Jump to content

Hoe m'n set een vleugje temmen

Harman Karton
 Share

Recommended Posts

Bekend probleem bij luisterend Nederland.

De oplossing kost niet meer dan een paar eurocent !

Neem een zakdoek (celstoffen) en vouw hem open, plaats hem voor de tweeter en bevestig hem zonodig met plakband.

Zorg dat de zakdoek niet in contact komt met het membraan van de tweeter.

Naarmate meer gedempt moet worden kan men het aantal laagjes verhogen.

Deze manier heb ik zelf al eens uitgevoerd met luidsprekers van Yamaha (Ns 10 )

B&w cdm 1 en JBL luidsprekers.

Je krijgt dan echt een aha effect.

Voor een lutel berdag plaats je zo`n luidspreker dan in een hogere klasse.

Zeker de moeite waard om eens te proberen.

Deze raad bespaart me 600 euro aan nieuwe cd speler en nog eens 600 euro aan nieuwe speakers.:lol:

Niet perfect: bij hele goede opnamen mis je net die sprankeling in de hoge tonen, maar die kut opnamen klinken opeens allemaal zo slecht niet meer. :)

Niet perfect: bij hele goede opnamen mis je net die sprankeling in de hoge tonen, maar die kut opnamen klinken opeens allemaal zo slecht niet meer. :)

Blijkbaar moet het goede onder het kwade lijden :unsure:

Hoeveel echte goede opnamen bezit jij?

Ik bezit er in ieder geval niet veel.

Een beter geluid voor 90% van mijn cd's is te prefereren boven een minimaal gemis aan treble bij een handjevol cd's.

Neem een zakdoek (celstoffen) en vouw hem open, plaats hem voor de tweeter en bevestig hem zonodig met plakband.

....

Deze raad bespaart me 600 euro aan nieuwe cd speler en nog eens 600 euro aan nieuwe speakers.:lol:

[flauwe grap]

Watjes in je oren helpen ook

[/flauwe grap]

Sry, kon geen schot voor open doel laten liggen :D

....

[flauwe grap]

Watjes in je oren helpen ook

[/flauwe grap]

Sry, kon geen schot voor open doel laten liggen :D

Zo flauw dat ie bijna weer leuk is.

Maar merk ik ook enige vraagtekens bij deze onorthodoxe (lees: armzalige) geluids-tweak?

Ik vind het in ieder geval heel wat wezenlijker dan spikes, dure kabel en aanverwanten.

Het verschil is tenminste meteen hoorbaar, zonder bedenkelijke inspeeluren en/of subtiele veranderingen die pas na lang analytisch luisteren hoorbaar worden. :rolleyes:

Een beter geluid voor 90% van mijn cd's is te prefereren boven een minimaal gemis aan treble bij een handjevol cd's.

Als je tot het oordeel komt dat 90% van de opnames niet goed is, zou dat dan aan de opnames liggen of aan je set? Ik vind het in ieder geval een wat merkwaardige insteek. Ik zoek een set waar 90% van de opnames goed op klinkt.

Als je tot het oordeel komt dat 90% van de opnames niet goed is, zou dat dan aan de opnames liggen of aan je set? Ik vind het in ieder geval een wat merkwaardige insteek. Ik zoek een set waar 90% van de opnames goed op klinkt.

Ja als je mijn post isoleert en niet in zijn context plaatst dan kom je tot deze idiote conclusie. :)

Het ging over het geluidsbeeld bijstellen, ofwel door kabels, nieuwe componenten of door een doek voor de tweeter te plakken.

Dat laatste heb ik uit nieuwsgierigheid gedaan omdat mijn huidige set up ietswat te helder klinkt (met dank aan mijn cd speler-> zie draad "speakers voor pm7200")

Wat bleek: ik hoef nog niet zo nodig een nieuwe cd-speler of speakers te kopen, omdat dit goedkope trucje erg goed blijkt te werken. Scherpte zo goed als verdwenen, maar bij enkele echt goede opnamen ook de sprankeling een klein beetje weg.

In mijn ervaring (met mijn cd's: en dat zijn geen "audiofiele" Jazz of Pink Floyd *oh gruwel* cd's) zijn er maar een paar cd's die echt goed klinken, dwz: zonder digitale scherpte en felheid. De meeste klinken gewoon goed, maar niet zonder "digitale" bijklanken. (waar heb ik gezegd dat 90% van de opnamens niet goed zijn?)

Resume: Ongeveer 90% van de cd's klinkt nu beter met deze tweeter-doekjes.

Moet ik nou de pest in gaan hebben over die paar cd's die nu net een beetje sprankeling missen?

Klinken bij jou wel alle cd's goed? ;)

Wanneer je een CD-speler hebt die wat milder klinkt, is die typische CD vervorming minder hoorbaar.

Dit is ook mogelijk met behoudt van een sprankelend geluid.

Ik denk dat mensen zoals Joboton, Erik en Spido precies dat randje bedoelen met een audiofiel geluid. Voor mij is het altijd een reden geweest door te zoeken totdat ik zowel een open en sprankelend hoog had en juist niet dat vervelende randje. :)

Om dan maar dropveters te gebruiken ging mij net iets te kort door de bocht. Je bent dan duidelijk de sprankeling kwijt (en uiteraard ook dat scherpe randje). :(

:)

Wanneer je een CD-speler hebt die wat milder klinkt, is die typische CD vervorming minder hoorbaar.

Dit is ook mogelijk met behoudt van een sprankelend geluid.

Klinkt goed.:)

Een nieuwe cd speler houd ik dus in ieder geval nog als optie open, maar haast is er niet bij ;)

Ja als je mijn post isoleert en niet in zijn context plaatst dan kom je tot deze idiote conclusie. :)

Het ging over het geluidsbeeld bijstellen, ofwel door kabels, nieuwe componenten of door een doek voor de tweeter te plakken.

Dat laatste heb ik uit nieuwsgierigheid gedaan omdat mijn huidige set up ietswat te helder klinkt (met dank aan mijn cd speler-> zie draad "speakers voor pm7200")

Wat bleek: ik hoef nog niet zo nodig een nieuwe cd-speler of speakers te kopen, omdat dit goedkope trucje erg goed blijkt te werken. Scherpte zo goed als verdwenen, maar bij enkele echt goede opnamen ook de sprankeling een klein beetje weg.

In mijn ervaring (met mijn cd's: en dat zijn geen "audiofiele" Jazz of Pink Floyd *oh gruwel* cd's) zijn er maar een paar cd's die echt goed klinken, dwz: zonder digitale scherpte en felheid. De meeste klinken gewoon goed, maar niet zonder "digitale" bijklanken. (waar heb ik gezegd dat 90% van de opnamens niet goed zijn?)

Resume: Ongeveer 90% van de cd's klinkt nu beter met deze tweeter-doekjes.

Moet ik nou de pest in gaan hebben over die paar cd's die nu net een beetje sprankeling missen?

Klinken bij jou wel alle cd's goed? ;)

Het zou mij niets verbazen als die zakdoekjes er binnen een niet al te lange tijd weer af zijn. Je zult je steeds meer gaan ergeren aan de bijkomende tekortkomingen en de voordelen steeds meer gaan relativeren.

Wellicht zou je eens wat opnames kunnen noemen en aangeven wat je er mooi en niet mooi aan vindt in het kader van deze discussie. Wellicht hebben anderen een van die opnames ook en kun je zo tot ervaringsuitwisseling komen.

Ik kan mij niet zo goed herinnernen over een digitaal randje gesproken te hebben, dus ik weet niet precies waar Van Liempd op doelt.

1+1=2:

Deze set klinkt erg mooi open, gedetailleerd en de REL zorgt voor een mooi fundament, de set kan fantastisch klinken...en toch... heb ik toch wat 'last' van soms iets van hardheid of direktheid in het midden en/of hoog. Wellicht heeft mijn relatief harde acoustiek hier ook nog een rol in.

Ik zoek iets meer een rond/ makkelijk geluid, zonder details, etc te verliezen.

en
Mijn Thiels staan al recht vooruit

Als de Thiels al naar voren staan gericht en het klinkt soms toch te helder/hard/direct dan zal dat waarschijnlijk door de kamerakoestiek komen. Gek dat zo'n draadje weer voor je het weet verandert in een kabelthread. Hang of leg een een paar dekbedden in de kamer en je weet meer.

Is die Siltech echt zo erg ?

Laat je niet gek maken ;)

Ik blijf het toch gerommel in de marge vinden om maar op die kabels door te gaan. Hij heeft zelf al aangegeven dat hij een harde akoustiek heeft. Een beetje demping daar zet dan toch veel meer zoden aan de dijk?

Het zou mij niets verbazen als die zakdoekjes er binnen een niet al te lange tijd weer af zijn. Je zult je steeds meer gaan ergeren aan de bijkomende tekortkomingen en de voordelen steeds meer gaan relativeren.

Wellicht zou je eens wat opnames kunnen noemen en aangeven wat je er mooi en niet mooi aan vindt in het kader van deze discussie. Wellicht hebben anderen een van die opnames ook en kun je zo tot ervaringsuitwisseling komen.

Ik kan mij niet zo goed herinnernen over een digitaal randje gesproken te hebben, dus ik weet niet precies waar Van Liempd op doelt.

Cd's die ik op het ogenblik vaak luister: "1000 Kisses" en "Impossible Dream" van Patty Griffin (country zangeres)

"Furnice Room Lullaby" en "Blacklisted" van Neko Case. (alt.Country)

De stemmen van Griffin en Case zijn bijzonder "hard" (niet in de betekenis van luid) opgenomen, een randje gaat meevibreren in het geluid. Bij Griffin is (was) het op luid volume luisteren een martelgang.

Zit ik op de juiste plek tijdens het luisteren, de zgn. stereoplaats (waar denkbeeldige lijnen zich kruisen) dan zijn deze "problemen" niet zo van belang: hardheid en felheid zijn dan gericht en lijken dan geintegreerd te zijn in het geluid.

Andere cd's: "Kid A" van Radiohead: metalige klank in Tom Yorks stem bij "Morning Bell"

Cristina Branco "Canta Slauerhoff" "Post-Scriptum". Meevibrerend randje, alsof Branco op mijn cd's zware shag rookt.

Ik ben wel een zijkerd he?:lol:

Tuurlijk weet ik dat gebreken in een productie nou net voor de emotie en charme zorgen.

Voor mij hoeft dan ook niet alles smooth te klinken, maar een beetje wegnemen van "hardheid" en metaligheid is wel welkom en dat doen die zakdoekjes (doekjes voor de zak Nout ;) )

"Songs from Leonard Cohen" mist nu net wat sprankeling (er bestaat volgens mij geen set waarop deze cd fel en hard klinkt).

Bedankt voor alle reacties

Gisteren de Siltech netkabels vervangen door gewone en mijn eerste indruk is dat dit inderdaad wat opgeleverd in de sfeer van minder hard/schel. Anderzijds verlies je ook weer iets, wellciht dat ik met een andere netkabel (MIT ?) het beste van beide kan vinden.

Ga nog verder met proberen: eerst maar eens de Kimber 8TC vervangen door iets van puur koper, kijken wat dat doet.

Ja en de Siltech interlink gaat er ook nog eens bij wijze van proef uit, maar daar verwacht ik niet veel goeds van, heb ik al eens eerder gedaan, maar hij zat er snel weer tussen.

Acoustiek, ja lastig, ik zal eens wat proberen met dekbedden en zo.

greetz

ik weet de oplossing.

siltech eruit  echt waar.

gewoon een vol koperen interlink. :D

Siltech is juist een neutrale kabel met een niet opdringerig hoog of directheid daarvan :unsure: Zou juist de kabels vervangen door Siltech.

je kan mij alles wijsmaken, behalve dat siltech niet scherp is.

en dat vind ik niet alleen, maar 90 procent.

:D

Bedankt voor alle reacties

Gisteren de Siltech netkabels vervangen door gewone en mijn eerste indruk is dat dit inderdaad wat opgeleverd in de sfeer van minder hard/schel. Anderzijds verlies je ook weer iets, wellciht dat ik met een andere netkabel (MIT ?) het beste van beide kan vinden.

Ga nog verder met proberen: eerst maar eens de Kimber 8TC vervangen door iets van puur koper, kijken wat dat doet.

Ja en de Siltech interlink gaat er ook nog eens bij wijze van proef uit, maar daar verwacht ik niet veel goeds van, heb ik al eens eerder gedaan, maar hij zat er snel weer tussen.

Acoustiek, ja lastig, ik zal eens wat proberen met dekbedden en zo.

greetz

geen zakdoeken of bedden.

de set moet van nature goed klinken, zonder poespas.

aan jou is of je de duurdere bekabeling prefereert.

dat is subjectief.

geen zakdoeken of bedden.

de set moet van nature goed klinken, zonder poespas.

aan jou is of je de duurdere bekabeling prefereert.

dat is subjectief.

De basis moet goed zijn, maar het geluid fine-tunen of naar een hoger niveau helpen kan met behulp van kabels. En dat hoeft niet perse duurdere bekabeling te zijn.

grtn mj

Veel mensen vinden het een gek idee dat je je set kan "temmen" ( indien deze te fel klinkt ) met dunne stukjes celstof.

Veel mensen leven in een soort waan omdat er geen dure naam opstaat en of omdat het gekoppeld is aan een of andere theorie , het ook maar niks is denken ze dan.

En inderdaad, de perfecte weergever moet nog altijd uitgevonden worden, dus aarom het ideale niet proberen te benaderen met een oplossing die eeen appel en een ei kost.

Probeer met de middelen die je hebt, zo lang te schuiven tot er verbetereing optreedt.

Dit hoeft echt niet per definitie te gebeuren inzetten van dure bekabeling of vervangen van componenten.

Test het gewoon zelf eens uit.

Luister met je oren en niet met je ogen, want zodra je dit gaat doen denk ik dat je de essentie en weergave van muziek niet helemaal begrepen hebt.

Helemaal met je eens.

Maar als je niet weet hoe je eventuele kleine aanpassingen binnen de ruimte kan oplossen en doeltreffende aanpassingen aan je set kan je eerst zo`n verzwakking toepassen in de vorm van zo`n stukje celstof .

Werkt de aanpassing naar behoren kan je die aanpassing gaan vertalen naar een eventuele aanpassing in je setup.

Spreek verzwakken van filter of dempen van luisterruimte etc.