Jump to content

vanderveen UL40


sacha
 Share

Recommended Posts

Beste Mensen,

 

Ik ben in bezit van de eerste generatie vanderveen UL40 zelfbouw.

Helaas, heb ik vanaf begin van de bouw een waarneembaar brom en wil ik toch deze weg halen. En heb ook van tijd tot tijd even een zoldeer in handen moeten nemen omdat, zoals jullie weten even moeten doorzolderen op punten 2 en 7 van mijn EL34 vanwege warmte en mijn zoldeer eruitdruppelt. :-)))

Dus waarschijlijk een super modificatie nodig.

 

Mijn vraag is: Wie heeft de zelfde ervaring als ik en wat kan ik er aan doen om de brom weg te halen en niet hoeven ieder kwartaal de gloei draad te zolderen?

 

BVB mijn dank en m.v.g

Sacha

Link to comment
Share on other sites

Waarschijnlijk ten overvloede: Heb je de potmeter van 100k goed afgeregeld?

 

Ik heb het schema van de UL40s1 eens vergeleken met die van mijn UL40S2 en de eerste versie heeft geen potmeter om de DC balans voor eindbuizen in te stellen (en brom weg te regelen).

 

Volgens het boek van vdVeen moet de spanningsval over de twee kathode weerstanden van 10 ohm ongeveer 0.7 volt zijn. Ongepaarde buizen of verlopen instelling kunnen voor andere instelling zorgen en meer brom.

 

Natuurlijk kan de brom ook elders vandaan komen, ik heb de eerste versie niet dus geen ervaring. Maar ligt het aan verlopen instellingen, dan zou ik een dc regeling inbouwen als dat past. Ik dacht dat Jitze ook een UL40s1 heeft, die zou je eens een PB kunnen sturen.

 

gr,

 

Maarten

Link to comment
Share on other sites

Beste Mensen,
En heb ook van tijd tot tijd even een zoldeer in handen moeten nemen omdat, zoals jullie weten even moeten doorzolderen op punten 2 en 7 van mijn EL34 vanwege warmte en mijn zoldeer eruitdruppelt. :-)))

Ik zou eens kijken of je gloeispanning/stroom wel goed is

omdat je aangeeft dat door hitten het soldeer van pin 2 en 7 er uit loopt

en deze zijn je gloei aansluitingen.

En kijk ook eens naar je gelijkrichter die tussen de 6.3 gloei hangt deze is

is niet voor de gloei maar voor je stand-by led D10 en je power led D9

D10 komt op als de kathode spanning van -29V op R24 komt te staan

die er weer voor zorgt dat de TR1-tor-BC550 die er achter hangt in geleiding naar massa komt te liggen.

Pats led D10 gaat branden wat aangeeft dat de versterker uit zijn stand-by kan

Zitten de diodes 1N4148 ( D5-6-7-8 )wel goed van deze gelijkrichter.

Heb je hier geen foutje gemaakt (TOR-BC550)zo dat er teveel spanning op de gloei komt

en dat veroorzaakt weer een brom

Suc6

Link to comment
Share on other sites

Beste Mensen,

 

Dankje voor jullie snellen antwoorden,

Op dit momment ben ik in op alle sugesties die jullie mijn aan kunnen dragen.

Want brom is echt niet leuk hoor.

 

Antw1) Nee, ik heb bij de Amplimo nog niet gevraagt, 't zou makelijker geweest kunnen zijn.

 

Aantw.2) Het zou kunnen dat door te lage soldeer temp. ik gebruik de standard Weller WTCP-S soldeerbout.

 

Maarten) Ik heb gemeten op de spanningsval op de R12a/R12b & R15a/R15b (10Ohm) tov R24 helaas heb ik maar op een punt de waarde 0,7V dat is op R12a en R12b=0,4V, R15a=1.2V en R15b=1,0V. now ik vind dit toch anders dan de opgegeven warde, dan zou ik denken aan DC regeling als dat zou kunnen?

 

Triode) Ja, ik heb hier op gemeten, tijdens het inschakelen van standby schakelaar de groene LED brand en op R24 staan 24.4V. Heeft mijn D4t/m8 gechecked en zij zitten wel goed op de print maw zwarte ring wijst richting R24.

En wat mijn verbaasd was, als ik de schakelen naar de standby schakeld, dus groen LED gaat uit dan hoorde ik geen brom meer.

 

Mensen als jullie nog meer sugesties hebben ik zou dit graag horen, want de brom moet er uit.....toch.....

 

Groetjes en mvg

Sacha

Link to comment
Share on other sites

Ik heb gemeten op de spanningsval op de R12a/R12b & R15a/R15b (10Ohm)
bedoel je niet 10 Ohm
tov R24
Je moet tov aarden meten
helaas heb ik maar op een punt de waarde 0,7V dat is op R12a en R12b=0,4V, R15a=1.2V en R15b=1,0V. now ik vind dit toch anders dan de opgegeven warde, dan zou ik denken aan DC regeling als dat zou kunnen?
Moet ook zonder brom vrij kunnen.....

 

Maar dan moet het verschil op

R12a 0.7 en R15a 1.2 =0.5 L

R12b 0.4 en R15b 1.0 =0.6 R

eerst opgelost zijn.

Hoe meet je dit? doe je dat met een dum 4 Ohm op de speaker uitput.

 

Wissel eens de buis die aan R15a zit om met de buis op R12b

en kijk dan of de brom minder is.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb gemeten op de spanningsval op de R12a/R12b & R15a/R15b (10Ohm)
bedoel je niet 10 Ohm
tov R24
Je moet tov aarden meten
helaas heb ik maar op een punt de waarde 0,7V dat is op R12a en R12b=0,4V, R15a=1.2V en R15b=1,0V. now ik vind dit toch anders dan de opgegeven warde, dan zou ik denken aan DC regeling als dat zou kunnen?
Moet ook zonder brom vrij kunnen.....

 

Maar dan moet het verschil op

R12a 0.7 en R15a 1.2 =0.5 L

R12b 0.4 en R15b 1.0 =0.6 R

eerst opgelost zijn.

Hoe meet je dit? doe je dat met een dum 4 Ohm op de speaker uitput.

 

Wissel eens de buis die aan R15a zit om met de buis op R12b

en kijk dan of de brom minder is.

Goede suggestie om even buizen te wisselen. Bij mijn UL40s2 waren alle 4 de EL34 buizen quad gepaard en maakte de positie niet echt uit. Zou kunnen dat twee niet gepaarde buizen in hetzelfde kanaal van de versterker zitten.

 

Volgens de documentatie van vdVeen moet je de spanningsval van 0.7 Volt meten over de weerstanden van 10 Ohm en niet naar ground (Instelling is 69mA ruststroom per buis over 10 Ohm kathode weerstand) . De spanningsval over R11 gemeten tussen Vl en ground is ongeveer 25 V volgens vdVeen (0.69 * 2 * 180).

 

gr,

 

Maarten

Link to comment
Share on other sites

Volgens de documentatie van vdVeen moet je de spanningsval van 0.7 Volt meten over de weerstanden van 10 Ohm en niet naar ground (Instelling is 69mA ruststroom per buis over 10 Ohm kathode weerstand)

Sorry Maarten maar ik zat met de R11 in mijn gedachten van daar dat ik

aangaf tov aarden meten

Als ik het zo bekijk meet hij op R11 tov aarden 24.4V /180R =135mA dat / 2 =67mA per buis

Maar dat is dan als de buizen gepaard zijn,en nog in redelijken toestand verkeren

Gemeten door Sacha

.....................Kanaal [1]

............R12a meet 0.7V / 10R =70mA?

............R15a meet 1.2V / 10R= 120mA (buis slecht/voorspanning)+ 50mA

zou op 190mA op R11 uitkomen.

......................Kanaal [2]

........... R12a meet 1.0V / 10R = 100mA (buis slecht/voorspanning)+ 30mA

..... ......R12b meet 0.4V / 10R = 40mA (buis slecht/voorspanning) - 30mA

Zou op 140mA op R11 uitkomen.

 

Maar 24.4/180R=135mA dan is het opgelost denk ik,er zitten buizen bij die niet meer goed in het set passen en er voor zorgen dat de versterker geheel uit zijn balans raakt,gevolg een brom dus.

Voorstel probeer eens een stel nieuwen buizen is de makkelijkste manier om er achter te komen,kost wel weer geld dus kun je ook nog wat metingen gaan doen.

Zo als je neg/voorspanning gemeten achter de stopweerstand R10 pin op de buis =5

Of laat de buizen eens testen

Link to comment
Share on other sites

Beste Maarten en Dick,

 

 

[bedoel je niet 10 Ohm.]

Ja, die is 10 Ohm per stuk

[Je moet tov aarden meten]

R24 tov aarde = 25,50 V

 

Dankje voor jullie hulp, ik heb de buizen B3a en B2b verwisseld en ja hoor...... ik hoor minder brom dankje Dick voor tip.

 

[Maar dan moet het verschil op

R12a 0.7 en R15a 1.2 =0.5 L

R12b 0.4 en R15b 1.0 =0.6 R

eerst opgelost zijn.]

Na deze omwisselen van B3a naar B2b vv actie de waarde zijn: gemeten vanaf Vl

naar R12a=0,55, R12b=0,7, R15a=0,61 en R15b=0,96

En gemeten vanaf Vl naar R11a=25,48 V en R11b=25,45 V

 

Helaas heb ik het maarkeer palletje onder en midden aan de buis afgebroken :-(( :mad2: (zoals Dick in zijn forum zegt" veiligheid boven alles" en ik heb tijdens het lezen van je email de power schakelaar reeds uitgezet en aangekomen bij je email passage "wissel eens de buis" en je weet het wat er is gebeurd denk ik.

 

Voor zoveer hoor ik wel een lichte brom, en dit staat ook op de bouw beschijving"mag een heel zwakke brom te horen zijn(met je oren pal er tegen aan) die niet meer hoorbaar mag zijn op een halve meter afstand" maar volgens mijn het kan beter.

ten overvloede: Op 30-Mei-2000 heb ik deze twee buizen terug gestuurd naar Amplimo omdat het bromde heel hard en mijn gloeidraad brand niet (pin 2 & 7) en het word gratis door H.B hersteld. Waarschijnlijk bij het installeren op de voetjes heb deze niet opgemerkt dat ik beiden buizen verwisseld van de oorspronkelijke plaatsen. maar ben gelukkkig dat niet mankerde met de buis zelf en vooral minder brom.

 

Mijn hartelijke dank voor jullie adviesen Maarten en Dick.

 

m.v.g

Sacha

 

ps. kunnen jullie mijn vertelen hoe ik de rust stroom kan meten over de 100 K potmeter ? en hoeveel mA mag staan deze heb ik in de bouw boekje gelezen, alleen maar dat de potmeters in de midden stand moet staan.

 

en Maarten dankje voor je email en bijlage, ik zal dit eerst na vragen of dit mag.

Link to comment
Share on other sites

De fasedraaier moet zorgen dat beide eindbuizen hetzelfde signaal te krijgen maar dan exact in tegenfase. Mochten de eindbuizen niet exact gelijk versterken dan kan je met de potmeter het stuursignaal voor een van de buizen bijregelen zodat de wisselspanning op de anode verandert.

 

Je kunt hem volgens de literatuur als volgt instellen (Heb ik nog niet gedaan, dus over het proces kan ik je geen goed of slecht nieuws melden): Zet een blokgolf van 100Hz/2V op de ingang en een zeer sterke 5 Ohms weerstand (100W) op de uitgang. Meet nu met een scoop over de uitgang terwijl je het volume opvoert tot ca. 70%. Sluit absoluut geen speakers aan!

 

De blokgolf op de uitgang dient dezelfde te zijn als op de ingang, zakt hij door dan kun je bijregelen. Ik vond ergens dat als hij echt niet goed is afgeregeld dat dan de trafo elke keer kort in verzadiging kan raken en dat je dit zelfs kan horen. Lijkt me interessant :D maar ik zou het niet te gek maken ...

 

M.

Link to comment
Share on other sites

Gezien mijn naam in dit topic opdook, inderdaad had ik ooit een UL40s, deze heeft echter geen week in oorspronkelijke gedaante gespeeld, heb vrijwel direct het hele spul zelfinstellend gemaakt, door elke buis z'n eigen kathodeweerstand te geven en de nrs te verwijderen.

:o

 

Inmiddels zijn de trafo's gebruikt om een PP met de 2A3 te bouwen en is de UL40s, althans print en kast richting vuilverbrander gegaan.

:(

Link to comment
Share on other sites

Hi Maarten,

 

Klopt, het lijkt me wel interesant, Ik zou dit toch wel eens willen zien en horen en als je toch van plan ben om een nieuw speakers te kopen moet je die aansluiten toch......Sorry maar helaas ik heb geen blokgolf generator en weerstand van 5 Ohm /100 W ;) en ben nog steeds gehecht aan mijn zelfbouw speakertjes Welliswaar geen top speakers maar nostalgies :rolleyes: .

 

Jameer jitze, maar voor een PP 2A3 zou ik ook willen hoor.

Maar goed, dan zou ik ook willen proberen me een vaste weerstand voor de kathodes. Als je mijn een richting willen geven zou ik dit graag uitproberen?

 

Hartelijk dank voor juliie hulp en m.v.g

Sacha

Link to comment
Share on other sites

Dankje voor jullie hulp, ik heb de buizen B3a en B2b verwisseld en ja hoor...... ik hoor minder brom dankje Dick voor tip.
Dick!!!!!!! ik denk dat je in de war bent Wel triode maar geen Dick ;)
Na deze omwisselen van B3a naar B2b vv actie de waarde zijn: gemeten vanaf Vl

naar R12a=0,55, R12b=0,7, R15a=0,61 en R15b=0,96

En gemeten vanaf Vl naar R11a=25,48 V en R11b=25,45 V

Kijk dat ziet er al weer beter uit
ps. kunnen jullie mijn vertelen hoe ik de rust stroom kan meten over de 100 K potmeter ? en hoeveel mA mag staan deze heb ik in de bouw boekje gelezen, alleen maar dat de potmeters in de midden stand moet staan.
Heeft geen nut om dat te doen.

Als je geen scoop/blokgolf heb kun je het ook proberen om de brom zo veel mogelijk weg te regelen door voorzichtig aan de pot van de fasedraaier te draaien.

Maar ik denk toch dat je aan nieuwen buizen komt,het is wel duidelijk dat daar het probleem vandaan komt.

Suc6

Link to comment
Share on other sites

Hallo Triode,

 

Ik dacht dat je TrideoDick ben en met Dick als je naam. Sorry voor dit voorval.

 

Ja, zeg dat wel, ben wel erg blij zeg dat tenmiste alle waarden tot een enigziens terug gebracht naat een normale proporties.

 

een oude Philips scoop (t/m 10 Mhz denk ik :( ) heb ik wel maar, ik dit moet ik op zoek moet gaan op zolder ergens :confused:

 

Je heb gelijk, ik denk ook dat door dit verwissel actie mijn buizen een flink optatert gekregen dus word toch binnen kort een gepaired buizen halen of...........

 

Nu staat mijn UL40 weer in onze huiskamer en helaas wat ik nu mis bij dit UL40 toch de lage tonen.

Word mischien toch de hooste tijd voor een nieuw project :D

 

Dank je wel voor jullie hulp en mischien tot een nieuw project.

m.v.g

Sacha

Link to comment
Share on other sites

Jameer jitze, maar voor een PP 2A3 zou ik ook willen hoor.

Maar goed, dan zou ik ook willen proberen me een vaste weerstand voor de kathodes. Als je mijn een richting willen geven zou ik dit graag uitproberen?

Dat is niet zo heel erg moeilijk, TriodeDick heeft een aardig schema op z'n site staan met de 6B4G, dit is een 2A3 met een andere voet en gloeispanning............

Je moet alleen een trafootje voor de gloeispanning nog in de kast zien weg te werken........

 

Als je R 11, 12 en 15 eruit gooit samen met C4, kun je de katode's met een weerstand van 390 ohm en een elco van 100 of 220 uF aan massa leggen.

 

 

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Nu staat mijn UL40 weer in onze huiskamer en helaas wat ik nu mis bij dit UL40 toch de lage tonen.

Word mischien toch de hooste tijd voor een nieuw project :D

Of even naar de speakers kijken ?

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hallo Jitze,

 

Dankje voor je tip,

Ik denk toch dat ik tzt een nieuw project gaan plannen. en ook in een gedachten dat Triode tip om eventueel de EL's te vervangen met KT's. want zoals ik reeds hebt vermeld, mis toch de lage tonen regionen en ik denk dat het kom door mijn toen dertijd aangeschafte Richard Allen 15" in een piramide met de bodem afmeting van 50 X 50 Cm. Helaas kan ik niet meer terug voor een 12" en dit was mijn voor keur destijds. maar goed dan heb ik toch een goed reden om aan een nieuw project te plannen

 

Nogmaals mijn dank en M.v.g

Sacha

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...