Heinrich Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Zou deze versterker moeilijk aan te sturen boxen kunnen aansturen? Ik bedoel boxen zoals de b&w matrix 801 of Infinity irs omega? Ik heb interesse in deze luidsprekers maar mijn marantz pm17 ki kan deze niet aansturen. (volgens de verkoper.) Hij zegt dat je minimaal een krell voor en eind versterker nodig hebt. Maar over die denon had ik ook leuke recenties gelezen. (zie de hear reviews) Misschien andere alternatieven voor bovenstaande luidsprekers? Ik wil namelijk eerst een goede versterker en dan ga ik me verder verdiepen in de luisprekers. Groetjes Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Misschien andere alternatieven voor bovenstaande luidsprekers? Audiolab REM's.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Hallo Erik, Ik denk dat de verkoper wel gelijk heeft , beide luidsprekers zijn nu niet de makkelijkste om aan het zingen te krijgen en hebben echt een zeer krachtige (en stabiele) versterker nodig die veel stroom kan leveren. Ook hebben ze een grote ruimte nodig , maar ik neem aan dat je dat wel hebt. Als ik jou was zou ik alleen je upgrade wel anders uitvoeren , nm eerst de luidsprekers (die toch het uiteindelijke geluid van je set zullen bepalen). En later pas de meest geschikte versterking er bij zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Hallo Erik, In de rubriek 2de hands staat een Denon PMA S1 te koop. De eigenaar gebruikt hem met een Nautilus 802. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Hallo Erik, In de rubriek 2de hands staat een Denon PMA S1 te koop. De eigenaar gebruikt hem met een Nautilus 802. Jan Misschien dat de S1 wel voldoet hoor, maar de S10 heeft wel 2x zoveel vermogen. 2x100W i.p.v. 2x50W. De PM17 zit namelijk niet zoveel onder de S1 qua vermogen, hij is alleen niet zo stabiel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Misschien een (tweedehands) Chord?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heinrich Posted 20 september 2004 Author Report Share Posted 20 september 2004 Hallo Erik, In de rubriek 2de hands staat een Denon PMA S1 te koop. De eigenaar gebruikt hem met een Nautilus 802. Jan Misschien dat de S1 wel voldoet hoor, maar de S10 heeft wel 2x zoveel vermogen. 2x100W i.p.v. 2x50W. De PM17 zit namelijk niet zoveel onder de S1 qua vermogen, hij is alleen niet zo stabiel... Wat zegt dit nu eingelijk? Dat de S10 beter zou voldoen dan de S1 ivm zijn vermogen? Ik heb een keer ergengs gelezen dat het vermogen er niet eens zoveel toe doet. Het gaat ook om andere factoren zoals impendantie , stroom kunnen leveren en nog een aantal techinische dingen. Ik heb even puur naar alleen het vermogen gekeken en dat leek me wel toereikend. Maar van die andere factoren heb ik geen verstand. vr gr Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Hallo Erik, In de rubriek 2de hands staat een Denon PMA S1 te koop. De eigenaar gebruikt hem met een Nautilus 802. Jan Misschien dat de S1 wel voldoet hoor, maar de S10 heeft wel 2x zoveel vermogen. 2x100W i.p.v. 2x50W. De PM17 zit namelijk niet zoveel onder de S1 qua vermogen, hij is alleen niet zo stabiel... Wat zegt dit nu eingelijk? Dat de S10 beter zou voldoen dan de S1 ivm zijn vermogen? Ik heb een keer ergengs gelezen dat het vermogen er niet eens zoveel toe doet. Het gaat ook om andere factoren zoals impendantie , stroom kunnen leveren en nog een aantal techinische dingen. Ik heb even puur naar alleen het vermogen gekeken en dat leek me wel toereikend. Maar van die andere factoren heb ik geen verstand. vr gr Erik Vermogen alleen zegt weinig idd. Een echt goede versterker kan z'n vermogen verdubbelen als de impedantie van de speaker halveert. Dus de S10 bijvoorbeeld levert 100W aan 8Ohm (die 8Ohm is dus de impedantie van de speaker) en 200W aan 4Ohm. Die verdubbelt dus z'n vermogen bij halverende impedantie (doet de S1 ook trouwens). Met 'stroom leveren' wordt in feite hetzelfde bedoeld... Impedantie heeft dus verder niks met de versterker zelf te maken, maar met de speakers die de versterker aanstuurt. Je versterker geeft namelijk een uitgangssignaal (een spanning) aan de luidsprekeruitgangen. Daar sluit je je speakers op aan en die speakers hebben dus een bepaalde impedantie (=frequentie afhankelijke weerstand). Hoe lager die weerstand is, hoe meer stroom en dus hoe meer vermogen de versterker moet kunnen leveren. Ik zeg hiermee niet dat een S10 beter is dan een S1, maar ik zeg wel, dat met lastige speakers de S10 het gemakkelijker heeft dan de S1, gewoon omdat ie meer vermogen 'over' heeft, en wellicht is dat hoorbaar. En je kunt er dan harder mee spelen, al zul je met 50W doorgaans ook meer dan hard genoeg kunnen spelen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Hallo Erik, In Luister april 2000 staat een test van de Denon PMA S1 samen met de DCD S1 en luidsprekers van Driade. Nieuwprijs was toen 7500 gulden, het vermogen is 2x50W bij 8ohm en 2x100W bij 4ohm. Een citaat uit de test is: "Versterkers als deze bevinden zich in een soort buitencategorie; een klasse apart die elke denkbare luidspreker afdoende kan aansturen". Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 21 september 2004 Report Share Posted 21 september 2004 Hallo Erik, In de rubriek 2de hands staat een Denon PMA S1 te koop. De eigenaar gebruikt hem met een Nautilus 802. Jan En waarom doet de eigenaar de Denon weg? Omdat deze mischien moeite heeft de B&w's aan te sturen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 21 september 2004 Report Share Posted 21 september 2004 Denk eens aan sphinx bv project 12 of 18 tweedehands wordt deze wel aangeboden en klinken goed op b&w en zijn stabiel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
denniz Posted 21 september 2004 Report Share Posted 21 september 2004 Misschien een Vincent SV-238? vg Dennis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts