Jump to content

mm en mc


akera
 Share

Recommended Posts

Bij een MM beweegt de magneet en bij een MC beweegt de spoel :)

Nee, ik heb ook niet echt een idee wat nou precies het verschil is. Ik weet wel dat de ene makkelijker (en dus een hogere) spanning opwekt dan de ander. Maar welke wat doet???

Link to comment
Share on other sites

Belangrijker dan verschil in techiek is denk ik verschil in geluid. Je hoort vaak dat mensen MC iets verfijnder vinden. Mij is dit niet helemaal duidelijk, wat dat betreft vind ik dit dus wel een goede vraag (en heb ik er helaas geen antwoord op).

Link to comment
Share on other sites

Ik heb het me ook wel eens afgevraagd, maar aangezien ik zelf toch geen platenspeler heb, ben ik er verder niet zo in geinteresseerd.

Als waar is wat jij zegt, Puur, dan is het wel vreemd, dat goedkopere versterkers (zoals de mijne) vaak alleen MM-phono-ingangen hebben... Of is dat goedkoper?

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Henrie:

goedkopere versterkers (zoals de mijne) vaak alleen MM-phono-ingangen hebben...

 

MM elementen zijn traditioneel goedkoper. Je hebt al een MM voor 25 Eu, terwijl de goedkoopste MC die ik ken 100 Eu kost.

 

Daarnaast hebben MMs een veel hogere uitgansspanning (de Grado Statements zijn een exotische uitzondering). Dit komt omdat de spoel stil staat (de magneet beweegt, of nog eerder, een weekmetalen armatuur beweegt), en dus kan de spoel veel wikkelingen bevatten (groot, zwaar). Bij MCs beweegt de spoel en moet die dus klein en licht zijn (weinig wikkelingen, lage spanning). Er zijn MCs met hoge uitgangsspanning, maar die zijn in het algemeen een compromis. En omdat de spoel op de naaldarm zit en met de aansluitpinnen is verbonden, kun je de naald zelf niet vervangen.

 

Dus MMs zijn globaal luider en goedkoper. MCs zijn globaal zachter en duurder, en moeilijker in het gebruik. Het is (veel) moeilijker een voorversterker te maken voor MC dan voor MM. Vandaar dat goedkope versterkers alleen MM ondersteunen.

 

Dat MCs duur zijn, en MMs goedkoop, dat MCs kwaliteit zijn, en MMs niet (om even zwaar te overdrijven) is een cultuurhistorisch fenomeen: het had ook andersom kunnen uitpakken. Het principe van een MM is eigenlijk eleganter, maar superdure MMs kun je niet aan de man brengen omdat er een geloof heerst dat het MC moet zijn.

 

Foto's van Moving Coils:

 

MC_1_B001.jpg

 

MC_1_B002.jpg

 

MC_1_B003.jpg

 

En een exotische top-MM met lage spanning en geen vervangbare naald:

 

 

reference_ctrg.gif

Link to comment
Share on other sites

Het laat nog wel de vraag open waarom er twee verschillende soorten elementen zijn en wat klankmatig de verschillen zijn.

 

Verder riep het stukje over een stijve ophanging van de naald met een lichte arm nog wat vragen op. Op zich lijkt mij dit principe duidelijk echter zijn hier schema's voor? Hoe weet je welk element goed matcht met je arm?

Link to comment
Share on other sites

Duidelijk verhaal Werner!

Overigens zou ik nooit een platenspeler aansluiten op de Phono-ingang van mijn versterker (als ik een platenspeler zou hebben). Die ingang ruist namelijk als de tering, dus dan zou ik wel een (simpel) voortrapje kopen...

De overige ingangen (lijningangen dus) zijn overigens mooi stil).

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Puur:

waarom er twee verschillende soorten elementen zijn

 

Er zijn vijf of zes soorten elementen. Echt waar.

 

Moving Coil

Moving Magnet (Shure)

Moving Iron (Ortofon, B&O)

Strain Gauge (Win, MicroAcoustics)

Electret (Stax)

Piezo (al die keramische rommel van 1970)

...

 

Klank? De meeste MMs hebben teveel bewegende massa om voorbij 10kHz te geraken. Het hoogste octaaf wordt afgespeeld door de spoelimpedantie te laten resoneren met de ingangscapaciteit van versterker en kabel. Zo moet het natuurlijk niet als het echt goed moet zijn ...

 

Anderzijds hebben de meeste MCs een mechanische resonantie boven 15kHz. Ook niet zo geweldig.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Werner:

 

De meeste MM ingangen zullen wel ruisen als

er geen element is aangesloten ;)

 

Oh dat zou er ook mee te maken kunnen hebben :)

Maar de anderen doen dat dus niet. Nou hoeven die ook niet zo veel te versterken, dus wordt de ruis ook minder versterkt...

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sodejuu:

Lees DEZE TOPIC eens. Misschien wordt je er wijzer van ;)

Op de [/b]site van Maarten[/b] en die van Audio Selectief is ook nog wel het e.e.a. te vinden.

 

Haudio zegt in dit topic o.a. .. Het is voor mij een beetje moeilijk zonder tekening , om het uit te leggen maar ik hoop dat je hier iets aan hebt.

 

Zijn er tekeningen van ?? zo ja waar ?? ook op internet te vinden ?? zou deze ook eens graag bestuderen aangezien ik graag eens zou willen weten hoe die oude bak van mij (TD147) deze sound weet neer te zetten

 

 

:rolleyes:cool.gif groetjes en alvast bedankt John

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Werner:

 

MM elementen zijn traditioneel goedkoper. Je hebt al een MM voor 25 Eu, terwijl de goedkoopste MC die ik ken 100 Eu kost.

 

Daarnaast hebben MMs een veel hogere uitgansspanning (de Grado Statements zijn een exotische uitzondering). Dit komt omdat de spoel stil staat (de magneet beweegt, of nog eerder, een weekmetalen armatuur beweegt), en dus kan de spoel veel wikkelingen bevatten (groot, zwaar). Bij MCs beweegt de spoel en moet die dus klein en licht zijn (weinig wikkelingen, lage spanning). Er zijn MCs met hoge uitgangsspanning, maar die zijn in het algemeen een compromis. En omdat de spoel op de naaldarm zit en met de aansluitpinnen is verbonden, kun je de naald zelf niet vervangen.

 

Dus MMs zijn globaal luider en goedkoper. MCs zijn globaal zachter en duurder, en moeilijker in het gebruik. Het is (veel) moeilijker een voorversterker te maken voor MC dan voor MM. Vandaar dat goedkope versterkers alleen MM ondersteunen.

 

Dat MCs duur zijn, en MMs goedkoop, dat MCs kwaliteit zijn, en MMs niet (om even zwaar te overdrijven) is een cultuurhistorisch fenomeen: het had ook andersom kunnen uitpakken. Het principe van een MM is eigenlijk eleganter, maar superdure MMs kun je niet aan de man brengen omdat er een geloof heerst dat het MC moet zijn.

 

Foto's van Moving Coils:

 

http://users.pandora.be/jallaerts/MC_1_B001.jpg

 

http://users.pandora.be/jallaerts/MC_1_B002.jpg

 

http://users.pandora.be/jallaerts/MC_1_B003.jpg

 

En een exotische top-MM met lage spanning en geen vervangbare naald:

 

 

http://www.gradolabs.com/product_images/re...erence_ctrg.gif

 

Mooie plaatjes van een nog mooier element ;) Zo'n Jan Allaerts is toch echt een juweeltje.

 

Dat er goeie MM's te koop zijn (geweest) staat zonder meer vast en die doen echt niet onder voor een MC. Ik heb zelf in de Michell Syncro een BM L2 zitten, dat is een MC en die speelt ontzettend mooi. In mijn Thorens zit echter een juweeltje van een MM, nl een Technics EP-100CMk4. Dit is een low output MM (geeft ca. de helft van de uitgangsspanning van een normaal MM) met een boron cantilever, en ook van deze kun je de naald niet vervangen. Hij maakt wel muziek. Het ding is uit 1982 en was toen al bezopen duur (voor een MM). Gelukkig heb ik 'm in bijna nieuwstaat voor een prikkie kunnen kopen, maar veel zijn er niet van verkocht. Ik meen dat die alleen in 1982 op de markt was en er in dat jaar ook 4 updates van waren.

 

BTW: Wil je weten waar de termen voor staan, dan kun je dat op deze site vinden, met de juiste uitleg erbij ;)

Link to comment
Share on other sites

Met wat Newtoniaanse fysica, cijfertjes, en

grafiekjes kom je een heel eind.

 

Maar in de praktijk blijkt dat mensen respect krijgen voor een bepaalde arm, en hem kopen, en dat mensen verliefd worden op een bepaald element, en het kopen. Of element en arm nu bij elkaar passen of niet. Nu, de meeste moderne MCs en de meeste moderne armen passen wel bij elkaar, en zelfs een Denon DL103 (heeft de vering van een trein) klinkt vrij goed in een Rega RB300.

 

Maar verder zie ik niet in hoe je verliefd kunt worden op een MM :D

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Henrie:

Duidelijk verhaal Werner!

Overigens zou ik nooit een platenspeler aansluiten op de Phono-ingang van mijn versterker (als ik een platenspeler zou hebben). Die ingang ruist namelijk als de tering, dus dan zou ik wel een (simpel) voortrapje kopen...

De overige ingangen (lijningangen dus) zijn overigens mooi stil).

 

Ik heb met mijn Marantz PM 7000 nergens last van? Ik heb een platenspeler op mijn phono ingang aangesloten en er is sprake van zeer weinig ruis. Ik hoop niet dat het aan je versterker ligt?

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Gerritsen:

 

Ik heb met mijn Marantz PM 7000 nergens last van? Ik heb een platenspeler op mijn phono ingang aangesloten en er is sprake van zeer weinig ruis. Ik hoop niet dat het aan je versterker ligt?

 

Waarschijnlijk ligt het eraan dat ik geen platenspeler heb aangesloten. Dan ruist zo'n ingang meer. Dat heeft Werner dacht ik ook nog gezegd in dit topic.

Ik hoop idd niet dat het aan m'n versterker ligt, maar dat denk ik dus niet (zie bovenstaande). Aan de andere kant zal het me verder worst wezen of de phono-ingang niet goed is of zo, want ik ga toch geen platenspeler kopen... ;)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Gerritsen:

Dan is het inderdaad niet zo belangrijk. Verder vind ik het wel ideaal dat deze versterker veel ingangen heeft.

 

Hij heeft idd redelijk veel ingangen. Das wel handig idd, al gebruik ik er (nog) niet zo veel. Ik heb er nu 3 in gebruik: cd-speler, 'tuner' en computer. In de toekomst ga ik m'n tv er ook nog op aansluiten denk ik. En wellicht komt er nog een video (kan ik het geluid van de tv natuurlijk ook via de video laten lopen; scheelt weer een ingang).

Link to comment
Share on other sites

Ik heb alleen nog een tape loop over.

Ik heb er een CD speler, MD recorder, platenspeler, televisie, DVD speler en tuner op aangesloten. Zelfs op de processorloop heb ik iets aangesloten, de X10D van Musical Fidelity.

 

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat de tape loops niet werken als de source direct aan staat?

 

Ik geloof dat ik een beetje off topic ga?

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Gerritsen:

Ik heb alleen nog een tape loop over.

Ik heb er een CD speler, MD recorder, platenspeler, televisie, DVD speler en tuner op aangesloten. Zelfs op de processorloop heb ik iets aangesloten, de X10D van Musical Fidelity.

 

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat de tape loops niet werken als de source direct aan staat?

 

Ik geloof dat ik een beetje off topic ga?

 

Ja das wel vreemd. Wist ik niet. Vind het ook vreemd dat de balance-knop niet werkt als source direct aan staat.

Maar eehh... wat werkt er dan niet? Hij kan dan toch wel een signaal op de ingang 'zien', of niet? Ik neem toch aan dat dan alleen de uitgang het niet doet?? confused.gif

We gaan wel een beetje off-topic idd. Misschien moeten we een 'Marantz PM7000-topic' aanmaken. Alleen voor mensen met een PM7000 ;):D

Link to comment
Share on other sites

Ik ben eigenwijs en ga toch door.....

 

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar als ik met mijn MD recorder een analoge opname wil maken, moet de source direct uit. Ook als ik iets wil afspelen op mijn MD recorder, moet de source direct uit.

Nu is dat verder niet zo'n probleem, want de source direct staat toch altijd uit in verband met de externe processor. De processorloop werkt namelijk ook alleen maar als de source direct uit staat.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Gerritsen:

Ik ben eigenwijs en ga toch door.....

 

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar als ik met mijn MD recorder een analoge opname wil maken, moet de source direct uit. Ook als ik iets wil afspelen op mijn MD recorder, moet de source direct uit.

Nu is dat verder niet zo'n probleem, want de source direct staat toch altijd uit in verband met de externe processor. De processorloop werkt namelijk ook alleen maar als de source direct uit staat.

 

Aha... Dat laatste is ook wel logisch.

Bij mij staat source direct altijd aan. Geeft het beste geluid vind ik (ik heb niks op de processor loop). Maar ach, anders is het ook nog niet zo'n probleem, want dan kun je gewoon de source direct uitschakelen en de bass- en treble-knoppen in 'neutraal' zetten. Dan heb je hetzelfde resultaat. Alleen worden die knoppen ge-bypassed als je source direct aan hebt. Ik hoor geen verschil maar het zou wellicht iets kunnen uitmaken...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...