Jump to content

Luidsprekers gezocht

beunky
 Share

Recommended Posts

Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik de Quad 99Pre en de Quad 99Power aangeschaft. Ik zoek daar nog bookshelfs tot duizend euro per paar bij. Hebben jullie suggesties/tips/opmerkingen et cetera?

Heb gisteren een nieuw ontwerp beluisterd opgebouwd uit Skaaning en FFT ribbon (toekomstige van circa 1000 euro per stuk, is nog in ontwikkeling). Klonk fantastisch. Zo op een eerste gehoor een stuk beter dan mijn Von Schweiker VR1. De mooie LUA amp zal ook wel geholpen hebben overigen,

(Lama mijn complimenten)

Oeps bookshelf?, poort zat wel achterin..

Guest Kraus vonBentinck

hoi beunky,

Gezien de ruinte zou ik lekker naar mijn koptelefoon blijven luisteren.

De enige luidsprekers die in aanmerking komen lijken mij kleine, gesloten systemen, die op een laag volume goed presteren.

Ik vermoed dat de ruimte die je nu ter beschikking hebt wel tijdelijk zal zijn en je kunt naar mijn idee beter je budget op de plank laten dan speciaal op de huidige ruimte luidsprekers aanschaffen. Het is immers vrij voorspelbaar dat de luidsprekers die je nu zou aanschaffen geen lange-termijn investering zullen zijn waar je alleen maar flink verlies op gaat lijden.

Een Ferrari moet je niet uitproberen op een zandpad.

Gefeliciteerd met je aankoop, overigens.

Bookshelf speakers tot 1000,- euro op een plank aan de muur..... :unsure:

Dat vind ik persoonlijk nogal veel geld, voor een opstelling waarbij de meeste speakers ver onder de maat presteren.

'bookshelf' is een benaming die eigenlijk niet meer korrekt is, aangezien deze speakers vaak bedoeld zijn om vrijstaand op een stand geplaatst te worden.

Maar als 't niet anders kan zou ik in ieder geval op zoek gaan naar een klein gesloten systeem of speakers die de basreflexpoort aan de voorkant hebben.

Studio107 in Den Haag heeft nog een (2e hands) setje LINN Kan staan voor 400,- euro incl. bijbehorende stands.

De stands zou je dan e.v.t later kunnen gebruiken als je meer ruimte ter beschikking hebt, of... je kunt ze apart weer verkopen.

De Linn Kan is een speaker die er uit ziet al een gratis midiset speaker uit de 80's,

maar 't is een wolf in schaapskleren.

Het is een heel eerlijke speakers die exact laat horen wat voor bron/versterking je eraan koppelt.

Het is een gesloten systeem die ontworpen is om juist zo dicht mogelijk tegen een muur te plaatsen!

(met de juiste apparatuur klinkt ie erg mooi open, gedetailleerd, en heeft een superstrak laag)

Groeten,

Alco

Diapason Micro III

De Diapason Micra's hebben een forse poort aan de achterkant, en kosten meer dan 't hier genoemde budget, dus die valt dan af...

Ik had voor mijn Diapason's de hierboven genoemde Linn Kan's.

In m'n huidige opstelling klinken de Diapason's veel beter, maar aangezien de speakers voor Beunky zo goed als tegen de muur geplaatst dienen te worden denk ik dat de Linn Kan's beter klinken, ook omdat ze daar voor ontworpen zijn, in tegenstelling tot de meeste speakers.

Uiteraard mis je met een dergelijke opstelling dan wel de nodige diepte in 't geluidsbeeld, maar als 't niet anders kan...

De meeste kleine speakers hebben een basreflexpoort en ook vaak nog aan de achterkant, dus dat maakt de keuze wel wat lastiger, denk ik.

(of juist niet :rolleyes: )

Groeten,

Alco

Wat dacht je van zelfbouw?? :rolleyes:

Ik heb daar:

1. geen ervaring mee

2. ik heb figuurlijk gezien twee linkerhanden

3. ik gun er mijzelf geen tijd voor

Dus nee, ik dacht het niet :D

ASW Genius, Diapason Micro III, Thiel'tjes, Dali, Klipsch RF- range, Audiolab REM, Von Schweikert VR1.. :D

Ik heb al wel wat van ASW gehoord, nog niet de Genius maar die stond al wel op het lijstje. Evenals de Quad 12L, die heb ik gehoord en die sprak mij ook wel aan. Daarnaast heb ik een Chario gehoord, weet niet 100% zeker welk type, maar ik dacht de Constellation Lynx, zou dat kunnen kloppen? Waren dacht ik zo'n vierhonderd per stuk. Welke Dali bedoel jij? Ik ga het liefste naar Lansink, en die heeft onder andere ASW, Quad, Chario en ook Dali. Maar ik dacht dat hij Dali niet op voorraad had. Hij heeft ook Kef, en ik dacht ook B&W. Zou daar niet wat tussen zitten?

Als je luidsprekers zo neer moet zetten blijft het een compromis.

Gesloten kan, maar dan heb je minder laag (wel strak) of een grote kast nodig.

Reflex poort aan de voorkant kan.

Of veel ruimte aan de achterkant vrijhouden met een poort aan de achterkant.

Er zijn al genoeg opties genoemd... succes!

Een onder de BBC licentie gemaakt luidspreker type ls 3/5a.

Ik bezit er zelf twee paartjes van en moet zeggen, hij kan niet alles weergeven, maar datgene dat hij wel kan doet hij wwanzinnig goed.

Ik heb zelf tot op de dag van vandaag niets beters gehoord qua ruimtelijkheid en oplossend vermogen in het midden en hoog.

Ze worden zo nu en dan wel eens tweede-hands aangeboden voor bedragen zo rond de 6

Hallo,

ik zou als ik beunky was NIET de LS3/5a nemen. Die hebben een overdreven midlaag (rond de 120 Hz) die bedoeld is om het gebrek aan echt laag te compenseren. Als je luidsprekers (bijna) tegen de muur zet dan wordt alles onder de 500 Hz nog extra aangezet. Met die LS3/5a's wordt dat dan te veel midlaag. Begrijp me niet verkeerd. LS3/5a's vind ik super luidsprekers (heb ik zelf ook), maar ze hebben minstens 50 cm rondom nodig, liever 1 m.

Ik dacht ook al aan de Linn Kan. Daar zijn echter heel veel variaties van. Die van Studio 107 zijn de laatste versie van de 1e versie (ehhh, snap je). De Kan werd steeds verder ontwikkeld. De eerste versie is heel direct (agressief?) terwijl de laatste versie een stuk tammer is, maar nog steeds heel direct in vergelijking met de gemiddelde luidsprekers. De versie van Studio 107 zit ergens in het midden. Gebruikt het simpele oude filter, de oude kast, maar al wel de nieuwere woofer.

Veel luidsprekers tegenwoordig worden geleverd met schuim proppen voor in de bassreflex poort. Dat kan ook een oplossing zijn.

Groeten, Hans

Hoe stuur jij die ls 3/5a dan aan ?

Bij mij is alles volkomen recht zonder enige concentratie in welk toongebied dan ook.

En rondom, het is een ras echte nearfield die best wel dichter in of bij de hoek van een ruimte gezet mag worden.

Deze presteerd zeker in kleien ruimtes op en top.

Bas reflex is bij mij uit den boze omdat je altijd zit te kijken met een niet fase correct iets.

Zeker in het laag funest als het hebt over een zuivere bas weergave bij kleine luidsprekers ( spreek membranen ).

• 2 weeks later...