger de voedingsspaning hoe hoger het uitgangsvermogen. Tot op zekere hoogte. want als er een veel spanning geleverd moet worden, maar de load vraagt ook nog veel stroom raakt de versterker buiten adem. De spanning zakt in, en daarmee het vermogen ook. De massa amp bouwer die vooral gaat voor indrukkwekkende folder spec's zal de voedingsspanning hoog kiezen, zodat er aan 8 Ohm en indrukwekkend vermogen geleverd kan worden. Er blijft weinig headroom over, en bij 4 Ohm zakt de amp dus in. Een serieuzere amp bouwer zal de voedingsspanning veel lager kiezen. Aan 8 Ohm dus veel minder vermogen, maar wel genoeg headroom voor een (bijna) verdubbeling aan 4 Ohm. Een versterker bouwer weet helaas nooit wat voor weergever de amp gaat zien. voor bijv. weergevers die nergens onder de 6 Ohm zakken is een hoge voedingsspanning prima. Echter weergevers die dippen tot 2 Ohm of lager hebben weer veel meer baad bij een lagere voedingsspanning en veel stroom bij lage impedantie's. Merken als Krell en Marklevinson bouwen hun amps daarom zo extreem dat ze elke situatie aan kunnen. Noem het maar "wordt case senario" Terug naar het Powerdrive. Je kunt zeggen van NAD wat je wilt, maar het is budget een goede oplossing. Powerdrive is een systeem met een microcontroller aan de utigangen. Deze monitort de gemiddelde impedantie van de load, de weergever dus. Aan de hand de gemiddelde impedantie past hij zijn voedingsspaning aan, om het beste rendement te geven. Is de impedantie laag, zal de voedingsspanning ook omlaag gaan. er kan nu veel stroom geleverd worden. Is de impedantie hoog, gaat de voedingsspanning ook omhoog. Nu is er nog maar weinig stroom nodig om een rendabel vermogen te komen. Dit is beknopt hoe powerdrive werkt. Ik vind het erg goed bedacht. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Kijk Huub, het kan dus wel: De waarde bij 8 Ohm is doorgaans erg conservatief opgegeven. Zo kun je een verdubbeling ook op papier realiseren. Mijn 4B zou bij 8 Ohm 250 Watt moeten doen maar doet in werkelijkheid bijna 300 Watt. Bij 4 Ohm zou hij 400 Watt moeten doen, dat geloof ik meteen. De specificatie 250 - 400 lijkt een (bijna) verdubbeling, 300 - 400 weer niet. Dat neemt overigens niet weg dat het erg goede versterkers zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 21 september 2004 Report Share Posted 21 september 2004 @Bas, zo'n versterker met de voorbeeldwaarden, zou je die stabieler kunnen maken door bepaalde onderdelen in de voeding te veranderen? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 @Bas, zo'n versterker met de voorbeeldwaarden, zou je die stabieler kunnen maken door bepaalde onderdelen in de voeding te veranderen? Hubertinus Beste Hubetrtinus, Net echt eigenlijk. Grotere elco's etc. zullen er doorgaans neit voor zorgen dat er meer stroom geleverd kan worden. Het hele systeem (dus de torren, trafo gelijkrichting etc.) als tesamen ontworpen voor een specifiek te leveren vermogen. Een versterker is soms voor laag ohmse belastingen stabieler te maken door de voedingsspanning omlaag te gooien. Echter betekend dat meestal wel een andere trafo en is dus kostbaar!. Ook verlies je vermogen aan hogere impedantie's. Gebrugde ontwerpen zijn stabieler te maken voor extreem lage impedantie's door beide eindtraphelften parralle te schakelen i.p.v. in serie. Let wel je veranderd hierdoor het hele (gebalancerde) concept en dus ook de klank en specs. etc. Bryston had daar vroeger een switch voor waarbij je kon kiezen uit een serie (brug) of parrallel schakeling. e Zoals je dus wel opnmaakt, is er weinig aan te veranderen. Vergeet ook nit dat Krell bijv. netzoveel torren in de regulatie gebruikt als in de eindtrappen zelf. Dt is vrijwel de engie manier om een amp zo stabiel te krijgen. 100% reguleren. Dat is een zeer kostbare zaak. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 Ik heb nog eens wat rondgekeken naar wat specs van versterkers. En de meesten komen niet verder, kwa opgegeven specs, rond 40 a 50 % meer vermogen bij 4 ohm. Ook gerenommeerde merken zoals Accuphase. Hawk geeft zelf op een gruwelijk stabiele versterker te bouwen die het vermogen verdubbeld. Kijk ik echter naar de specs dan zie ik 20watt aan 8 ohm en 35 aan 4 ohm bij de HB20. Is 75%. Misschien is dat wel zo'n beetje het maximum. T + A PA1530, 170/8 en 280/4, dat is 52,5 % meer. Kijk ik dan naar het voorbeeld dat ik gaf, dan produceert die relatief goedkope versterker 50 % meer. Dat vind ik dan niet slecht. Dus het valt allemaal wel weer mee : Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Marantz PM 14, NAD S300 en Denon S10 II halen allen 100W aan 8Ohm, 200W aan 4Ohm. Zijn niet echt goedkoop maar ook weer niet ranzig duur of zo (tussen Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Hmm ik had even bij Rotel gekeken maar die geven alleen de waarde bij 8 Ohm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Hmm ik had even bij Rotel gekeken maar die geven alleen de waarde bij 8 Ohm Dan moet je er niet op rekenen dat ie verdubbelt bij 4Ohm, want dan vermelden ze dat wel trots Maar die eindbakken van Rotel leveren wel veel vermogen, dus dan heb je toch niet snel een probleem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skiffer Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 De enige echte "verdubbelaar" die ik gehad heb, was de krell ksa 50, 50 op 8 ohm, en dan verdubbelen tot 1 ohm, maar dat was ook een overkill bakkie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Er zijn er wel meer die dat kunnen en dit zijn geen uitzonderingen. Feit is wel dat je dus wel in het hogere segment moet gaan zoeken, want zoals reeds aangehaald, goeie voedingen zijn duur. Alle Densen versterkers b.v. http://www.densen.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts