Lorenzo Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Amici, al surfend over het Internet heb ik de onderstaande pagina ontdekt waarop in duidelijke foto's nu eindelijk getoond wordt wat er precies in de netwerkkastjes van Transparent en MIT kabels zit. Ik ben zelf geen technicus dus het verhaal op betrouwbaarheid controleren kan ik helaas niet maar ik vond het wel leuk om de kastjes eens geopend te zien. URL: http://cable.tcnerd.com/whymit.asp Mvg, Rainer Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Zo zo, $9800 naar de knoppen. Ik had de Transparant Musicwave ook al zien gaan, maar daar zat alleen een RC in par in. Ik heb een simulatie gedaan van het schemaatje dat hij onderaan geeft en het blijkt te werken als een lowpass filter dat vanaf 100Hz en hoger een verzwakking van 2,7dB per octaaf geeft... Dat is zo gruwelijk veel, dat ik het niet kon geloven, dus ik heb de site gemaild of ze dit kunnen verifieren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Zo zo, $9800 naar de knoppen. Ik had de Transparant Musicwave ook al zien gaan, maar daar zat alleen een RC in par in. Ik heb een simulatie gedaan van het schemaatje dat hij onderaan geeft en het blijkt te werken als een lowpass filter dat vanaf 100Hz en hoger een verzwakking van 2,7dB per octaaf geeft... Dat is zo gruwelijk veel, dat ik het niet kon geloven, dus ik heb de site gemaild of ze dit kunnen verifieren... Het is een luidsprekerkabel (toch?), dus heb je in simulatie een 4Ohm belasting (de luidspreker) toegevoegd parallel aan de weerstand+capaciteit? Overigens is het m.i. een 2-de orde filter, moet dus na de kantelfrequentie gewoon 12dB/oktaaf opleveren, heb je ver genoeg - qua frequentie - door gesimuleerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 21 september 2004 Report Share Posted 21 september 2004 Nou, ondanks het feit dat de schrijver van het stukje op z'n site beweert technische kennis te hebben, werd mijn vraag over de 2,7dB per octaaf min of meer afgeketst met 'weet ik niet, vraag het eens aan Transparant'... Beetje raar. Nou ja... dus ik keek m'n sim nog eens na, want die waarden waren gewoon buiten proportie... blijk ik mH i.p.v. uH te hebben gelezen voor de spoel die in serie staat... Suf Dat verandert de zaak totaal... Als je dit circuit simuleert met een weerstand van 4 Ohm, blijkt de kabel in het laag 2dB verzwakking op te leveren met een geleidelijk kantelpunt op zo'n 600Hz. Een sprankelend en sprekend effect is het resultaat. Als je dezelfde simulatie op een echte speaker los laat, dan zijn de resultaten geheel afhankelijk van het impedantieverloop van de speaker. Naarmate de impedantie lager is neemt de verzwakking toe. Zo kun je als kabelfabrikant aantonen dat er "synergy" bestaat tussen bepaalde luidsprekers en kabels. Je kunt natuurlijk ook een toonregeling kopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 maart 2007 Report Share Posted 16 maart 2007 Amici, al surfend over het Internet heb ik de onderstaande pagina ontdekt waarop in duidelijke foto's nu eindelijk getoond wordt wat er precies in de netwerkkastjes van Transparent en MIT kabels zit. Ik ben zelf geen technicus dus het verhaal op betrouwbaarheid controleren kan ik helaas niet maar ik vond het wel leuk om de kastjes eens geopend te zien. URL: http://cable.tcnerd.com/whymit.asp Mvg, Rainer Hoi deze link werkt niet meer , heeft iemand anders nog opengewerkte fotos van het liefst Transparent kastjes, MIT mag ook , en de werking ervan , bandbreedte beperking???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 16 maart 2007 Report Share Posted 16 maart 2007 Niet bij de hand.. Het kwam er op neer dat er een spoeltje van 50 cent (max) en wat klodders lijm in zaten, waarschijnlijk om te voorkomen dat het kastje ging rammelen? Het was erg lachwekkend in ieder geval! Maargoed mensen die nu eenmaal voor dure kabels gaan geven daarmee al aan dat het ze weinig uitmaakt HOE en WAAROM.. Een paar audiofiele reviews, een paar onnodige nullen - helaas voor de comma - in de prijs, en klaar is uw 'reference uber kabel'.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 maart 2007 Report Share Posted 16 maart 2007 Niet bij de hand.. Het kwam er op neer dat er een spoeltje van 50 cent (max) en wat klodders lijm in zaten, waarschijnlijk om te voorkomen dat het kastje ging rammelen? Het was erg lachwekkend in ieder geval! Maargoed mensen die nu eenmaal voor dure kabels gaan geven daarmee al aan dat het ze weinig uitmaakt HOE en WAAROM.. Een paar audiofiele reviews, een paar onnodige nullen - helaas voor de comma - in de prijs, en klaar is uw 'reference uber kabel'..Ik heb nog een ouwe T 4 van MIT , ik zal hem even meenemen naar mijn werk , en de slijptol erin zetten , die kastjes zitten echt goed vast , ik krijg ze met een stanley mes niet los , dat moet wel heeeeeel geheim zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 16 maart 2007 Report Share Posted 16 maart 2007 Maargoed mensen die nu eenmaal voor dure kabels gaan geven daarmee al aan dat het ze weinig uitmaakt HOE en WAAROM.. Een paar audiofiele reviews, een paar onnodige nullen - helaas voor de comma - in de prijs, en klaar is uw 'reference uber kabel'.. *Gaap* Heb je ook nog een andere langspeelplaat dan dit? Je overtuigt er echt niemand meer mee hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 16 maart 2007 Report Share Posted 16 maart 2007 Arjen! Je weet toch dat ik van de digitale generatie ben! Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 16 maart 2007 Report Share Posted 16 maart 2007 Met genoeg nulletjes en eentjes kan je gelukkig miljoenen kleuren weergeven Henk! :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 20 maart 2007 Report Share Posted 20 maart 2007 Hoi ik heb vandaag even de slijptol in de mit term 4. luidspr. kabel gezet , resultaat , er zit aan de plus vande kabel een spoel in serie met een kern , inductie vd spoel heb ik niet gemeten , verder zijn de plus en min afgeschermde kabels ,thats it, ik zal dit weekend proberen de fotos te plaatsen , misschien pak ik volgende week mijn transparent the link 100, info over transparent kastjes welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 20 maart 2007 Report Share Posted 20 maart 2007 Respect voor deze actie! Ben benieuwd naar de foto's.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Hoi ik krijg die fotos niet op het forum , ze staan wel in mijn afbeeldingen HULP? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Hoi ik krijg die fotos niet op het forum , ze staan wel in mijn afbeeldingen HULP? Voor de zoveelste keer UBB Code Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 de fotolinks http://i165.photobucket.com/albums/u50/and...design/mit3.jpg http://i165.photobucket.com/albums/u50/and...design/mit2.jpg http://i165.photobucket.com/albums/u50/and...design/mit1.jpg http://i165.photobucket.com/albums/u50/and...odesign/mit.jpg Volgende week misschien de LS kabel transparent the wave 200 groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Ik snap er de ballen van , de fotos in mijn documenten hebben geen url code? Nee, want dan staan ze dus niet op internet.. Photobucket Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Het is gelukt zie mijn bovenstaande bericht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 En dit zijn dus de foto's: Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Nog meer fotos http://i165.photobucket.com/albums/u50/and...boxenvga031.jpg http://i165.photobucket.com/albums/u50/and...boxenvga032.jpg http://i165.photobucket.com/albums/u50/and...boxenvga029.jpg Bij de transparent zit er tussen de signal en ground een "netwerkje " , het lijkt op een condensatortje en een weerstandje, zou dan dus een hoogdoorlaat kunnen zijn m.a.w. de hogere freq bereiken de luidspreker niet groetjes AADesign Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Bij de transparent zit er tussen de signal en ground een "netwerkje " , het lijkt op een condensatortje en een weerstandje, zou dan dus een hoogdoorlaat kunnen zijn m.a.w. de hogere freq bereiken de luidspreker niet groetjes AADesign Van een luidspreker ontwerper, waarin toch ook filtering van groot belang is, had ik iets meer informatie/inzicht verwacht Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Bij de transparent zit er tussen de signal en ground een "netwerkje " , het lijkt op een condensatortje en een weerstandje, zou dan dus een hoogdoorlaat kunnen zijn m.a.w. de hogere freq bereiken de luidspreker niet groetjes AADesign Van een luidspreker ontwerper, waarin toch ook filtering van groot belang is, had ik iets meer informatie/inzicht verwacht Wat wou je nog meer weten dan , wees blij dat ik dit geplaatst heb , plaats zelf eens wat interessants , in plaats van dat je alles maar loopt af te zeiken ! met hogere freq bedoel ik uiteraard freq boven de 20 khz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Nog meer fotos Bij de transparent zit er tussen de signal en ground een "netwerkje " , het lijkt op een condensatortje en een weerstandje, zou dan dus een hoogdoorlaat kunnen zijn m.a.w. de hogere freq bereiken de luidspreker niet groetjes AADesign Je spreekt jezelf een beetje tegen Een hoogdoorlaat filter dat de hoge frekwenties niet doorlaat Dan heb je het dus over een LAAGdoorlaatfilter of een hoogsperfilter. Het is trouwens een publiek geheim dat er zobelnetwerkje in de Transparent kabels zit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 in plaats van dat je alles maar loopt af te zeiken ! Zoals ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Nog meer fotos Bij de transparent zit er tussen de signal en ground een "netwerkje " , het lijkt op een condensatortje en een weerstandje, zou dan dus een hoogdoorlaat kunnen zijn m.a.w. de hogere freq bereiken de luidspreker niet groetjes AADesign Je spreekt jezelf een beetje tegen Een hoogdoorlaat filter dat de hoge frekwenties niet doorlaat Dan heb je het dus over een LAAGdoorlaatfilter of een hoogsperfilter. Het is trouwens een publiek geheim dat er zobelnetwerkje in de Transparent kabels zit Met een hoogdoorlaat bedoel ik dus dat de hogere freq door het netwerkje gaan , die worden nog voor dat ze de luidspreker bereiken kortgesloten , en gaan weg via de ground , de speaker zelf ziet dan de lagere freq , voor de speaker zelf is dit ook een laagdoorlaat , maar dan op een heel andere manier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 [Met een hoogdoorlaat bedoel ik dus dat de hogere freq door het netwerkje gaan , die worden nog voor dat ze de luidspreker bereiken kortgesloten , en gaan weg via de ground , de speaker zelf ziet dan de lagere freq , voor de speaker zelf is dit ook een laagdoorlaat , maar dan op een heel andere manier Nou lees dit nog eens goed en haal de filtertechnieken er eens bij. Als je dit verhaaltje aan een iets technisch onderlegt persoon verteld, gaat die huilen. Ik mag toch wel beter verwachten van iemand die commercieel speakers bouwt/aanbiedt Van Wikipedia LAAG- en HOOG doorlaatfilter - Een laagdoorlaatfilter (Eng. lowpass, LP) laat alleen het lage deel van het spectrum door. Deze wordt het meest gebruikt. - Een hoogdoorlaatfilter (Eng. highpass, HP) laat alleen het hoge deel van het spectrum door. Kenmerken van deze typen zijn: - De afsnijfrequentie (Eng. cutoff freq.) bepaalt vanaf welke frequentie het filter de rest van het spectrum afkapt/doorlaat. In het geval van een laagdoorlaatfilter wordt het deel van het spectrum dat verwijderd wordt kleiner naarmate de frequentie hoger wordt. Bij laag- en hoogdoorlaatfilters markeert deze frequentie het punt waar 3 dB verzwakking optreedt. Dit punt wordt ook wel het 3 dB punt genoemd. - Het filter kapt niet resoluut een deel van het spectrum af, maar er is een overgangsgebied. Het is gebruikelijk dat vanaf de afsnijfrequentie de amplitudefactor halveert per frequentieverdubbeling of -halvering (octaaf). Bij audio wordt dit aangeduid met 6 dB per octaaf. Door meerdere filters serieel te verbinden wordt dit overgangsgebied (Eng. slope) stijler. Op deze manier kan een stijlheid van 12, 18 of 24 dB per octaaf bereikt worden - De verzwakking/versterking van het filter rond de filterfrequentie, dit wordt ook wel resonantie genoemd. Bij synthesizers wordt het signaal versterkt met meestal hooguit 6 dB. Bij veel resonantie kan zelfoscillatie ontstaan en ontstaat een sinus waarvan de frequentie gelijk is aan die van de afsnijfrequentie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts