doeke dobma Posted 22 september 2004 Report Share Posted 22 september 2004 Beste, Ik heb een vraagje. Als ik met een minidisc een live opname maak van een band, dus op de tape-out van het mengpaneel naar de line-in op de minidisc, hoe krijg ik zo'n nummer dan op de pc, om het te branden? Ik neem dan dus een nummer op, en dan kan ik het via de line-in aansluiting op de geluidskaart op de pc laten horen. Maar hoe maak ik er een audiobestand van, dus hoe sla ik het op, het liefst als een .wav bestand? Jullie zouden me hier enorm mee helpen. Vr groet, Doeke Dobma Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 september 2004 Report Share Posted 22 september 2004 Een .wav bestand is ook digitaal hoor (net als alle data op de PC) Het zal wel iets gaan met "save" of "save as" met een geschikt programma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 22 september 2004 Report Share Posted 22 september 2004 Beste, Ik heb een vraagje. Als ik met een minidisc een live opname maak van een band, dus op de tape-out van het mengpaneel naar de line-in op de minidisc, hoe krijg ik zo'n nummer dan op de pc, om het te branden? Ik neem dan dus een nummer op, en dan kan ik het via de line-in aansluiting op de geluidskaart op de pc laten horen. Maar hoe maak ik er een audiobestand van, dus hoe sla ik het op, het liefst als een .wav bestand? Jullie zouden me hier enorm mee helpen. Vr groet, Doeke Dobma Goldwave, zoek dat maar eens op via google. Dat is een gratis programma dat daar uitermate geschikt voor is. Je captured als het ware realtime dus de data die op die line-in binnenkomt. Vervolgens sla je het bestand op als wav Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 22 september 2004 Report Share Posted 22 september 2004 geluidsrecorder bv Kijk eens in de map bureau-accesoires-entertainment Wel effe checken of cd kwaliteit geselecteerd is. De opgenomen file is dan .wav . En bij bij geluiden-multimedia (configuratiescherm) moet je de juiste opname bron hebben. Verwacht geen wonderen van je AC97 soundchip!!!!!!!!!!!!!!! Microsoft heeft 0,0% affiniteit met hifi! Bij oude pcs moet je disk intensieve programmas uitzetten. (viruscanners, p2p clients, en vooral je swap file met rust laten Dus geen photos-videos bewerken die vreten virtuele geheugen) Have fun met je eerste bootleg!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
doeke dobma Posted 23 september 2004 Author Report Share Posted 23 september 2004 Ik heb het eea geprobeerd. De Windows Geluidsrecorder vind ik wel een heel kaal programma. Je kunt niet heel precies zien of de opname niet te hard is, als je begrijpt wat ik bedoel. Tevens vind ik het heel lastig dat de opnametijd standaard een minuut is en als je dat wilt verlengen dat je dan steeds het blokje in de tijdbalk moet verschuiven. Goldwave vind ik zelf een vrij onduidelijk programma. Ook daar moet je de tijd instellen adhv vaste waardes, bijv 1, 3 of 5 minuten. Recording level is nergens goed af te lezen. Het beste programma tot nu toe vind ik Adobe Audition. Je kunt alles duidelijk zien, je hoeft geen opnametijd in te stellen, en je hebt veel instellingen cq mogelijkheden. Nadeel is dat het dan ook wel heel erg uitgebreid is. Adobe Audition is overigens de opvolger van Cooledit. Wat alle programma's overigens gemeen hadden is dat er vrij veel ruis te horen is in een opname, veel meer als in het origineel. Hoe kan dit, is er wat aan te doen? Vr groet Doeke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 23 september 2004 Report Share Posted 23 september 2004 Wat alle programma's overigens gemeen hadden is dat er vrij veel ruis te horen is in een opname, veel meer als in het origineel. Hoe kan dit, is er wat aan te doen? Een gevolg van de A/D conversie in je geluidskaart? Wave Repair is een eenvoudig maar doeltreffend programma om via line-in op te nemen. Terzijde: het programma is een uit de hand gelopen 'project' van een hobbyist die geen goed programma kon vinden om LP's, na opname op PC, te bewerken. Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 23 september 2004 Report Share Posted 23 september 2004 Ruis stat geheel los van de software. Als je een kwalitatief hoogstaand kopie wilt maken, kun je het beter via een externe DAC/geluidskaart je PC inpompen. Er zijn tegenwoordig erg voordelige externe geluidskaarten te krijgen, dus het hoeft geen fortuin te kosten. Een erg mooie (maar wel redelijk duur) is de M-Audio delta 410 firewire. Maar goedkope usb kaartjes doen het ook prima. Zit er touwens een digitale uitgang op de minidisc? Zorg voor een digitale ingang en het scheelt weer twee overgangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 september 2004 Report Share Posted 23 september 2004 Zorg voor een digitale ingang en het scheelt weer twee overgangen. Digitaal --> digitaal geeft idd een zeer goed resultaat. Mijn Terratec DMX-XFire geluidskaart heeft echter alleen een opt. dig. uitgang. In mijn geval gebruik ik de cdrom speler in mijn pc als loopwerk en gebruik een externe dac voor de conversie. Dit signaal stuur ik naar m'n Arcam Alpha 7. De verschillen met gewone muziek cd's? In mijn optiek is het geluidsbeeld van de pc iets 'platter' als dat van mijn Rotel loopwerk. De klankbalans is hetzelfde: uitstekend! Zelfs MP3 klinkt te gek! Mits de bitrate = of > 128 K/s. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunny Posted 23 september 2004 Report Share Posted 23 september 2004 Ik gebruik Soundforge om LP's op te nemen, heeft een meter om te zien +/- hoeveel deb je gaat en is erg gebruiksvriendelijk. BTW, juist een CD geleend van een vriend. Kwaliteit: 96kb/s in MP3 PRO formaat. In discman:was aan te horen. In goede CD-speler: NIET OM AAN TE HOREN, scherp, vermoeiend, rommelig (en neen, het lag niet aa de muziek ), ik had een bepaald liedje ook in 192kb/s MP3 en daar kon je tenminste het laag horen. Bij die liedjes wist je gwn dat er veel heel laag moest inzitten maar dat was allemaal weg . Ik ga de liedjes dan zelf maar downloaden . Dit alles maar even terzijde. Vriendelijke greoten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 23 september 2004 Report Share Posted 23 september 2004 Vroeger deed ik dit gewoon via de ingang van mijn soundblaster live en gebruikte ik ook de software van dit programma en dat ging helemaal niet verkeerd. Gewoon geluidsrecorder selecteren en klaar waarna de compilatie op cd gefikt kan worden. Nu met video omzetten naar DVD gebruik ik pinnacle 9 en dat gaat ook met geluid uitstekend waarbij ik ook weer gebruik maak van de ingang van inmiddels de SB audigy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts