andromedaaudiodesign Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 [Met een hoogdoorlaat bedoel ik dus dat de hogere freq door het netwerkje gaan , die worden nog voor dat ze de luidspreker bereiken kortgesloten , en gaan weg via de ground , de speaker zelf ziet dan de lagere freq , voor de speaker zelf is dit ook een laagdoorlaat , maar dan op een heel andere manier Nou lees dit nog eens goed en haal de filtertechnieken er eens bij. Als je dit verhaaltje aan een iets technisch onderlegt persoon verteld, gaat die huilen. Ik mag toch wel beter verwachten van iemand die commercieel speakers bouwt/aanbiedt Van Wikipedia LAAG- en HOOG doorlaatfilter - Een laagdoorlaatfilter (Eng. lowpass, LP) laat alleen het lage deel van het spectrum door. Deze wordt het meest gebruikt. - Een hoogdoorlaatfilter (Eng. highpass, HP) laat alleen het hoge deel van het spectrum door. Kenmerken van deze typen zijn: - De afsnijfrequentie (Eng. cutoff freq.) bepaalt vanaf welke frequentie het filter de rest van het spectrum afkapt/doorlaat. In het geval van een laagdoorlaatfilter wordt het deel van het spectrum dat verwijderd wordt kleiner naarmate de frequentie hoger wordt. Bij laag- en hoogdoorlaatfilters markeert deze frequentie het punt waar 3 dB verzwakking optreedt. Dit punt wordt ook wel het 3 dB punt genoemd. - Het filter kapt niet resoluut een deel van het spectrum af, maar er is een overgangsgebied. Het is gebruikelijk dat vanaf de afsnijfrequentie de amplitudefactor halveert per frequentieverdubbeling of -halvering (octaaf). Bij audio wordt dit aangeduid met 6 dB per octaaf. Door meerdere filters serieel te verbinden wordt dit overgangsgebied (Eng. slope) stijler. Op deze manier kan een stijlheid van 12, 18 of 24 dB per octaaf bereikt worden - De verzwakking/versterking van het filter rond de filterfrequentie, dit wordt ook wel resonantie genoemd. Bij synthesizers wordt het signaal versterkt met meestal hooguit 6 dB. Bij veel resonantie kan zelfoscillatie ontstaan en ontstaat een sinus waarvan de frequentie gelijk is aan die van de afsnijfrequentie [/quo Een condensator laat makkelijker hogere freq door mee eens ?, een condensator aangesloten tussen de rode en zwarte luidsprekerdraad nog voor de speaker, zal dus de hogere freq doorlaten , die hogere freq komen dus niet bij de speaker , het netwerkje is in dit geval de hoogdoorlaat , voor de speaker vormt dit een "laagdoorlaat" , ik snap je probleem niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Ik heb geen probleem. Ik vind alleen dat je te termologie juist hoort te gebruiken. Wat je omschrijft is echt wel een laagdoorlaatfilter. Een kortsluiting voor hoge(re) frekwenties is duidelijk een laagdoorlaatfilter, omdat het de hoge frekwenties NIET doorlaat/kortsluit. De juiste betiteling voor een dergelijk netwerkje in deze toepassing is een Zobel filter. Dit wordt ook wel in een aantal versterkerontwerpen toegepast (47Labs Gaincard bijv.) Zobel filter theorie Genoeg gezeurd. Het is bijna weekend Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Ik heb geen probleem. Ik vind alleen dat je te termologie juist hoort te gebruiken. Wat je omschrijft is echt wel een laagdoorlaatfilter. Een kortsluiting voor hoge(re) frekwenties is duidelijk een laagdoorlaatfilter, omdat het de hoge frekwenties NIET doorlaat/kortsluit. De juiste betiteling voor een dergelijk netwerkje in deze toepassing is een Zobel filter. Dit wordt ook wel in een aantal versterkerontwerpen toegepast (47Labs Gaincard bijv.) Zobel filter theorie Genoeg gezeurd. Het is bijna weekend Een laagdoorlaatfilter is voor mij een spoel in serie , en een hoogdoorlaat een condensator in serie , het al of niet doorlaten van hogere freq zal afhangen , van bijvoorbeeld de gebruikte cond. in het filter zelf , als bijv.(puur theoretisch) de serietweeter condensator in het filter van je speaker hoger in waarde is dan de condensator in het netwerkje , zal hij meer doorlaten door je speaker filter (hangt ook nog van de evt geplaatste weerstandjes af), met dit netwerkje parallel aan je speakerfilter krijg je dus heel andere situaties , dit is met name heel interessant als je zelf je filters ontwerpt , dit zou ook kunnen verklaren waarom hij met de ene speaker (lees filter) goed uit de voeten kan en met de andere niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Gezien in dit geval het geheel parallel is geschakeld in plaats van in serie is er dus sprake van een laagdoorlaat filter. Dit natuurlijk wel uitgaande van de totale configuratie Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Gezien in dit geval het geheel parallel is geschakeld in plaats van in serie is er dus sprake van een laagdoorlaat filter.Dit natuurlijk wel uitgaande van de totale configuratie Ja maar of dit officieel benoemd kan worden als laagdoorlaat? in het audiogebeuren worden freq bijv boven de 3000 hz al aan gemerkt als hoge tonen , maar die mogen door dit filter zeker niet worden belemmmerd, de filtering vindt dan boven de 20 khz plaats , kun je het dan nog laagdoorlaat noemen , lijkt me niet logisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Gezien in dit geval het geheel parallel is geschakeld in plaats van in serie is er dus sprake van een laagdoorlaat filter. Dit natuurlijk wel uitgaande van de totale configuratie Ja maar of dit officieel benoemd kan worden als laagdoorlaat? in het audiogebeuren worden freq bijv boven de 3000 hz al aan gemerkt als hoge tonen , maar die mogen door dit filter zeker niet worden belemmmerd, de filtering vindt dan boven de 20 khz plaats , kun je het dan nog laagdoorlaat noemen , lijkt me niet logisch. De naam laag/hoog doorlaat heeft niets met de "hoogte" van de grensfrequentie te maken, alleen met de vraag of het filter de frequenties onder of boven de grensfrequentie doorlaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Toch ben ik er niet mee eens , ik neem aan (logisch) dat de gebruikte cap. in het net werkje van heel lage waarde zal zijn , ook gezien de afm. , dwz veel lager dan de gemid seriecap. voor de tweeter , dwz dat de tweeter cap in dit geval de hoofdhoogdoorlaat is( dwz deze bepaalt dan de onderste waarde van de scheidingsfreq) , en de net werk cap hier maar in zeer beperkte mate aan bijdraagt , dus ik zou dit netwerkje in combinatie, niet zomaar laagdoorlaat willen noemen , de zaak is veel complexer!! de tweeter cap en het net werkcapje staan parallel in een parallel filter, ,ook heb je nog evt te maken met weerstandjes en evt spoelen [par. geschakeld), wel interessant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Ja maar of dit officieel benoemd kan worden als laagdoorlaat? in het audiogebeuren worden freq bijv boven de 3000 hz al aan gemerkt als hoge tonen , maar die mogen door dit filter zeker niet worden belemmmerd, de filtering vindt dan boven de 20 khz plaats , kun je het dan nog laagdoorlaat noemen , lijkt me niet logisch. Maar 3kHz IS al erg hoog hoor! Op het totale audiospectrum bezien zit er namelijk maar liefst 6,5 oktaaf onder en hooguit nog 2,5 tot 3 oktaven boven die 3kHz. Ook hoor je, als je een sinus van 3kHz genereert, dat dit echt wel een "hoge" toon is. Daarbij: 3kHz is toch het midhoog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Toch ben ik er niet mee eens , ik neem aan (logisch) dat de gebruikte cap. in het net werkje van heel lage waarde zal zijn , ook gezien de afm. , dwz veel lager dan de gemid seriecap. voor de tweeter , dwz dat de tweeter cap in dit geval de hoofdhoogdoorlaat is( dwz deze bepaalt dan de onderste waarde van de scheidingsfreq) , en de net werk cap hier maar in zeer beperkte mate aan bijdraagt , dus ik zou dit netwerkje in combinatie, niet zomaar laagdoorlaat willen noemen , de zaak is veel complexer!! de tweeter cap en het net werkcapje staan parallel in een parallel filter, ,ook heb je nog evt te maken met weerstandjes en evt spoelen [par. geschakeld), wel interessant. Sjonge, wat kun jij lullen. Een laagdoorlaat filter laat frequenties onder de grensfrequentie door en sluit frequenties daarboven kort. Zo simpel is het. Waar die grensfrequentie ligt is totaal oninteressant voor de benaming... En laagdoorlaat filters zijn er in 2 soorten (als je het over passieve filters hebt tenminste): een spoel in serie met de belasting of een condensator parallel aan de belasting. Ik zie de 'complexiteit' niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Stel je gebruikt deze transparent kabel met een luidspreker met een heel simpel parallel filter ,zijn er genoeg van trouwens . Het transparent net werkje staatparallel aan het luidsprekerfilter, eerste orde filter dus , een condensator in de signaal weg naar de tw , en een spoel in serie met de woofer, een 2 weg systeem . Normaal bij een 2 weg is een condensatorwaarde van 3 tot 6 microfarad, de cond . in dat net werkje staat hier par. aan . Die staat par. dus krijg je een heel andere complexe fiterschakeling dwz je filter functioneert anders als voorheen het netwerkje maakt deel uit van het luidspreker filter, geldt in nog sterkere mate voor de mit kabel , daar heb je gewoon een extra spoel voor je filter , ik heb daarmee bijv geen rekening gehouden in mijn ontwerp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 jup ben ik het mee eens henrie denk maar aan de benamingen bij een bassmanegment systeem in een AV receiver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 ... een condensatorwaarde van 3 tot 6 mf, de cond ... Wat is dat voor een waarde Waardes van condensatoren worden uitgedrukt in: pF (picoFarad) nF (nanoFarad) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 niet overdrijven sodeju. Je kunt net zo veel berekenen als je wilt maar uiteinleijk gaat het toch maar om het resultaat. En zijn product is al klaar dus zie ik in deze geen probleem. Als ik geld genoeg heb ga ik dan ook zeker een keertje bij hem langs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 De term is microfarad , je hoeft mijn speakers niet te kopen hoor moet je zelf weten, maar blijkbaar snap je nog steeds niet wat dat netwerkje doet parallel aan een luidsprekerfilter> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 niet overdrijven sodeju. Je kunt net zo veel berekenen als je wilt maar uiteinleijk gaat het toch maar om het resultaat. En zijn product is al klaar dus zie ik in deze geen probleem. Als ik geld genoeg heb ga ik dan ook zeker een keertje bij hem langs. Dat bedoel ik niet. Met onnauwkeurig bedoel ik eerder de afwerking dan de samenstelling van de componenten. Voorbeeld: "Het lijkt net of er hier en daar nog wat lijmresten en spijkers uitsteken en dat de delen niet vloeiend in elkaar lopen" Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Hoe bedoel je je hebt toch wat fotos kunnen zien op de website , deze zijn in echt houtgefineerd en gelakt , gemaakt door een professioneel timmerman dat wordt uitbesteedt ,wat bedoel je met spijkers, in die speakers zit geen enkele spijker , alles is gelijmd of geschroefd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 De term is microfarad , je hoeft mijn speakers niet te kopen hoor moet je zelf weten, maar blijkbaar snap je nog steeds niet wat dat netwerkje doet parallel aan een luidsprekerfilter> MicroFarad wordt afgekort door Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Het enigste wat ik doe is een beetje erover filosoferen mag toch, dat moet ik zelf weten!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Natuurlijk mag dat en je mag het zeker ook in eigen bewoording schrijven. Maar ben dan aub niet zo eigenwijs om jouw eigen verhaaltje als het juiste te zien en te verdedigen, terwijl de werkelijke uitleg door anderen (niet alleen door mij) aangedragen wordt. Transperantie wordt alleen bereikt door de juistheid van het bericht, zodat iedereen het op een duidelijke manier kan volgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 natuurlijk fungeert een condensator parallel aan een belasting als laagdoorlaat voor die belasting, maar hier is die belasting een filter met luidsprekers , dus komen er meer zaken om de hoek kijken . En dan heb ik het nog niet eens over een spoel in serie met dat filter MIT T 4, dat bedoel ik met complexiteit , of ben ik de enige die dat snapt ALs dat netwerkje in het luidsprekerfilter is verwerkt , heb ik er vrede mee , dan maakt dat mede deel uit van het ontwerp. Hier wordt het toegevoegd aan het luidsprekerfilter buiten het ontwerp om, een heel ander verhaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 natuurlijk fungeert een condensator parallel aan een belasting als laagdoorlaat voor die belasting, maar hier is die belasting een filter met luidsprekers , dus komen er meer zaken om de hoek kijken .En dan heb ik het nog niet eens over een spoel in serie met dat filter MIT T 4, dat bedoel ik met complexiteit , of ben ik de enige die dat snapt ALs dat netwerkje in het luidsprekerfilter is verwerkt , heb ik er vrede mee , dan maakt dat mede deel uit van het ontwerp. Hier wordt het toegevoegd aan het luidsprekerfilter buiten het ontwerp om, een heel ander verhaal Ja, natuurlijk heeft zo'n filtertje buiten de speaker om, invloed op het filter van de speaker zelf. Maar het ging ons (mij in ieder geval) erom dat je in eerste instantie dat filtertje in die kabel een hoogDOORLAAT filter noemde. Dat klopt niet en daar ging jij