Jump to content

Speakers voor PM7200

nout
 Share

Recommended Posts

Wie heeft er ervaring met de Marantz pm 7200?

Ik ben op zoek naar een paar nieuwe compacte luidsprekers in de prijscategorie t/m 600 euro (per paar).

Op het ogenblik luister ik naar oude B&w 201i boxjes aangesloten op een pm 7200 met Marantz cd 5000 speler.

Bij enkele cd's is het hoog wat te fel en vocalen hier en daar wat glazig (grainy, een randje dat mee vibreert)ook al doet de pm7200 flink zijn best het geluid aangenamer te maken (heb deze speakers en cd speler ook op andere versterkers gehoord en dat klonk veel slechter)

De Pm7200 valt dus niks te verwijten (prima versterker!). Mijn cd speler wellicht wel, maar uit heel veel posten op audio forums in binnen- en buitenland wordt het belang van de bron nogal met een korreltje zout genomen en worden speakers en versterkers veel belangrijker gevonden. Dit in schril contrast met magazines die de bron juist als belangrijkste schakel zien (garbage in - garbage out). ????

Ik heb al wat speakers beluisterd oa. B&w dm600 en Dynaudio audience 42 met mijn cd 5000 op een Marantz pm8200. Ik werd er niet bepaald vrolijk van: klonk slechter dan waar ik nu naar luister. Vette, trage bas nog fellere hoge tonen. De akoustiek was uiteraard ook heel anders in het HOBO filiaal.

Wie kent een paar compacte speakers die goed matchen met de pm7200?

Mischien moet ik ook een andere cd speler aanschaffen om het beste eruit te halen, ook hier wil ik niet hoger gaan dan 600 euro.

Ik vraag nogal veel bij mijn eerste Hear.nl forum bezoek besef ik, maar mijn dankbaarheid zal oneindig zijn

;)

Hallo Nout,

Ik ben een groot liefhebber van klassieke Marantz apparaten van voor 1980.

Ondanks dat gegeven heb ik natuurlijk ook de nieuwere lichting beluisterd zoals; PM-95,PM80,PM8000.

Ik moet zeggen dat het typerende Marantz geluid niet meer bestaat.

De pm-8000 is een nogal suf klinkende versterker en erg open klinkt hij ook niet.

De pm-7200 zal niet anders klinken.

De pm-80 klinkt al veel beter dan de 7200.

succes met je uiteindelijke keuze

Wie heeft er ervaring met de Marantz pm 7200?

Ik ben op zoek naar een paar nieuwe compacte luidsprekers in de prijscategorie t/m 600 euro (per paar).

Op het ogenblik luister ik naar oude B&w 201i boxjes aangesloten op een pm 7200 met Marantz cd 5000 speler.

Bij enkele cd's is het hoog wat te fel en vocalen hier en daar wat glazig (grainy, een randje dat mee vibreert)ook al doet de pm7200 flink zijn best het geluid aangenamer te maken (heb deze speakers en cd speler ook op andere versterkers gehoord en dat klonk veel slechter)

De Pm7200 valt dus niks te verwijten (prima versterker!). Mijn cd speler wellicht wel, maar uit heel veel posten op audio forums in binnen- en buitenland wordt het belang van de bron nogal met een korreltje zout genomen en worden speakers en versterkers veel belangrijker gevonden. Dit in schril contrast met magazines die de bron juist als belangrijkste schakel zien (garbage in - garbage out). ????

Ik heb al wat speakers beluisterd oa. B&w dm600 en Dynaudio audience 42 met mijn cd 5000 op een Marantz pm8200. Ik werd er niet bepaald vrolijk van: klonk slechter dan waar ik nu naar luister. Vette, trage bas nog fellere hoge tonen. De akoustiek was uiteraard ook heel anders in het HOBO filiaal.

Wie kent een paar compacte speakers die goed matchen met de pm7200?

Mischien moet ik ook een andere cd speler aanschaffen om het beste eruit te halen, ook hier wil ik niet hoger gaan dan 600 euro.

Ik vraag nogal veel bij mijn eerste Hear.nl forum bezoek besef ik, maar mijn dankbaarheid zal oneindig zijn

;)

De Marantz CD5000 heb ik ook gehad, klonk erg fel in het hoog. Kijk eens naar een 2e hands Pioneer PDS 707 met het befaamde stable platter loopwerk. Die klinkt veel aangenamer en warmer in het hoog. De versterker en speakers zijn in orde.

Hallo Nout,

Ondanks dat gegeven heb ik natuurlijk ook de nieuwere lichting beluisterd zoals; PM-95,PM80,PM8000.

De pm-8000 is een nogal  suf klinkende versterker en erg open klinkt hij ook niet.

De pm-7200 zal niet anders klinken.

De pm-80 klinkt al veel beter dan de 7200.

succes met je uiteindelijke keuze

:lol: Daar heb ik wat aan: een beetje mijn versterker zitten afkraken! :lol:

Met het geluid van de versterker ben ik errug tevreden, zeker in vergelijking met de versterkers die ik heb gehoord: de NAD c352 en Rotel RA-02.

De warmte die dit apparaat nog uit mijn cd 5000 weet te halen is ongelooflijk.

De bas weergave is errug goed: strak, diep...maar goed ik zal je toch niet kunnen overtuigen, het is maar wat je gewend bent en wat je verlangt en zoekt in geluidsweergave. Ik vraag niet veel en krijg een boel met de pm 7200! Nu nog de laatste puntjes op de i: iets vriendelijkere treble weergave en ik denk dat Zaffel een punt heeft: de Marantz cd 5000 klinkt zo nu en dan scherp. Andere bron dus...en/of speakers die wat meer vergevingsgezind zijn.

Zaffel ken je nog meer cd spelers die vriendelijker klinken dan de cd 5000?

Thanx! alvast

Ik zou gewoon eens luisteren naar de CD 7300 van Marantz (E349,- bij Correct in Rotterdam). Een topper voor deze prijs en voorzien van een zeer aangename klank! Marantz en Mordaunt Short zijn aan elkaar gelieerd. Ken Ishiwata heeft mede de huidige MS lijn ontwikkeld. Kijk en luister eens naar de 912 en 914. Ook de Epos 5 zal het goed doen op de 7200.

Succes!

Hallo Nout;

Het is niet de bedoeling JOU af te kraken!

Ik geef alleen mn objectieve mening en ervaring.

Die indruk heb ik ook niet (en nooit gehad), moest er alleen erg om lachen omdat de versterker nou net de schakel is waarvan ik weet dat het wel snor zit en dan kom jij met: "Pm 8000 klonk suf en de pm 7200 zal wel niet beter klinken"

:lol:

Hallo Nout;

Het is niet de bedoeling JOU af te kraken!

Ik geef alleen mn objectieve mening en ervaring.

Die indruk heb ik ook niet (en nooit gehad), moest er alleen erg om lachen omdat de versterker nou net de schakel is waarvan ik weet dat het wel snor zit en dan kom jij met: "Pm 8000 klonk suf en de pm 7200 zal wel niet beter klinken"

:lol:

Die versterker klinkt idd prima. Ik heb z'n oudere broertje, de PM7000. Niks mis mee en zeker niet suf...

Ik heb trouwens als speakers een set JBL's TLX-10... Maar ik denk niet dat je die nog ergens zult vinden. Ze bevallen mij wel goed trouwens, al kan het wel beter. Maar prijs/kwaliteitverhouding vind ik prima...

Hallo Nout,

De pm-8000 is een nogal

Bedankt iedereen voor de reakties.

Had zelf ook al een geruime tijd de Nad c542 of Marantz cd7300 op het oog, maar werd op het verkeerde been gezet door div. forums die het belang van de bron geringschatten.

Het zwakke laatje van de cd 7300 is niet een punt voor mij: als het loopwerk maar goed is. Mijn Marantz cd 5000 is betrouwbaar ondanks het wankele laatje.

Een laatste vraag: hoe zit het met de fout correctie en het inlezen van cd's bij de NAD c542 en Marantz cd7300?

Liever een slecht(er) geluid dan skippen (overslaan) en "No Disc" aankondigingen.<_<

Ik heb paar jaar geleden nad cd speler geluisterd maar die kon geen copietjes afspelen, weet niet hoe dat nu zit.

geen last meer van.. :D

Maar ze hebben wel andere rare kuren. Zo zet de C541i van m'n ouders de cd niet altijd netjes stil voordat het laatje opengaat. Dat gebeurt vooral als je het laatje open doet als je net de cd-speler aan hebt gezet en hij de cd die erin zit begint te lezen. Dan heb je dus een ronddraaiende cd in de opengaande lade. Niet dat het erg veel kwaad kan (heb nog geen krassen op m'n cd's ontdekt ten gevolge hiervan), maar erg netjes is het niet... Hij klinkt verder wel goed!

Ps. een Pioneer PD-S507 is ook een prima speler :)

Bedankt iedereen voor de reakties.

Had zelf ook al een geruime tijd de Nad c542 of Marantz cd7300 op het oog, maar werd op het verkeerde been gezet door div. forums die het belang van de bron geringschatten.

Het zwakke laatje van de cd 7300 is niet een punt voor mij: als het loopwerk maar goed is. Mijn Marantz cd 5000 is betrouwbaar ondanks het wankele laatje.

Een laatste vraag: hoe zit het met de fout correctie en het inlezen van cd's bij de NAD c542 en Marantz cd7300?

Liever een slecht(er) geluid dan skippen (overslaan) en "No Disc" aankondigingen.<_<

De lade van jou CD5000 is nog beter als de fragiele lade van de CD7300. Omdat de CD5000 niet brengt voor jou wat je zoekt zou ik niet meer voor Marantz cd-speler gaan. Die hebben in jou budget van 600 Euro geen betere optie als de NAD C542.

Alleen een 2e hands Marantz uit de duurdere klasse, de CD serie zou een betere patner zijn als de NAD C542 met de Marantz PM7200 versterker. Neem bv de Marantz CD 17.

Maar je wilde het liefst geen 2e hands waar eigenlijk niets mis mee is in mijn ogen. Je moet een niet te oude speler aanschaffen 2e hands met het inzicht dat de laser het begeeft na jaren en dit een dure reparatie is. Maar een speler die goed werkt van hooguit 6 jaar kan je zonder meer zonder risico aanschaffen.

De NAD C542 is de beste optie, wat betreft de foutcorrectie die is goed. Ik heb de NAD C541i in bezit gehad en nooit een cd gehad die oversloeg. Het inlezen bij de NAD C541i vond ik wat aan de trage kant net als het skippen. Of de NAD C542 dit ook heeft weet ik niet maar geluidskwaliteit zou bij mij veel meer van belang zijn als een iets minder snel loopwerk.

Dus je gaat voor de NAD C542???

Uit reviews heb ik begrepen dat er toch wel een wezenlijk verschil is in treble weergave tussen een cd5000 en cd 7300.

Hi-Fi Choice liet geen misverstand bestaan over de kwaliteiten van de cd5000: "at times thin and rough" en het geluid werd ook, specifiek bij de cd5000, als erg niet-Marantz ervaren door het luisterpanel van Hi-Fi Choice.

Ook bij de Marantz cd 6000 ose heb ik verschillende opmerkingen gelezen over de ietwat felle treble weergave (TNT audio, Hi-Fi choice en veel consumer reviews), maar zonder dat het echt agressief of "brash" klonk.

Niets hierover bij de Marantz cd 7300, sterker nog: het geluid kwam dicht in de buurt van een dure CHORD DAC 64.

Ik moet ze allebei (Marantz en NAD) maar eens uitvoerig gaan luisteren.

En een langere inleestijd maakt mij overigens ook niet zo veel uit. Als er als beloning voor het wachten maar geen NO DISC verschijnt ;)

Tweede hands ben ik toch wat huiverig voor, geen garantie, dure reparaties in het vooruitzicht etc.

Maar een cd 17 (MKII) zou geweldig zijn

Waarom ben je eigenlijk van NAD c541i overgestapt op de Rotel RCD 975?

Is die Rotel zoveel beter dan?

Nee nee en nee, Daar vraagt hij niet om. Hij vraagt naar merken van luidsprekers. Niet of zijn versterker en cd speler vervangen moeten worden door Rotel of NAD. Nout, begrijp me niet verkeerd, dat zijn samen met Marantz ook goede merken. Jij bent tevreden met je Marantz maar niet met je B&W 201i (was het geloof ik). Luisteren luisteren luisteren. Ga op zoek naar B&W, Dynaudio, Chario, Linn, Focal, Mission, Mordaunt short, Canton, Dali, Infinity..... Kortom alles wat jemaar kan luisteren. Ergens moet er een match voor je bij zitten. Neem je set mee als je gaat luisteren. Kijk ook goed bij winkels naar uitloop modellen, de oude modellen hoeven niet persee slechter te zijn.

Wat wil je, een staande of een compacte luidspreker?

Niet gelijk je bronnen gaan veranderen, of je moet er achter gaan komen dat andere wel daadwerkelijk beter zijn. Maar wat gaat het je dan kosten. ;)

Andre

Nee nee en nee, Daar vraagt hij niet om. Hij vraagt naar merken van luidsprekers. Niet of zijn versterker en cd speler vervangen moeten worden door Rotel of NAD. Nout, begrijp me niet verkeerd, dat zijn samen met Marantz ook goede merken. Jij bent tevreden met je Marantz maar niet met je B&W 201i (was het geloof ik).

Wat wil je, een staande of een compacte luidspreker?

Niet gelijk je bronnen gaan veranderen, of je moet er achter gaan komen dat andere wel daadwerkelijk beter zijn. Maar wat gaat het je dan kosten. ;)

Andre

Niet helemaal wat ik vroeg.

Ik ben/was(?) welliswaar op zoek naar compact speakers, maar dit in de veronderstelling dat de bron eigenlijk niet zo belangrijk is. (lees ik keer op keer op audio forums)

Ik stelde daar echter ook vraagtekens bij, mischien zou in mijn geval een andere bron beter uitkomst bieden.

Het doel van mijn "missie": een vriendelijkere treble weergave.

En of deze missie slaagt door een alleen een nieuwe bron of alleen nieuwe speakers of beiden maakt mij niet uit.

Moet wel binnen mijn budget passen: 600 euro voor speakers en niet meer dan 600 euro voor de bron dat is dus 1200 euro. 1200 euro helemaal aan de bron alleen of aan de speakers alleen lijkt me geen goed plan

Een upgrade van mijn cd speler (die E250 kostte) naar een van 600 euro lijkt me al heel wat. Net als een upgrade van mijn B&W speakertjes die destijds (1995) 300 gulden (de paar) kostten naar 600 euro de paar. Dus 1200 euro alleen aan speakers + cd speler. Besluit ik alleen een nieuwe bron of alleen nieuwe speakers te kopen dan ga ik maar tot 600 en niet tot 1200 euro.

Is het nog te volgen? Pfffffff, wordt moe van mezelf :(

Maar goed jij denkt dus dat ik meer aan nieuwe speakers heb?

Dat wordt er niet gemakkelijker op. ;)

Moet eerst maar eens gaan luisteren naar de NAD C542 en Marantz CD7300, dat lijkt me wel een goed plan of.... :confused:

Tja Nout.....

Ik blijf erbij dat de pm-7200 gewoon niet goed klinkt.

Vooral het matte hoog en het beeld wat totaal niet loskomt van de speakers is me bijgebleven.

Als jij het een goed versterkertje vindt.....prima!

Ik vraag me wel af waarom je een te fel hoog hebt?!

Hebben je speakers een titanium tweeter?

Heb je er zilver draad tussen hangen? (dat geeft hoog lift)

Bepaalde lijnen van b&w klinken dun en fel.

:D wederom succes met je upgrading

Tja Nout.....

Ik blijf erbij dat de pm-7200 gewoon niet goed klinkt.

Vooral het matte hoog en het beeld wat totaal niet loskomt van de speakers is me bijgebleven.

Als jij het een goed versterkertje vindt.....prima!

Ik vraag me wel af waarom je een te fel hoog hebt?!

Hebben je speakers een titanium tweeter?

Heb je er zilver draad tussen hangen? (dat geeft hoog lift)

Bepaalde lijnen van b&w klinken dun en fel.

:D wederom succes met je upgrading

De Speakers hebben een metal-dome tweeter, maar de speakerlijn is denk ik (treble-)vriendelijker dan de recente 600 s3 lijn.

Ik heb als speakerkabel plain koper.

Ik vermoed met groeiende stelligheid dat mijn cd speler de grootste boosdoener is.

Nieuwe cd speler dus en er moeten ook wel een paar speakers te vinden zijn die de B&W's eruitspelen.

Ik heb mijn mind opgemaakt.

Iedereen bedankt voor de reakties!

...enne Mr. Marantz ik blijf erbij dat de pm-7200 gewoon erg goed klinkt ;)

Ha Nout,

De Marantz PM7200 ken ik zelf erg goed en vind het voor het gevraagde geld een top versterker. De PM4400 (die daar onder zit) vindt ik in tegendeel tot de PM7200 een lachertje.. :rolleyes:

groet, PD Hogeterp B)

Ha Nout,

De Marantz PM7200 ken ik zelf erg goed en vind het voor het gevraagde geld een top versterker. De PM4400 (die daar onder zit) vindt ik in tegendeel tot de PM7200 een lachtertje.. :rolleyes:

groet, PD Hogeterp B)

Das ook wel heel erg een instappertje. Vroegah... toen zat er nog eentje tussen deze modellen in. Of liever, tussen de voorlopers ervan, de PM4200 en PM7000. De versterker die er tussen in zat was de PM6010 OSE (ook in KI-signature versie te koop, maar die was nog duurder dan een PM7000), die ken jij vast ook wel. Die PM6010 OSE heb ik ook wel eens gehoord en vond ik best goed. De PM4200 heb ik toen niet gehoord, maar alleen het uiterlijk zegt al vrij veel: plastic front, plastic knoppen, terwijl de PM6010 en PM7000 (en nu ook de PM7200) er meteen al veel degelijker uitziet, met z'n aluminium front en knoppen. Alleen de kleinere knoppen zijn nog wel van plastic, maar dat heeft zelfs de PM17 geloof ik...

Het is ook maar net wat je gewend bent. Voor mij betekende de aankoop van de PM 7200 een hele grote kwaliteitsstap vooruit. Ik had er het geld voor anders was ik ook al heel tevreden geweest met de PM 4400 of de 4400 OSE. Klinken niet slecht als je een oude (stoffige) Pioneer sa 7500 gewend bent of nog erger: de versterker van een Kenwood midi set (waar ik destijds erg trots op was).

Ik ga van het upgraden geen hobby maken, heb er toch de poen niet voor en bovendien vind ik het geluid wat ik nu heb meestal errug goed m.u.v de hoge tonen die net een tikkeltje te digitaal klinken en nog dan alleen bij sommige opnamen. Ik kan me regelmatig geen beter geluid voorstellen.

Ach, ik ben zo'n eenvoudig mens, met niets tevreden ;)