Jump to content

Nog een fantastische draaitafelervaring

Porcino
 Share

Recommended Posts

Eerst dit:

Ook hier weer een bekende van Hifi.nl. Velen kennen mij misschien onder de naam Merijn, wat mijn eigen naam is maar om de een of andere reden leek de server hier dit niet te accepteren. Leuk om hier weer zo velen van jullie terug te vinden.

Daarnaast:

Ik wilde jullie deze ervaring niet ontnemen, zeker niet na de hoeveelheid energie die ik er op de diverse fora en in real life in heb geinvesteerd. Via een lange weg ben ik door een aantal leden gewezen op de winkel van Henk Niemeijer in Sneek.

Ik ben de afgelopen jaren bezig geweest met een aantal herstelprojecten, onder andere een zogenaamd perfect klinkende TD160 van Thorens. Ik heb hier erg veel energie in gestopt en navenant veel geld, wat voor een student toch moeilijk is. Alhoewel ik echt niet onhandig ben en de nodige diy projecten heb ondernomen waren er te veel dingen waardoor de thorens nooit verder is gekomen dan de werkbank. Conclusie: Er zit erg veel kaf tussen het koren. Weet waar je aan begint, het lijkt vaak zo mooi maar achteraf zijn de spelers vaak gewoon 20 jaar oud en echt versleten. Een nieuwe snaar en een SME armpje is het nog niet!

Nadat Henk me en een nieuwe snaar, een SME arm, bekabeling en dergelijken had verkocht (supermooi spul, maar ja niet in gebruik gekomen. Waren de enige goede onderdelen van de hele speler) ben ik volledig op DIY analoog afgeknapt. Geen zin meer in.

De contacten met Henk in Sneek hadden me ondertussen wel overtuigd dat het moest kunnen en het meenemen van mijn vriendin voor een bezoekje gaf de doorslag. Er moest een nieuwe speler komen, zo'n plasic geval. (wil iedere audiofiel toch horen, vrouw of vriendin die vind dat er zo'n speler moet komen :) )

Henk vertelde me over een speler die hij ooit samen met Jochen Raeke van Transrotor had verzonnen. Een perfect tafeltje voor mij. En met een echt high end prijskaartje (voor een student dan). Dus beloofd dat indien ik het geld bij elkaar had ik een belletje zou doen. Afgelopen koninginnedag ondertussen wel het geluk gehad dat ik een Akai draaitafel met een Denon DL110 op de kop had weten te tikken voor 7 euro...

Een maand geleden was het dan zo ver.

Op de werkbank achter in de winkel stond mijn Porcino in testopstelling. Een bijna volmaakte sinus op de scoop (Henk besteed extreem veel aandacht aan het monteren en afstellen van een tafel, en rekend standaard te weinig daarvoor). De 2e hands Denon bleek nieuw...

Met een trillende hand van de zenuwen de kaart gepakt, even slikken en weer doorgaan. Thuis de geleende phonopre (heb hem maar overgenomen, was af zo) aangesloten en ik overdrijf niet, maar ik heb de hele nacht platen gedraait, mijn vriendin tegen me aan in slaap gesukkeld en om half 5 maar naar bed gegaan.

Teruglezend lijkt dit wel een spotje van teleshoppen en ik bedoel het echt niet zo. Het is mijn verslag van mijn zoektocht en wil anderen een weg aangeven hoe het zou kunnen. En nu zet ik een plaat op en stop met mijn langste posting ooit.

Draai ze!

P.S. indien geinteresseerd zal ik hier wel een recentie schrijven...

Hallo Merijn of Porcino,

Leuk dat je uiteindelijk toch besloten hebt om hier wat te posten! Je hebt er een mooi en gemakkelijk lezend verhaal van gemaakt. Die recensie hebben we nog tegoed neem ik aan :P !!

Groeten,

Marten Jan

Jammer dat je bent afgeknapt op DHZ Merijn, is toch een leuke hobby hoor :rolleyes: OK hele dagen in een lawaaiige houtwerkplaats staan is ook niet "my idea of fun". Maar wel als het resultaat oplevert (daar gaan we weer B) ) een Lenco L78 van 20 euri met 30 euri aan materiaal omtoveren tot een monster. Goed er staat nu een RB300 met DL103 op, kost natuurlijk wel gewoon geld. Maar dan heb je ook wat! En je spaart het loopwerk uit.

Thorens blijft een goede manier om goedkoop en goed weer met vinyl te beginnen maar inderdaad je moet wel een goede hebben en het leuk vinden om een beetje te prutsen.

Wat ik niet begrijp is hoe je het doet van je studenten budget, in mijn studenten tijd ging alles op aan "goudgele rakkers", ik moet ineens aan Andre Hazes denken :D

Groetjes Freek.

Nou, ik DIY er op los hoor. Van nieuwe hoornluidsprekers tot een PassLabs gebalanceerde pre...

Maar dan weer een lager, dan weer de interne bedrading van de moter, de motorlagering, kapotte pulli, en zo kan ik nog wel doorgaan. Mechanische apparaten slijten, en dan is het moeilijk om over het net iets te kopen zonder dat je het hebt gevoeld zeg maar.

Op een recentie moeten jullie ff wachten hoor, ik wil de tafel op mijn eigen set met een bekende standaard vergelijken (iemand ideeen?), anders hebben jullie er nog niets aan.

Nu wel 2 kenmerken:

* DOODstille aandrijving en geen geluid door de plint naar de arm (in een lundia stellingkast een wonde...).

* Zeer fraai midden met een heel beschaafd fundament. Open, maar beetje laid back hoog. Algehele indruk: Braaf maar uiterst boeiend en smaakt zo erg naar meer :( ... :(

Hoi Porcino, ook ik had het genoegen een dagje in Sneek door te brengen.

Ik had het geluk een zeer goede TD 160 MKII op de kop te hebben getikt volgens Henk.

Ik heb de speler door Henk na laten kijken en af laten stellen met een door hem gemonteerd Goldring Eroica element. En ook hier gaf de scoop een bijna perfecte sinus.

Zondag ga ik een pre ophalen van Clearaudio, na een aantal maanden met zeer goed resultaat te hebben gedraaid op een Pro-ject Phonobox.

Wat is dat analoog toch mooi.Maar ben benieuwd hoe het na zondag klinkt.

Ik houd je op de hoogte.

Veel plezier: Frank :D

Heb even rondgevraagd. Alleen een Project P6 of hoe heet zo'n ding zou ik kunnen gebruiken voor een vergelijk. Deze tafel is uitgerust met een DL160 van Denon en dat zou een mooi vergelijk kunnen geven.

De vraag is nu hoe ik dat apparaat van Rotterdam naar enschede krijg voor een middagje luisteren. Of iemand moet zich aanbieden voor een leuk middagje speledraaien :P

Groet,

Merijn

• 4 months later...

Nou het is een tijdje stil gewezen rond deze draad. Niet datie nou ook zo geweldig is Hahaha...

Ik speel nu al ruim een half jaar met mijn Porcino. Ondertussen zou ik de speler echt niet meer willen missen. Op de planning staan wel enkele aanpassingen. Zo wil ik de bijbehorende puck aanschaffen (reeds besteld bij Haudio, dank!) en zit ik te denken over een ander element. Enkele kandidaten blijven terug komen. Benz Ace, ZYX RS-10, Dynavector 10X5, AT OC9 of toch maar de Goldring Eroica in een of andere versie.

Probleem met dit soort aankopen, behalve de moeilijkheden met het uitzoeken, is dat er op andere plaatsen in de keten met het te besteden geld misschien meer winst is te halen.

Hier mijn huidige setup:

Mijn set

Deze bestaat uit:

ASR Friedrich Schaeffer Audio Systemen Emitter 1+

DIY Nagaoka backloaded horn met nu nog de FE103E van Fostex

Transrotor Porcino met RB250 en DL110

MF X-LPS/X-PSU of DIY Grado PH-1

Om de knuppel maar eens in het spreekwoordelijke hoenderhok te gooien: Wat zouden jullie doen? Ben benieuwd!

Nog een plaatje:

De Porcino...

Transrotor Porcino

Edited by Porcino

Tja wat wil ik:

Ik wil een snel, muzikaal en homogeen geluid. Het moet zeker niet te analytisch worden. De ruimteinformatie is erg belangrijk, net als de doortekening van instrumenten. Iets meer slam mag wel, echter dat gaat zeer moeilijk met deze weergevers. Sublaag, tja, leuk maar alleen als het net zo snel is...

Mijn favorieten in dat rijtje? De Benz Ace en de Zyx. De Zyx is wat aan de analytische kant, maar toch muzikaal. De Ace scoort vooral in levendigheid die je meetrekt.

Ik ken echter de Dynavector niet echt. Ik heb enkel een Dynavector bij Maarten gehoord (was een andere meen ik) en die speelde heel vloeiend, doch iets warm.

Ik ken de Goldring Eroica LX. Die hoef ik niet meer. Goed element voor een prima prijs en hij laat ook alles goed horen, maar hij is ontzettend SAAI. Het leeft niet echt. Ik vergelijk 'm altijd met een middelmatige fanfare. Die spelen wel alle tonen, maar het maakt geen muziek. Niet mijn ding. Of een Elite net zo is weet ik niet. Misschien kun je Henk eens vragen.

Andere tip, de 2e hands EMT die nog steeds hier te koop staat. Ik heb een dergelijke bij Ruud beluisterd (met vdH tip, deze is met JA tip) en ik was behoorlijk onder de indruk :rolleyes:B)

Sodejuu said:
Andere tip, de 2e hands EMT die nog steeds hier te koop staat.

Ik heb een dergelijke bij Ruud beluisterd (met vdH tip, deze is met JA tip) en ik was behoorlijk onder de indruk :rolleyes:B)

Op postings vanuit het verleden ontraad jij het kopen van tweedehands elementen.

Nu in enen loop je met een secondhand te leuren? :o

Hoe moet ik dit nu rijmen? :unsure: