Koen Posted 23 september 2004 Report Share Posted 23 september 2004 Hallo, ik ben redelijk nieuw met Home-hifi en heb er "nog" verstand van Met car-hifi daar en tegen ben ik redelijk begaan. Nu ben ik wat aan het rondluisteren voor versterkers en speakers. De speakers ben ik al uit, tenminste niet het type maar wel dat ik ze zelf wil gaan bouwen, lijkt me wel een leuke uitdaging Alleen voor de versterker/dvd/cd speler ben ik nog niet uit, ik wil waarschijnlijk wel een 2 kanaalsversterker , alleen zit ik dan met wat vraagjes kan ik bij een 2 kanaalsversterker een actieve sub aansluiten? En bij een 2 kanaalsversterker heb ik geen aparte voorversterker nodig toch? Maar als ik nu meteen een 5.1 versterker aanschaf is dit weer makkelijker uit te breiden voor bijvoorbeeld dolby voor films. Met muziek wil ik gewoon stereo hebben. Wat zijn merken en types die ik zeker eens moet gaan beluisteren, mijn budget ligt rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koen Posted 28 september 2004 Author Report Share Posted 28 september 2004 niemand die wat antwoorden op mijn vragen heeft ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 Jawel. In de home-audio wordt niet gesproken over 2-kanaals versterkers. Wij hebben het over stereo-versterkers Je hebt voorversterkers en eindversterkers. Daarnaast heb je ook ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koen Posted 28 september 2004 Author Report Share Posted 28 september 2004 oke bedankt, alleen hoe zit het dan als ik een stereo versterker ga aanschaffen, hoe kan ik dan een sub aansluiten? Want als je een 5.1 versterker koopt kan je een actieve sub aansluiten op de 5.1 versterker. Ik ben er al wel over uit om een stereo versterker aan te gaan schaffen want films kijk ik bijna niet. En een losse cd en dvd speler erbij. Speakers wil ik zelf gaan bouwen, en het budget is eigenlijk per onderdeel cd/dvd/versterker. gr. Koen ( noob ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koen Posted 28 september 2004 Author Report Share Posted 28 september 2004 is bijvoorbeeld een Marantz 7200ki stereo versterker een cd 5400ose en een dvd dv6400 zou dit een aardige keuze zijn? Ik weet het moet eerst gaan luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 is bijvoorbeeld een Marantz 7200ki stereo versterkereen cd 5400ose en een dvd dv6400 zou dit een aardige keuze zijn? Ik weet het moet eerst gaan luisteren Voor dat geld? Quad is schitterend spul, cd-speler is 1600 euro, de voorversterker + eindversterker kosten samen 2000 euro, beetje boven je budget, maar schitterend spul. Je kunt ook de Quad cd-speler nemen en combineren met een andere, goedkopere versterker dan de Quads. Bijvoorbeeld de Musical Fidelity A3.2 (1650 euro). Linn maakt ook mooi spul voor ongeveer dat geld, idem voor Arcam. Maar er zijn nog veel meer merken. Ligt helemaal aan je muzieksmaak, geef dat eens aan. Ik zou zeggen, laat over het algemeen de grote, bekende merken als Marantz en Denon en zo links liggen als je wat meer te besteden hebt zoals jij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 Ik zou zeggen, laat over het algemeen de grote, bekende merken als Marantz en Denon en zo links liggen als je wat meer te besteden hebt zoals jij. Waarom? Koen heeft aangegeven wat ie te besteden heeft ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 Even samenvatten: Koen, als ik je goed begrijp wil je dus drie onderdelen, te weten: versterker, cd-speler en dvd-speler. Maximumprijs per onderdeel: 1500 euro. Totale maximumprijs: 4500 euro. Dan zou ik zeggen: stop maximaal 300 in de dvd-speler en de rest in je versterkers plus cd-speler. Bijvoorbeeld een setje van Linn kan dan mooi, of een setje van Musical Fidelity, of een setje van Quad, of een setje van Arcam, of iets heel anders. Wat je wilt. Maar nogmaals, je muzikale voorkeur zal zeker de doorslag geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 Ik zou zeggen, laat over het algemeen de grote, bekende merken als Marantz en Denon en zo links liggen als je wat meer te besteden hebt zoals jij. Waarom? Koen heeft aangegeven wat ie te besteden heeft ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koen Posted 28 september 2004 Author Report Share Posted 28 september 2004 ik ben nog startende en zoekende met home-hifi, ik ben klein begonnen in de car-hifi en dat is nu ook aardig uit de hand gelopen, dus ken mezelf wel een beetje. Ik zie het als hobby en wil steeds weer beter en verder, alleen ben ik nog een regelrechte noob op dit gebied. Ik wil dus geen miskopen doen en ook niet meteen het onderste uit de kan halen als je begrijpt wat ik bedoel. Mijn budget rijkt tot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 Een actieve sub (met ingebouwde versterker dus) kan je vrij gemakkelijk aansluiten op bijna elke stereo versterker. Als je bijvoorbeeld een REL neemt, dan is het enige wat je hoeft te doen de aparte kabel die REL meelevert samen met je huidige (front) speakers aansluiten op dezelfde luidsperkeruitgang. Dit garandeert dat speakers en sub hetzelfde signaal aangeboden krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 ik ben nog startende en zoekende met home-hifi, ik ben klein begonnen in de car-hifi en dat is nu ook aardig uit de hand gelopen, dus ken mezelf wel een beetje. Ik zie het als hobby en wil steeds weer beter en verder, alleen ben ik nog een regelrechte noob op dit gebied. Ik wil dus geen miskopen doen en ook niet meteen het onderste uit de kan halen als je begrijpt wat ik bedoel. Mijn budget rijkt tot Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 je kan ene sub idd op BIJNA elke versterker aansluiten.... zoek dit wel eerst uit..... want anders ploffen net zoals bij mij de zekeringen van je versterker er uit.... ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 alleen hoe zit het dan als ik een stereo versterker ga aanschaffen, hoe kan ik dan een sub aansluiten? Waarom wil je perse een subwoofer? Je geeft aan dat jezelf de speakers wilt bouwen, dan kun je toch ook luidsprekers bouwen waarbij een subwoofer niet nodig is? Of ben je mischien gebonden aan kleine luidsprekers? Overigens ben ik van mening dat de akoustiek in combinatie met de luidsprekers verweg het meest invloed hebben op het geluid. Ik weet niet wat je totaal budget is, maar op de luidsprekers zou ik in elk geval niet bezuinigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 Waarom per se 4500 euro uitgeven aan een hifi-set? Met 2000 euro kom je er ook, welliswaar geen high-end (als Quad), maar wel gewoon een erg goed geluid. Kijk eens naar Marantz, Rotel en NAD: kwaliteit voor (relatief) weinig geld Besteed de rest van het geld liever aan cd's (of als een spaarpotje voor donkere tijden ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 spaar potje voor donkere tijden? hallo... geld moet rollen.. is goed voor het economisch herstel en bovendien leef je vandaag en morgen misschien wel niet meer , over donkere dagen gesproken...... ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koen Posted 28 september 2004 Author Report Share Posted 28 september 2004 Ik hoef niet persee een subwoofer, komt denk een beetje uit de car-hifi , Maar uit een zuiltje zal inderdaad meer laag te halen zijn dan uit een deur. Aan ruimte heb ik geen gebrek, dus ben aan het kijken en luisteren naar verschilende speakers welke ik in een zuil wil gaan plaatsen. Maar zoveel mooie keuzes. Ik hoef ook niet meteen die Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 bovendien leef je vandaag en morgen misschien wel niet meer , over donkere dagen gesproken...... ;-) Ga je er dan al vanuit dat je naar de Hel gaat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxman Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 1) Hoe bepaal je wat je etv wilt als je nog niks hebt .???? 2) Hoe doe je dat met uitzoeken van aparatuur.??? 3) Kun je het mee naar huis nemen om evt een luistersessie te houden bv week of weekend. Vraag 1 en 2 heb je eigenlijk al zelf beantwoord nl door hier vragen te stellen verder is lezen van forums nog niet zo gek, blader maar eens terug onder verscheidene topics en je zult genoeg antwoorden vinden waarom juist dit merk of dat merk door sommigen is gekozen . Verder zul je zien dat er voldoende informatie hier dan te vinden is mbt tot vele merken hoe ze klinken en qua technische opbouw , en je zult zien dat er vaak ook al toegelicht wordt welke speakers evt samen kunnen met bepaalde aparatuur . Verder vind je natuurlijk ook nog genoeg info op de homepages van merken en evt online magazines met recencies ,die je natuurlijk wel met een korreltje zout moet lezen . Dus leesvoer is al belangrijke info . Verder ga naar een goede HIFI boer en vraag hem desnoods de oren van de kop af en als ie serieus met hifi bezig is zal hij je op en top proberen te helpen om uiteindelijk jou als een tevreden klant zijn zaak te zien verlaten . Ik denk dat uitlenen dan ook niet zo een probleem zal zijn . En zelf luisteren luisteren en nog eens luisteren , das het beste advies wat een ieder jou hier zal (eigenlijk moet) geven mbt je zoektocht . Ik zou wel als ik jou was wel niet teveel sets of speakers ineens gaan beluisteren ,ook hir is rustig de tijd nemen erg belangrijk . Het gaat tenslotte niet om een paar eurootjes die je gaat uitgeven . Wel ik wens je succes toe in je zoektocht en hopelijk kom je tot een mooi set . MVG Luxman Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr toast Posted 29 september 2004 Report Share Posted 29 september 2004 ik ben zelf nog een beginner...maar ik zoek wel me spullen uit op prijs kwaliteit. Als ik iets leuks in de aandieding zie staan dan haal ik het (demotjes) wat ik nu bij elkaar heb gehaald zijn sony dvd ns400 rotel 972 amp technics ca21 luidsprekers de speakers zijn iets naar wens aangepast (verzwaard/bekabeling/filter/spikes) en die klinken heel erg goed voor hun geld ik heb ze een paar jaar geleden voor 250 euro per stuk gehaald (klonken beter als een stel JBL speakers die 2 maal zo duur waren) De versterker heb ik een tijdje geleden gehaald bij stassen voor 199 euro (echt een koopje) dvd speler wil ik kwijt maar heb nog geen geld om die te vervangen voor een rotel cd speler. Je kan wel gelijk met geld gaan smijten...maar je kan het ook rustig opbouwen. heb je er waarschijnlijk ook veel meer lol in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidvh Posted 29 september 2004 Report Share Posted 29 september 2004 Ik heb toevallig net een Arcam A85 gekocht. Een erg fijne en al legendarische versterker van Arcam. Ik heb m in combinatie met de P85 power-amp en de CD73 cd-speler. De A85 heb je 2e hands al voor 800 euro als je een beetje zoekt. Ik heb m wel als Demo gekocht. Dan is ie fatsoenlijk ingespeeld en je heb nog al de garantie. Kost je wel wat meer, maar dan krijg je ook meer. Mij bevalt ie echt onwijs goed. In een review van Stereophile word deze Amp zelfs vergeleken met Mark-levinson en Krell spul.... Zegt genoeg lijkt mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel B Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 Ik zie hier een misverstand over de subwoofer. In car-audio is een subwoofer bedoeld voor de lagere frequenties die wel goed hoorbaar zijn. In de huiskamer wordt een sub gebruikt voor de extreem lage frequenties zoals die met name in films voorkomen. Zoals al eerder gezegd (door iemand anders) zou ik voor staande zuilen gaan. Voor 4500 euro kun je een hele goede installatie kopen. Leg de verhouding niet te veel vast, maar als je dat toch wilt zou ik van ca 1000-1100 euro per component uitgaan waarbij ik de speaker per stukprijs neem. Marcel B (bij beginner denk ik meer aan 1500 euro voor de gehele set) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts