Theo Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Zou het in jullie ogen (en vooral oren) zin hebben om bij een relatief goede speaker (ik heb de Avalon Arcus) een subwoofer te zetten? Ik vraag het omdat blijkbaar overal de Rel Stadium III in de aanbieding is (van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 september 2004 Report Share Posted 20 september 2004 Beste Theo Ik ben zelf ook een tevreden REL gebruiker. Ik draai met een Strata 3, en vind dat deze op de juiste manier aanvuld wat ik altijd heb gemist: diep en strak laag! Ik durf echter geen vergelijking te trekken met de Stadium 3. Deze werkt met een bassreflex belasting, een Volt driver en een 200W mosfet in tegenstelling tot de Strata die een gesloten kast heeft met een VIFA unit en een 100W mosfet. Mooie set heb je trouwens. Zal de REL mooi bij passen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 20 september 2004 Author Report Share Posted 20 september 2004 Geerdie, Dank voor je reactie en compliment voor mijn set. Klink bemoedigend! In het verleden heb ik wel eens een Rel op proef gehad. Ik dacht dat het een Storm II was. De combinatie met mijn toenmalige Audiostatics (RS200) vond ik echter niet geweldig. Hij ging dus weer retour dealer. Maar deze Stadium III zou van een ander kaliber moeten zijn. Mmm, misschien toch maar eens proberen. Ben ook benieuwd naar andere ervaringen en suggesties. Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 20 september 2004 Author Report Share Posted 20 september 2004 Nog een extra vraagje: zou het zin hebben 2 Rel Stadia III's te gebruiken in mijn set (zie boven)? Iemand ervaring daarmee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 21 september 2004 Report Share Posted 21 september 2004 Zeg Ruud, Jij bent toch ook een liefhebber van sub-laag? De Avalon Arcus gaat tot 45 Hz(fabrieksopgave). Misschien met een beetje schuiven tot 35 Hz? OK, maar daaronder mist nog een oktaaf. Ik kan Theo geen ongelijk geven dat hij bij zijn exclusieve set een goede sub(s) wil proberen. Voor een upgrade naar een grotere Avalon (Ascent) is ie denk ik meer kwijt... If you don't try it, you don't know it. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 21 september 2004 Author Report Share Posted 21 september 2004 De Arcus gaat inderdaad maar tot (op papier) 45Hz. Upgrading naar bv de Avalon Ascendant zal niet veel opleveren denk ik. Dat is immers de opvolger van de Arcus. Ze kosten wel ongeveer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 21 september 2004 Report Share Posted 21 september 2004 ...met sub-woofers is het altijd zoeken om tot een goed compromis te komen... In de hifi-wereld is alles een compromis. Niets is perfect. Luidsprekers zijn net mensen: ze hebben beide hun tekortkomingen, de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted 22 september 2004 Report Share Posted 22 september 2004 subwoofer & Avalon Arcus ?!?? ben je helemaal gek geworden subwoofers zijn voor HT opstellingen, en kunnen niks bijdragen, enkel iets toevoegen ( wat de ontwerper niet heeft bedoeld ....) eigenlijk zijn subwoofers vloeken in de (hifi) kerk, en is het enkel omzet voor de handel. 20 jaar geleden wilde geen serieus luidspreker-merk iets weten over subwoofers, totdat ene professor uit de USA met zijn melkpakken kwam, en toen ging de handel er maar gauw achteraan .... je probeert fase-verschillen tussen speaker-units in 1 behuizing al te elimineren met complexe filters, en dan ga je een extra speaker (mono) meters verderop zetten ..... denk hier maar eens overna .... Alex Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superboer Posted 22 september 2004 Report Share Posted 22 september 2004 ik vind een goed sub wel degelijkeen toevoeging kan geven maar denk dat je het beste zelf eerst een keer kunt uitproberen of het je bevalt Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 22 september 2004 Report Share Posted 22 september 2004 Gooi je vraag eens op het Discussion gedeelte van de Avalonacoustics site. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 september 2004 Report Share Posted 23 september 2004 subwoofer & Avalon Arcus ?!?? ben je helemaal gek geworden subwoofers zijn voor HT opstellingen, en kunnen niks bijdragen, enkel iets toevoegen ( wat de ontwerper niet heeft bedoeld ....) eigenlijk zijn subwoofers vloeken in de (hifi) kerk, en is het enkel omzet voor de handel. 20 jaar geleden wilde geen serieus luidspreker-merk iets weten over subwoofers, totdat ene professor uit de USA met zijn melkpakken kwam, en toen ging de handel er maar gauw achteraan .... je probeert fase-verschillen tussen speaker-units in 1 behuizing al te elimineren met complexe filters, en dan ga je een extra speaker (mono) meters verderop zetten ..... denk hier maar eens overna .... Alex tsssss..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 23 september 2004 Author Report Share Posted 23 september 2004 Het generieke advies van dit forum ("ga zelf luisteren en uitproberen") zal ik vanzelfsprekend opvolgen. Ik zal er binnenkort kort verslag van doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
frits12 Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Ikzelf zou nooit een sub bij deze mooie speker doen. Je moet met een 17 cm woofer toch genoeg laag hebben. het -3db punt zit op 35 hz. De kans is zeer groot dat je met een sub wel meer laag krijgt, maar geen lager laag. Ik las in een ander item dat je intresse hebt in een ML vv, wellicht geeft dat al meer laag, deze vv zal het laag meer "kleur" geven en dan ook beter te horen zijn. (ik bedoel niet dat hij meer kleuring geeft) Probeer ook een andere kabelset uit (moet toch te doen zijn via je dealer) Ik kan je echt bij deze versterkers een cardas goldencross kabelset aanbevelen. Ik heb al verschillende keren dit type kabel gehoord en dit geeft wel een zeer uitgewogen geluid en een mooi diep laag. Het gevaar bij een losse sub is ook dat dit laag toch wel heel anders is dan van je speakers. of te traag, te snel of van een geheel andere klankkleur. Hierbij zal je dus je problemen eerder vergroten dan oplossen. Hi-end is echter een zeer moeilijke manier van geluid reproduceren, maar als het eenmaal goed is klinkt het ook werelds. Frits Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 25 september 2004 Author Report Share Posted 25 september 2004 Klopt, ik moet ook nog een luisterafspraak bij mijn dealer maken voor het vergelijken van mijn Chord 3200E voorversterker met een nieuwe ML 320S en een demo ML 32. Mijn huidige kabels (Harmonic Technology) bevallen op zich prima. Ten opzichte van de MIT's die ik hiervoor, vond ik het een hele verbetering. Ik vraag me dus af of de Cardas veel winst oplevert. Tenslotte lees ik op internet wel verhalen van amerikaanse audio recensenten die in hun eigen set een Rel Stadium III gebruiken in combinatie met de Avalon Eidolon nota bene en daar ook nog enthousiast over zijn. Kortom, ik worstel op dit moment met veel vrijheidsgraden. Alles vervangen (voorversterker, kabels), sub erbij wordt me een beetje erg kostbaar. Dus wat is wijsheid, welke stap levert de meeste winst op? Veel proberen dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 Klopt, ik moet ook nog een luisterafspraak bij mijn dealer maken voor het vergelijken van mijn Chord 3200E voorversterker met een nieuwe ML 320S en een demo ML 32.Mijn huidige kabels (Harmonic Technology) bevallen op zich prima. Ten opzichte van de MIT's die ik hiervoor, vond ik het een hele verbetering. Ik vraag me dus af of de Cardas veel winst oplevert. Tenslotte lees ik op internet wel verhalen van amerikaanse audio recensenten die in hun eigen set een Rel Stadium III gebruiken in combinatie met de Avalon Eidolon nota bene en daar ook nog enthousiast over zijn. Kortom, ik worstel op dit moment met veel vrijheidsgraden. Alles vervangen (voorversterker, kabels), sub erbij wordt me een beetje erg kostbaar. Dus wat is wijsheid, welke stap levert de meeste winst op? Veel proberen dus. probeer nu eens gewone conventionele kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 27 september 2004 Report Share Posted 27 september 2004 Hier een stukje van de Translator site Sinds ongeveer 1982 is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 27 september 2004 Author Report Share Posted 27 september 2004 Of 2 subs aanschaffen en beide subs met een aparte XLR-kabel op mijn voorversterker aansluiten? Over 2 subs lees ik hele positieve verhalen, maar deze manier van aansluiten heeft volgens een bedrijf als REL niet de voorkeur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 27 september 2004 Report Share Posted 27 september 2004 Blijf het een apart vehaal vinden met die tegen fase.... heb je toch ook last van als twee speakers de zelfde toon in tegenfase uitzenden? Dit zou een professional toch moeten opvallen tijdens het afmixen. Klinkt meer als een verkoopplaatje van een full range fabrikant!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 17 oktober 2004 Author Report Share Posted 17 oktober 2004 Inmiddels heb ik een Rel Stadium III aangesloten in mijn set en al enige weken in gebruik. Ik heb de Rel nu ingesteld op 32 Hz, dat betekent dat hij pas onder die frequentie meddoet met mijn Avalons. Ik heb inmiddels wel geleerd dat je het volume van deze 200 watt actieve subwoofer vooral niet te hoog moet zetten, want anders krijg je veel te veel hoog. De volumeknop op 8 - 9 uur is hoog genoeg. Orgelmuziek, aanzetten van orkesten, jazzcombo's etc krijgen nu meer body, zonder dat het laag overheersend wordt. De subwoofer zelf mistaat niet. Hij is wel groot, maar verder vrij onopvallend. De cherrykleur is aan de lichte kant en past goed bij mijn overige apparatuur. Mijn Thorens TD145 heb van de grond gehaald en erop gezet. Dat verdient hij wel. De kast van de Rel Stadium III is gelukkig zo dood, dat dat geen invloed heeft bij het draaien van LP's. Kortom: een aanrader deze Stadium III. By the way: hij is op diverse plekken nog steed behoorlijk afgeprijsd. De normale prijs van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts