Jump to content

Hoe m'n set een vleugje temmen

Harman Karton
 Share

Recommended Posts

Hallo ik bezit de volgende set:

CD : Duson CD150

Amp : Classe CAP 151

Spkr : Thiel CS 1.6

Sub : REL Stampede

Interlink : Siltech SQ88 classic

Spkkabel: Kimber 8TC

Deze set klinkt erg mooi open, gedetailleerd en de REL zorgt voor een mooi fundament, de set kan fantastisch klinken...en toch... heb ik toch wat 'last' van soms iets van hardheid of direktheid in het midden en/of hoog. Wellicht heeft mijn relatief harde acoustiek hier ook nog een rol in.

Ik zoek iets meer een rond/ makkelijk geluid, zonder details, etc te verliezen.

(Ik (bv) al eens geprobeert er MIT kabels tussen te hangen, maar die waren er snel weer tussen uit, omdat daarmee toch een waas mee vond ontstaan....)

Ik zit zelf te denken om eens een buizenversterker te gaan proberen, maar goed dat is weer een forse uitgave,....

Hebben jullie tips om dit probleem aan te pakken ?

Greetz,...

Bekend probleem bij luisterend Nederland.

De oplossing kost niet meer dan een paar eurocent !

Neem een zakdoek (celstoffen) en vouw hem open, plaats hem voor de tweeter en bevestig hem zonodig met plakband.

Zorg dat de zakdoek niet in contact komt met het membraan van de tweeter.

Naarmate meer gedempt moet worden kan men het aantal laagjes verhogen.

Deze manier heb ik zelf al eens uitgevoerd met luidsprekers van Yamaha (Ns 10 )

B&w cdm 1 en JBL luidsprekers.

Je krijgt dan echt een aha effect.

Voor een lutel berdag plaats je zo`n luidspreker dan in een hogere klasse.

Zeker de moeite waard om eens te proberen.

Zakdoekje leggen niemand zeggen. :)

Ik denk dat je beter je kamer vol zakdoekjes kunt leggen. Of liever een leuk dik karpet van 2 * 3 meter voor de speakers (probeer eens met een dekbed op de vloer).

En misschien ook wat demping/verstrooing op eerste reflectiepunten op muur (en plafond, maar dat gaat wat ver).

Je moet dus proberen te voorkomen dat 1e reflecties (van het geluid) ongehinderd je oren bereiken binnen 5 a 10 ms.

Overigens kan de truuk met wat extra demping dmv een zakdoek (of iets van vilt) best helpen als je teveel hoog hebt. Een ovale ring van vilt rond je tweeter plakken is ook erg goed (maar dat heeft meer met geluidsbeeld te maken)

Hallo ik bezit de volgende set:

CD : Duson CD150

Amp : Classe CAP 151

Spkr : Thiel CS 1.6

Sub : REL Stampede

Interlink : Siltech SQ88 classic

Spkkabel: Kimber 8TC

Deze set klinkt erg mooi open, gedetailleerd en de REL zorgt voor een mooi fundament, de set kan fantastisch klinken...en toch... heb ik toch wat 'last' van soms iets van hardheid of direktheid in het midden en/of hoog. Wellicht heeft mijn relatief harde acoustiek hier ook nog een rol in.

Ik zoek iets meer een rond/ makkelijk geluid, zonder details, etc te verliezen.

(Ik (bv) al eens geprobeert er MIT kabels tussen te hangen, maar die waren er snel weer tussen uit, omdat daarmee toch een waas mee vond ontstaan....)

Ik zit zelf te denken om eens een buizenversterker te gaan proberen, maar goed dat is weer een forse uitgave,....

Hebben jullie tips om dit probleem aan te pakken ?

Greetz,...

Uit eigen ervaring weet ik dat de Kimber luidsprekerkabel die je ertussen hebt zitten zorgt voor een nadrukkelijk aanwezig mid/hoog: precies waar je last van hebt. Ook de andere Kimber kabels die te betalen zijn hebben dit in meer of mindere mate.

Ik zou een andere luidsprekerkabel proberen:

Tara Labs, NBS of Harmonic Technology zijn goede opties. Neutraal open, iets voller en ronder geluid.

Wat misschien ook zou kunnen werken is het (bijna) rechtuit draaien van je luidsprekers (hoe Thiel het aanbeveelt), hierdoor verminder je de invloed van de tweeter. Voor het ideaal opvullen van de ruimte tussen de luidsprekers zou je Amused to Death van Roger Waters kunnen gebruiken: blijf net zolang draaien totdat de koets de kamer inrijdt. Totdat je dat effect bereikt hebt lijkt het net alsof hij door de kamer heen zwabbert.

Succes en probeer beide opties eens.

Grtn mj

Uit eigen ervaring weet ik dat de Kimber luidsprekerkabel die je ertussen hebt zitten zorgt voor een nadrukkelijk aanwezig mid/hoog: precies waar je last van hebt. Ook de andere Kimber kabels die te betalen zijn hebben dit in meer of mindere mate.

Dit is ook mijn ervaring. Ik heb de Kimber 4TC gehad en ga deze vervangen door een kabel van een veel verguisd merk van Nederlands fabrikaat. :o

probeer eens de volgende maatregelen:

1 zet de apparatuur op iets stevigs (2 of 3 cm dik steen met loodbituum eronder, of een andere constructie die trillingen in het apparaat vermindert)

2 zet de spullen op dempers (master base oid), vergeet versterkers en speakers niet

3 besteed wat aandacht aan netsnoeren, geeft al snel een voller en dieper en schoner hoog, let op netsnoeren die ook RF vervuiling bestrijden

4 probeer de eerste reflectie te verhelpen (reflectie van de muur achter de speakers, experimenteer met dat noppenschuim, niet heel mooi wel heel leerzaam). plaats demping waar je de de speaker zou zien als je er een spiegel zou hangen.

dit scheelt flink in scherpte en geeft een veel betere breedte en diepteplaatsing.

deze dingen leiden naar een dieper en voller beeld, verdwijnen van stress in het geluid, betere plaatsing.

als de resultaten je bevallen heb ik nog een stapel meer tips. deze dingen heb ik zelf allemaal gedaan met goed resultaat.

groetrob

Bedankt voor de 1e reacties

Mijn Thiels staan al recht vooruit

Mijn set staat op een target stand op spikes, zou masterbase daar nog wat toevoegen ?

Is die Siltech echt zo erg ? De vorige serie was inderdaad aan de schell kant, maar de classic serie heeft dit minder, of zit ik mis ?

Wat is dan een goede vol kopere interlink, zonder dat ik een waas ga krijgen.. een effect wat ik met de MIT meende waar te nemen.

Ik heb zomaar het idee dat de kimber inderdaad niet zo matcht, misschien eens een simpel volle kopere kable a 5euro proberen (?)

Wat te denken van de siltech netkabels die ik gebruik ?

greetz

Probeer anders eens gewoon, alleen maar voor het effect, alle kabels te vervangen door standaardkabels. Gewoon dropveters dus, van een paar euro. Ben je voor een paar euro klaar, heeft het geen goed effect ###### je de zooi in de container, heeft het wel effect dan heb je een goede en goedkope oplossing. Gewoon proberen, je zou waarschijnlijk dure dingen ook proberen, dus waarom dit niet. Kwaad kan het nooit. Echt, gewoon eens doen.

Is die Siltech echt zo erg ? De vorige serie was inderdaad aan de schell kant, maar de classic serie heeft dit minder, of zit ik mis ?

Als 90% van de planeet zilver scherper/scheller/helderder vind,zou het toch een behoorlijke kans kunnen zijn dat je siltech, hoe goed dan ook, bijdraagt aan je 'probleem'.

er is toch wel een zaak bij je in de buurt waar je wat kabels kunt lenen?

Dit is ook mijn ervaring. Ik heb de Kimber 4TC gehad en ga deze vervangen door een kabel van een veel verguisd merk van Nederlands fabrikaat. :o

Van den Hul? Vind ik persoonlijk niet terecht dat die zo verguisd wordt. Zitten prima kabels tussen. Welke kabel neemje?

Voordat dit weer een kabeltopic wordt wil ik effe ook de CD-speler willen opmerken.

Toevallig gisterenavond eens een CD6000 van Marantz vergeleken met mijn Philips SACD1000, en wat blijkt, de CD6000 maakt van de muziek iets stresserigs met meer scherpte in het hoog. Met de SACD100 hadden we daar in het geheel geen last van.

Bekkens klonken rustiger en natuurlijker ook met vrouwenstemmen was die scherpte met de marantz erg snel aanwezig.

:)