Jump to content

recensies op hear.nl

bommels
 Share

Recommended Posts

Omdat ik wel eens een nieuwe CD speler kan gebruiken ben ik eens gaan rondstruinen in de reviews van hear.nl. Helaas zie ik hier ook wat je op alle internet-recensie-sites ziet: iedereen is positief over alle produkten, enkele uitzonderingen daargelaten. Op deze manier zegt een review meer over de recensent dan over het produkt, of is het echt waar dat er bijv. bijna geen slechte luidsprekers meer gemaakt worden?

Dus: heren(dames?) reviewers, een beetje kritischer en/of specifieker alstublieft! En voor de mensen die een gereviewed produkt in huis hebben: post een followup en laat weten hoe het op de langere termijn bevalt. Ik ben benieuwd!

groeten Bart

Dat gebruikersreviews bijna altijd wel positief zijn, is niet zo vreemd. Die mensen hebben dat produkt gekocht en dat hebben ze natuurlijk niet voor niks gedaan: ze vonden het een mooi produkt... Dus tenzij het later toch een miskoop bleek, zijn de reviews van gebruikers van positief tot laaiend enthousiast...

Wat betreft de professionele recensies is het ook bijna altijd positief omdat als ze het een slecht product vinden ze het niet plaatsen, bij mindere enthousiastme moet je het in de nuances zoeken van de nederlandse taal.

nando

@Henrie:

Vreemd is het niet dat als mensen iets kopen en ze er blij mee zijn een positieve recensie schrijven. Maar als ze het apparaat dan na enige tijd wegdoen of doorverkopen hoor je nooit meer waarom ze er weer vanaf wilden. Terwijl dat laatste veel interessanter is dan het eerste als je iets nieuw wilt aanschaffen. Aan positieve tot laaiend positieve recensies heb je dus helemaal niets als je je wilt orienteren op iets nieuws. En waar zijn recensies anders voor?

@nando:

Dat zou juist het leuke zijn van reviews op Hear.nl. Onafhankelijk, dus ongezouten kritische reviews ipv het professionele (genuanceerde, dat wel) geleuter om de adverteerders/importeurs/uitgevers tevreden te houden. Helaas dus.....

grtz bart

Ik heb anders toch een heel negatieve recensie geschreven over een NAD C541i. Viel me ook al op dat degenen die wel een positieve recensie schreven dezelfde terminologie gebruiken als de "professionele" recensenten en allemaal dezelfde bewoordingen gebruiken. Daar schiet je dus ook niet veel mee op.

Aan de andere kant, als je veel geld voor iets betaald wil je toch zo lang mogelijk volhouden dat het de beste keus was? :D

Viel me ook al op dat degenen die wel een positieve recensie schreven dezelfde terminologie gebruiken als de "professionele" recensenten en allemaal dezelfde bewoordingen gebruiken. Daar schiet je dus ook niet veel mee op.

Uiteraard wordt het een stuk inzichtelijker wanneer iedere recensent zijn eigen terminologie ontwikkelt en gebruikt :blink:

Ik dacht dat "Dus: heren(dames?) reviewers, een beetje kritischer en/of specifieker alstublieft! " meer voor de hifi bladen bedoeld was... te snel gelezen, sorry.

Ik kan je eigenlijk nog wel wat negatieve dingen vertellen maar ik denk ook dat je niet moet vervallen in modder gooien want je krijgt ongetwijfeld reactie van mensen die het wel goed vinden. Op de manier van echt afkraken verlies je snel een open discussie.

nando

Ik probeer in mijn recentie altijd duidelijk te beschrijven wat ik HOOR, dat is iets anders dan aangeven wat goed of slecht is.

Niet iedereen houdt n.l. van dezelfde klank. Dus iets wat ik niet mooi vind, is voor een ander helemaal het einde...

Daarom is een recentie altijd een moeilijke zaak. Zo weet ik dat Ruud Jonker b.v. van een open en brijant geluid hoort. Ik lees die recenties ook altijd met in het achterhoofd die gedachte. Je leest dan al heel wat anders dan wat er werkelijk staat. Tussen de regels door lees je dan dat hij het helemaal niks vindt.

Blijft wel boven water staan dat een in de hemel geprezen product zeker nooit slecht zal zijn.....

:)

Ik ben het met bommels eens.

Ook op hifi.nl zie ik dit. Apparatuur, kabels en speakers die ik niks vind worden soms helemaal de lucht in geprijsd. Niet erg, een meningsverschil moet immers kunnen maar het gebeurt wel erg vaak..

Ook als het eens wat minder positief is wordt dit vaak soft gebracht. Taak van de critici is om een eerlijk persoonlijk oordeel te vellen. Een product mag best eens helemaal de grond in geboord worden..ook als je door gebruikers tegen je schenen geschopt gaat worden..dit houd je altijd..

Apparatuur, kabels en speakers die ik niks vind worden soms helemaal de lucht in geprijsd.

Tja, dat kom ik ook wel eens tegen. Zo was mijn versterker (Marantz PM7000) 'amplifier of the year 2000' (EISA-award), maar echt lovende recensies krijgt ie nergens (behalve van mij ;) ). Een NAD C350 werd wel de hemel in geprezen, maar toch heb ik liever mijn Marantz... Puur kwestie van smaak...

Ik vind niet dat je apparatuur de grond in moet boren. Er is immers geen slechte apparatuur meer? Iets anders is dat je apparatuur best kritisch mag beoordelen en een mening kunt geven en dat hoeft natuurlijk niet uitsluitend positieve zaken te betreffen. Dat kun je ook op een correcte en niet kwetsende manier verwoorden. "De laagweergave is prominent" ademt toch een andere sfeer uit dan "Je dreunt de kamer uit, niet normaal. Een week later liep ik nog te paracetamollen".

Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig en we zijn hier toch allemaal goede verstaanders? Nou dan.

Hallo,

De meeste recensie's die ik schrijf zijn vaak positief. Waarom? Als je er negatief over schrijven dan is de kans dat mensen je het ongelijk geven ("ik heb die versterker ook en ervaar niets van wat jij schrijft!" <_< ) erg groot. Ook al kun je het goed onderbouwen met argumenten en heb je het hificomponent kunnen vergelijken met andere merken/types in die zelfde prijsklasse. Een andere reden is dat ik het soms niet de moeite waard vind om over een knudde hifi component uitgebreid te schrijven.. :unsure:

Zoals Joboton hier boven ook aangeeft zit er vaak veel informatie tussen de regels door. En mocht iemand hier op het forum wat plaatsen over een hifi component waar ik niet echt gek op ben, dan post ik mijn mening wel!

groet, PD Hogeterp B)

Ik vind niet dat je apparatuur de grond in moet boren. Er is immers geen slechte apparatuur meer? Iets anders is dat je apparatuur best kritisch mag beoordelen en een mening kunt geven en dat hoeft natuurlijk niet uitsluitend positieve zaken te betreffen. Dat kun je ook op een correcte en niet kwetsende manier verwoorden. "De laagweergave is prominent" ademt toch een andere sfeer uit dan "Je dreunt de kamer uit, niet normaal. Een week later liep ik nog te paracetamollen".

Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig en we zijn hier toch allemaal goede verstaanders? Nou dan.

Een versterker de grond in boren kan toch ook met gebruik ABN??

En de samenhang tussen je eerste 2 zinnen snap ik niet? <_<

Dus: heren(dames?) reviewers, een beetje kritischer en/of specifieker alstublieft! En voor de mensen die een gereviewed produkt in huis hebben: post een followup en laat weten hoe het op de langere termijn bevalt. Ik ben benieuwd!

groeten Bart

Er was eens een draadje 'Je slechtste aankoop..' o.i.d., maar ik kan het even niet meer vinden.

Daar was soms te lezen waarom apparatuur na verloop van tijd niet meer beviel :( , een beetje wat je zoekt?