Jump to content

Metalmuziek en luidsprekers

nilemetal
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben liefhebber van mooie audio en death/black metal. Mijn ervaring is dat deze twee hobby's soms moeilijk te combineren zijn, aangezien veel audiofiele luidsprekers niet erg geschikt zijn om deze muziek vol en krachtig weer te geven (bijv. Thiel 1.6, Audio Physic Tempo JE, Zingali 2S).

Nu heb ik Driade 101 luidsprekers en Burmester Rondo versterker +cd speler en wil ik mijn speakers gaan upgraden. Eigenlijk ben ik op zoek naar een kwalitatief goede speaker met een vol geluid, waarop metal goed moet klinken, maar waarop ook rustige muziek (bijv. Songs Ohia, Nick Cave) goed moet klinken.

Hebben jullie enkele tips voor mij? Mijn budget ligt tussen de 2000 en 3000 Euro.

(bijv. JMlab, KEF, B&W....)

Groeten,

Nilemetal

Ik heb een aantal JmLab modellen meerdere keren gehoord en was telkens onder de indruk. Het klinkt wel lekker ook met de stevige metal en rock naar mijn mening. Tannoy is misschien ook nog een optie. Zelf ben ik niet zo onder de indruk van B&W (tenzij de grote nautilus modellen dingen maar die vallen buiten budget)

nando

Zelf luister ik ook veel naar Metal en ben ook opzoek naar nieuwe speakers, Sonus Faber klonk erg goed en Impulse Aria SE klonken ook erg goed.

Weet niet of dit tipische "metal" speakers zijn. Maar ik weet niet of die bestaan en of je dat moet willen ik vind dat de muziek soort niet uit hoort te maken, een speaker moet alles goed kunnen. Als een speaker goed klinkt met klasiek maar niet met rock of wat dan ook vind ik het geen goede speaker.

Een vriend van me speelt met Dynaudio Contours S1.4 (in combinatie met een pm en cd17) en daar klink metal erg goed :) Geen hoofdpijn van het hoog, goede strakke bas etc. . Deze liggen qua prijs onder jouw budget, maar ze zijn zeker het beluisteren waard:) En anders misschien

Ik ben zelf ook wel erg benieuwd naar JMlab, dan met name de nieuwe 927BE uitvoering maar deze liggen iets boven mijn budget.

De grotere dynaudio modellen vind ik eerlijk gezegd iets te ingetogen klinken (de contour 2.8 en 3.0). De kleine modellen zijn een stuk levendiger, maar missen dan toch weer wat basfundament ben ik bang. Misschien moet ik de nieuwe contour 3.4 maar eens beluisteren...

Die magnat met de "metal" dome tweeter zal het vast ook wel goed doen, alleen ben ik dan bang dat alle muziek wat te metalig gaat klinken :D

Ik zal jullie tips in ieder geval meenemen en zal julllie laten weten wat het geworden is!

Nilemetal

Als je graag luidsprekers wilt hebben die laag gaan EN mooi klinken, dan zou je eens wat grotere modellen van Quadral moeten luisteren. Ik ken persoonlijk alleen de Shogun (laatste model) en de Aurum 7. Beide worden niet meer gemaakt overigens en zijn ook niet zo heel groot, al gaat de Aurum 7 best laag (28Hz geloof ik). Je moet ze wel vrij ruim plaatsen. Misschien dat de Quadral Aurum Montan, Aurum Vulkan of Aurum Titan wat voor je zijn? Die liggen wel in je budget geloof ik...

Ik zelf draai alleen maar Punk en Metal. Via verschillende omzwervingen (Avalon en b+w 801) ben ik uit gekomen bij de J.M.Lab Focal Diva Utopia BE, geweldig, als je bv. de dubbele bas hoort, dan hoor je gewoon het vel trillen als bij een echt drumstel live!! Super, je moet echt eens gaan luisteren! Ook het midden en hoog is geweldig trouwens!!

Groetjes AudioBill

Misschien dat de Quadral Aurum Montan, Aurum Vulkan of Aurum Titan wat voor je zijn? Die liggen wel in je budget geloof ik...

Alleen de Montans komen in zijn budget[maar die zijn zeker goed genoeg!]!

Of de aurum 90,is ook geen kleintje!!

Ja, klopt idd. Ik dacht dat de Vulkan en de Titan wat goedkoper waren, maar de Titan is iets van

Misschien dat de Quadral Aurum Montan, Aurum Vulkan of Aurum Titan wat voor je zijn? Die liggen wel in je budget geloof ik...

Ja, klopt idd. Ik dacht dat de Vulkan en de Titan wat goedkoper waren, maar de Titan is iets van

Mijn Marantz pm80II op jbl lx-1000 was prima om oorverscheurend hard te gaan (gevoeligheid 92 dB op 1 meter) en met dahnce/house en ook metal klonk het in eerste instantie geweldig in mijn oren. Maar het ging wel goed vervelen op den duur, subtiliteit zero points.

nando

Ik blijf erbij een luidspreker moet neutraal klinken, niet het hoog of laag benadrukken, gewoon weergeven wat er in gestopt word en dit is erg moeilijk.

daarom zal ik niet snel linn quad of kef luidsprekers kopen, mijn beprkte ervaring met deze merken is dat ze allemaal het geluid erg luistervriendelijk presenteren. (wollig en veel bas want een hoop mensen vinden dat mooi)

Met Impulse, Sonus Faber en de goedkopere modellen van Dynaudio heb dat een stuk minder.

Ik heb wel eens een paar Klipsch speakers beluisterd, maar dit vond ik te hard/kil klinken. Daarna een paar Dali Helicons en dat was precies mijn smaak: een vol geluid, erg dynamisch en subtiel indien nodig. Nadeel is de prijs van 4000 EUR :(

en tweedehands ben ik ze nog niet tegengekomen...

Mijn Marantz pm80II op jbl lx-1000 was prima om oorverscheurend hard te gaan (gevoeligheid 92 dB op 1 meter) en met dahnce/house en ook metal klonk het in eerste instantie geweldig in mijn oren. Maar het ging wel goed vervelen op den duur, subtiliteit zero points.

nando

Ik heb ook een Marantz/JBL-combi, een Marantz PM7000 en een stel JBL TLX-10 (niet naar gaan zoeken, je vind er bijna nergens iets over :( ), maar mijn ervaring met deze combi is dat wanneer je metal hard afspeelt, dat het dan wat gestresst gaat klinken. Rustigere muziek klinkt dan nog wel mooi. Maar misschien ligt dat ook wel aan m'n akoestiek (kleine kamer)...? Of misschien draai ik soms gewoon veel te hard ;)

nando

Ik heb ook een Marantz/JBL-combi, een Marantz PM7000 en een stel JBL TLX-10 (niet naar gaan zoeken, je vind er bijna nergens iets over :( ), maar mijn ervaring met deze combi is dat wanneer je metal hard afspeelt, dat het dan wat gestresst gaat klinken. Rustigere muziek klinkt dan nog wel mooi. Maar misschien ligt dat ook wel aan m'n akoestiek (kleine kamer)...? Of misschien draai ik soms gewoon veel te hard ;)

Ik denk dat je naam het al zegt Herie :P

Dit weekend ga ik een paar Canton speaker beluisteren. Iemand ervaring met dit merk?

Yep ... ik vind ze een beetje dun en killig klinken ... echter ik heb ze niet met metal muziek beluisterd!

Voor de weergave van vette metal zou ik trouwens meteen naar discotheek weergevers grijpen van bijvoorbeeld RCF. Ze zijn misschien niet mooi om te zien en verschrikkelijk groot, maar als je een basgitaar uit die glijbanen met 18" woofers hoort rollen dan weet je bijna zeker dat je er live bij bent ... je broekspijpen ook trouwens :) En dat met een rendement van 98 dB in het laag en rond de 104 dB in het hoog !!!