tegenin, omdat het volgens jou wel klopte, als je er maar anders tegenaan kijkt... of zoiets... En nu werk je je in allerlei kronkels om aan te tonen dat je het wel snapt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 natuurlijk fungeert een condensator parallel aan een belasting als laagdoorlaat voor die belasting, maar hier is die belasting een filter met luidsprekers , dus komen er meer zaken om de hoek kijken . En dan heb ik het nog niet eens over een spoel in serie met dat filter MIT T 4, dat bedoel ik met complexiteit , of ben ik de enige die dat snapt ALs dat netwerkje in het luidsprekerfilter is verwerkt , heb ik er vrede mee , dan maakt dat mede deel uit van het ontwerp. Hier wordt het toegevoegd aan het luidsprekerfilter buiten het ontwerp om, een heel ander verhaal Ja, natuurlijk heeft zo'n filtertje buiten de speaker om, invloed op het filter van de speaker zelf. Maar het ging ons (mij in ieder geval) erom dat je in eerste instantie dat filtertje in die kabel een hoogDOORLAAT filter noemde. Dat klopt niet en daar ging jij tegenin, omdat het volgens jou wel klopte, als je er maar anders tegenaan kijkt... of zoiets... En nu werk je je in allerlei kronkels om aan te tonen dat je het wel snapt... Wat en gezeik op dit forum , het filtertje zelf is nog steeds een hoogdoorlaat , de hoge freq gaan door dit filtertje en niet door de belasting . Link to comment Share on other sites More sharing options...
K Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Hier wordt het toegevoegd aan het luidsprekerfilter buiten het ontwerp om, een heel ander verhaal Daar gaat het dus om. Er wordt door de componenten die onderdeel vormen van de MIT kabels iets veranderd aan de klankkleur. De intensie van iedere audiofiel en fabrikant om te streven naar neutraliteit en zuiverheid van de klank wordt dus klaarblijkelijk door MIT om zeep geholpen door filtering (welke vorm dan ook). Volgens mij hebben we het hier over een product met een zeer hoog 'tell sell' gehalte en zijn positieve beoordelingen van dergelijke producten toe te wijzen aan 'psycho acoustische effecten'. Voor mij vallen deze producten in de categorie van een 'bio stabiel'. Geloof je er in, koop het dan en wees er blij mee. Ik reken mijzelf tot meer tot de categorie van de realisten en kwalificeer dergelijke producten als 'bull shit'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 natuurlijk fungeert een condensator parallel aan een belasting als laagdoorlaat voor die belasting, maar hier is die belasting een filter met luidsprekers , dus komen er meer zaken om de hoek kijken . En dan heb ik het nog niet eens over een spoel in serie met dat filter MIT T 4, dat bedoel ik met complexiteit , of ben ik de enige die dat snapt ALs dat netwerkje in het luidsprekerfilter is verwerkt , heb ik er vrede mee , dan maakt dat mede deel uit van het ontwerp. Hier wordt het toegevoegd aan het luidsprekerfilter buiten het ontwerp om, een heel ander verhaal Ja, natuurlijk heeft zo'n filtertje buiten de speaker om, invloed op het filter van de speaker zelf. Maar het ging ons (mij in ieder geval) erom dat je in eerste instantie dat filtertje in die kabel een hoogDOORLAAT filter noemde. Dat klopt niet en daar ging jij tegenin, omdat het volgens jou wel klopte, als je er maar anders tegenaan kijkt... of zoiets... En nu werk je je in allerlei kronkels om aan te tonen dat je het wel snapt... Wat en gezeik op dit forum , het filtertje zelf is nog steeds een hoogdoorlaat , de hoge freq gaan door dit filtertje en niet door de belasting . Wat een gezeik inderdaad. Van jouw kant vooral, want het filtertje doet wel wat je beschrijft, maar heet daarom dus een laagdoorlaat filter. Dat jij je eigen uitleg geeft aan hoogdoorlaat en laagdoorlaat, doet daar niets aan af. Een beetje speakerbouwer zou toch moeten willen dat ie in ieder geval de juiste termen gebruikt. Anders kom je al snel niet erg professioneel over... Zo kan ik me ook gruwelijk ergeren aan iemand die zegt dat 'ergens stroom op staat', terwijl ie spanning bedoelt. Van een leek kan ik het me voorstellen, maar van iemand die pretendeert er verstand van te hebben, verwacht ik ook de juiste terminologie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Toch heb ik mit kabels ook in erg mooie sets gehoord , en van de nieuwe en duurdere series weet ik de opbouw niet, misschien is neutraal niet altijd het "mooist" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts