Henrie Posted 22 september 2004 Report Share Posted 22 september 2004 Waarom denken mensen die geen metal kennen toch altijd dat dat alleen (of vooral) goed klinkt met discospeakers... Ik durf de stelling wel aan dat metal op een 'goede' hifi-speaker veel beter klinkt dan op die disco boemboxen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 22 september 2004 Report Share Posted 22 september 2004 De woofers in de speakers die ik wil kopen zijn maar iets van 14 cm en ook ik draai veel metal. De woofers zijn van het merk Vifa Premium Line. De hele kast is maar iets van 25 liter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japie Posted 22 september 2004 Report Share Posted 22 september 2004 Te veel laag behoort bij mij meestal tot de kritiek...evenals teveel hoog.. (en ik luister veel metal ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jkruidhof Posted 23 september 2004 Report Share Posted 23 september 2004 Ik ben ook een metal liefhebber. Als frontspeaker heb ik de Chario Hyper 2000T (vloerstaander). Werkt perfect! Johnny Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 23 september 2004 Report Share Posted 23 september 2004 Waarom denken mensen die geen metal kennen toch altijd dat dat alleen (of vooral) goed klinkt met discospeakers... Ik durf de stelling wel aan dat metal op een 'goede' hifi-speaker veel beter klinkt dan op die disco boemboxen... Inderdaad, het geeft je te denken... wat is natuurgetrouwe weergave? En willen we dat wel? Wellicht dat de oorsponkelijke vragensteller iets mist qua dynamiek door ervaringen tijdens live concerten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
denniz Posted 23 september 2004 Report Share Posted 23 september 2004 Beste, Helaas zijn de meeste metal-CD Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 23 september 2004 Report Share Posted 23 september 2004 Hallo, Ik denk ook niet dat je erg gelukkig zult worden van monitoren. ?? Monitoren kunnen een prima oplossing zijn gezien de akoestiek van de meeste huiskamers, de grootte van de kamer, de WAF factor etc. Die kunnen simpelweg niets weergeven onder de 50 Hz, al zullen er nu mensen gaan roepen dat het niet om de kwantiteit maar kwaliteit gaat. Er zijn heel veel gewone vloerstaande speakers die dit niet eens halen! Daarbij komt nog eens dat onder de 50 Hz (en dan echt niet minder dan 3dB onder de referentie as) ook voor de nodige problemen zorgt qua luidspreker ontwerp, aansturing en de beslist belangrijke akoestiek! Nee dus, je wilt zoveel mogelijk horen dus ook de laagste tonen. Vergeet dan niet dat je de nodige perfecte akoestiek nodig hebt, luister afstand, luidsprekersysteem, aansturing, buren en ga zo maar door.. Al met al is er in mijn oren niets mis met monitoren en zijn deze makkelijker aan het klinken te krijgen dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
denniz Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 Hallo PD, Ik moet je deels gelijk geven, onder andere betreffende akoestiek etc. maar dat geldt natuurlijk altijd! Feit is dat een gemiddelde monitor niet erg diep gaat terwijl een gemiddelde vloerstaander dat wel doet. De genoemde waarde van 50 Hz is ook maar een uit de lucht gegrepen waarde. Wellicht gaat mijn stelling meer op als ik een waarde noem van 40, 45, 55, of bijv. 60 Hz. Hoe dan ook, een monitor heeft een vrij hoge ondergrens qua basweergave. Dat zijn kale simpele technische feiten waar je niet omheen kan. Omdat ik zlef regelmatig naar metal luister en luisterde, weet ik waar ik het over heb. Als je echt wilt knallen met metal dan kom je met de gemiddelde monitor toch net iets tekort. Moraal van mijn verhaal is eigenlijk: elke neutraal klinkende vloerstaander is in principe geschikt voor de weergave van ALLE muzieksoorten en dus ook metal. vg Dennis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 Als je echt wilt knallen met metal dan kom je met de gemiddelde monitor toch net iets tekort. Ha Dennis, Dat klopt, grotere kast inhoud en meer units geven een luidspreker over het algemeen een hoger rendement en belastbaarheid.. groeten, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 Hallo PD, Ik moet je deels gelijk geven, onder andere betreffende akoestiek etc. maar dat geldt natuurlijk altijd! Feit is dat een gemiddelde monitor niet erg diep gaat terwijl een gemiddelde vloerstaander dat wel doet. De genoemde waarde van 50 Hz is ook maar een uit de lucht gegrepen waarde. Wellicht gaat mijn stelling meer op als ik een waarde noem van 40, 45, 55, of bijv. 60 Hz. Hoe dan ook, een monitor heeft een vrij hoge ondergrens qua basweergave. Dat zijn kale simpele technische feiten waar je niet omheen kan. Omdat ik zlef regelmatig naar metal luister en luisterde, weet ik waar ik het over heb. Als je echt wilt knallen met metal dan kom je met de gemiddelde monitor toch net iets tekort. Moraal van mijn verhaal is eigenlijk: elke neutraal klinkende vloerstaander is in principe geschikt voor de weergave van ALLE muzieksoorten en dus ook metal. vg Dennis. Mijn monitors MET sub kunnen metal prima aan!!! Zonder sub is het toch minder. Ik denk zelfs dat voor metal een goede actieve sub de beste oplossing is, want die is goed op de akoestiek af te regelen (of natuurlijk actieve full range speakers...) Wat mij inderdaad altijd opviel aan metal CD's is dat de opnamekwaliteit beperkt is, maar niet echt minder dan gewone rock/pop. (Praat dan over metallica etc. dus niet de echte underground). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japie Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 Er zijn behoorlijk wat metal cd's die gewoon fatsoenlijk zijn opgenomen hoor En ik denk dat de kwaliteit van de opname van metal cd's net zo varieert als bij andere genres. Er zijn alleen(voor zo ver ik weet) geen audiofiele metal labels... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 Er zijn behoorlijk wat metal cd's die gewoon fatsoenlijk zijn opgenomen hoor En ik denk dat de kwaliteit van de opname van metal cd's net zo varieert als bij andere genres. Er zijn alleen(voor zo ver ik weet) geen audiofiele metal labels... Idd. Een cd van Opeth is over het algemeen heel behoorlijk opgenomen, terwijl ...And Justice For All van Metallica vrij slecht is opgenomen. Je hoort daar bijna geen bas. Wel geschikt voor monitoren dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 Er zijn behoorlijk wat metal cd's die gewoon fatsoenlijk zijn opgenomen hoor En ik denk dat de kwaliteit van de opname van metal cd's net zo varieert als bij andere genres. Er zijn alleen(voor zo ver ik weet) geen audiofiele metal labels... Idd. Een cd van Opeth is over het algemeen heel behoorlijk opgenomen, terwijl ...And Justice For All van Metallica vrij slecht is opgenomen. Je hoort daar bijna geen bas. Wel geschikt voor monitoren dus Dat je daar geen bas op hoort klopt die heeft James Hettfield weggedraaid, hij had rusie met Jason. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japie Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 Daar in tegen vind ik "The Black Album"wel weer goed klinken (misschien iets te clean geproduceert, maar het klinkt goed:) ) evenals bijvoorbeeld, Sirius B/Lemuria van Thereon... En er zijn genoeg monitoren die Metal goed weergeven. Je moet alleen goed zoeken. De meeste vloerstaanders die ik beluisterd heb (zijn er niet zo gek veel ) gaven juist teveel bas.... Maar ik ben ook niet zo'n liefhebber van veel bas, waarschijnlijk versterkt door het feit dat ik me nu heel erg irriteer aan de bas die ik nu heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 Er zijn behoorlijk wat metal cd's die gewoon fatsoenlijk zijn opgenomen hoor En ik denk dat de kwaliteit van de opname van metal cd's net zo varieert als bij andere genres. Er zijn alleen(voor zo ver ik weet) geen audiofiele metal labels... Idd. Een cd van Opeth is over het algemeen heel behoorlijk opgenomen, terwijl ...And Justice For All van Metallica vrij slecht is opgenomen. Je hoort daar bijna geen bas. Wel geschikt voor monitoren dus Dat je daar geen bas op hoort klopt die heeft James Hettfield weggedraaid, hij had rusie met Jason. Ik weet het... Beetje jammer dat dat ten koste moet gaan van het hele album (en dus de hele band)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 Daar in tegen vind ik "The Black Album"wel weer goed klinken (misschien iets te clean geproduceert, maar het klinkt goed:) ) evenals bijvoorbeeld, Sirius B/Lemuria van Thereon... En er zijn genoeg monitoren die Metal goed weergeven. Je moet alleen goed zoeken. De meeste vloerstaanders die ik beluisterd heb (zijn er niet zo gek veel ) gaven juist teveel bas.... Maar ik ben ook niet zo'n liefhebber van veel bas, waarschijnlijk versterkt door het feit dat ik me nu heel erg irriteer aan de bas die ik nu heb The Black album heb ik alleen op mp3 en cassette (wel de originele cassette! net als ...And Justice For All trouwens), en ik luister 'm niet meer zo vaak. Dus ik zou zo niet weten of die goed is opgenomen. Maar bij ...And Justice For All valt het gewoon enorm op dat de enige bas die je hoort van de bassdrums komen. En zelfs die klinken niet zoals het hoort. Geen doffe dreun, maar meer een korte tik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japie Posted 24 september 2004 Report Share Posted 24 september 2004 Heel jammer inderdaad... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 30 september 2004 Report Share Posted 30 september 2004 Black album ie stevig opgenomen hoor! Was in de tijd dat hij uit kwam een van de meest harde cd's die er was, qua opname niveau. Even over de begin vraag, Toch B&W niet uitvlakken, cdm9nt is b.v. niet misselijk hoor! Ken de 703 704 705 niet qua klank. Draai zelf op matrix 801mk3 en draai van klassiek tot metal, Nine Inch Nails is bijvoorbeeld helemaal het einde op m'n set. Hoe dan ook zelf luisteren is de enige optie die het beste is. Succes, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
mayhem Posted 4 oktober 2004 Report Share Posted 4 oktober 2004 ... Idd. Een cd van Opeth is over het algemeen heel behoorlijk opgenomen, terwijl ...And Justice For All van Metallica vrij slecht is opgenomen. Je hoort daar bijna geen bas. Wel geschikt voor monitoren dus tging over metal en Hifi, toen dacht ik: laat ik me maar snel aanmelden!! (was oorspronkelijk actief in Hifi.nl, maar die is dichtgegooid ) In "... And Justice For All" geen bas?? Nou dan zou ik bijna zeggen dat er iets niet goed is bij jullie setup: er zit een ontzettend strakke droge en diepe bas in die opname. sterker nog: ik gebruik die CD als referentie om metal en basweergave te testen op speakers. Wellicht dat dit te maken heeft met hoe diep je speakers nog op voldoende druk bastonen kunnen weergeven, maar ik vind het juist een goede opname... En ja Opeth klinkt ook erg goed (over het algemeen) kwa opname-kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 oktober 2004 Report Share Posted 4 oktober 2004 Lees de reviews er maar eens op na (bijvoorbeeld op allmusic). Er zal best wel wat bas in zitten, maar het is er toch grotendeels uitgedraaid. En ook de bassdrum klinkt niet zoals ie zou moeten klinken volgens mij... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mayhem Posted 4 oktober 2004 Report Share Posted 4 oktober 2004 Lees de reviews er maar eens op na (bijvoorbeeld op allmusic). Er zal best wel wat bas in zitten, maar het is er toch grotendeels uitgedraaid. En ook de bassdrum klinkt niet zoals ie zou moeten klinken volgens mij... tja... reviews zeggen me niets, ik luister liever met mijn oren . Ik heb die CD net nog opgezet, maar het basgeluid is gewoon heel diep. Je hoort een beetje een trigger-achtig geluid bovenop die diepe bas, dat is die tik. Kwee nie of je vaak naar live-concerten ga, maar daar hoor je vaak dezelfde afstelling van de basdrum. En hoe een bassdrum dan eigenlijk wel zou moeten klinken dat is moeilijk te zeggen, er is zoveel elektronica in het spel en er wordt zoveel gemixed en aan knoppen gedraaid dat ik het niet exact zou weten. Het interresseert me ook niet meer (een tijdje geleden wel, die fase heb ik maar verlaten), ik wil gewoon genieten van mijn muziek.... aha, ik heb net effe die review op die website bekeken; ze hebben het over de weggedraaide basgitaar.... kdacht dat het hier om de basdrum ging? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 oktober 2004 Report Share Posted 4 oktober 2004 Lees de reviews er maar eens op na (bijvoorbeeld op allmusic). Er zal best wel wat bas in zitten, maar het is er toch grotendeels uitgedraaid. En ook de bassdrum klinkt niet zoals ie zou moeten klinken volgens mij... tja... reviews zeggen me niets, ik luister liever met mijn oren . Ik heb die CD net nog opgezet, maar het basgeluid is gewoon heel diep. Je hoort een beetje een trigger-achtig geluid bovenop die diepe bas, dat is die tik. Kwee nie of je vaak naar live-concerten ga, maar daar hoor je vaak dezelfde afstelling van de basdrum. En hoe een bassdrum dan eigenlijk wel zou moeten klinken dat is moeilijk te zeggen, er is zoveel elektronica in het spel en er wordt zoveel gemixed en aan knoppen gedraaid dat ik het niet exact zou weten. Het interresseert me ook niet meer (een tijdje geleden wel, die fase heb ik maar verlaten), ik wil gewoon genieten van mijn muziek.... aha, ik heb net effe die review op die website bekeken; ze hebben het over de weggedraaide basgitaar.... kdacht dat het hier om de basdrum ging? Het gaat vooral om de weggedraaide basgitaar. Hetfield en Newsted schijnen ruzie gehad te hebben tijdens/na de opnames en aangezien Hetfield meer te zeggen had over het eindresultaat heeft ie Newsted er botweg uitgedraaid (of iig voor een groot deel). Maar ook die bassdrum klinkt vreemd, vind ik. Ik ben het met je eens dat je live en ook op cd vaak zo'n 'klik' hoort bij metal. Maar ik heb nu bijvoorbeeld net Lacuna Coil opstaan en ondanks dat dat niet bepaald briljant is opgenomen, hoor je toch meer dan alleen die tik. Je hoort ook veel duidelijker dan op ...And Justice For All ook een dreun. Ik kan me voorstellen dat je alleen zo'n tik strakker vindt klinken, maar eigenlijk slaat het nergens op. Akoestisch klinkt het ook niet als een tik, maar als een doffe dreun. Bij supersnelle dubbele bassdrum wordt dat al gauw een brij dus wordt het meestal elektronisch aangepast tot een tik. En das bij ...And Justice For All wel heel ver doorgevoerd vind ik. Bij veel andere cd's hoor je toch nog veel meer van een dreun... Neemt niet weg dat ...And Justice For All wel een goeie cd is. Al draai ik 'm niet vaak trouwens, maar dat komt ook doordat ik niet meer zoveel metal draai als 'vroegah' Link to comment Share on other sites More sharing options...
denniz Posted 6 oktober 2004 Report Share Posted 6 oktober 2004 Toch nog even: in de tweedehands rubriek staan twee prachtige speakers te koop die zeker met metal uit de voeten kunnen: JBL Ti 6 K voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilemetal Posted 8 oktober 2004 Author Report Share Posted 8 oktober 2004 Laatste nieuws: inmiddels heb ik een paar andere luidsprekers gekocht die nu bijna 1 week staan "in te spelen" Uiteindelijk is het de Dali Helicon 400 geworden. Hoewel het geen "ultieme" metal luidspreker is, klinkt dit toch verrassend goed! Eigenlijk klinkt alle muziek heel aangenaam, gemakkelijk en vooral muzikaal op deze luidsprekers. Het zou iets meer mogen "spetteren", maar dit zal ook een kwestie van inspelen zijn (hoop ik dan tenminste... ) Waarschijnlijk speelt mijn versterker (Burmester Rondo) hierbij ook een belangrijke rol, aangezien die ook een wat "soft" karakter heeft naar mijn idee. Voorlopig ben ik echter zeer tevreden met mij aankoop en hoop ik er nog vele jaren plezier aan te beleven! Bedankt voor jullie reacties in ieder geval! Link to comment Share on other sites More sharing options...
denniz Posted 8 oktober 2004 Report Share Posted 8 oktober 2004 Gefeliciteerd met je aankoop! De Dali Helicon 400 is qua afwerking Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts